دلایل خشک نکردن ماشین لباسشویی بوش

دلیل خشک نکردن ماشین لباسشویی بوش
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

یکی از مشکلاتی که برای ماشین‌ لباسشویی‌های نسل جدید ممکن است ایجاد شود، خشک نکردن لباس‌هاست. در سری لباسشویی‌های بوش نیز گاهی اوقات همین مشکل پیش خواهد آمد. علت بروز این مشکل می تواند متفاوت باشد. در این مقاله دلایل خشک نکردن ماشین لباسشویی بوش و راهکارهایی برای رفع مشکل بیان شده است.

علت خشک نشدن لباس ها در ماشین لباسشویی بوش

یکی از قابلیت‌های انواع لباسشویی‌ها این است که لباس‌ها را بعد از شستشو تا حد زیادی با فرآیند خاصی، خشک می‌کنند. این خشک کردن به روند اتوکشی و خشک شدن لباس در فضای باز کمک خواهد کرد. در گذشته لباسشویی‌ها این امکان را نداشتند و با ورود نسل جدید اتومات این دستگاه‌ها، شما شاهد این قابلیت هستید.

فرآیند خشک کردن لباس در لباسشویی‌های بوش و دیگر برندها با چرخش لباس با سرعت زیاد درون دیگ لباسشویی انجام می‌گیرد. این سرعت زیاد باعث آبگیری لباس‌ها شده و تا حدودی این فرآیند می‌تواند لباس‌ها را خشک کند.(اما نه به طور کامل).

حال خرابی بعضی از بخش‌های لباسشویی می‌تواند روند خشک کردن لباس‌ها را دچار مشکل کند. اینکه کدام بخش نقش موثرتری در خرابی خشک کن لباسشویی داشته یا کدام بخش در خرابی خشک کن اثرگذار نیست، مواردی است که در ادامه بررسی خواهیم کرد:

به طور کلی مهم‌ترین علل خشک نکردن لباسشویی بوش عبارت است از:

  • قطع شدن برق خشک کن
  • خراب شدن ترانس برد الکترونیکی
  • خراب شدن موتور لباسشویی
  • نرسیدن هوا به خشک کن
  • درست نبودن تنظیمات خشک کن
  • پر کردن بیش از حد استاندارد ظرفیت لباسشویی
  • خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی بوش
  • آبگیری نکردن لباسشویی
  • مسدود شدن شیلنگ تخلیه و فیلتر کف

عیب یابی و رفع مشکل خشک نشدن لباس ها در لباسشویی بوش

اگر پس از اتمام فرایند شستشو و خارج کردن البسه متوجه شدید که لباس ها به خوبی خشک نشده اند، به صورت زیر عمل کنید:

ماشین لباسشویی بوش را ریست کنید

ریست کردن دستگاه ماشین لباسشویی بوشتقریبا تمامی برندهای لباسشویی امکان ریست کردن دستگاه را برای کاربران قرار دادند تا در صورت ایجاد شدن مشکلات سطحی، بتوان با یک ریست ساده آن را حل کرد. ممکن است خشک نکردن لباسشویی بوش نیز با یک ریست ساده، حل شود.

گاهی اوقات با دستکاری کردن تنظیمات دستگاه بدون داشتن دانش و اطلاعات کافی برخی از بخش‌های لباسشویی از کار می افتد و خیلی ساده با ریست کردن، دوباره فعال می‌شود.

ریست کردن لباسشویی کار بسیار ساده‌ای است. معمولا تمامی برندهای لباسشویی یا دکمه اختصاصی برای ریست کردن دستگاه در نظر گرفته‌اند یا اینکه برای یک دکمه برنامه ریزی دوجانبه‌ای را برای انجام دو فرآیند مانند خاموش کردن و همین طور ریست کردن در نظر گرفته‌اند.

در سری لباسشویی‌های بوش نیز به همین صورت یک دکمه را برای ریست کردن و انجام فرآیند دیگر به صورت مشترک، در نظر گرفته‌اند. برای ریست کردن ماشین لباسشویی بوش می‌بایست مراحل زیر را طی کنید:

1. یکبار ماشین لباسشویی را از برق بکشید و دوباره آن را به برق متصل کنید
2. دکمه START یا START-PAUSE را برای مدت 5 ثانیه نگه دارید
3. دستگاه را روشن کنید

از وصل بودن برق خشک کن مطمئن شوید

مشکلات برقی همیشه گریبان گیر وسایل برقی شده و آن‌ها را دچار خرابی می‌کند. در نتیجه علت خشک نکردن ماشین لباسشویی بوش نیز می‌تواند قطع شدن برق خشک کن لباسشویی، قطعی در سیم‌ها، مشکلات پریزر برق و ولتاژ باشد.

در صورتی که با ریست کردن دستگاه، مشکل حل نشد یکی از مواردی که باید توسط  تعمیرکار لباسشویی بوش بررسی شود، اتصالات برقی دستگاه است.

ترانس برد الکترونیکی لباسشویی را بررسی کنید

ترانس برد الکترونیکی لباسشویی‌ها نیز بیشتر اوقات با عدم اتصال صحیح برق به دستگاه، دچار خرابی می‌شود. برد به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های فنی سیستم لباسشویی بوش و دیگر برندها، نقش اساسی در عملکرد بخش‌های مختلف لباسشویی دارد.

بدین صورت که اگر دچار مشکل شود، می‌تواند روی بخش‌هایی مانند خشک کن دستگاه اثرگذار باشد و عملکرد آن را دچار مشکل کند.

لازم است تکنسین برد الکترونیکی و ترانس را تست و مشکل را برطرف کند. البته در لباسشویی‌های قدیمی اگر این بخش دچار مشکل شود، می‌بایست تعویض شود و هزینه زیادی نیز بابت تعویض آن باید پرداخت کنید.

از سالم بودن موتور لباسشویی مطمئن شوید

خرابی موتور لباسشویی نه تنها باعث اختلال در خشک کن دستگاه می‌شود، بلکه روی عملکرد دیگر بخش‌های نیز اثرگذار است. معمولا خرابی موتور برای لباسشویی‌های قدیمی بوش به وجود می‌آید.

در نتیجه پیشنهاد می‌شود که ابتدا برای یافتن علت خشک نکردن ماشین لباسشویی بوش، موارد دیگر را بررسی کنید و در آخر موتور دستگاه را چک کنید. البته تشخیص خرابی موتور کار ساده‌ای نیست و باید حتما یک تکنسین خبره آن را بررسی کند.

تنظیمات خشک کن را بررسی کنید

لباسشویی‌های نسل جدید بوش دارای تنظیمات و برنامه‌های مختلف برای شستشو هستند. برنامه خشک کن برخی از لباسشویی‌ها به صورت پیش فرض فعال نیست. در برخی از دستگاه ها نیز باید به صورت دستی تنظیمات حشک کن را انجام دهید.

به عنوان مثال قرار دادن لباس‌ها در انتهای کار در آب ولرم می‌تواند به چروک نشدن لباس‌ها کمک کند و برخی از لباسشویی‌های بوش در دفترچه راهنمای خود آوره اند که باید این گزینه‌ها را با هم فعال کنید تا خشک کن به نحو احسن این فرآیند را انجام دهد. در نتیجه بهتر است که ابتدا دفترچه به خوبی مطالعه کنید و بعد از لباسشویی خود استفاده کنید.

ماشین لباسشویی را بیش از حد پر نکنید

ماشین لباسشویی را بیش از حد پر نکنید

هر لباسشویی ظرفیت محدودی دارد و حجم مشخصی از لباس‌ها را می‌تواند در یک برنامه شستشو، بشوید. اگر شما به این موضوع دقت نکنید و لباس‌های بیشتر از حد استاندارد را درون محفظه قرار دهید، قطعا دستگاه با مشکلاتی روبرو می‌شود.

یکی از این مشکلات خشک نکردن و عدم آبگیری صحیح لباس‌هاست. حال متوجه می‌شوید که برخی از علل خشک نکردن لباسشویی بوش بسیار ساده با در نظر گرفتن چند نکته ساده، قابل حل خواهد بود.

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی بوش را بررسی کنید

علت خشک نکردن ماشین لباسشویی بوش می‌تواند خرابی پمپ تخلیه آب دستگاه باشد. بعد از شستشوی لباس ها، باید آب داخل دیگ لباسشویی به طور کامل تخلیه شود تا بعد از آن فرآیند خشک کردن و چرخیدن دیگ انجام بگیرد.

معمولا این مشکل در دو حالت پیش خواهد آمد. اولین حالت زمانی است که شما دستگاه را به درستی نصب نکرده باشید. در این صورت درست نبودن اتصالات تخلیه آب لباسشویی می‌تواند در آینده مشکلات این چنینی برای شما ایجاد کند.

حالت دوم استفاده مداوم از دستگاه است. اینکه شما به دستگاه استراحت ندهید و مدام از آن استفاده کنید. بهتر است که حداکثر روزی یک بار از لباسشویی استفاده کنید. استفاده مداوم از دستگاه نه تنها مشکلاتی مانند خرابی پمپ ایجاد می‌کند، بلکه دیگر بخش‌های لباسشویی را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

شیلنگ تخلیه و فیلتر کف را از نظر انسداد و گرفتگی بررسی کنید

مسدود شدن شیلنگ تخلیه و فیلتر کف

مسیر خروجی آب یا همان شیلنگ تخلیه لباسشویی بوش یکی از مهم‌ترین بخش‌های لباسشویی است و اگر با مشکل مواجه شود، در بخش‌های مختلف مانند خشک کردن لباس‌ها نیز خللایجاد می‌شود.

معمولا مسیر خروجی آب در لباسشویی‌ها به دلیل انباشته شدن پرز و چرک حاصل از شستشو یا دکمه و اجزای جدا شده از لباس‌ها مسدود می‌شود. همین امر باعث می‌شود که خالی شدن آب از دیگ لباسشویی به درستی انجام نگیرد.

برای رفع انسداد شیلنگ تخلیه و مسیر خروجی آب، می‌بایست شیلنگ را از محفظه لباسشویی جدا کرده و با شستشو و استفاده از موادی مانند لوله باز کن های غیراسیدی، این انسداد را برطرف کنید.

جمع بندی

حال که به خوبی با علت خشک نکردن ماشین لباسشویی بوش آشنا شدید بهتر است بدانید که رفع این مشکل کار ساده‌ای نیست و نباید ریسک تعمیر دستگاه را توسط خودتان یا یک شخص بی تجربه را بپذیرد. توصیه می شود برای رفع مشکل به صورت اصولی و جلوگیری از آسیب به سایر قطعات، از نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی بوش راهنمایی بگیرید.

3.2/5 - (5 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید