آموزش کامل تمیز کردن اجزای یخچال بوش

تمیز کردن اجزای یخچال بوش
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

یخچال و فریزر از جمله لوازم خانگی ضروری در هر خانه و آشپزخانه‌ای هستند. تمیز کردن این دو نیز به اندازه حضورشان در خانه اهمیت دارد، و این اهمیت فقط به دلیل حفظ سلامت اعضای خانواده نیست، بلکه مراقبت اصولی از دستگاه منجر به کارکرد درست و افزایش طول عمر آن خواهد شد. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله در رابطه با نحوه تمیز کردن یخچال بوش صحبت کنیم و راهکارهایی بسیار کاربردی و مؤثر را در اختیار شما قرار دهیم. با ما در این مقاله همراه باشید.

بهترین ترکیب برای تمیز کردن داخل یخچال چیست؟

تیم متخصص تعمیرات لوازم خانگی بوش درباره اینکه کدام مواد شوینده برای شستشو داخل یخچال مناسب است، در ادامه نکاتی را برای شما آورده‌اند:
محلول آب داغ و صابون از ترکیبات مناسب برای تمیز کردن داخل یخچال است. تنها دلیل این جریان وجود صابون در تمامی خانه‌هاست و شما به سادگی می‌توانید این محلول را برای تمیز کردن یخچال بوش بسازید و هیچ هزینه‌ای هم برای آن نپردازید.

محلول جوش شیرین و سرکه نیز یکی دیگر از ترکیبات قابل استفاده برای تمیز کردن این دستگاه است. در ادامه توضیحاتی برای بهره مندی از این ترکیبات به شما ارائه می‌دهیم تا بدون هیچ ابهامی، از این محلول استفاده کنید. استفاده از دیگر شوینده‌ها و ترکیبات مختلف برای شستن، اصلاً توصیه نمی‌شود.

چون این ترکیبات ممکن است به دیواره‌ها و بخش‌های مختلف یخچال فریزر آسیب وارد کند. در واقع یکی از نکات مهمی که در آموزش تمیز کردن یخچال بوش باید در ذهن خود بسپارید، استفاده کردن از محلول‌های مناسب برای تمیز کردن است.

10 مرحله تمیز کردن یخچال فریزر بوش

کارشناسان ما همیشه به کاربران هشدار می‌دهند که یخچال شلوغ و کثیف باعث می‌شود دستگاه شما سخت‌تر کار کند تا تمام محتویات آن سرد بماند و در نتیجه رقم صورت‌حساب برق شما را بالا می برد.

یکی از مهم‌ترین جنبه های تمیز کردن یخچال فریزر، مرتب کردن محتویات داخل آن است. زمانی که یخچال شما پر از مواد غذایی باشد و هیچ فضایی برای گردش هوای سرد در آن نباشد، عملکرد دستگاه به مرور زمان کم و کم‌تر خواهد شد. در نتیجه با دانستن نحوه تمیز کردن یخچال بوش و چیدمان مجدد مواد غذایی داخل آن عملکرد کلی فرآیند سرماسازی یخچال را بهبود می‌بخشید.

10 مرحله تمیز کردن یخچال فریزر بوش

در نگهداری معمولی از یخچال فریزر بوش یا هر برند دیگری، باید تمامی قفسه‌ها را در بازه‌های زمانی مختلف با مواد تمیز کننده آنتی باکتریال ضدعفونی و تمیز کنید. توجه کنید که استفاده از مواد شیمیایی زیاد ممکن است به بخش‌هایی از یخچال آسیب وارد کند. روش‌های مختلف و ترکیبات متنوعی برای تمیز کردن بخش‌های مختلف یخچال وجود دارد مانند جوش شیرین و سرکه، درست کردن اسپری با این محلول یا هر محلول دیگری.

یکی از بخش‌های یخچال که معمولاً کمتر کسی به آن توجه می‌کند، سوراخ تخلیه یخچال است. معمولاً مواد غذایی زمانی که از ظروف خود سرریز یا بیرون داخل یخچال ریخته می‌شوند، از این سوراخ به بیرون راه پیدا می کنند. بهتر است که با استفاده از یک خلال دندان یا چیز نوک تیز، برای رفع انسداد این سوراخ اقدام کنید.

1- یخچال را خالی کنید و محتوای آن را کامل بررسی کنید!

  • تاریخ مصرف مواد غذایی داخل یخچال را بررسی و هر آنچه که تاریخ مصرف آن گذشته است را بیرون بریزید.
  • سطح زیرین را از مواد چسبناک پاک کنید.
  • بطری‌ها و شیشه‌ها را قبل از انتقال و گوشت و محصولات لبنی را در یک کیسه خنک همراه با بلوک‌های فریزر قرار دهید، به خصوص اگر در روزهای گرم تابستان قصد انجام این کار را دارید (باکتری‌ها در دمای اتاق به سرعت تکثیر می‌شوند).

تمیز کردن یخچال قبل از یک خرید گسترده، کار شما را آسان‌تر می‌کند. به طور مشابه، اگر می‌خواهید فریزر را یخ زدایی کنید تا جایی که ممکن است زمانی آن را تمیز کنید که خالی باشد.

2- قفسه‌ها را بیرون بیاورید و سپس صبر کنید

چند بار تا به حال یک قفسه پلاستیکی را شکسته‌اید که بخواهید آن را از یخچال خارج کنید؟ به زبان ساده، اگر یخچال را از برق بکشید یا خاموش کنید و اجازه دهید پلاستیک قبل از خارج کردن آن به دمای اتاق برسد، احتمال ناگهانی شکستن آن کمتر است و اگر با خیال راحت قفسه‌ها یا کشوهای شیشه‌ای یا پلاستیکی را از یخچال سرد خارج و فوراً در آب داغ قرار دهید، ممکن است بخش‌هایی از آن دچار ترک و شکستگی شود. بنابراین، اجازه دهید دمای وسایل داخلی یخچال به دمای اتاق برسند (می‌توانید در این حین به تمیزکاری بخش‌های دیگر بپردازید)، سپس آن‌ها را برای نم کشیدن در آب گرم و صابون قرار دهید. مطمئن باشید که ارزش صبر کردن را دارد.

3- تمیز کردن داخل یخچال فریزر

در این بخش آموزش نحوه تمیز کردن یخچال بوش می‌رسیم به داخل یخچال. شاید برای تان سؤال باشد که چگونه داخل یخچال را با سرکه تمیز کنیم. بعد از اینکه تمامی قفسه‌ها و بخش‌های مختلف یخچال را بیرون آوردید و یخچال کاملاً خالی شد، می‌توانید با محلول یا اسپری سرکه مقطر و آب، دیواره‌های داخلی یخچال و بخش‌های مختلف آن را اسپری کنید. بدین روش می‌توانید لکه‌های خشک شده قدیمی را به بهترین شکل از بین ببرید. قفسه‌ها و بخش‌های قابل جابجایی یخچال پس از اینکه دمای آن‌ها با دمای بیرون یکسان شد، بهتر است که داخل آب گرم گذاشته شوند تا هر گونه کثیفی و لکه‌های قدیمی نم بکشند و پاک کردن آن‌ها ساده‌تر شود. ترکیب سرکه و آب نه تنها در از بین بردن آلودگی‌های چسبنده و میکروب‌ها اثرگذار است، بلکه برای از بین بردن بوی بد یخچال نیز مانند جادو عمل می‌کنند (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد).

تمیز کردن داخل یخچال فریزر

نکته مهم: همیشه قبل از قرار دادن غذا در یخچال و بستن درب آن، یخچال را کاملاً خشک کنید.

یکی دیگر از مواردی که می‌توان با آن یخچال را تمیز کرد، جوش شیرین است. قبلاً هم گفتیم که مواد شوینده شیمیایی قوی می‌تواند روی بخش‌های مختلف یخچال ماندگار شود و در آینده با ایجاد فعل و انفعالات با مواد غذایی، باعث خراب شدن مواد غذایی شود. فراموش نکنید که تمیز کردن یخچال با موادی مانند جوش شیرین نه تنها به تمیزی بیشتر یخچال کمک می‌کند، بلکه بوی نامطبوع یخچال در بخش‌های مختلف را نیز کم و کمتر می‌کند. محلول آب و جوش شیرین برای یخچال‌هایی که خیلی کثیف نیستند نیز بسیار کاربردی و مفید است. می‌توانید روی تمامی بخش‌های یخچال این محلول را اسپری کنید و با یک پارچه خشک و تمیز آن‌ها را خشک کرده، تمیزی آن لذت ببرید.

4- تمیز کردن خروجی تخلیه یخچال!

تمیز کردن سوراخ تخلیه یخچال حتی زمانی که این بخش دچار گرفتگی نشده است، نیز برای شما کاربردی است و می‌تواند از مشکلات و خرابی‌های زیادی در آینده پیشگیری کند. برای تمیز کردن این سوراخ می‌توانید از وسیله‌ها و ابزار مختلفی استفاده کنید. در صورتی که با بررسی سوراخ تخلیه متوجه انسداد آن شدید، بهتر است که خروجی پشت یخچال را نیز بررسی کنید. در راهنمای نحوه تمیز کردن یخچال بوش باید بدانید که این انسداد در خروجی پشت یخچال ممکن است کپک ایجاد کند.

با فرض اینکه تا آنجایی که ممکن است سوراخ تخلیه را تمیز کرده اید، با استفاده از یک تکه پنبه آغشته به محلول سرکه/آب رسوبات باقی مانده در اطراف سوراخ را از بین ببرید.

5- تمیز کردن کشوهای یخچال

در مورد کشوهای یخچال در راهنمای نحوه تمیز کردن یخچال بوش، بهتر است بدانید که نمی‌توانید به درستی آن‌ها را تمیز کنید، مگر اینکه آنها را به طور کامل از جایگاه خود بیرون بکشید. بیرون نکشیدن و پاک کردن کشوها قطعاً نمی‌گذارد که کثیفی‌های جمع شده در گوشه‌ها را ببنید یا آن را به خوبی تمیز کنید، به خصوص اگر سبزیجات را بدون بسته‌بندی نگهداری می کنید.

کشوها را بیرون آورده و کاملاً خالی کنید. سپس آنها را در محلول آب گرم و ماده شوینده بگذارید تا خیس بخورد. می‌توانید برای تمیز کردن داخل هر کشو از یک برس یا مسواک قدیمی استفاده کنید. هر کدام را جداگانه بشویید، خشک کنید و در جای خود قرار دهید.

 تمیز کردن اساسی قفسه‌های یخچال

6- تمیز کردن اساسی قفسه‌های یخچال

حال به این مرحله از آموزش تمیز کردن یخچال بوش می‌رسیم که از قبل قفسه‌ها را برداشته‌اید و صبر کردید که به دمای اتاق برسند. احتمالاً شما آنها را تمیز کرده‌اید، اما هنوز تکه‌هایی بین سطح قفسه و اطراف قفسه وجود دارد. بهترین ابزار تمیز کردن خلال دندان است. به سادگی آن را در امتداد اتصالات در قفسه بکشید و سپس هر چیزی را که جمع می‌شود پاک کنید. برای بیرون آوردن غذا از شیارهای داخل یخچال می توانید از پنبه استفاده کنید.

7- لاستیک‌های درب یخچال بوش را تمیز کنید

لاستیک دور درب یخچال‌ها می‌تواند به سرعت کثیفی‌هایی را به خود جذب کند، مخصوصاً زمانی که باقی مانده غذا روی آن ریخته باشد یا با جایگذاری مواد غذایی، بخشی از مواد روی این لاستیک‌ها بریزد، بنابراین ارزش دارد هر بار اقدام به تمیز کردن یخچال فریزر بوش خود می‌کنید، آن‌ها را با مواد شوینده و دستمال مخصوص تمیز کنید یا با یک برس یا مسواک کاملاً پاکسازی کنید.

لاستیک‌های درب یخچال بوش را تمیز کنید

سپس یک پارچه نرم بردارید، آن را دور یک چاقوی صاف بپیچید، در محلول سرکه/آب فرو کنید و آن را در امتداد شکاف‌های لاستیک درب یخچال به آرامی بکشید تا کثیفی‌ها از بین برود. از یک پارچه تمیز و خشک یا حوله آشپزخانه مخصوص تمیزکاری نیز برای تکرار این فرآیند می‌توانید استفاده کنید. باید اطمینان حاصل کنید که شکاف‌ها از نظر بهداشتی قبل از بستن مجدد در یخچال خشک شده‌اند.

8- بخش‌های مختلف فریزر را تمیز کنید!

خب تا اینجای کار بیشتر بخش‌های یخچال تمیز شده است. برای تمیز کردن فریزر ابتدا باید آب کف آن را جمع آوری کنید. می‌توانید از یک حوله برای جمع آوری آب کف فریزر استفاده کنید.

فریزر را از برق بکشید، سپس آن را خالی کنید و هر غذا را در کیسه فریزر بگذارید تا یخ زده بماند. قبل از اینکه قفسه‌ها و سینی‌ها را در آب گرم بشویید، باید اجازه دهید به دمای اتاق برسند تا ترک نخورند.

برای چند دقیقه درب فریزر را باز بگذارید تا یخ‌ها شروع به ذوب شدن کنند. سپس از یک چکش نرم استفاده کنید تا بزرگ‌ترین تکه‌های یخ را از بدنه جدا کنید.
در مرحله بعد یک بطری اسپری را با مقدار برابر آب گرم و سرکه مقطر ترکیب کرده و محلولی را برای تمیزکاری بسازید. با این محلول دیواره‌های فریزر را اسپری کرده تا لکه‌های قدیمی به خوبی خیس بخورند. جاهایی که اسپری کردید را با یک پارچه نرم کاملاً تمیز کنید.

فریزر همانند یخچال نیاز به گردش هوا درون خود دارد. در نتیجه اگر فریزر خود را با مواد غذایی پر کنید، عملکرد کلی فریزر با مشکل روبرو شده و متوجه می‌شوید که مواد غذایی به خوبی یخ نمی‌زند. بنابراین زمانی که در حال تمیزکاری این بخش هستید به چیدمان آن توجه کنید.

9- بگذارید یخچال و فریزر کامل خنک شده و سپس مواد غذایی را جایگذاری کنید!

پس از اینکه یخچال را کاملاً شسته و تمیز کردید، بگذارید داخل یخچال از مایعات استفاده شده خشک شود و سپس برق یخچال را وصل کنید. پس از آن درب یخچال را ببندید و بگذارید یخچال در مدت زمان مشخصی به دمای مناسب خود حدود 4 درجه سانتی گراد برای بخش یخچال و حدود -18 درجه سانتی گراد برای بخش فریزر برسد. سپس مواد غذایی را با چیدمانی مرتب و منظم داخل آن جایگذاری کنید.

تمیز کردن بیرون یخچال فریزر بوش

10- تمیز کردن بیرون یخچال فریزر بوش

تمامی مواد شوینده‌ای که برای بخش‌های داخلی یخچال استفاده کردید، برای بخش‌های بیرونی یخچال نیز مناسب است. در مورد نحوه تمیز کردن یخچال بوش باید بدانید که تمیزکاری قسمت بیرونی یخچال می‌بایست در بازه‌های زمانی طولانی‌تری انجام بگیرد. به عنوان مثال اگر ماهی یکبار درون یخچال را تمیز می‌کنید، تمیز کردن بیرون آن نیازی نیست و می‌توانید بیرون یخچال را هر دو ماه یکبار تمیز کنید. برای تمیز کردن بیرون یخچال نیز می‌توانید از همان محلول جوش شیرین و آب گرم برای از بین بردن لکه‌های خشک شده قدیمی استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید