4 علت اصلی برفک یخچال

دلایل برفک یخچال
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین خرابی‌هایی که معمولاً برای یخچال‌های با عمر بالا پیش خواهد آمد، برفک زدن است. احتمالا در استفاده از یخچال با این اتفاق مواجه شده‌اید. مواد سفیدی که همانند برف روی دیواره‌های داخلی یخچال ایجاد و باعث ایجاد خلل در سیستم سرمایشی می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم درباره علت برفک یخچال صحبت کنیم. به علاوه، راهکارهایی برای رفع این مشکل و روشهای پیشگیری از برفک زدن را ارائه خواهیم کرد.

دلایل تشکیل برفک یخچال چست؟

اگر یخچال یا فریزر قدیمی‌ خود را با یخچال جدید جایگزین کرده‌اید، احتمالاً از این واقعیت لذت می‌برید که دیگر لازم نیست فریزر خود را برفک زدایی کنید. اما اگر دوباره با برفک‌های داخل یخچال مواجه شدید، تکلیف چیست؟ ممکن است مشکل خیلی جدی نباشد، اما همچنان نیاز به رسیدگی از سوی شما دارد. قبل از تماس با تعمیرکار یخچال، از اطلاعات زیر برای پیدا کردن علت برفک یخچال بهره مند شوید.

برفک معمولاً به دلیل رطوبت زیاد ایجاد می‌شود. خوشبختانه، شایع‌ترین علل برفک زدن و یخ زدگی راه حل‌های ساده‌ای دارند.

1. پر کردن بیش از حد یخچال فریزر

پر کردن بیش از حد فریزر پس از یک مهمانی یا تعطیلات آخر هفته اتفاق بسیار رایجی است. اما اگر فریزر بیش از حد پر باشد، آن همه غذا از گردش خوب هوا در درون یخچال جلوگیری می‌کند. در نتیجه هر بار که درب فریزر را باز می‌کنید، هوای مرطوب گرم روی مواد غذایی منجمد می‌نشیند و باعث ایجاد برفک می‌شود. بهتر است که فریزر خود را بیش از حد پر نکنید و مطمئن شوید که فضایی برای جریان هوا بین وسایل یخ زده وجود دارد.

2. قرار دادن ظروف داغ یا مرطوب داخل یخچال

قرار دادن ظروف داغ یا مرطوب در فریزر، ظروف گرم یا مرطوب باعث افزایش سطح رطوبت فریزر می‌شود. حتی با جریان خوب هوا، افزایش سطح رطوبت می‌تواند باعث ایجاد یخ در طرفین فریزر شود. بهتر است که قبل از قرار دادن هر چیزی در فریزر مطمئن شوید که همه ظروف خنک و خشک هستند.

3. خرابی بخش یخساز یخچال

اگر یخچال شما یک یخ ساز داخلی دارد، هوای گرم می‌تواند از طریق کانال یخ وارد فریزر شود. این اتفاق نه تنها باعث ایجاد برفک در فریزر می‌شود و علت برفک یخچال است، بلکه در صورت عدم کنترل، می‌تواند به یخ ساز نیز آسیب برساند. باید بررسی کنید که آیا یک تکه یخ در کانال گیر کرده است یا خیر. در صورت امکان از یک ظرف پلاستیکی برای جدا کردن آن استفاده کنید.

خرابی بخش یخساز یخچال

4. ایجاد خلل یا پارگی روی لاستیک درب یخچال

شکاف در مهر و موم درب می‌تواند دیگر علت برفک یخچال باشد. اگر متوجه ایجاد یخ زدگی در اطراف دهانه در شدید، ممکن است علت ایراد واشر مغناطیسی باشد. این مورد به‌خصوص در یخچال‌های قدیمی‌تر می‌تواند مشکل‌ساز باشد. یک آزمایش ساده می‌تواند استحکام واشر درب فریزر را به شما نشان دهد. لاستیک یخچال را تمیز و خشک کنید، سپس یک نوار کاغذ (یا یک اسکناس) تا نیمه داخل درب قرار دهید و آن را ببندید. وقتی کاغذ را می‌کشید، اگر به راحتی بیرون می‌لغزد، واشرهای شما آن طور که باید درب را محکم نمی‌بندند. اگر خودتان توانایی لازم را دارید، تعویض واشر مهر و موم کار آسانی است و می‌توانید به سادگی لاستیک دور درب یخچال را تعویض کنید. همچنین می‌توانید با نمایندگی برند یخچال خود تماس گرفته و یک لاستیک درب یخچال به همراه تکنسین درخواست کنید تا این کار را برای شما انجام دهد.

چگونه برفک یخچال را از بین ببریم؟

قبل از هر چیز باید یخچال را به طور کامل خالی کرده، آن را از برق بکشید تا دسترسی کامل به برفک‌ها و بخش‌های مختلف یخچال داشته باشید. راهکارهای زیادی برای از بین بردن برفک‌های یخچال وجود دارد. ساده‌ترین راه این است که یخچال را از برق کشیده و بگذارید به مرور زمان (حدوداً یک روز کامل) بماند تا یخ و برفک‌ به مرور زمان آب شود. در آخر یخچال را تمیز کنید و سپس وسایل را داخل آن قرار دهید. البته در استفاده از این راهکار، بهتر است که به نکاتی که در ادامه شرح می‌دهیم نیز توجه داشته باشید.

پس از اینکه یخچال را خالی از مواد غذایی کرده و آن را از برق جدا کردید، کریستال‌های یخ را با آب داغ و یک پارچه تمیز کننده ذوب کنید. به این ترتیب که یک پارچه تمیزکننده یا اسفنج را با آب داغ خیس کنید. پارچه مرطوب را مستقیماً روی هر تجمع یخ یا برفک زده نگه دارید. آن را به آرامی فشار دهید تا یخ گرم شود. اگر پارچه شروع به سرد شدن کرد، آن را در مقداری آب داغ مجدد خیس کنید و دوباره روی برفک قرار دهید. این روند را تا زمانی که برفک کاملاً آب شود ادامه دهید. قبل از بستن درب یخچال از یک حوله کاغذی یا یک دستمال تمیز کننده خشک برای جذب رطوبت استفاده کنید.

اگر برای ذوب شدن تکه‌های یخ با آب داغ مشکل دارید، از یک برس با موهای متوسط یا سفت برای جدا کردن تکه‌های جامد یخ استفاده کنید. یا سعی کنید تکه‌های یخ را با یک قاشق چوبی محکم از بین ببرید. هنگامی که یخ را از جای خود خارج کردید، کریستال‌های یخ افتاده را در یک کاسه بریزید و آنها را در سینک آشپزخانه قرار دهید تا ذوب شوند. از به کار بردن هرگونه جسم تیز برای حذف برفک خودداری کنید. ممکن است به داخل یخچال آسیب بزنید.

راه های جلوگیری از ایجاد برفک یخچال

اکثر یخچال‌های مدرن نیازی به برفک زدایی ندارند، بنابراین در صورت سالم بودن دستگاه تان مشکلی در این زمینه نخواهید داشت. فقط به یاد داشته باشید که درب را تا حد امکان بسته نگه دارید. همچنین ممکن است نیاز باشد که درب‌ها و لاستیک درب داخلی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که لاستیک درب به اندازه کافی برای درب یخچال محکم است و اجازه ورود هوای گرم به داخل را نمی‌دهد. اگر متوجه رشد سریع برفک یا یخ در یخچال یا فریزر شدید، به سادگی تکه‌های کوچک را ذوب کرده یا جدا کنید و مواردی که در ادامه به شما آموزش می‌دهیم را در نظر بگیرید:

کاهش دفعات باز کردن درب یخچال

درب‌های یخچال و فریزر را تا حد امکان به ندرت باز کنید. باز کردن مکرر درب باعث افزایش رطوبت داخل یخچال و فریزر می‌شود که می‌تواند منجر به تجمع یخ و برفک زدگی شود. زمانی که تصمیم می‌گیرید چه بخورید یا سعی می‌کنید بفهمید کدام مواد را بیرون بیاورید، از باز گذاشتن درب‌های یخچال یا فریزر خودداری کنید. در عوض، یک فهرست ذهنی سریع از آنچه نیاز دارید تهیه کنید تا بتوانید همه چیز را در یک زمان از یخچال بیرون آورید. هر بار فقط 1 درب را باز کنید. تا حد امکان سریع باشید و در را در کمتر از 1 دقیقه ببندید.

به عنوان مثال، اگر در حال پختن غذا هستید، تخم مرغ، کره و شیر را یکباره بیرون بیاورید. به این ترتیب فقط یک بار نیاز است که درب را باز کنید. با همین اقدام ساده می توانید این علت برفک یخچال را برطرف کنید.

اگر برای به خاطر سپردن چیزهایی که در یخچال دارید مشکل دارید، فهرستی از چیزهایی که در داخل یخچال وجود دارد را روی درب یخچال یادداشت کنید.

کاهش دفعات باز کردن درب یخچال

تنظیم مجدد پایه‌های یخچال

پایه‌های جلو را بالا بیاورید تا درهای یخچال شما به طور خودکار بسته شوند. اگر درب یخچال یا فریزر شما مستعد باز ماندن است، یا در حین جابجایی مواد غذایی کاملاً باز می‌شود، به راحتی سطح رطوبت داخل دستگاه افزایش می یابد و همین باعث ایجاد برفک می شود. از شخص دیگری بخواهید که به شما کمک کند تا یخچال را حدود نیم متر از دیوار فاصله دهید. از وی بخواهید که بالای یخچال را به سمت دیوار کج کند تا پایه‌های جلویی یخچال بالا بیاید. در حالی که دستگاه را در این حالت نگه می‌دارند، پایه‌ها را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. پایه‌ها را کمی باز کنید تا بلندتر شوند. به این ترتیب، جاذبه سبب بسته شدن درب ها می شود.

هنگامی که پایه‌ها را درست کردید، درب‌ها را باز کنید و ببینید آیا جاذبه به آنها کمک می‌کند تا به طور طبیعی بسته شوند یا خیر. اگر اینطور نشد، این روند را تکرار کنید تا پایه‌های جلویی را حتی بالاتر ببرید.

وقتی کارتان تمام شد، یخچال را به جای اصلی خود برگردانید.

سفت کردن لولاهای درب یخچال

اگر لولاهای درب شل هستند آن‌ها را سفت کنید. لولاهای شل روی درب‌های یخچال یا فریزر باعث می‌شود که درزبندی ناقص باشد. این اتفاق باعث افزایش رطوبت داخل دستگاه شده، ممکن است منجر به تجمع برفک شود. اگر متوجه شدید که درب یا پیچ‌های لولاها لرزان است، با چرخاندن آنها در جهت عقربه‌های ساعت، از یک پیچ گوشتی برای سفت کردن پیچ‌ها استفاده کنید. آن‌ها را سفت کنید تا زمانی که دیگر به دور خود نچرخند. به این ترتیب این علت برفک یخچال رفع می شود.

بسته به نوع یخچالی که دارید، ممکن است مجبور شوید یک پوشش پلاستیکی را بردارید تا لولاها ظاهر شوند.

تمیز کردن لاستیک دور درب یخچال

لاستیک اطراف داخل هر درب را تمیز کنید تا بقایای آن پاک شود. اگر درب‌های یخچال یا فریزر شما با بقایای مواد غذایی یا کریستال‌ها یخ زده باشد، به درستی بسته نمی‌شوند. هر بار روی یک درب کار کنید، از یک پارچه تمیزکننده مرطوب و مایع ظرفشویی ملایم استفاده و لاستیک دور درب را بشویید. قاب درب یخچال را نیز تمیز کنید تا مطمئن شوید که درزگیر می‌تواند به درستی روی آن قرار بگیرد. از یک حوله خشک برای پاک کردن رطوبت باقی مانده استفاده کنید و سپس درب را ببندید.

اطمینان حاصل کنید که هیچ رطوبتی باقی نگذاشته‌اید، زیرا ممکن است یک کریستال برفک تشکیل دهد.

تعویض لاستیک دور درب یخچال

لاستیک آسیب دیده درب را با یک لاستیک جدید جایگزین کنید. به مهر و موم لاستیکی انعطاف پذیر در داخل درب یخچال و فریزر خود نگاه کنید. به اینها واشر یخچال نیز می گویند. اگر به نظر می‌رسد که آسیب دیده است، آن را تعویض کنید تا مطمئن شوید که درب‌های دستگاه شما کاملاً بسته می‌شود. برای سفارش لاستیک جدید جایگزین با نمایندگی سازنده یخچال خود تماس بگیرید. هنگامی که لاستیک جدید را پیدا کردید، دستگاه خود را از برق بکشید و همه موارد فاسد شدنی را خارج کنید کنید. واشر آسیب دیده را باز کنید و سپس واشر جدید را در جای خود قرار بدهید.

مطمئن شوید که شماره مدل دستگاه خود را می دانید؛ حتماً از لاستیک درب مطابق با مدل یخچال فریزر خود استفاده کنید.

قبل از اینکه یخچال را دوباره به راه بیندازید، واشر جدید را آزمایش کنید. باید بدون هیچ شکافی در برابر قاب یخچال یا فریزر قرار گیرد.

تعویض لاستیک دور درب یخچال

دور کردن مواد غذایی حجیم از دیواره‌ها و مکانیسم‌های خنک کننده یخچال

مواد غذایی حجیم را از مکانیسم‌های خنک کننده دور کنید. در حالی که یخچال یا فریزر شما کار می‌کند، دست خود را داخل آن قرار دهید تا منبع هوای سرد را پیدا کنید. این قسمت معمولاً در امتداد دیواره پشتی دستگاه است. اگر این منطقه توسط چیدمان متراکم مواد غذایی مسدود شده است، انسداد را رفع کنید. اطراف مکانیزم خنک کننده مقداری فضای باز بگذارید تا هوا بتواند جریان بیابد.

سعی کنید هیچ یک از دریچه‌ها را با جعبه‌ها یا کیسه‌های فریزر حجیم مسدود نکنید. این موارد را دورتر از کناره‌ها و دیواره‌های دستگاه خود نگه دارید.

یخچال را بیش از حد پر نکنید!

از پر کردن بیش از حد یخچال و فریزر خودداری کنید. یخچالی که بیش از حد پر شده باشد جریان هوا را محدود می‌کند و ممکن است هوای سرد را در بخش‌های خاصی حبس کند. همین می‌تواند اصلی‌ترین علت برفک یخچال باشد. اقلام را در کشوها و مکان‌های تعیین شده نگهداری کنید. از سازمان‌دهنده‌ها و سطل‌های یخچال استفاده کنید تا همه چیز را منظم و بدون به هم ریختگی بچینید.

هر هفته چند دقیقه وقت بگذارید و یخچال را برای اقلام قدیمی یا تاریخ مصرف گذشته بررسی کنید. مواد غذایی خراب شده را دور بریزید تا فضایی برای غذاهای تازه ایجاد شود.

تمیز کردن دریچه‌های خنک کننده داخل یخچال

هر 6 ماه یکبار دریچه‌ها را تمیز کنید تا نسبت به گردش مناسب هوا اطمینان حاصل کنید. دریچه‌های کثیف و مسدود می‌تواند منجر به مشکلات جریان هوا و تجمع برفک شود. حدود دو بار در سال، دریچه‌های داخل یخچال را باز کنید. از یک برس نرم مو، آب گرم و ظرف صابون برای پاک کردن گرد و غبار، کثیفی و باقی مانده مواد غذایی استفاده کنید.

قبل از اینکه دریچه‌ها را جدا کنید، دستگاه خود را خاموش کنید و غذاهای فاسد شدنی را به یک مکان مطمئن و سرد منتقل کنید.

شستن داخل یخچال

داخل یخچال را حدود 2 بار در سال بشویید. قبل از تمیز کردن یخچال، همه چیز را از یخچال خارج کنید. از یک ورقه کاغذی خشک برای پاک کردن خرده‌ها و باقیمانده‌های غذا استفاده کنید. با استفاده از یک پارچه تمیزکننده گرم و آغشته به مواد شوینده، قفسه‌ها و داخل آن را تمیز کنید. قبل از بازگرداندن تمام مواد غذایی به یخچال، سطوح را خشک کنید.

اگر متوجه هر گونه اضافات مواد غذایی داخل یخچال شدید، آن‌ها را در اسرع وقت تمیز کنید تا کریستال‌های یخ تشکیل ندهند.

شستن داخل یخچال

تمیز کردن کویل های کندانسور

کویل های کندانسور پشت یخچال خود را دو بار در سال جاروبرقی بکشید. یخچال خود را خاموش کنید و اقلام فاسد شدنی را از یخچال بیرون آورده و به مکان سرد ببرید. دستگاه را به اندازه کافی از دیوار بیرون بکشید تا بتوانید به راحتی به پشت آن دسترسی داشته باشید. برای پاک کردن گرد و غبار و مواد زائد از سیم پیچ‌ها از یک برس موی نرم استفاده کنید. سپس، یخچال را به جای معمول خود برگردانید.

جاروبرقی را در جهت سیم پیچ‌ها حرکت دهید تا آنها را خراب نکند.

اگر حیوانات خانگی دارید که ممکن است موهایشان پشت یخچال شما جمع شود، کویل ها را بیشتر تمیز کنید.

بسته به مدل یخچالی که دارید، کویل های کندانسور ممکن است در زیر یا بالای دستگاه قرار گیرند. دفترچه راهنمای استفاده از یخچال را بررسی کنید تا ببینید چگونه می‌توانید به این کویل ها دسترسی پیدا کنید.

تنظیم مجدد دمای داخل یخچال و فریزر

یخچال خود را در دمای 3 تا 4 درجه سانتیگراد و فریزر خود را در دمای 18- درجه سانتیگراد تنظیم کنید. صفحه‌های داخل دستگاه خود را طوری تنظیم کنید که هر بخش در این دماها ثابت بماند. به این ترتیب، غذای شما با خیال راحت ذخیره می‌شود و باعث ایجاد برفک در یخچال نمی‌شوید. از قرار دادن یخچال در تنظیمات سردتر خودداری کنید زیرا ممکن است باعث برفک شود.

برای بررسی دمای داخل یخچال و فریزر از یک دماسنج لوازم خانگی استفاده کنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟
دیدگاهتان را بنویسید