شارژ گاز یخچال بوش + نشانه های خالی شدن گاز یخچال

شارژ گاز یخچال بوش
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

یخچال یکی از لوازم خانگی کاربردی و ضروری در خانه است. یخچال‌ها برای ایجاد سرمای کافی و خنک نگه داشتن موادغذایی، از یک گاز مخصوص استفاده می‌کنند. به این صورت که گاز یخچال طی فرآیندی منبسط می‌شود و پس از رها شدن و گرفتن گرما، سرمای مورد نیاز برای یخچال را تولید می‌کند. گاهی برخی نقص‌های فنی مثل نشتی در لوله‌های گاز یخچال بوش و کندانسور و حتی درون یخچال می‌تواند موجب به وجود آمدن نشتی گاز شود و شما نیازمند شارژ گاز یخچال بوش شوید.

گاز یخچال چیست؟

گاز یخچال همان‌طور که بالاتر به آن اشاره شد، گازی است که فرایند خنک‌سازی در یخچال را انجام می‌دهد. این گاز معمولا ترکیبی از چند گاز شیمیایی است که بر اساس نوع یخچال ممکن است متفاوت باشد. یخچال به کمک یک چرخه‌ فشرده سازی بخار، فرایند خنک‌سازی را انجام می‌‎دهد.

به این صورت که سیال مبرد در حالت گاز وارد کمپرسور یخچال می‌شود و بعد داخل کمپرسور، فشار سیال بالا می‌رود و گرمای زیادی را دریافت می‌کند و بعد این گاز که بسیار داغ است، درون لوله‌های کندانسور به جریان در می‌آید و سپس دمای خود را از دست می‌دهد و به صورت مایع تبدیل می‌شود و بعد از عبور از یک شیر فشارشکن، دمای آن کاهش پیدا می‌‎کند و در حالت مایع اشباع یا خیلی سرد وارد اواپراتور شده و در نهایت باعث خنک شدن یخچال می‌شود.

علت خالی شدن گاز یخچال بوش

علت خالی شدن گاز یخچال بوش

تا به اینجا متوجه شدید گاز یخچال چیست و چه وظیفه‌ای دارد. ولی به نظر شما چه زمانی شارژ یخچال بوش باید انجام شود؟

یا اینکه علت خالی شدن گاز یخچال بوش چیست؟

این موضوع به موارد گوناگونی بستگی دارد مثلا:

  • وجود نشتی در بخش کندانسور
  • به وجود آمدن مشکل نشتی در بخش اواپراتور
  • به وجود آمدن نشتی در خطوط لوله
  • برخی مشکلات در بخش کمپرسور یخچال Bosch
  • قدیمی شدن و زیاد کار کردن یخچال
  • کم شدن حجم مبرد به مرور زمان و بالا رفتن سن یخچال

به صورت کلی اگر میزان مبرد کم شود یا به طور کامل تخلیه شود، یخچال بوش به خوبی نمی‌تواند مواد غذایی را خنک نگه دارد. یکی دیگر از نشانه‌های شارژ یخچال بوش ممکن است، فاسد شدن یا به میزان کافی خنک نبودن دمای یخچال باشد.
مواردی که بالا به آن اشاره شد، نشان‌دهنده‌ این موضوع است که هرچه سریع‌تر باید به آن رسیدگی شود و نسبت شارژ گاز یخچال اقدام کرد.

علائم کاهش گاز یخچال بوش و نیاز به شارژ مجدد

برخی از علائم و نشانه های کم شدن میزان گاز یخچال بوش عبارت است از:

بالا رفتن دمای یخچال و فریزر

یکی از اصلی‌ترین علائم کاهش گاز یخچال بوش و نیاز به شارژ مجدد زمانی است که یخچال مثل قبل مواد غذایی را خنک نگه نمی‌‎دارد و دمای داخلی یخچال فریزر بالا می‌رود. این نشانه تاثیر مستقیمی روی مواد غذایی که درون یخچال یا فریزر قرار گرفته است دارد و کاملا مشهود است.

بوی بد داخل یخچال

بوی بد داخل یخچال

یکی دیگر از علائمی که نشان‌دهنده تمام شدن گاز یخچال بوش می‌تواند باشد، بوی بد درون یخچال است. گاز یخچال در حالت عادی هیچ بویی ندارد. ولی سازندگان برای زمانی که شما متوجه نشتی گاز شوید، طی یک سری عملیات شیمیایی این گاز را با ترکیبات دیگری مخلوط می‌کنند و سپس از آن استفاده می‌کنند.

گازی که تولید می‌شود، معمولا بویی مثل بوی غذای فاسد شده دارد. وقتی که گاز یخچال بوش کاهش پیدا می‌کند و نیاز به شارژ مجدد دارد، ممکن است هنگام باز و بسته کردن درب یخچال احساس کنید که بوی غذای فاسد شده به مشام‌تان می‌خورد.

ولی این یکی از بارزترین علائم شارژ گاز یخچال بوش است که هر چه سریع‌تر برای رفع این مشکل باید از یک کارشناس کمک بگیرید.

جابه‌جا کردن یخچال و خالی شدن مبرد

یکی از دلایلی که ممکن است به شارژ گاز یخچال بوش نیاز داشته باشید، آسیب دیدن خطوط لوله یا اجزای داخلی یخچال هنگام اسباب‌کشی یا جابه‌جایی است. چنانچه یکی از اجزای داخلی در این حین دچار آسیب شود، گاز مبرد ممکن است خالی شود و باعث به وجود آمدن مشکل در عملکرد سیکل تبریدی شود.

خنک شدن دمای کندانسور یخچال

در حالت عادی وقتی که شما دست‌تان را روی لوله‌های کندانسور در پشت یخچال بگذارید، به‌راحتی می‌توانید گرما را حس کنید. ولی وقتی که مبرد یخچال دچار نشتی شود، لوله‌های کندانسور خنک است و گرمایی که نشان‌دهنده‌ جریان گاز در آنهاست را ندارد.

وجود برفک در بخش لوله‌های اوپراتور

وجود برفک در بخش لوله‌های اوپراتور

طراحی یخچال فریزرهای بوش به این صورت است که مثل مدل‌های قدیمی هیچ برفکی تولید نمی‌کنند. گاهی یکی از نشانه‌های نیاز داشتن به شارژ گاز یخچال بوش این است برفک خیلی زیادی را در بخش ابتدایی لوله‌های اواپراتور مشاهده کنید. دلیلش هم به دمای مناسب نرسیدن گاز و به صورت پیوسته کار کردن است و همین موضوع می‌تواند موجب برفک زدن اواپراتور باشد.

یکسره کار کردن موتور یخچال

گاهی ممکن است احساس کنید که موتور یخچال بی‌وفقه درحال کار کردن است. در چنین حالتی ممکن است صدای یکسره کار کردن موتور را بشنوید و احساس کنید که موتور یخچال مثل قبل کار نمی‌کند و مثل قبل که موتور به صورت اتوماتیک خاموش و روشن می‌شد، الان به این صورت کار نمی‌کند.

اصولی تمیز نکردن یخچال

گاهی اوقات ممکن است هنگام تمیز کردن یخچال به برخی قسمت‌ها آسیب وارد کنید و یخچال را دچار مشکل کنید. استفاده از برخی اشیای نوک تیز برای تمیز کردن یخچال ممکن است باعث به وجود آمدن نشتی در یخچال شود و موجب شود که گاز یخچال دچار نشتی شود.

بهترین حالت بر جلوگیری از این موضوع این است که برای تمیز کردن سعی کنید که ابزار مناسب استفاده کنید و حتما قبل از نظافت آن را خاموش کنید و بعد اقدام به تمیز کردن کنید.

زمان شارژ گاز یخچال فریزر و ساید بوش

اینکه چطور متوجه شویم که آیا زمان شارژ گاز یخچال فریزر و ساید بوش رسیده یا نه؛ بسیار ساده است. اول از همه اینکه مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم را در یخچال خود بررسی کنید. چنانچه متوجه شدید که مشکل یکی از موارد بالاست حتما با یک تکنسین مشورت کنید.

اگر مواردی که به آنها اشاره شد را در یخچال خود مشاهده نکردید و همچنان به کم شدن شارژ گاز یخچال‌تان مشکوک بودید، از این دو روش برای تست کردن استفاده کنید:

  • کندانسور پشت یخچال را به خوبی لمس کنید. اگر کندانسور سرد بود ولی یخچال همچنان در حال کار کردن بود، این نشان‌دهنده‌ وجود نشتی در یخچال است.
  • روش دیگر این است که یخچال را از برق خارج کنید و به صداهایی که ممکن است از یخچال خاموش بیرون بیاید گوش کنید. اگر هیچ صدایی نشنیدید که نشان‌دهنده‌ی این است که هیچ مشکل جدی وجود ندارد. ولی اگر صدای جریان گاز یخچال را شنیدید، نشان این است که گاز داخل لوله‌ها وجود دارد و ممکن است نیاز به شارژ مجدد داشته باشید.

هزینه شارژ گاز یخچال ساید بوش چه قدر است؟

هزینه شارژ گاز یخچال ساید بوش چه قدر است؟

هزینه شارژ گاز یخچال ساید بوش موضوعی نیست که بتوان در موردش قیمت تقریبی گفت. دلیلش هم این است که این هزینه به میزان حجم و نوع گازی دارد که برای این کار مورد استفاده قرار گرفته شده است.

گازهایی که برای شارژ یخچال معمولا مورد استفاده قرار می‎گیرند باید مخصوص و مناسب هر یخچال باشند. چرا که این گازها معمولا با برخی گازهای دیگر هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند و از این رو باید به صورت تخصصی نسبت به این موضوع نظر داد و بررسی کرد.

بعد از بررسی و مطمئن شدن از نوع گازی که کارشناس برای شارژ یخچال باید استفاده کند، از یک ترازوی مخصوص شارژ گاز استفاده می‌شود و قیمت دقیق به مشتری اعلام خواهد شد.

مدت زمان انجام شارژ گاز یخچال فریزر و ساید بوش

شارژ گاز یخچال چنانچه در محل و توسط تکنسین با تجهیزات کامل صورت بگیرد، در کمتر از یک ساعت انجام خواهد شد و پس از آن می‎توانید به راحتی از یخچال خود استفاده کنید و مشکلی هم پیش نخواهد آمد.

جمع بندی

در این مقاله در مورد شارژ گاز یخچال بوش و نشانه‌هایی که ممکن است یک یخچال دچار نشتی گاز شده باشد به صورت کامل توضیح دادیم و تمامی موارد را با هم بررسی کردیم. یخچال فریزرهای بوش با وجود کیفیت بالایی که دارند هم ممکن است پس از چندین سال استفاده یا بر اثر جابه‌جایی‌هایی مکرر دچار نشتی و آسیب شوند که نیاز به تعمیر یا شارژ گاز داشته باشند.

برای شارژ گاز دستگاه حتما از نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی بوش راهنمایی بگیرید و شخصا اقدام به رفع مشکل نکنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟
دیدگاهتان را بنویسید