آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی بوش: علت چیست؟

علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی بوش
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی بوش می تواند موارد گوناگونی از جمله وجود مشکل در سیستم ورودی آب، معیوب شدن شیربرقی و … باشد. اگر ماشین ظرفشویی فرایند آبگیری را انجام ندهد، عملا نمی توان از دستگاه استفاده کرد. در این مقاله به بررسی دلیل آبگیری نکردن ظرفشویی بوش و راهکارهایی برای رفع مشکل پرداخته ایم.

چرا ماشین ظرفشویی بوش آبگیری نمی کند؟

اگر ماشین ظرفشویی بوش را به تازگی نصب کرده اید و این دستگاه فرایند آبگیری را به درستی انجام نمی دهد، ممکن است اتصالات و لوله کشی دسنگاه به صورت صحیح نصب نشده باشد. بنابراین لازم است ابتدا از وصل بودن صحیح شیلنگ مطمئن شوید. سایر دلایل آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی یا وارد نشدن آب به ظرفشویی بوش، می‌تواند موارد زیر باشد:

مسدود و قطع بودن مسیر شیلنگ های ماشین ظرفشویی

مسدود و قطع بودن مسیر شیلنگ های ماشین ظرفشویی

اولین علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی بوش مربوط به اتصالات نادرست شیر ورودی آب بخاطر دلایلی چون قطع بودن مسیرهای شیر ورودی به ماشین ظرفشویی، پارگی یا انسداد در شیلنگ آب ورودی و بسته بودن شیرآب است. در این زمان شما باید به بررسی شیر ورودی و شیلنگ آب برای رفع مشکل بپردازید.

نحوه بررسی شیر ورودی آب ماشین لباسشویی:

  • ماشین ظرفشویی را خاموش کرده و از برق بکشید.
  • شیر ورودی آب را پیدا کرده و بررسی کنید دچار خمیدگی یا پارگی نشده باشد.
  • اگر شیلنگ سالم است، بررسی کنید که مانعی برای ورود آب وجود نداشته باشد.

خراب بودن شیر برقی ظرفشویی

شیر برقی ماشین ظرفشویی یک قطعه مهم در سیستم آبدهی دستگاه است که وظیفه باز و بسته کردن جریان آب را دارد. با استفاده از شیر برقی، می‌توانید جریان آب را به‌صورت خودکار کنترل کنید و زمانی که نیاز به آبگیری و شستشو دارید، شیر برقی را باز کنید و آب وارد دستگاه شود و در پایان فرایند شستشو، شیر را ببندید تا جریان آب متوقف شود.

شیر برقی معمولا با استفاده از سیگنال برقی و سیستم کنترل داخلی ماشین ظرفشویی کنترل می‌شود. هنگامی که شیر برقی باز می‌شود، سیستم آبدهی دستگاه به‌طور خودکار فعال می‌شود و آب وارد دستگاه شده و در پایان عملیات شستشو، با بسته شدن شیر برقی، جریان آب قطع می‌شود.

شیر برقی ماشین ظرفشویی به عنوان یک قطعه حیاتی، باید دقیق و به‌صورت صحیح عمل کند تا جریان آب درستی را فراهم کند. در صورت بروز مشکلاتی مانند خرابی شیر برقی، لوله‌های آب ترک خورده یا نشتی آب، بهتر است به مرکز مجاز تعمیرات ماشین ظرفشویی بوش مراجعه کنید تا تعمیرات لازم انجام شود و عملکرد شیر برقی به حالت صحیح برگردد.

خرابی تایمر یا برد الکترونیکی

خرابی تایمر یا برد الکترونیکی

برخی مواقع، ایراد در تایمر یا برد الکترونیکی، علت وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی بوش است. در واقع این بخش وظیفه برقراری ارتباط بین اجزای مختلف را برعهده داشته و در صورت آسیب دیدن، ارتباط قطعات با یکدیگر قطع می‌شود. در این زمان نیز باید نسبت به تعمیر یا تعویض برد الکترونیکی اقدام کنید.

خراب بودن شناور

این قطعه که در بخش پایین و کف مخزن ظرفشویی قرار دارد، به عنوان یک سوپاپ اطمینان در نظر گرفته شده که در صورت خرابی، وظیفه این قطعه به درستی انجام نمی‌گیرد. دلایلی مانند تمیز نبودن شناور، وجود تکه‌های مواد غذایی یا هر مشکلی دیگر در محدوده آن و میکروسوئیچ شناور، عملکرد نادرست کلید یا میکروسوئیچ شناور، کار نکردن درست سوییچ شناور و عدم اطمینان از سیم‌کشی سوئیچ شناور از جمله دلایل خرابی این قطعه است که باید برای رفع آنها اقدام کنید.

خراب بودن سوییچ قفل درب ماشین ظرفشویی

در نهایت نیز می‌رسیم به خراب بودن سوئیچ قفل درب دستگاه که یکی دیگر از دلایل عدم آبگیری ماشین ظرفشویی است. در واقع این قطعه برای ایمنی دستگاه طراحی شده و وظیفه اصلی آن این است که تا زمان بسته نشدن درب ماشین ظرفشویی به طور کامل، چرخه شستشو شروع نشود و در صورت خرابی، آبگیری دستگاه هم آغاز نمی‌شود.

از عمده دلایلی که باعث خرابی قفل درب دستگاه می‌شود، عدم برقراری جریان برق و سیم‌ها در سوییچ درب است که باید نسبت به تعمیر و تویض آن توسط افراد خبره در اینکار اقدام کنید.

معیوب شدن سنسور آب، علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی بوش

وظیفه سنسور آب ماشین ظرفشویی، تشخیص میزان آب ورودی به دستگاه است. اگر این قطعه دچار مشکل شود، ماشین ظرفشویی نمی‌تواند به درستی آبگیری کند. اگر دلیل وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی، معیوب شدن سنسور آب باشد، لازم است برای تعویض این قطعه اقدام کنید.

راهکارهایی برای عملکرد بهتر ماشین ظرفشویی

در این بخش می‌خواهیم به معرفی برخی نکات بپردازیم که می‌تواند راندمان کاری و شستشوی بهتر ماشین ظرفشویی شما را افزایش دهد. همچنین با انجام اینکارها می‌توانید از بروز مشکلاتی مانند آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی نیز تا حدی جلوگیری کنید.

داخل ماشین ظرفشویی را تمیز کنید

داخل ماشین ظرفشویی را تمیز کنید

درست است که هر بار چرخه شستشو اجرا می‌شود تا حدی خود ماشین ظرفشویی نیز تمیز می‌شود، اما با گذشت زمان، دستگاه مقداری از تکه‌های مواد غذایی ظروف را در خود جمع می‌کند.

به همین خاطر اگر فضای داخلی ماشین‌ظرفشویی را تمیز نکنید، مواد غذایی به‌جامانده، رفته رفته باعث انسداد و گرفتگی دستگاه می‌شود. همچنین توصیه می‌شود، قبل از قراردادن ظروف داخل ماشین ظرفشویی، باقی مانده مواد غذایی را از روی آن پاک کنید.

مطمئن شوید که زهکشی مسدود نشده است

تنها کاری که باید برای آن انجام دهید این است که زیر سینک را نگاه کنید و شیلنگ لبه‌دار را پیدا کنید که به سینک تخلیه یا لوله تخلیه سینک متصل است. هنگامی که ماشین ظرفشویی آب شستشو را تخلیه می‌کند، با یک چراغ قوه مطمئن شوید که جریان آب بدون انسداد یا توقف در لوله انجام می‌شود.

فیلتر ماشین ظرفشویی را تمیز کنید

بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی دارای فیلتری هستند که ذرات غذایی بزرگ‌تر را که نمی‌توانند از لوله تخلیه عبور کنند، جمع‌آوری می‌کند. پس از مدتی و با پر شدن آن، باعث می شود ماشین ظرفشویی به خوبی کار نکند و حتی ممکن است بوی بد بدهد. با مراجعه به دفترچه راهنما فیلتر را برداشته، آن را تمیز و دوباره درجای خود نصب کنید.

لاستیک دور درب ماشین ظرفشویی را تمیز کنید

لاستیک دور درب ماشین ظرفشویی را تمیز کنید

یکی از قسمت‌هایی که اکثر افراد فراموش می‌کنند آن را تمیز کنند، لاستیک دور درب دستگاه است. در واقع واشر لاستیکی درب ماشین ظرفشویی برای حفظ آب داخل دستگاه طراحی شده، اما متأسفانه بقایای صابون و کثیفی را به خود جذب می‌کند.

به همین دلیل خلاص شدن از شر آنها نه تنها باعث عملکرد بهتر ماشین ظرفشویی می‌شود، بلکه ظرف‌ها نیز بوی بهتری می‌گیرند.

این هم بخاطر بسپارید که اطراف درب را با دقت لمس کنید، اگر بقایای لزج‌مانندی را احساس کردید یا می‌توانید بقایای غذا را در شکاف‌های آن ببینید، وقت تمیزکاری است که باید با توجه به دستورالعمل‌ها انجام بگیرد و با دقت باقیمانده‌ها تمیز شود.

یک سیستم تصفیه آب نصب کنید

اگر ماشین ظرفشویی شما علی رغم تلاش‌هایی که انجام می‌دهید به درستی ظرف‌ها را تمیز نمی‌کند، ممکن است مقصر آب ورودی منطقه باشد. در واقع آب ورودی در برخی از مناطق بسیار سخت و پر از مواد معدنی است، به همین دلیل اضافه کردن یک نرم‌کننده آب یا نصب سیستم تصفیه آب برای خانه، می‌تواند آب ورودی به ماشین ظرفشویی را بهبود بخشد.

از دیگر کارهایی که می‌توانید برای شستشوی بهتر انجام دهید شامل پاک کردن غذای اضافی روی ظروف، قرار دادن ظرف‌ها در جای مناسب خود برای شستشو با استفاده از دفترچه راهنما، استفاده از شوینده‌های مخصوص ماشین ظرفشویی و انتخاب درست چرخه شستشو، است.

5/5 - (3 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید