عیب یابی ماشین لباسشویی بوش

عیب یابی ماشین لباسشویی بوش
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

ماشین لباسشویی بوش، یکی از بهترین برندهای بازارهای جهانی است. اما چنانچه می‌دانید همه لوازم خانگی با هر برند و کیفیتی که دارند، ممکن است پس از مدتی دچار مشکل شوند. لباسشویی بوش نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل در این نوشتار به رایج ترین مشکلات و همین طور عیب یابی ماشین لباسشویی بوش پرداخته ایم. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اطلاع از مشکلات شایع ماشین لباسشویی و نحوه برطرف کردن آنها به شما کمک ‌می‌کند که به موقع در مورد اقدام درست تصمیم بگیرید.

17 مشکل شایع که کاربران لباسشویی بوش تجربه می‌کنند

پیش از آنکه در مورد عیب یابی ماشین لباسشویی بوش بگوییم یک نکته‌ی بسیار مهم را باید خاطر نشان کنیم. این نکته‌ی مهم این است که اگر ماشین لباسشویی بوش شما دچار مشکل شد و خودتان دانش فنی برای تعمیر و برطرف کردن آن نداشتید، به هیچ وجه اقدام به دستکاری و باز کردن دستگاه نکنید. چرا که کوچک‌ترین خطایی ممکن است خطرات مالی و جانی برای شما به همراه داشته باشد.

1) علت جمع شدن آب در ماشین لباسشویی بوش

یکی از مشکلاتی که ممکن است با ماشین لباسشویی بوش داشته باشید، جمع شدن آب در آن است. اصلی‌ترین دلیل بروز این مشکل خرابی، مسدود شدن یا خم شدن شیلنگ آب ماشین لباسشویی یا مشکلات پمپ تخلیه است.

مسدود شدن شیلنگ یا پمپ تخلیه‌ی ماشین لباسشویی، یکی از مشکلات رایج است. برای رفع این مشکل کافیست پمپ تخلیه یا شیلنگ را بررسی کنید و اگر گرفتگی داشت، آن را برطرف کنید. در بسیاری موارد با رفع این مشکل، ماشین لباسشویی مجددا مثل قبل کار خواهد کرد.

ولی اگر با بررسی این دو قطعه مشکل برطرف نشد، از یک تکنسین ماشین لباسشویی بوش کمک بگیرید.

2) چرا آب وارد ماشین لباسشویی بوش نمی شود؟

یکی دیگر از خرابی‌های ماشین لباسشویی بوش، وارد نشدن آب به داخل آن است. برای رفع این مشکل باید شیر ورودی آب را بررسی کنید. شیر ورودی آب ممکن است به هر دلیلی دچار شکستگی یا نقص فنی شده باشد.

این روش عیب یابی ماشین لباسشویی بوش بسیار ساده است و خودتان هم می‌توانید به راحتی آن را انجام دهید. توجه داشته باشید که روی شیر ورودی آب ماشین لباسشویی Bosch، یک فیلتر کوچک نصب شده است. این فیلتر ممکن است به مرور زمان دچار رسوب و گرفتگی شده باشد.

با تمیز کردن و از بین بردن رسوبات فیلتر شیر ورودی آب، این مشکل برطرف خواهد شد. گاهی اوقات هم ممکن است بروز این مشکل در اثر خرابی دکمه‌ی آب گیری ماشین لباسشویی باشد. بررسی‌های بیشتر این مورد، باید توسط تکنسین ماشین لباسشویی بوش انجام شود و در صورت نیاز این قطعه تعویض شود.

چرا آب وارد ماشین لباسشویی بوش نمی شود؟

3) علت قفل شدن درب ماشین لباسشویی بوش

یکی دیگر از خرابی‌های ماشین لباسشویی بوش قفل شدن درب لباسشویی است. مثلا ممکن است برنامه‌ی شستشو به پایان رسیده باشد و بعد از اتمام شستشو، درب قفل شده باشد و امکان خارج کردن لباس‌ها را نداشته باشید!

به وجود آمدن این مشکل می‌تواند به خاطر خرابی قفل میکروسوئیچ باشد. در حالت عادی وقتی که پروسه‌ی شستشو به پایان می‌رسد و آب به طور کامل تخلیه می‌شود، درب ماشین لباسشویی از طریق دستور برد اصلی باز خواهد شد. اگر درب ماشین لباسشویی باز نشود، ممکن است ضامن یا قلاب درب خراب شده باشد.

گاهی اوقات هم ممکن است به خاطر فعال بودن دکمه‌ی قفل کودک درب باز نشود. در صورتی که مطمئن شدید که مشکل از فعال بودن قفل کودک نیست، به هیچ عنوان به زور متوسل نشوید و هیچ اقدامی انجام ندهید. چرا که کوچکترین اشتباهی ممکن است به شکسته شدن قفل میکروسوئیچ منجر شود. بهترین کار کمک گرفتن از یک تکنسین ماشین لباسشویی بوش است تا در اسرع وقت عیب یابی ماشین لباسشویی بوش شما را انجام دهد.

علت قفل شدن درب ماشین لباسشویی بوش

4) دلایل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی بوش

چهارمین مشکل رایج ماشین لباسشویی بوش، نچرخیدن دیگ لباسشویی است. نچرخیدن دیگ شستشوی ماشین لباسشویی بوش به عوامل خیلی زیادی بستگی دارد. در ادامه برخی از دلایلی که منجر به بروز چنین مشکلی می‌شوند را با هم بررسی خواهیم کرد:

خرابی قفل درب ماشین لباسشویی

خرابی قفل درب یا همان میکروسوئیچ که بالاتر هم در مورد آن توضیح دادیم، یکی از عوامل به وجود آورنده‌ی این مشکل است. در صورتی که مشکل از این قطعه باشد، با تعویض آن با یک قطعه‌ی نو، مشکل برطرف خواهد شد.

پر کردن ماشین بیش از حد مجاز

وقتی که شما ماشین لباسشویی را بیشتر از حد ظرفیت آن پر می‌کنید و دستگاه دچار مشکل می‌شود، دیگر نیازی نیست به دنبال رفع این مشکل ماشین لباسشویی بوش باشید. چرا که مشکل همین عدم رعایت ظرفیت لباسشویی است.

پر کردن ماشین لباسشویی بیش از حد مجاز، باعث فشار آمدن به کوپلینگ موتور خواهد شد. در صورتی که این قطعه‌ی مهم ماشین لباسشویی دچار آسیب شود، تنها کاری که باید انجام داد تعویض این قطعه و پرداخت هزینه‌های تعمیرات خواهد بود.

خرابی چرخ و تسمه متحرک ماشین لباسشویی

یکی دیگر از دلایل نچرخیدن دیگ شستشوی ماشین لباسشویی خرابی چرخ و تسمه متحرک است. این تسمه به کمک موتور شروع به چرخاندن دیگ شستشو می‌کند. اگر به هر دلیلی این چرخ سائیده یا خراب شود یا اینکه به تسمه آسیبی وارد شود، دیگ شستشو با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

بررسی و عیب یابی ماشین لباسشویی بوش در مورد این مشکل، یکی از کارهای تخصصی است که توسط تکنسین باید انجام شود.

خرابی چرخ و تسمه متحرک ماشین لباسشویی

نقص فنی در برد کنترل موتور

نیروی لازم برای شروع به کار موتور ماشین لباسشویی، توسط برد کنترل انجام می‌شود. اگر برد هم دچار سوختگی ششده یا نیم سوز شود، این مشکل به وجود خواهد آمد و ممکن است نیاز به تعویض این قطعه‌ی گران قیمت داشته باشید.

خرابی سیستم کلاچ

سیستم کلاچ ماشین لباسشویی با وصل کردن اتصال بین سیستم انتقال نیرو و دیگ شستشو، موجب خواهد شد که دیگ شستشو شروع به کار کند. اگر کلاچ خراب شود، باید به فکر تعویض آن باشید. چرا که جزو قطعات مهم ماشین لباسشویی بوش است که قابل تعمیر کردن نیست و باید آن را کلا تعویض کنید.

نقص فنی در روتور و استاتور

یکی دیگر از عواملی که موجب چرخاندن دیگ ماشین لباسشویی Bosch می‌شود، روتور و استاتور است. وقتی که روتور با استاتور برخورد می‌کند، یک میدان مغناطیسی قوی ایجاد می‌شود. همین میدان مغانطیسی باعث چرخیدن دیگ شستشو خواهد شد.

حال اگر این دو قطعه دچار مشکل شوند، دیگ سرعت کافی برای چرخیدن را نخواهد داشت. همین طور در هنگام شستشو ممکن است سر و صدای خیلی زیادی را ایجاد کند.

نقص فنی در بلبرینگ دیگ

محل قرارگیری بلبرینگ دیگ، در بخش میانی دیگ خارجی است. در صورتی که بلبرینگ دیگ آسیب دیده باشد، هنگام شستشو سر و صدای زیادی ایجاد خواهد کرد و ممکن است دیگ شستشو اصلا چرخشی نداشته باشد.

عیب یابی ماشین لباسشویی بوش و رفع این مشکل هم از جمله کارهای تخصصی است که توسط تکنسین باید بررسی و برطرف شود.

نقص فنی در بلبرینگ دیگ

نقص فنی در موتور محرک

یکی از علائمی که ممکن است نشان دهنده‌ی خرابی موتور باشد، شنیدن سر و صدای خیلی زیاد در هنگام شستشو است. برای عیب یابی ماشین لباسشویی بوش و رفع این مشکل، به هیچ عنوان خودتان دست به آچار نشوید و به دنبال یک راه حل اساسی باشید.

خراب شدن سبد متحرک

سبد محرک بخشی از ماشین لباسشویی است که دقیقا بر سیستم انتقال نیرو سوار شده است و باعث به چرخش درآمدن دیگ شستشو می‌شود. اگر این چرخش خیلی آرام باشد یا اینکه دیگ شستشو هیچ واکنشی نشان ندهد، می‌توان مطمئن بود که مشکل از خرابی سبد محرک است.

خرابی سیستم انتقال نیرو

آخرین دلیلی که می‌تواند در عدم چرخش دیگ شستشو دخیل باشد، خرابی سیستم انتقال نیرو است. وقتی که سیستم انتقال نیرو خراب شود و چرخ دنده‌ها آسیب دیده باشند، دیگ شستشو شروع به کار نخواهد کرد.

5) تخلیه نکردن آب ماشین لباسشویی بوش

یکی دیگر از مشکلات رایج ماشین لباسشویی بوش تخلیه نکردن آب است. اصلی‌ترین دلیل به وجود آمدن این مشکل ممکن است خرابی پمپ تخلیه باشد. گاهی هم گرفتگی شیلنگ تخلیه یا مسدود شدن لوله‌ی فاضلاب می‌تواند در به وجود آوردن این اختلال موثر باشد.

با بررسی دقیق شیلنگ و پمپ تخلیه و تمیز کردن فیلترهای آن، ممکن است این مشکل برطرف شود. در صورتی که با این راه‌کار مشکل برطرف نشد، حتما از یک تکنسین برای بررسی بیشتر کمک بگیرید.

تخلیه نکردن آب ماشین لباسشویی بوش

6) بدنه ماشین لباسشویی بوش برق دارد

یکی از خطرناک‌ترین و رایج‌ترین مشکلات ماشین لباسشویی بوش، برق داشتن بدنه‌ی آن است. دلیل به وجود آمدن این مشکل ممکن است خرابی و نقص فنی در اتصلات و سیم پیچ‌های داخلی باشد.

گاهی هم به خاطر فرسودگی و زیاد استفاده کردن از ماشین لباسشویی، ممکن است سیم‌ها دچار سوختگی یا پوسیدگی شوند و این مشکل به وجود بیاید. در برخی موارد هم عدم اتصال درست سیم ارت می‌تواند این مشکل را به وجود بیاورد که عواقب خیلی بدی را به همراه خواهد داشت.

یکی دیگر از عواملی که می تواند موجب برق داشتن بدنه‌ی لباسشویی بوش باشد، خرابی یا زنگ زدگی پریز برق ماشین لباسشوی است. گاهی هم نشتی آب به اجزای داخلی ممکن است این اختلال را به وجود بیاورد!

در کل عیب یابی ماشین لباسشویی بوش برای بررسی علت برق داشتن یکی از کارهای بسیار تخصصی است که به هیچ عنوان نباید آن را پشت گوش انداخت.

7) سر و صدای زیاد لباسشویی بوش

یکی دیگر از معایب ماشین لباسشویی بوش، داشتن سر و صدای زیاد هنگام شستشو است. دلیل سر و صدای زیاد ماشین لباسشویی در هنگام شستشو ممکن است به خاطر گیر کردن یک شیء خارجی یا خرابی تسمه یا موتور ماشین لباسشویی باشد.

چنانچه مطمئن شدید که مشکل به وجود آمده به خاطر گیر کردن لباس یا یک شیء خارجی نیست، حتما به دنبال عیب یابی ماشین لباسشویی بوش و رفع این مشکل باشید. چرا که استفاده کردن از ماشین لباسشویی با چنین شرایطی ممکن است به قطعات سالم نیز آسیب وارد کند و در نتیجه متحمل به پرداخت هزینه‌های گزاف تعمیرات شوید.

از جمله دلایلی که می‌تواند باعث ایجاد سر و صدای زیاد در هنگام شستشو باشد عبارتند از:

  • خرابی پمپ تخلیه و موتور پمپ
  • خرابی فنر و کمک فنر دیگ شستشو
  • خراب شدن تسمه کاهش حرکت دیگ شستشو
  • خرابی تسمه اتصال موتور به فولی آبکش
  • از بین رفتن یا سائیده شدن بلبرینگ‌های دیگ لباسشویی و…

8) دلایل لرزش و تکان های شدید لباسشویی بوش

از دیگر خرابی‌های ماشین لباسشویی Bosch ممکن است لرزش یا تکان‌های شدید در هنگام شستشو باشد. این مشکل هم دلایل بسیاری می‌تواند داشته باشد که باید توسط یک تکنسین بررسی شود.

تخلیه نکردن آب ماشین لباسشویی بوش

تراز نبودن ماشین لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی در مکان درستی قرار نگرفته باشد و به اصطلاح تراز نباشد، هنگام آبکشی و خشک کردن لباس‌ها، شاهد تکان و لرزش‌های خیلی زیادی خواهید بود. با تنظیم کردن پایه‌ها با استفاده از یک دستگاه تراز این مشکل برطرف خواهد شد.

قرار دادن بارهای نامتعادل در لباسشویی

قرار دادن درست لباس در ماشین لباسشویی، اهمیت خیلی بالایی دارد. اگر شما لباس‌ها را به حالت مچاله شده وارد دیگ شستشو کنید یا اینکه بیشتر یا کمتر از حد ظرفیت آن را پر کنید، شاهد لرزش و تکان‌های خیلی شدید در هنگام شستشو خواهید بود.

خرابی کمک فنر

دیگر دلیلی که موجب ایجاد تکان‌های شدید در ماشین لباسشویی بوش می‌شود ممکن است به خاطر خرابی کمک فنر باشد. خرابی این قطعه هم ممکن است در اثر قرار دادن بارهای نامتعادل به وجود بیاید. عدم رعایت این نکته موجب خراب شدن کمک فنرها خواهد شد. در صورت مواجه شدن با چنین مشکلی حتما از یک تکنسین کمک بگیرید.

خراب شدن فنرهای نگهدارنده دیگ لباسشویی

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث تکان و لرزش‌های شدید در ماشین لباسشویی می‌شود، خرابی فنرهای نگهدارنده دیگ شستشو است. فنرها به مرور زمان ممکن است لرزش و ارتعاشات اضافی را به خود جذب کنند و در نتیجه دچار آسیب شوند.

برای عیب یابی ماشین لباسشویی بوش حتما نیاز است که از یک تکنسین کمک بگیرید.

خراب شدن فنرهای نگهدارنده دیگ لباسشویی

باز نکردن پیچ ترنسفر ماشین لباسشویی بوش

آخرین دلیلی که موجب ایجاد لرزش و سر و صدا در ماشین لباسشویی Bosch می‌شود، باز نکردن پیچ ترنسفر است. وظیفه‌ی اصلی پیچ های ترنسفر در ماشین لباسشویی، جلوگیری از حرکت دیگ شستشو است.

این مورد معمولا در هنگام جابه‌جا کردن ماشین لباسشویی به وجود می‌آید. برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلی، در هنگام جابه‌جا کردن ماشین لباسشویی، باز کردن این پیچ را حتما در نظر بگیرید.

9) لباسشویی در حین کار متوقف می شود

متوقف شدن ماشین لباسشویی در حین کار کردن از رایج ترین مشکلاتی است که کاربران این دستگاه تجربه می‌کنند. در چنین مواقعی ممکن است نمایشگر روشن باشد ولی دیگ شستشو ثابت بماند و هیچ‌گونه واکنشی نشان ندهد. به وجود آمدن چنین مشکلی، دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد:

خرابی زبانه درب لباسشویی

اگر زبانه‌ی درب ماشین لباسشویی سائیده یا خراب شود، وقتی که میکروسوئیچ از درب لباسشویی فاصله بگیرد، ماشین لباسشویی متوقف خواهد شد و در نتیجه هیچ واکنشی را نخواهید دید.

میکروسوئیچ هم گاهی به خاطر آمپر بالای جریان یا به خاطر فرسودگی ممکن است عملکرد صحیح خود را از دست بدهد و شاهد متوقف شدن ناگهانی ماشین لباسشویی در حین کار کردن باشید.

خراب شدن شیر برقی

وظیفه‌ی اصلی شیر برقی ماشین لباسشویی، وارد کردن آب به مخزن شستشو است. هر گاه برد اصلی فرمان وارد شدن آب به داخل ماشین لباسشویی را ارسال کند، آب وارد ماشین لباسشویی می‌شود. وقتی هم که هیدرواستات پر شدن آب کافی در مخزن شستشو را تشخیص دهد، دیگر آب وارد آن نخواهد شد.

حالا ممکن است به هر دلیلی شیر برقی دچار مشکل شود، در نتیجه هیچ فرمانی اجرا نخواهد شد و ماشین لباسشویی ممکن است از حرکت بایستد. اینجاست که شما باید به دنبال عیب یابی ماشین لباسشویی بوش و رفع این مشکل باشید.

خرابی پمپ تخلیه

اگر پمپ تخلیه دچار مشکلی شود یا توسط یک شیء خارجی مسدود شود، ممکن است ماشین لباسشویی در حین کار کردن، از حرکت بایستد و شما را دچار دردسر کند. برای عیب یابی ماشین لباسشویی بوش و رفع خرابی پمپ تخلیه، حتما از یک تکنسین کمک بگیرید.

نقص فنی در برد اصلی یا تایمر

آخرین دلیلی که موجب متوقف شدن ماشین لباسشویی در حین حرکت می‌شود ممکن است خرابی برد اصلی یا تایمر باشد. برد اصلی در واقع مغز ماشین لباسشویی شماست. اگر به هر دلیلی این قطعه آسیب ببیند، در عملکرد کلی ماشین لباسشویی نیز اختلال ایجاد خواهد کرد.

برای عیب یابی ماشین لباسشویی بوش و رفع خرابی برد اصلی، به هیچ عنوان خودتان دست به کار نشوید و از یک تکنسین کمک بگیرید.

نقص فنی در برد اصلی یا تایمر

10) ماشین لباسشویی روشن نمی شود

روشن نشدن ماشین لباسشویی بوش هم یکی دیگر از عواملی است که ممکن است شما را دچار دردسر کند. برخی از دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی عبارتند از:

نقص فنی در برق لباسشویی

اولین دلیلی که در به وجود آمدن این مشکل می‌تواند دخیل باشد، عدم جریان داشتن برق در ماشین لباسشویی است. گاهی ممکن است برق ساختمان دچار مشکل شده باشد، گاهی هم ممکن است نقص فنی در کابل رابط به وجود آمده باشد.

برای عیب یابی ماشین لباسشویی بوش و رفع مشکل کابل‌ها، باید به صورت کامل ظاهر کابل‌ها را بررسی کنید. اگر در این بررسی کوچکترین پارگی یا تغییر ظاهری را مشاهده کردید، می‌توانید مطمئن باشید که مشکل به وجود آمده به خاطر خرابی کابل است.

نقص فنی در فیوز

دومین عاملی که در روشن نشدن ماشین لباسشویی می‌تواند دخیل باشد، وجود نقص فنی در فیوز است. فیوز را به کمک یک فازمتر بررسی کنید. چنانچه مشکل از فیوز باشد، با تعویض این قطعه مشکل برطرف خواهد شد.

پر کردن بیش از حد ظرفیت ماشین لباسشویی

یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن روشن نشدن ماشین لباسشویی، پر کردن بیش از حد دیگ شستشو است. هر گاه که شما مخزن شستشو را به طور کامل پر کردید و شاهد روشن نشدن یا درست کار نکردن ماشین لباسشویی شدید، به هیچ عنوان به دنبال عیب یابی ماشین لباسشویی بوش خود نباشید. چرا که با کم کردن لباس‌ها از دیگ شستشو، مشکل برطرف خواهد شد.

خرابی صفحه کلید یا صفحه نمایش ماشین لباسشویی بوش

عامل دیگری که ممکن است باعث روشن نشدن ماشین لباسشویی شما شود، خرابی صفحه کلید یا صفحه نمایش آن است. اگر شما دکمه‌های روی نمایشگر را فشار دادید و هیچ کدام واکنشی نشان ندادند، باید در صفحه نمایش به دنبال عیب یابی ماشین لباسشویی بوش خود باشد.

گاهی اوقات با تعویض این قطعه مشکل برطرف خواهد شد و ماشین لباسشویی مجددا شروع به کار خواهد کرد.

خرابی صفحه کلید یا صفحه نمایش ماشین لباسشویی بوش

خراب شدن سوئیچ درب ماشین لباسشویی

خرابی سوئیچ درب ماشین لباسشویی هم ممکن است دیگر دلیل روشن نشدن آن باشد. نحوه‌ی کار سوئیچ درب ماشین لباسشویی به این صورت است که وقت درب دستگاه به طور کامل بسته می‌شود، سوئیچ درب فعال خواهد شد و لباسشویی شروع به کار خواهد کرد. گاهی اوقات ممکن است این قطعه دچار اختلال شود و این فرایند انجام نشود.

خرابی موتور لباسشویی

عامل دیگری که موجب خواهد شد ماشین لباسشویی روشن نشود، خرابی موتور است. از آنجایی که موتور وظیفه‌ی چرخاندن دیگ شستشو را بر عهده دارد، گاهی اوقات ممکن است از حرکت بایستد یا صداهای عجیب و غریبی از آن به گوش برسد.

برای عیب یابی ماشین لباسشویی بوش و رفع این مشکل، از یک تکنسین آشنا به ماشین لباسشویی بوش باید کمک بگیرید.

خرابی برد کنترل ماشین لباسشویی

عامل دیگری که موجب کار نکردن ماشین لباسشویی Bosch می‌شود، خرابی برد کنترل دستگاه است. برد کنترل در واقع مغز ماشین لباسشویی است و اگر به هر دلیلی دچار مشکل شود، کل ماشین لباسشویی دچار مشکل خواهد شد.

اگر برد لباسشویی دچار مشکل شود، ولتاژ کافی برای قطعات مختلف دستگاه فراهم نمی شود، در نتیجه ماشین لباسشویی روشن نخواهد شد و شما باید به دنبال عیب یابی ماشین لباسشویی بوش خود باشید.

11) برنامه‌های شستشوی ماشین لباسشویی بوش کار نمی‌کند

گاهی اوقات ممکن است برنامه‌های شستشوی ماشین لباسشویی کار نکند و شما هم فکر کنید که جایی مشکلی پیش آمده است. اصلی‌ترین دلیلی که ممکن است در به وجود آمدن این مشکل دخیل باشد، فعال بودن قفل کودک است.

با خاموش کردن یا غیر فعال کردن این دکمه که در روی نمایشگر ماشین لباسشویی وجود دارد، به راحتی می‌‌‌توان این مشکل را برطرف کرد.

به دو صورت در ماشین‌های لباسشویی بوش می‌توانید قفل کودک را غیرفعال کنید.

روش اول:

کلید استارت ماشین لباسشویی را باید به مدت 3 تا 5 ثانیه نگه دارید. با انجام دادن این کار کدخطای CL که حتما در نمایشگر نشان داده شده، از روی صفحه محو خواهد شد.

روش دوم:

در برخی مدل‌های لباسشویی بوش، غیر فعال کردن قفل کودک متفاوت است. این کار را باید با فشار دادن همزمان دکمه‌های rpm و finished in به مدت 3 ثانیه انجام دهید. وقتی که صدای بوق شنیدید، نشانگر این است که قفل کودک غیرفعال شده و مشکل هم برطرف شده است.

البته خاطر نشان کنیم که کار نکردن برنامه‌های ماشین لباسشویی بوش گاهی ممکن است به خاطر درست بسته نشدن درب ماشین لباسشویی به وجود آمده باشد. ممکن است گوشه‌ی یکی از لباس‌ها بین درب قرار گرفته شده باشد و اجازه‌ی کامل بسته شدن درب را ندهد.

12) آبگیری نکردن ماشین لباسشویی بوش

یکی دیگر از مشکلات رایج ماشین لباسشویی ممکن است آبگیری نکردن آن باشد. عیب یابی ماشین لباسشویی بوش و رفع این مشکل کار سختی نیست و به راحتی می‌توان آن را برطرف کرد.

آبگیری نکردن ماشین لباسشویی بوش، شش دلیل اصلی دارد. این 6 دلیل عبارتند از:

  • خرابی شیلنگ ورودی آب لباسشویی
  • خرابی شیر اصلی آب
  • خرابی شیر برقی ماشین لباسشویی
  • خرابی سوئیچ سطح آب یا سوئیچ فشار
  • مشکل کم بودن فشار آب
  • خرابی برد ماشین یا تایمر

بهترین کاری که برای بررسی و رفع این مشکل باید انجام دهید، کمک گرفتن از یک تکنسین آشنا با ماشین لباسشویی بوش است. چرا که اگر به اشتباه قطعه‌ای دچار مشکل شود، ممکن است در عملکرد دستگاه اختلالی به وجود بیاید و ماشین لباسشویی شما نیاز به تعمیرات اساسی داشته باشد.

13) سرریز آب ماشین لباسشویی بوش

سرریز شدن آب ماشین لباسشویی بوش یکی دیگر از خرابی‌ها و مشکلات رایج ماشین لباسشویی بوش است. سه دلیل اصلی برای به وجود آمدن این مشکل وجود دارد که باید به فکر عیب یابی ماشین لباسشویی بوش و رفع این مشکل باشید.

اولین دلیل:

نقص فنی در شیر ورودی آب ممکن است باعث سرریز شدن آب ماشین لباسشویی شود. بهترین کار برای رفع این مشکل، تعویض شیر برقی توسط تکنسین است.

دومین دلیل:

نقص فنی در سوئیچ فشار ممکن است دلیل دیگر سرریز کردن آب در ماشین لباسشویی باشد. چنانچه به هر دلیلی سوئچ فشار خراب شود، تنها راه حل موجود، تعویض قطعه‌ی کهنه با یک سوئیچ فشار جدید است.

سومین دلیل:

نقص فنی در محفظه‌ی فشار هم ممکن است باعث به وجود آمدن این مشکل شود. وقتی که شما دیگ شستشو را بیشتر از ظرفیت مجاز پر کنید، این مشکل به وجود خواهد آمد.

14) نشتی یا آبریزش ماشین لباسشویی بوش

یکی دیگر از مشکلات رایج ماشین لباسشویی بوش، نشتی آب است. سه دلیل می‌تواند عامل به وجود آمدن این مشکل باشد.

اولین مورد اینکه اگر آبریزش از بخش پشتی ماشین لباسشویی باشد، ممکن است شیلنگ ورودی یا خروجی ایرادی پیدا کرده باشد. خیلی راحت با بررسی یا تعویض این شیلنگ‌ها این مشکل برطرف خواهد شد.

دومین دلیل ممکن است آبریزش در بخش جلوی ماشین لباسشویی باشد. پر کردن لباسشویی بیش از حد مجاز، کامل بسته نشدن درب ماشین لباسشویی یا خراب شدن محفظه‌ی جاپودری، ممکن است باعث به وجود آمدن این مشکل باشد که باید آنها را در نظر داشت.

سومین دلیل هم ممکن است نشت و آبریزش از زیر ماشین لباسشویی شما باشد. گاهی اوقات در قطعات داخلی باید به دنبال عیب یابی ماشین لباسشویی بوش و رفع آبریزش آن بود. بهترین کار هم بررسی و سپردن این کار به یک تکنسین ماشین لباسشویی بوش است.

15) باز یا بسته نشدن درب ماشین لباسشویی بوش

دیگر خرابی ماشین لباسشویی بوش باز یا بسته نشدن درب ماشین لباسشویی است. عوامل متعددی مثل فعال بودن قفل کودک یا گیر کردن لباس‌ها یا پر کردن بیش از حد دیگ شستشو، باعث به وجود آمدن این مشکل می شوند.

بالاتر خیلی کامل در مورد این موارد توضیح داده شد. هر چه بیشتر به این نکات ساده توجه داشته باشید، ماشین لباسشویی شما بیشتر عمر خواهد کرد و کمتر با مشکلات این چنینی مواجه خواهید شد.

16) لرزش و تکان‌های شدید لباسشویی بوش

تکان خوردن‌های بیشتر از حالت عادی و لرزهای زیاد هم ممکن است از دیگر مشکلاتی باشد که در صورت درست استفاده نکردن از ماشین لباسشویی بوش، با آن مواجه شوید. با تراز کردن ماشین لباسشویی در محل قرارگیری آن، مشکل برطرف خواهد شد و دیگر شاهد چنین مشکلی نخواهید بود.

گاهی ممکن است شل شدن برخی پیچ‌ها این مشکل را به وجود آورده باشد. همیشه هنگام نصب ماشین لباسشویی این نکته را در نظر داشته باشید و از محکم بودن جای پیچ‌ها مطمئن شوید.

17) توقف ناگهانی برنامه شستشو

گاهی اوقات ممکن است ماشین لباسشویی به طور ناگهانی متوقف شود. دلایل اصلی که باعث به وجود آمدن چنین مشکلی خواهند بود عبارتند از: مشکل در پروسه‌ی آبگیری و تخلیه، به نمایش درآمدن کد خطا، گرمای بیش از حد، نشتی و سرریز آب، مشکل برد کنترلی و تایمر و….

اولین کاری که در مواجه با چنین مشکلی باید انجام دهید، چک کردن نمایشگر و بررسی کد خطایی است که نشان داده شده است. تمامی کدهای خطا در دفترچه‌ی راهنمای ماشین لباسشویی نوشته شده است. با بررسی کد خطا، خیلی راحت می‌توانید عیب یابی ماشین لباسشویی بوش را انجام دهید و به دنبال راه چاره‌ای برای رفع آن باشید.

گاهی هم ممکن است دمای آب خیلی بیشتر از حد مشخص شده باشد و سنسورها این تغییر دمای ناگهانی را متوجه شده و دستور خاموش شدن به دستگاه را داده باشد. طراحی ماشین لباسشویی بوش به گونه‌ای است که در صورت بروز هرگونه تغییرات غیر عادی خاموش می‌شود. در چنین مواقعی تنها کاری که از دست‌تان برمی‌آید بررسی کد خطا و کمک گرفتن از یک تکنسین آشنا به ماشین لباسشویی بوش است.

کلام آخر

در این مقاله 17 مورد از رایج ترین مشکلات ماشین لباسشویی بوش را با هم بررسی کردیم. نگهداری و مراقبت درست از این وسیله‌ی برقی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر به خوبی از ماشین لباسشویی خود استفاده کنید و تمامی نکاتی که گفته شد را در نظر داشته باشید، هرگز به فکر عیب یابی ماشین لباسشویی بوش نخواهید افتاد.

همان‌طور که بارها گفته ایم، اگر هنگام کار با ماشین لباسشویی خود به مشکلی برخورد کردید، حتما از یک تکنسین کاربلد از یک مرکز معتبر تعمیرات و سرویس ماشین لباسشویی بوش کمک بگیرید، تا کلیه‌ی خدمات به بهترین شکل ممکن برای شما انجام شود. چرا که کوچکترین آسیبی که ناخواسته به ماشین لباسشویی وارد شود، ممکن است خسارات مالی زیادی به شما وارد شود.
امیدواریم نکاتی که در این مقاله گفته شد، برای شما مفید بوده باشد.

این مطلب چقدر مفید بود؟
دیدگاهتان را بنویسید