10 علت سرد نکردن کولر گازی بوش + راه حل آن

10 علت سرد نکردن کولر گازی بوش + راه حل آن
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

اگر کولر گازی بوش شما سرمای کافی ندارد، علت‌های زیادی ممکن است پشت این موضوع باشد که با پیدا کردن دلیل اصلی بروز این مشکل می‌توانید نسبت به رفع آن اقدام کنید. به همین منظور در این مقاله به علت سرد نکردن کولرگازی بوش پرداخته و راهکارهای رفع این مشکل را توضیح خواهیم داد.

کولرگازی چگونه باد سرد تولید می‌کند؟

برای فهمیدن اینکه چرا کولر گازی بوش خنک نمی‌کند، بهتر است ابتدا به صورت کلی بدانیم که کولر چگونه این باد خنک را تولید می‌کند. این مراحل را به طور خلاصه توضیح می‌دهیم:

  1. گاز مبرد، که قابل تبدیل به مایع است، از داخل کمپرسور فشرده شده، وارد کندانسور می‌شود و گرمای خود را از دست می‌دهد. همین امر باعث تبدیل گاز به مایع می‌شود.
  2. اکنون مایع مبرد از کندانسور وارد شیر انبساط شده و فشار آن به شدت کاهش می‌یابد.
  3. این کاهش فشار باعث تبدیل مایع به حالت ترکیب گاز-مایع می‌شود.
  4. ترکیب گاز-مایع به سمت ورودی اوپراتور رفته و به دلیل دمای محیط داخل خانه، دوباره تبخیر و به گاز تبدیل می‌شود.
  5. از آنجا که تبخیر عملی گرماگیر است، سرمای حاصل از تبخیر مبرد، وارد سیم‌پیچ‌های اوپراتور می‌شود.
  6. هوای گرم محیط خانه یا ساختمان وارد پنل داخلی کولرگازی می‌شود و از سیم‌پیچ‌هایی که در مرحله قبل سرد شده‌اند عبور می‌کند و سپس سرد می‌شود.
  7. این هوای سرد شده از بخش دیگر به داخل محیط منتقل شده و در واقع هوای خنک را به ما می‌رساند.
  8. مبردی که در مرحله 5 با تبخیر به حالت گاز تبدیل شده بود، مجددا مانند مرحله 1 توسط کمپرسور مکیده و همین عملیات به صورت دائم تکرار می‌شوند.

علت خنک نکردن کولر گازی بوش

با توجه به توضیح مراحل خنک کردن باد کولرگازی، اکنون می‌دانیم که ایجاد اختلال در هر یک از مراحل بالا و قطعات مرتبط، می‌تواند علت خنک نکردن کولر گازی بوش شما باشد. چند نمونه از این دلایل را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

1. سرویس نکردن به موقع دستگاه

سرویس کولرگازی شامل موارد زیادی است. از تمیز کردن کویل‌ها و شستشوی فیلترها تا بررسی لوله‌های مسی تا چک کردن ارورهای مختلف، ریموت و برق کولر و موارد دیگر.
سرویس نکردن به موقع کولر گازی باعث می‌شود بازدهی دستگاه کمتر شده و نتواند محیط را خوب خنک کند.

2. خراب شدن یا سوختن فن یا موتور فن

در برخی مواقع ممکن است فقط سیم‌های فن قطع شده باشد؛ یا اینکه قطعات دیگر آن با مشکل مواجه شده باشد. اما در صورتی که خود فن یا موتور مشکل داشته باشند، واضح است که حل این مشکل را باید به نمایندگی تعمیرات کولر گازی بوش بسپارید؛ زیرا هر تکنسینی نخواهد توانست کولر گازی بوش را تعمیر کند.

3. کم شدن یا اتمام گاز خنک کننده یا مبرد

نشتی یا کم شدن گاز کولر گازی بوش، باعث کم شدن خنکی باد آن می‌شود. ممکن است به سادگی نشتی وجود داشته باشد و شما متوجه نشوید. اما وقتی این موضوع را متوجه شدید بهتر است هرچه سریع‌تر اقدام به نشت‌گیری یا شارژ گاز کولر کنید.

4. اختلال در عملکرد اورلود کولر گازی

اورلود یک قطعه درون کولر گازی است که به عنوان محافظ اضافه بار شناخته می‌شود. هرموقع مشکلی پیش بیاید که باعث داغ شدن زیاد سیم‌پیچ کمپرسور شود و احتمال سوختگی قطعات باشد، اورلود جریان کمپرسور را قطع می‌کند. قطع شدن جریان باعث می‌شود کمپرسور ناقص کار کند یا اصلا کار نکند. بنابراین اختلال در عملکرد اورلود، می‌تواند عملکرد کمپرسور را نیز دچار مشکل کند. طبیعی است که در این صورت عمل خنک کنندگی دچار اختلال می‌شود.

5. کثیف بودن فیلترهای هوا

کثیف بودن فیلترهای هوای کولر گازی بوش

این دلیل، یکی از رایج‌ترین و ساده‌‌ترین دلایل خنک نکردن کولر گازی است. از جمله مشکلاتی که در اثر کثیف بودن فیلترها به وجود می‌آید عبارتند از:

  • مشکل در عملکرد ترموستات، یکی از عواقب کثیف شدن فیلتر است.
  • مسدود بودن فیلترها، باعث گرفتگی مسیر عبور هوا در کویل‌ها می‌شود.
  • همچنین در اثر کثیف بودن فیلترها، کویل‌های پنل داخلی و خارجی ممکن است یخ بزنند.

برای حل این مشکل، خودتان می‌توانید بدون نیاز به تعمیرکار، فیلترهای هوا را تعویض یا تمیز کنید.
کافی است دریچه‌ی جلویی را در پنل داخلی کولر گازی بوش خود باز کنید. فیلترهای هوا را خارج کرده و اگر قابل استفاده بودند، به وسیله‌ی آب و یک اسپری تمیزکننده آن‌ها را بشویید. در غیر این صورت فیلترهای جدید را جایگزین قبلی‌ها کنید و دریچه‌ی پنل را ببندید.

6. درست تنظیم نشدن ترموستات

درست تنظیم نشدن ترموستات کولرگازی بوش

گاهی اوقات تنها دلیل سرد نکردن کولر گازی این است که ترموستات در درجه‌ی بالاتری از دمای اتاق تنظیم شده است. بنابراین ترموستات عمل خاصی انجام نمی‌دهد و فقط باد گرم تولید می‌شود.
برای حل این مشکل می‌توانید دمای ترموستات را 3 تا 5 درجه پایین‌تر از دمای اتاق تنظیم کنید.

7. کثیف بودن کندانسور یا یونیت خارجی

با توجه توضیحاتی که در ابتدای مقاله ارائه دادیم، می‌دانیم که یونیت خارجی یا کندانسور، هوای گرم داخل را از یونیت داخلی و از طریق گاز مبرد جذب می‌کند و این هوا را به خارج ساختمان می‌فرستد. حال اگر کندانسور کثیف یا خراب شده باشد، هوای گرم را دریافت نمی‌کند در نتیجه قادر به خارج کردن آن نیست.
اگر فقط کندانسور کثیف شده باشد، می‌توانید برق کولر گازی را قطع و در یونیت خارجی قاب را باز کنید. با آب پرفشار (بهتر است گرم باشد) می‌توان کندانسور را تمیز کرد.
اگر مشکل خرابی کندانسور باشد، بهتر است بررسی این مسئله را به یک تکنسین متخصص از تعمیرگاه بوش بسپارید.

8. ظرفیت و توان پایین کولر گازی

بعضی وقت‌ها هم مشکل این است که برای یک فضای بزرگ، کولر گازی کوچکی را انتخاب کرده‌اید. در این صورت کولر گازی تمام توان خود را برای خنک کردن فضای مورد نظر به کار می‌گیرد؛ با این حال نمی‌تواند فضا را خنک کند. در این حالت یکسره کار کردن دستگاه باعث فشار زیاد به کمپرسور و سوختن یا خراب شدن آن می‌شود.
بنابراین قبل از خرید کولر گازی بوش، بهتر است حتما توان کولر گازی و فضای مورد نیاز برای خنک شدن آن را با یکدیگر تطبیق دهید.

9. نصب کردن پنل خارجی کولر در محل نامناسب

نصب کردن پنل خارجی کولر در محل نامناسب

وقتی پنل خارجی در محلی نصب می‌شود که ساعات زیادی را زیر تابش مستقیم نور آفتاب قرار می‌گیرد، نتیجه طبیعی این است که دمای آن زیاد شده و فشار زیادی را متحمل می‌شود. بنابراین ممکن است توان آن برای خنک کردن باد کاهش یابد. پس بهتر است محل مناسبی برای نصب پنل خارجی پیدا کنید. در صورتی که پنل خارجی شما راه فراری از تابش آفتاب ندارد، بهتر است سایه‌بان نصب کنید. البته مراقب باشید که اطراف پنل خارجی بسته نباشد و جریان هوا به راحتی در اطراف آن گردش کند.

10. ضعیف شدن و استهلاک کولر گازی به دلیل عمر زیاد

طبق تجربه و با توجه به طول عمر متوسط انواع کولر گازی‌، به نظر می‌رسد کارکرد کولر گازی بوش به طور متوسط سالیانه حداقل 5درصد دچار استهلاک شده و عملکرد آن به این اندازه کاهش می‌یابد. بنابراین طبیعی است که پس از حدود 10 سال دستگاه شما کم‌کم برای کار در محیط‌های بسیار گرم، توان بالایی نداشته باشد. پس اگر کولر گازی شما قدیمی است، این اتفاق ممکن است برای آن پیش بیاید. بهترین کار برای کاهش ریسک استهلاک و عملکرد بیشتر کولر گازی این است که سرویس دوره‌ای خود را به تعمیرگاه بوش بسپارید. در این صورت احتمالا حداکثر کارایی را از این وسیله دریافت خواهید کرد.

کلام پایانی

ممکن است در یک روز گرم تابستانی متوجه شوید که کولرگازی شما دیگر سرمای سابق را ندارد که در این صورت باید برای پیدا کردن ایراد آن اقدام کنید. از مهم‌ترین دلایل خنک نکردن کولر گازی می‌توان به بروز مشکل در فن یا موتور فن، کم شدن یا اتمام گاز خنک کننده یا کثیف بودن فیلترهای مربوط اشاره کرد که راه حل‌هایی برای حل این مشکلات در مقاله برای شما ارائه شد.

این مطلب چقدر مفید بود؟
دیدگاهتان را بنویسید