آموزش نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش

تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

اگر تا به حال هنگام پر کردن ماشین لباسشویی یا خارج کردن لباس‌های شسته شده بوی کهنگی و کپک زدگی در لباس یا دیگ ماشین لباسشویی احساس کرده‌اید، به احتمال زیاد لباسشویی شما کثیف است. به هر حال ماشین لباسشویی هم باید هر از گاهی تمیز شود تا بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش آشنا کنیم. البته، در صورتی که لباسشویی با هر برند دیگری داشته باشید، باز هم این مقاله می‌تواند نکات مفیدی برای شما داشته باشد.

چه زمان‌هایی باید ماشین لباسشویی را تمیز کنیم؟

نکته قابل توجه در مورد تمیز کردن ماشین لباسشویی این است که نباید بین هر دو بار نظافت دستگاه فاصله زیادی وجود داشته باشد. تمیز نگه داشتن ماشین لباسشویی برای اینکه دستگاه به درستی کار کند بسیار ضروری است، بنابراین بسته به دفعات استفاده از آن یک زمان بندی مناسبی را مشخص و دنبال کنید. به عنوان یک بار در ماه می‌تواند مناسب باشد.

ایده‌های جالب برای تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش

در این قسمت راهکارها و ایده‌هایی برای تمیز کردن این دستگاه پرکاربرد ارائه ‌می‌دهیم. این ایده‌ها برگرفته از تجربیات مصرف کنندگان و کارشناسان مجموعه بوش 24 است:

1. شستشو با آب داغ

اولین چیزی که در مورد تمیز کردن ماشین لباسشویی Bosch و دیگر مدل‌ها باید بدانید این است که آب داغ بسیار موثر است. بنابراین، اگر هرگز ماشین لباسشویی خود را تمیز نکرده‌اید، آن را در داغ‌ترین دما بدون لباس روشن کنید. می‌توانید از یک پاک‌کننده ماشین لباس‌شویی یا مقداری مواد شوینده لباس‌شویی استفاده کنید، اما حتی آب داغ هم یک ماشین لباسشویی تمیز به شما می‌دهد.

2. سیکل تمیزکاری را روشن کنید!

بسیاری از مدل‌های جدید لباسشویی بوش دارای چرخه تمیز کردن ماشین لباسشویی هستند و تنها کاری که باید انجام دهید این است که به سادگی ماده تمیز کننده به دستگاه اضافه کنید. اگر دستگاه شما این چرخه را ندارد، یک دوم فنجان سفید کننده کلر مایع را به دیسپنسر اضافه یا دیسپنسر را تا خط حداکثر پر کنید و یک چرخه معمولی را با آب گرم اجرا کنید.

نکته مهم: بیشتر مدل‌های لباسشویی بوش در دفترچه خود راهکارهایی را برای تمیزکاری ماشین لباسشویی معرفی کرده‌اند که می‌توانید از آن بهره مند شوید.

در حالی که سفید کننده به تنهایی باکتری‌ها و کپک‌ها را از بین می‌برد، ممکن است باقی مانده مواد شوینده را حل نکند. این پاک کننده‌های ماشین لباسشویی دارای موادی هستند که دستگاه شما را از شر رسوبات چربی و مواد معدنی آب سخت خلاص می‌کند.

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی

3. در تنظیمات یک آبکشی اضافه، تعیین کنید!

پس از اتمام چرخه تمیز کردن، یک آبکشی دیگر انجام دهید تا مطمئن شوید که آثار سفید کننده یا ذرات باقی مانده کاملاً شسته شده است. این کار به شما کمک می‌کند که پس از یک چرخه شستشوی لباس‌ها، ذرات باقی مانده از کثیفی‌های لباس‌ها، مواد شوینده و … کاملاً از بین برود و لباسشویی تمیزتر از هر زمانی به نظر برسد.

4. کشوی دیسپنسر را تمیز کنید!

اکثر لباسشویی‌های جدیدتر دارای دیسپنسر (جایگاه اضافه کردن مواد شوینده لباسشویی) قابل جابجایی هستند، بنابراین آنها را بیرون بیاورید و زیر آب داغ به خوبی بشویید. از یک مسواک نرم استفاده کنید تا هر گونه شوینده گیر کرده از بین برود. سپس آن را به طور کامل خشک کنید و داخل دستگاه قرار دهید.

5. لاستیک‌های دور درب را تمیز کنید!

تمیز کردن لاستیک‌های دور درب ماشین لباسشویی یکی از بخش‌های مهم در مراحل تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش است. این بخش معمولاً دست کم گرفته می‌شود. در صورتی که باید این بخش را پس از هر سیکل شستشوی لباس، با دستمال کامل خشک و تمیز کنید. این کار هم روی طول عمر لاستیک لباسشویی اثرگذار است و هم باعث می‌شود که دیگر با کپک‌ها و کثیفی‌ها روبرو نشوید.

6. نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی بوش با سرکه و جوش شیرین

دستگاه خود را در داغ‌ترین چرخه خود قرار دهید (یا حداقل 60 درجه سانتیگراد) و 230 میلی لیتر سرکه سفید را مستقیماً در دیگ ماشین لباسشویی بریزید. سرکه ماده‌ای عالی برای کمک به تمیز کردن دستگاه و از بین بردن باکتری‌هاست و بوی آن در طول چرخه آبکشی ناپدید می‌شود. وقتی چرخه تمام شد، یک دوم جوش شیرین را به دیگ اضافه کنید و داغ‌ترین چرخه را دوباره شروع کنید. درزگیر و قسمت بیرونی در را پس از اتمام چرخه تمیز کنید و با پاک کردن آن و باز گذاشتن درب، مطمئن شوید که داخل کاملاً خشک شود.

دو فنجان سرکه سفید را در کشوی مواد شوینده بریزید و ماشین لباسشویی را در داغترین چرخه آن روشن کنید. پس از کار لبلسشویی، داغ‌ترین چرخه را دوباره اجرا کنید و یک دوم فنجان جوش شیرین را مستقیماً به درام اضافه کنید. سپس داخل درام واشر را با یک پارچه میکروفیبر پاک کنید و درزگیر بیرونی و درب را نیز تمیز کنید.

7. تمیز کردن لباسشویی با سفید کننده

نصف فنجان سفید کننده را مستقیماً در دیگ ماشین لباسشویی و نیمی را در کشوی مواد شوینده اضافه کنید. یک شستشوی داغ بدون لباس را اجرا کنید. اگر می‌توانید پس از پر شدن دستگاه از آب، شستشو را به مدت یک ساعت متوقف کنید. سپس چرخه را دوباره اجرا کنید. یک چرخه آبکشی اضافی انجام دهید تا مطمئن شوید که تمام سفید کننده‌ها حذف شده‌اند. پس از اتمام کار، داخل درب را پاک کنید و درزگیرها را خشک کنید.

8. تمیز کردن مهر و موم لاستیکی ماشین لباسشویی

مهر و موم‌های لاستیکی ماشین لباسشویی، مانند کشوی مواد شوینده، پناهگاهی برای کپک و کثیفی هستند، اما در آنها همه چیز خواهید یافت از سکه گرفته تا مو.

با استفاده از یک پارچه مرطوب آغشته به آب و صابون اطراف درزگیرهای لاستیکی ماشین لباسشویی را پاک کنید. هنگامی تمیز کردن لاستیک درب دقت به خرج دهید زیرا ممکن است به طور تصادفی آن را پاره کنید. در صورت لزوم می‌توانید هرگونه کثیفی سرسخت را با یک مسواک، به آرامی از بین ببرید.

9. تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی

فیلتر ماشین لباسشویی، که معمولاً زیر درب درام درست بالاتر از سطح کف قرار دارد، مانع رسیدن چیزهای ناخواسته (کرک، مو و سکه) به دستگاه می شود. بنابراین، کار مهمی انجام می‌دهد. اما درست مانند کشوی مواد شوینده، می‌تواند محل بسیار خوبی برای رشد کپک‌ها و میکروب‌ها باشد که به نوبه خود می‌تواند باعث بوی نامطبوع ماشین لباسشویی شما باشد.

دستورالعمل‌های ماشین لباسشویی خود را بررسی کنید تا نحوه جدا کردن روکش و نحوه برداشتن فیلتر را بدانید. راهنمای کاربر نیز باید نحوه تمیز کردن فیلتر را توضیح دهد.

تمیز کردن ماشین لباسشویی

10. تمیز کردن بیرون ماشین لباسشویی

با استفاده از یک پارچه مرطوب و مایع لباسشویی، لکه‌های بیرونی ماشین لباسشویی را تمیز کنید و گرد و غبار را پاک کنید. سپس می‌توانید سطح بیرونی را با یک حوله آشپزخانه خشک کنید.

11. از بین بردن بوی نامطبوع لباسشویی

سدیم پرکربنات که اغلب به عنوان “سفید کننده لباسشویی” یا “سفید کننده اکسیژن” نیز نامیده می‌شود، در خوشبو کردن و حذف بوی نامطبوع ماشین لباسشویی بسیار خوب عمل می‌کند. این ماده قوی‌تر از جوش شیرین اما ایمن‌تر از سفید کننده مایع است، و برای تمیز کردن هفتگی ماشین لباسشویی عالی عمل می‌کند. سدیم پرکبنات به شکل پودر است و باید دقیقاً مانند بی کربنات سدیم استفاده شود.

12. تمیز کردن ماشین لباسشویی با ویتامین C

دو راه اصلی برای از بین بردن رسوب در ماشین لباسشویی وجود دارد: اولی استفاده از یک ماده قلیایی مانند جوش شیرین. PH بالای جوش شیرین سبب می‌شود که برای از بین بردن لکه‌های چرب و روغنی عالی باش و در آشپزخانه‌ها بسیار مؤثر است. با این حال، اگر در یک منطقه با سختی آب زیاد زندگی می‌کنید، ممکن است متوجه شده باشید که تمیز کردن ماشین لباسشویی با جوش شیرین چندان موثر نیست.

اگر اینطور است، وقت آن رسیده که رویکرد مقابل یعنی استفاده از یک ماده اسیدی را امتحان کنید. اسید سیتریک و اسید اسکوربیک که معمولاً به عنوان ویتامین C شناخته می‌شود عوامل کاهنده هستند. همین ویژگی آنها را برای تمیز کردن تجمعات مرتبط با آب سخت، رسوب آهک و کف صابون یا مواد شوینده مؤثر می‌کند.

یک قابلمه آب را به جوش آورده و در حرارت بالا تقریباً 200 گرم پودر اسید اسکوربیک و 100 گرم پودر اسید سیتریک را در آب حل کنید. محلول گرم را مستقیماً به درام دستگاه خود اضافه کنید و کمی در سینی بریزید. دستگاه را روی یک شستشوی گرم و بدون لباس روشن کنید. از اسید سیتریک رقیق نشده روی سینی‌های پلاستیکی ماشین لباسشویی استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث آسیب شود.

13. تمیز کردن رسوبات آهکی از ماشین لباسشویی

برای حذف رسوبات آهکی یک فنجان بزرگ سرکه سفید را به کشوی مواد شوینده اضافه کنید و یک چرخه شستشوی داغ را اجرا کنید.

14. تمیز کردن ماشین لباسشویی با کریستال سودا

برای بهترین نتیجه هنگام تمیز کردن ماشین لباسشویی، همیشه کریستال‌ها را مستقیماً داخل درام قرار دهید. سینی و درب را به طور جداگانه با یک برس، با استفاده از سرکه یا مایع شوینده تمیز کنید. برای خلاص شدن از رسوب باقیمانده و هر گونه کپک، آن را به طور کامل بشویید.

سپس، نصف بسته (500 گرم) از کریستال‌ سودا را در درام بریزید و دستگاه را در داغ‌ترین چرخه روشن کنید. همیشه طول چرخه کامل را انتخاب کنید تا واقعاً از قدرت تمیز کنندگی کریستال‌ها بهره مند شوید. همچنین می‌توانید مقداری سرکه به سینی مواد شوینده اضافه کنید تا قسمت‌های دور از دسترس ماشین لباسشویی خود را تمیز و ضدعفونی کنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟
دیدگاهتان را بنویسید