دلایل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی بوش

دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

یکی از بدترین اتفاقاتی که در هنگام شستشوی ظروف با ماشین ظرفشویی ممکن است برای هرکسی به وجود بیاید، تمیز نشدن ظروف بعد از اتمام مراحل شستشو است. دلایل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی بوش به عوامل بسیار زیادی می‌تواند بستگی داشته باشد. در برخی موارد موجود مشکلات فنی ممکن است دلیل اصلی به وجود آمدن این مشکل باشد که باید توسط یک تعمیرکار حرفه‏ ای بوش بررسی و رفع شود. گاهی هم دلایل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی بوش ممکن است به عوامل دیگری مثل استفاده از مواد شوینده نامرغوب، سختی آب و بسیاری موارد دیگر باشد.

در صورتی که این مشکل فنی باشد پیشنهاد ما به شما این است که به هیچ وجه خودتان اقدام به هیچ کاری نکنید و این کار را به یک تعمیرکار خوب و حرفه ‎ای بسپارید. چرا که ماشین‎های ظرفشویی Bosch از کیفیت ساخت بسیار بالایی بهره‎مند هستند و چنانچه کوچکترین آسیبی به آن وارد شود، متحمل به پرداخت هزینه‎ های بسیار گزاف خواهید شد.

در ادامه ‏ی این مقاله ما قصد داریم که دلایل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی که به خاطر عوامل فنی به وجود آمده است را با هم بررسی کنیم تا با علم بیشتری با تعمیرکار در مورد رفع این مشکل مشورت کنید. پس در ادامه‎ی این مقاله با ما همراه باشید.

کمربند پمپ آب ظرفشویی بوش

در برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی بوش از کمربند پمپ آب استفاده شده که کار این قطعه در واقع تخلیه آب است که اگر این قطعه دچار نقص فنی شده باشد، ممکن یکی از دلایل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی بوش باشد. برای اینکه مطمئن شوید که مشکل تمیز نشدن ظروف بخاطر خرابی کمربند پمپ آب ظرفشویی است باید این مراحل را جهت بررسی انجام دهید:

  • قبل از هر کاری با کشیدن پریز برق، جریان برق را درون دستگاه قطع کنید.
  • کمربند پمپ آب ظرفشویی بوش در بخش پشتی پنل قرار گرفته که به واسطه ی یک قرقره روی مونتاژ پمپ و یک قرقره دیگر در مونتاژ موتور وصل شده است. این قسمت را باید به دقت بررسی کنید.
  • اگر در هنگام بررسی متوجه شدید که بخش دچار کشش، ترک‏خوردگی، آسیب و یا سایش شده است، نشان‎دهنده‎ی این است که این قطعه توسط تعمیرکار باید تعویض شود.

دریچه ورودی آب

آبی که جهت شستشوی ظروف وارد ماشین ظرفشویی می‏شود در واقع توسط شیر ورودی تامین می‎شود. گاهی ممکن است گرفتگی و یا مسدود بودن دریچه ورودی آب از دلایل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی بوش باشد که حتما توسط تعمیرکار بررسی و رفع شود.

برای اینکه دریچه ورودی آب ظرفشویی را چک کنید باید به بخش پشتی پنل و انتهای دستگاه مراجعه کنید. دریچه ورودی آب ماشین ظرفشویی از دو دریچه آب گرم آشپزخانه و یک شلنگ خروجی برای شستشو تشکیل شده است. برای بررسی این بخش باید این مراحل قدم به قدم انجام شود:

  • قبل از هرچیزی باید بررسی کنید فشار آبی که به داخل دستگاه وارد می‎شود به قدر کافی توان دارد یا خیر.
  • اگر میزان فشار آب نرمال بود، دلیل به وجود آمدن این مشکل ممکن است بخاطر گرفتگی دریچه باشد.
  • باید بررسی کنید که فیلتر شیر ورودی توسط یک شی خارجی مسدود نشده باشد.
  • اگر فیلتر دریچه ورودی آب دچار گرفتگی شده باشد، باید به خوبی این بخش را تمیز کنید و تست کنید که مطمئن شوید این مشکل برطرف شده است یا خیر!

مونتاژ بازوی شستشوی مرکزی

یکی دیگر از دلایل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی بوش ممکن است بخاطر گرفتگی بازوی شستشوی مرکزی ظرفشویی باشد. وظیفه ی بازوی شستشو پاشیدن آب به روی ظروف و شستشو است. اگر این بازوها توسط رسوب آب و یا گیر کردن خرده های غذا و… دچار گرفتگی شده باشند، آب به راحتی نمی‎تواند به ظروف پاشیده شود و در نهایت نتیجه‌ی خوبی از شستشوی ظروف با ماشین ظرفشویی نخواهید داشت و مجبور به شستشوی ظروف با دست خواهید شد!

مونتاژ بازوی شستشوی مرکزی

گاهی اوقات کم بودن فشار آب هم می‎توانید یکی دیگر از دلایل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی بوش باشد. برای رفع این مشکل باید بازوهای آبپاش یا همان بازوهای شستشو را چک کنید و تمامی نازل‏ها و یا سوراخ‏هایی که روی بازو وجود دارد بررسی کنید و در صورت نیاز آن را خارج کنید و به خوبی تمیز کنید که در صورت وجود هرگونه کثیفی این مشکل برطرف شود.

چنانچه شناخت کافی در مورد این قسمت ندارید، پیشنهاد ما با شما این است که به هیچ عنوان خودتان اقدام به انجام این کار نکنید و از یک تعمیرکار حرفه ای برای رفع این مشکل کمک بگیرید.

مونتاژ بازوی شستشوی تحتانی و فوقانی

دلایل بسیار زیادی می‏تواند باعث درست کار نکردن بازوی آبپاش و شستشوی ماشین ظرفشویی بوش باشد. درست چرخیدن بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی دقیقا به میزان قدرت پمپ آب ماشین بستگی دارد. درست کار نکردن همین قسمت هم می‌توانید یکی دیگر از دلایل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی بوش باشد. اگر مونتاژ بازوی شستشوی تحتانی و فوقانی لباسشویی دچار گرفتگی شود، پمپ دیگر قدرت کافی برای چرخاندن آب‎افشان نخواهد داشت و نیاز تمیز کردن دارد. خوب است که تمیز کردن این بخش را هر چند وقت یکبار تکرار کنید تا هرگز این مشکل برای شما به وجود نیاید.

گاهی اوقات مشکلی که برای این بخش به وجود می‌آید بخاطر گیرکردن بسط‎هایی است که به این قطعه متصل شده است و نباید لوله ها و اتصالاتی که به بازو مرتبط هستند، دچار اختلال شوند و یا به درستی به هم وصل نشده باشند. برای چک کردن و رفع مشکل این قسمت از ماشین ظرفشویی Bosch شما باید قبل از هرکاری سبدی که مخصوص چیدن ظروف است را خارج کنید و بازویی پایین را به سمت بالا بکشید و اگر نیاز به تعویض داشت که این قطعه را به راحتی تعویض کنید و اگر هم احساس کردید که شی خارجی مانع درست کار کردن این بخش شده، به خوبی تمیزش کنید و مشکل را برطرف کنید. بعد با قرار دادن مجدد سبد شستشو و روشن کردن ماشین ظرفشویی می‌توانید مطمئن شوید که مشکل برطرف شده است یا خیر.

پمپ گردش

پمپ گردش تخلیه هم یکی دیگر از بخش‎های بسیار مهم در ماشین‌های ظرفشویی است و وظیفه‎ی اصلی این قطعه این است که زمانی که ماشین ظرفشویی‎های آبی که طی فرایند شستشو مصرف کرده را توسط پمپ گردش خارج کند تا فرایند آبکشی و خشک کردن ظروف را انجام دهد.

وقتی که این فرایند به درستی صورت بگیرد و آب‌های کثیف از ماشین خارج شود و ظروف به خوبی تمیز شوند نشان دهنده ی این موضوع است که این فرایند به درستی صورت گرفته و هیچ مشکلی وجود ندارد. ولی اگر پمپ گردش آب دچار مشکل شود، همین امر خیلی راحت می‎تواند یکی دیگر از دلایل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی باشد و نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد.

چنانچه این بخش از ماشین ظرفشویی عملکرد درستی نداشته باشد، آب‌های کثیف نمی‎تواند به راحتی از آن خارج شود و در نتیجه پس از پایان برنامه‎ی شستشو متوجه خواهید شد که ظروف تمیز نشده‎اند و شما مجبور به شستشوی مجدد ظروف خواهید شد. چنانچه پمپ گردش دچار مشکل شده باشد، ماشین لباسشویی بوش با نشان دادن پیغام خطای مربوطه به شما اعلام خواهد کرد که این قطعه دچار مشکل شده است و نیازمند چک کردن دارد.

مونتاژ پمپ و موتور

پمپ و موتور ماشین ظرفشویی Bosch دو بخش بسیار مهم در این دستگاه‌ها هستند و عملکرد این دو کاملا به هم وابسطه هستند. نحوه کار این دو قطعه به این صورت است که موتور و پمپ همراه با هم کار می‎‌کنند تا بتوانند آب را از طریق بازوهای آبپاش به گردش در بیاورند و فرایند شستشو را انجام دهند.

وقتی که بازوهای آبپاش که در بالا خیلی کامل در موردش توضیح دادیم دچار نقص فنی شوند، خیلی راحت ماشین ظرفشویی را دچار اختلال جدی خواهد کرد و نقص فنی در این قسمت خیلی راحت باعث خواهد شد که پمپ و موتور ماشین ظرفشویی را دچار مشکلات جدی کند. پس اهمیت خیلی ویژه‎ای دارد که هر وقت احساس کردید ماشین ظرفشویی کارکرد قبلی خودش را ندارد، این دو قسمت را به دقت بررسی کنید و خیلی سریع به فکر راه چاره‎ای برای رفع این مشکل باشید.

در مورد رفع و بررسی این مشکل پیشنهاد ما به شما این است که حتما از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید و هرگز خودتان اقدام به تعویض و یا تعمیر این قطعه نکنید؛ این قطعات بسیار حساس و دقیق هستند و اگر به درستی این کار انجام نشود، خیلی راحت به ماشین ظرفشویی‎تان مشکل جدی وارد خواهد کرد و متحمل به پرداخت هزینه‎‌های گزاف برای تعمیر سایر قطعاتی که دچار مشکل خواهند شد می‎شوید.

پروانه شستشو ماشین ظرفشویی بوش

گاهی اوقات ممکن است بعد از به پایان رسیدن فرایند شستشو احساس کنید که ظرف‌ها همچنان کثیف است و لکه‌های غذا بر روی آنها باقی مانده است. در بیشتر اوقات ممکن است خرابی پروانه شستشو از دلایل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی باشد و خیلی راحت می‌توانید این موضوع را بررسی کنید.

برای این کار قبل از هر کاری باید برق و آب ورودی دستگاه را ببندید و شلنگ ظرفشویی را آزاد کنید. سبد مخصوص چیدن ظروف را به آرامی خارج کرده و با این کار به پروانه شستشوی ماشین ظرفشویی می‎توانید دسترسی داشته باشید.

اگر قصد خارج کردن پروانه شستشو ماشین ظرفشویی را داشته باشید، باید پیچی که در وسط پروانه وجود دارد را بچرخانید تا بتوانید پروانه را خارج کنید. قبل از هر کاری سعی کنید که منافذی که بر روی این قسمت وجود دارد را بررسی کنید و اگر احساس کردید توسط یک شی خارجی مسدود شده است آن را تمیز کنید.

پروانه شستشو ماشین ظرفشویی بوش

ولی اگر تمیز کردید و در زمان تست صحت این قطعه احساس کردید که مشکل از جای دیگری است، باید پروانه شستشوی ماشین ظرفشویی‌تان را با یک پروانه‎ی جدید تعویض کنید. برای این کار باید پروانه‎ی شستشوی جدید را سرجای مخصوص خود بگذارید و ضامن مخصوص را به درستی جا بزنید و مطمئن شوید که این قطعه به درستی در جای خود قرار گرفته شده است. سپس دستگاه را روش کرده و با یک برنامه‌ی شستشوی مناسب دستگاه را روشن کنید و بررسی کنید که این مشکل برطرف شده است یا خیر.

پیشنهاد ما به شما این است که برای رفع این مشکل حتما از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید و اگر تخصص کافی در این امر را ندارید، به هیچ وجه خودتان اقدام به این کار نکنید.

موتور پمپ گردش و تخلیه

یکی دیگر از دلایل تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی بوش هم ممکن است به خاطر خرابی پمپ گردش و تخلیه باشد که در بالا به آن اشاره کردیم. رفع مشکل یکی از کارهایی است که بسیار تخصصی است حتما توسط یک تعمیرکار حرفه ای باید انجام شود. ولی اگر پیش‌زمینه ای در مورد تعمیرات ماشین ظرفشویی بوش داشته باشید بد نیست که کمی بیشتر در مورد رفع این مشکل بدانید و کارهایی که در ادامه خواهیم گفت را به ترتیب انجام دهید. توجه داشته باشید که تک‌تک مراحلی که باید انجام دهید عینا باید مشابه مراحلی که در ادامه خواهیم گفت باید باشد. چرا که اگر کوچکترین اشتباهی در مراحل انجام این کار اگر داشته باشید، ماشین ظرفشویی شما دچار مشکلات خیلی اساسی خواهد شد.

قبل از هر کاری جریان برق را قطع کنید و ورودی آب را با دقت ببندید. درب ماشین را باز کنید و سبد شستشو را خارج کرده و پایه های نگهدارنده بالایی را آزاد کنید و قفسه‎ی بالایی را به دقت خارج کنید. در مرحله‌‎ی بعدی باید بازوهای آبپاش پایینی و گیره های لوله تغذیه را آزاد و در نهایت به صورت کامل خارج کنید.
در مرحله‎ی بعدی باید لوله‌ی تغذیه را از خروجی پمپ آزاد و آن را خارج کنید و با کمک گرفتن از یک درایور مهره، پیچ هایی که صفحه جلویی در پایین و صفحه جلوی پا وجود دارد را باز کنید و سیم برق را آزاد کنید و حتما از یک حوله یا دستمال در زیر خط اتصال مخزن آب استفاده کنید.

حال باید خط آبرسانی را از منبع شیر ورودی خارج کنید و اگر آبی از این قسمت خارج شد، توسط دستمالی که قرار دادید به خوبی خشک کنید و خط تخلیه را از محل زباله و یا تخلیه ‎ی سینک به دقت جدا کنید. در مرحله‎ی بعدی باید پیچ‌های براکت که ماشین ظرفشویی را در دهانه کابینت محکم می‎کند را با دقت خارج کنید و اگر قصد تعویض موتور گردش را داشته باشید، پمپ تخلیه را در این مرحله با دقت خارج کنید و خیلی بادقت ماشین ظرفشویی را به پشت قرار دهید تا دسترسی‌تان به این قسمت راحت‌تر باشد.

در این مرحله باید گیره شلنگ سیم که شلنگ تخلیه را روی پمپ تخلیه ثابت نگه می‎دارد را با استفاده از انبر کلاغی فشار دهید و شلنگ تخلیه و گیره سیم را از پمپ تخلیه خارج کنید. قدم بعدی این است که زبانه قفل را با دقت به سمت پایین فشار دهید و بعد پمپ را ¼ دور در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید و به آرامی آن را از مخزن به بیرون بکشید و اگر در این مرحله آبی از دستگاه خارج شد، توسط دستمال به خوبی خشک کنید.

برای عوض کردن موتور گردش ماشین ظرفشویی هم باید سیم‎ها را از موتور انتقال دهنده و موتور پمپ گردش جدا کنید و نشانگر نوی آب را از وان بردارید و دستگاه را به حالت ایستاده برگردانید و سپس زبانه های مخزن را آزاد کنید و پمپ گردش و موتور را از داخل وان ظرفشویی خارج کنید و در نهایت درب ماشین ظرفشویی را ببندید و پمپ گردش و موتور جدید را در جای موتور قبلی نصب کنید.

حال باید عایق مخزن را از پمپ گردش قدیمی کرده و جایگزین قطعات جدید کنید و آب‌بند مخزن را به کمک مایع جلا دهنده به خوبی چرب کنید و زبانه مونتاژ را مرتب کنید و پمپ گردش و مجموعه موتور جدید را در داخل وان ماشین ظرفشویی قرار دهید و درب دستگاه را ببندید و زبانه‌های قفل مخزن را متصل کنید و کش حلقه ‎ای روی نشانگر نوری آب را با استفاده از یک جلا دهنده چرب کنید و نشانگر آب را مجدد نصب کنید موتور انتقال دهنده و قلاب سیم پمپ گردش را به برق متصل کنید و از ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید.

امیدوارم نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم به شما برای رفع تمیز نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی بوش به شما کمک کرده باشد.

3.4/5 - (9 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید