7 علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال

یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شده باشید، یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال است. متخصصان تغذیه بر این باور هستند که اگر این اتفاق برای مواد غذایی مثل میوه و سبزیجات بیفتد، هم برای سلامتی شما مضر خواهد بود و هم اینکه به طور کامل ارزش غذایی این مواد خوراکی از بین خواهد رفت. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل در مورد علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال برای شما بگوییم. به علاوه، راهکارهایی را برای رفع مشکل یخ زدگی مواد غذایی داخل یخچال مطرح خواهیم کرد. فراموش نکنید برخی از ایراداتی که منجر به یخ زدن مواد غذایی می شوند، تنها توسط یک تکنسین تعمیر یخچال قابل برطرف شدن هستند.

1) تنظیم نبودن دمای یخچال

اولین علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال، تنظیم نبودم دماست. میزان دما باید بین 38 تا 42 درجه‌ی فارنهایت یا ۳.۵ تا ۵.۵ درجه سانتی‎گراد باشد.

نکته ‎ای که در مورد تنظیم نبودن دمای یخچال باید در نظر داشته باشید این است که این دمای نامناسب نه تنها باعث یخ زدن مواد غذایی می‎شود، بلکه باعث آسیب دیدن کمپرسور یخچال نیز خواهد شد. علاوه بر این فشار خیلی زیادی به برق منزل نیز وارد خواهید کرد و ممکن است باعث اتصالی سایر لوازم خانگی هم بشود.

همیشه سعی کنید که مناسب‎ترین دما را، بر اساس یخچال خود پیدا کنید و همیشه از آن درجه استفاده کنید.

2) کثیف بودن کویل های کندانسور

دیگر علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال ممکن است کثیف بودن کویل‎ها کندانسور باشد. وقتی که جرم و کثیفی روی کویل‎های کندانسور جمع شود، موتور یخچال مجبور خواهد شد که با شدت خیلی بیشتری فعالیت کند. این فعالیت بیشتر موتور، به خاطر به حد نصاب رساندن دمای داخلی یخچال است.

گاهی اوقات همین فعالیت بیش از حد موتور نتیجه ی معکوس خواهد داشت و باعث خواهد شد که مواد غذایی داخل یخچال به حالت انجماد برسند. در صورتی که بخواهید سال‌ها بدون هیچ مشکلی از یخچال خود استفاده کنید، با سرویس کردن سالیانه یخچال، تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری خواهید کرد. چرا که همین کثیفی و جرم‌هایی که روی کویل‌های کندانسور جمع می‎شوند، باعث خاموش نشدن و یکسره کار کردن یخچال خواهد شد. بنابراین، سرویس سالیانه و مراقبت درست از لوازم خانگی، باعث خواهد شد که سالها از تعمیر یخچال بوش و هر برند دیگری بی‌نیاز شوید.

یخ بستن مواد غذایی داخل یخچال

3) خرابی ترموستات یخچال

خرابی ترموستات هم سومین علت یخ زدن مواد خوراکی داخل یخچال است. وظیفه ی اصلی ترموستات، تنظیم کردن دمای یخچال و جلوگیری از بروز هرگونه اختلال در اجزای داخلی الکترونیکی است. اگر به هر دلیلی ترموستات یخچال دچار نقص فنی و خرابی شود، این چرخه دچار اختلال خواهد شد و شاهد یخ زدگی مواد خوراکی خواهید بود.

بررسی سلامت و نحوه ی صحیح کار کردن ترموستات، کاری است بسیار تخصصی که توسط یک تکنسین کاربلد باید انجام گیرد. این بررسی توسط یک مولتی‌متر صورت خواهد گرفت و تمامی اتصالات و سیم‌کشی‌ها بررسی خواهد شد. در صورتی که پس از بررسی، خرابی ترموستات تائید شود، با تعویض یا تعمیر آن مشکل برطرف خواهد شد.

4) خرابی ترمیستور یخچال

چهارمین علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال، خرابی ترمیستور خواهد بود. چنانچه به هر دلیلی ترمیستور یخچال دچار مشکل شود، سنسورها امکان ارسال اطلاعات درست و دمایی که یخچال باید به آن برسد را نخواهند داشت و در نتیجه دمای دستگاه پایین آمده، شما شاهد یخ زدگی مواد خوراکی خواهید بود.

برای بررسی و کسب اطمینان درباره این مشکل در یخچال Bosch، باید دستگاه را از برق خارج کنید و بعد از گذشت چند دقیقه، مجددا آن را به برق متصل کنید. با این کار شما در واقع یخچال‌تان را ری‌استارت خواهید کرد. اگر با ری‌استارت کردن یخچال این مشکل برطرف نشد، باید سنسورها و ترمیستورها توسط تکنسین بررسی و در صورت نیاز با تعویض این قطعه، مشکل برطرف شود.

5) خرابی برد الکترونیکی یا برد فرمان یخچال

پنجمین علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال ممکن است خرابی برد الکترونیکی یا برد فرمان یخچال بوش باشد. وظیفه ی اصلی برد الکترونیکی یخچال، کنترل فعالیت کمپرسورها، فن‎ها، سنسورهای دما، سیستم دیفراست و… است.

اگر برد الکترونیکی یخچال دچار مشکل شود، خیلی راحت می‎تواند در عملکرد صحیح فن‎، کمپرسور، سنسور دمای، دیفرستات و غیره اختلال ایجاد کند و در شرایط حادتر، باعث از کار افتادن این قطعات شود.

اگر برد الکترونیکی یخچال دچار اختلال شود، ممکن است نیاز به تعویض این قطعه ی بسیار مهم داشته باشید که به نسبت سایر قطعات یخچال، متحمل هزینه‌ی خیلی بیشتری خواهید شد. بررسی و تعمیر و تعویض این قطعه هم کاری بسیار تخصصی و حساس است که باید توسط یک تعمیرکار حرفه‌ای تعمیر یخچال صورت بگیرد.

خرابی برد الکترونیکی یا برد فرمان یخچال

6) قرار دادن مواد غذایی در مقابل فن داخلی یخچال

چیدمان نادرست مواد غذایی هم یکی دیگر از عوامل به وجود آمدن این مشکل و یخ زدن مواد خوراکی داخل یخچال است. وقتی که شما مواد غذایی را در مجاورت فن‎ داخلی یخچال بگذارید، علاوه بر وارد کردن فشار مضاعف به موتور یخچال، باعث یخ‌زدگی مواد خوراکی نیز خواهید شد.

وظیفه ی اصلی دریچه یا فن یخچال، هدایت کردن هوای سرد به داخل دستگاه است. اگر مواد غذایی را در مجاورت این بخش قرار دهید، خیلی راحت شاهد یخ زدن و از بین رفتن مواد خوراکی خواهید بود. پس حتما در هنگام چیدن مواد خوراکی در داخل یخچال، این نکته را در نظر داشته باشید.

7) باز ماندن دریچه دمپر

دیگر علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال ممکن است باز ماندن یا خرابی دریچه‌ی دمپر باشد. وظیفه ی اصلی موتور و کمپرسور در یخچال، تولید سرما است. سرمایی که توسط این دو قطعه تولید می‎شود، از دریچه ی مخصوصی به اسم دریچه دمپر، وارد یخچال می‎شود. حال اگر این دریچه دچار مشکل یا اختلالی شود، باعث خواهد شد که حجم زیادی از سرما وارد یخچال شود و همین امر موجب یخ‌زدگی مواد خوراکی شود.

برای بررسی صحت این قطعه، حتما از یک تکنسین آشنا به یخچال بوش کمک بگیرید تا در کوتاه‎ترین زمان ممکن برطرف شود.

کلام پایانی

در این مقاله 7 دلیل اصلی یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال را با هم بررسی کردیم. به خاطر داشته باشید که یخ زدن میوه و سبزیجات، علاوه بر زیان های اقتصادی، تاثیر منفی بر سلامت خانواده خواهد داشت.

در صورت مواجهه با چنین مشکلی، خیلی زود باید به فکر رفع آن باشید. چرا که رسیدگی نکردن و عدم رفع این مشکل باعث خواهد شد که هم مواد غذایی و سبزیجات دچار خرابی شوند و هم اینکه میزان مصرف انرژی برق نیز بالا رفته، ممکن است باعث ایجاد اختلالات برق در ساختمان شود. از همه مهمتر اینکه اگر به موقع به فکر رفع این مشکل نباشید، طول عمر یخچال کاهش پیدا خواهد کرد و نیاز به تعویض آن خواهید داشت.

همانگونه که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل، خوب است که از یک محافظ برق باکیفیت استفاده کنید که به خاطر نوسانات برق، این مشکل به وجود نیاید. همیشه سعی کنید که درجه‌ی یخچال‌تان را چک کنید و اجازه ندهید که دمای آن بالاتر یا پایین‌تر از حد مجازش برود.

با انجام دادن همین کارهای بسیار ساده، می‌توانید هم به بالا بردن طول عمر یخچال خود کمک کنید و هم اینکه از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

3.8/5 - (5 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید