دلایل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی بوش

دلایل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی بوش
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

یکی از شایع‌ترین مشکلات و موارد گزارش شده از سمت کاربران و مصرف کنندگان، خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی بوش است. البته این مورد در ماشین ظرفشویی برندهای دیگر نیز گزارش شده است، اما هدف ما در این مقاله بررسی این مشکل در ظرفشویی های برند Bosch می‌باشد. ما در این مقاله می‌خواهیم به بررسی دلایل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی بوش، بپردازیم و این مورد با توجه تجربیات سالیان سال تکنسین‌های خود با نکات برای شما قابل حل کنیم.

چرا ظروف در ماشین ظرفشویی بوش خشک نمی شوند؟

زمانی که شما ماشین ظرفشویی را برای یک سیکل شستشو روشن می‌کنید و همه موارد مهم در استفاده از این دستگاه را نیز رعایت می‌کنید، پس از پایان شستشو، وقتی ظروف را از دستگاه بیرون می‌کشید، متوجه خیس بودن آن خواهید شد. در سیکل شستشو ماشین‌های ظرفشویی بوش یا هر برند دیگری، خشک کردن ظروف جز مراحل آن است و اگر این مرحله انجام نگیرد، قطعاً دستگاه شما با مشکلاتی روبرو شده است.

حال به نظر شما مشکل از کجاست؟ برای رفع این مشکل باید چه اقداماتی را انجام دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

به جنس ظروف دقت کنید!

ابتدا این سؤال را از خود بپرسید که آیا کل ظروف به درستی خشک نمی‌شود یا فقط آن اقلام ساخته شده از پلاستیک یا تفلون؟ اگر اینطور است، ماشین ظرفشویی هیچ مشکلی ندارد، این فقط یک مشکل ناشی از این جنس ظروف است.

برای اینکه بفهمید چه اتفاقی می افتد، باید بدانید که بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی مدرن از تراکم برای خشک کردن ظروف استفاده می‌کنند. پس از شستشوی نهایی که از آب داغ استفاده می‌شود، اقلام موجود در دستگاه گرما را حفظ می‌کنند. دیواره‌های فولادی ضد زنگ ماشین ظرفشویی به اندازه کافی در خود نگه نمی‌دارند و بنابراین رطوبتی که از بار شستشو تبخیر می‌شود روی دیواره‌های ماشین ظرفشویی متراکم می‌شود. با این حال، پلاستیک به اندازه مواد دیگر گرما را در خود نگه نمی‌دارد، بنابراین می‌تواند زمانی که بقیه ظروف خشک شده است، ظروف پلاستیکی و تفلون مرطوب بماند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ماده این است که آب کمتر تبخیر می‌شود و آن را مرطوب‌تر می‌کند.

اگر مشکل شما این است که چاره‌ای نیست. اگرچه شایان ذکر است که به طور کلی توصیه می‌شود ظروف تفلون آشپزخانه با دست شسته شوند.

چرا ظروف در ماشین ظرفشویی بوش خشک نمی شوند؟

خرابی دریچه هوا

یکی از مراحل سیکل شستشو ماشین‌های ظرفشویی، دریچه‌های هوایی هستند که با یک فن مخصوص هوای داخل ماشین ظرفشویی را به بیرون هدایت می‌کنند. اگر این دریچه‌های هوای ماشین ظرفشویی به درستی کار نکند، این سیکل به درستی عمل نکرده و اولین بخشی که روی آن اثرگذار است، خشک کردن ظروف بعد از شستشو می‌باشد. اولین مشکلی که برای دریچه‌های هوا ممکن است ایجاد شود، باز نشدن آن می‌باشد. اگر این دریچه‌ها به درستی باز نشود این سیک شستشو و خشک کردن با مشکل روبرو می‌شود.

موتور فن دریچه هوا

وظیفه اصلی موتور فن دریچه‌های هوا خشک کردن ظروف پس از شستشو است و این فن توسط دریچه‌های هواف این موارد را به بیرون منتقل می‌کند. اگر این موتور فن با مشکل روبرو شود، روی سیکل خشک کردن انواع ظروف داخل ماشین ظرفشویی اثرگذار خواهد بود. این موتور فن دریچه هوا نیز باید توسط مولتی تستر تست شود. البته پیشنهاد می‌شود که این مورد را کاملاً به فردی باتجربه مانند تکنسین‌های تعمیر ماشین ظرفشویی بسپارید.

خرابی المنت ظرفشویی

یکی دیگر از دلایل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی بوش خرابی المنت است. اگر ماشین ظرفشویی شما دارای المنت گرمایشی است و امکان تنظیمات ‘Heated Dry’ را نیز دارد، اما ظروف شما هنوز در پایان چرخه خیس هستند و حتی در لمس گرما احساس نمی‌شود، ممکن است المنت گرمایشی روشن نباشد. کار چک کردن و بررسی المنت ماشین ظرفشویی بوش ساده نیست و برای اینکه این مورد کاملاً درست بررسی شود، باید از یک تکنسین حرفه‌ای تعمیر ماشین ظرفشویی بوش بخواهید تا به محل شما اعزام شده و مورد را کامل بررسی کند. اما برای بررسی ابتدایی نکاتی را در ادامه برای شما بررسی می‌کنیم.

برای بررسی المنت ماشین ظرفشویی، باید از یک مولتی متر استفاده کنید که مولتی تستر نیز نامیده می‌شود. این دستگاه‌های مفید که برای آزمایش انواع مختلف جریان الکتریکی استفاده می‌شوند، در ابزار فروشی‌های مختلف امکان خریداری آن وجود دارد. قبل از شروع، ماشین ظرفشویی را از برق بکشید. اگر خوش شانس باشید، دوشاخه به راحتی در زیر سینک آشپزخانه قابل دسترسی است. اگر نه، باید ماشین ظرفشویی را به جلو بکشید تا بتوانید به دوشاخه پشت آن برسید.

سپس، پانل پایینی ماشین ظرفشویی را که معمولاً زیر درب ماشین قرار دارد، درست در سطح زمین جدا کنید. این بدان معناست که شما باید خم شوید یا به احتمال زیاد برای دسترسی روی زمین دراز بکشید. یک دستیار که چراغ قوه را برای شما نگه دارد نیز می‌تواند برای شما کاربردی باشد. پانل پایینی را با پیچ گوشتی باز کرده و بردارید، سپس داخل قسمت دسترسی را بررسی کنید تا دو پایانه فلزی کوچک از عنصر گرمایش به بالا در وان ماشین ظرفشویی پایین بیفتند. هر ترمینال دارای یک سیم است که با یک اتصال لغزنده به آن متصل می‌شود. به آرامی کانکتورها را به سمت پایین و خارج از ترمینال‌ها بکشید و سیم‌ها را بردارید.

مطمئن شوید که مولتی تستر شما روی Ohms تنظیم شده است (نماد چیزی شبیه U وارونه به نظر می‌رسد که روی دو پای کوچک خمیده است)، و پروب های مولتی تستر را به دو پایانه ببندید. به طور معمول، عنصر گرمایش ماشین ظرفشویی در شرایط کاری مناسب، ضرایب بین 15 تا 30 اهم را در مولتی متر شما نشان می‌دهد، اما این می‌تواند از سازنده‌ای به سازنده دیگر متفاوت باشد. اگر سوزن به هیچ وجه حرکت نمی‌کند، که ممکن است به عنوان مقاومت بی نهایت در مولتی تستر شما نشان داده شود، یا تمام مسیر را به صفر رساند، المنت گرمایشی شما نیاز به تعویض دارد.

مشکل در ترموستات یکی دیر از دلایل خشک نکردن ماشین ظرفشویی بوش

مشکل در ترموستات

ترموستات ماشین ظرفشویی یک وسیله ایمنی است که از داغ شدن بیش از حد المنت حرارتی ماشین ظرفشویی شما جلوگیری می‌کند. اما در صورت خرابی، می‌تواند قبل از خشک شدن ظروف، المنت گرمایشی را خاموش کند.

برای این روش به مولتی تستر خود نیاز دارید که روی کمترین میزان اهم تنظیم شده باشد، و همچنین به یک دستیار که چراغ قوه را به سمت محل ترموستات شما نگه دارد. قبل از شروع، ماشین ظرفشویی را از برق بکشید و سپس با باز کردن پیچ آن با پیچ گوشتی، پانل پایینی را جدا کنید. به داخل قسمت دسترسی زیر وان ماشین ظرفشویی نگاه کنید تا ترموستات را پیدا کنید (یک دیسک نقره‌ای تقریباً به اندازه یک چهارم در سمت راست وان). دو سیم متصل به آن را جدا کنید و سپس گیره ترموستات را بردارید یا با استفاده از پیچ گوشتی پیچ‌های نگهدارنده آن را بردارید و ترموستات را از ماشین ظرفشویی خارج کنید.

دو پروب مولتی تستر را به پایانه‌های ترموستات وصل کنید. در دمای اتاق، نمایشگر مولتی تستر باید در مقاومت بی نهایت باشد. اکنون ترموستات را نزدیک یک لامپ داغ یا بخاری نگه دارید و دوباره خوانش ها را بررسی کنید. اکنون سوزن باید صفر را نشان دهد. اگر مقادیر دیگری دریافت کردید، ترموستات معیوب است و باید تعویض شود. این کار به بهترین وجه توسط یک تعمیرکار حرفه‌ای لوازم خانگی انجام می‌شود.

کم بودن مایع جلادهنده

مایعات جلا دهنده که به آبکشی بهتر ظروف کمک می‌کند بدون اینکه خیلی در سیکل فنی ماشین ظرفشویی باشند، با کاهش کشش سطحی آب ارتباط مستقیم داشته و باعث می‌شوند به جای تشکیل قطرات آب، این موارد از ظروف تمیز پاک شوند. این به کاهش لکه‌های سفید آزاردهنده روی لیوان‌های تمیز شما کمک می‌کند و در عین حال به خشک شدن سریع‌تر ظروف نیز کمک می‌کند، به‌ویژه در ماشین ظرفشویی که از خشک کردن متراکم استفاده می‌کند.

اگر ظروف در ماشین ظرفشویی شما در طول چرخه مناسب خشک نمی‌شود، مطمئن شوید که بخش مایع جلا دهنده برای آب‌کشی که عموماً در درب داخلی، دقیقاً در کنار بخش اضافه کردن قرص یا مایع شوینده قرار دارد، پر باشد. در غیر این صورت، درپوش مایع جلادهنده را بردارید و به اندازه کافی آن را پر کنید تا زمانی که نشانگر نشان دهد پر شده است.

اگر از قبل مقدار زیادی مایع جلادهنده وجود داشته باشد، انباشته شدن ضایعات می‌تواند مانع از پخش شدن آن در طول چرخه آبکشی شود. برای تمیز کردن بخش مایع جلادهنده، درپوش آن را بردارید. از یک دستگاه مکنده مشابه استفاده کنید تا هرگونه مایع جلادهنده را که هنوز در جایگاه آن وجود دارد بردارید و سپس یک کاسه قابل شستشو در ماشین ظرفشویی پر از دو فنجان سرکه سفید را روی قفسه بالایی ماشین ظرفشویی خود قرار دهید که در غیر این صورت خالی است. درپوش محلول مایع جلادهنده را کنار بگذارید و دستگاه را با گرمترین تنظیم آب روشن کنید. این کمک می‌کند تا همه انواع گچ و رسوبات از تمام قسمت‌های داخلی ماشین ظرفشویی، از جمله مخزن جلا دهنده پاک شود.

تنظیمات نادرست برنامه شستشو

نامنظم بودن چیدمان ظروف

یکی از شایع‌ترین مواردی که بسیاری از کاربران آن را رعایت نمی‌کنند، چینش درست ظروف است. اگر ماشین ظرفشویی شما خشک نمی‌شود، ارزش آن را دارد که به اصول تکنیک قراردادن ظروف داخل آن توجه بیشتری داشته باشید. آیا شما بیش از حد استاندارد ظروف را وارد ماشین ظرفشویی می‌کنید؟ آیا ظروف به سادگی کج می‌شوند؟ آیا ظروف در کنار هم با یک دیگر برخورد دارند؟ این‌ها مواردی است که در صورت عدم چینش ظروف ایجاد شده و نه تنها روی خشک شدن خود اثرگذار هستند بلکه در سیکل شستشو نیز خلل ایجاد می‌کنند.

اگر در مورد نحوه صحیح قرار دادن ظروف مطمئن نیستید، دفترچه راهنمای مدل ماشین ظرفشویی بوش خود را بررسی کنید (اگر دفترچه همراه ماشین را گم کرده‌اید، می‌توانید آن را به صورت آنلاین پیدا کنید)، و همیشه قبل از شروع به کار بازوی اسپری را به آرامی بچرخانید و همین طور بررسی کنید که ظروف با هم برخورد نداشته باشند.

تنظیمات نادرست برنامه شستشو

حتی اگر ماشین ظرفشویی شما المنت گرمایشی داشته باشد بهتر بدانید که بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی جدیدتر با عدم استفاده از گرمایش خشک، در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند (اگر مطمئن نیستید به دنبال یک حلقه فلزی ضخیم یا عنصر U شکل در پایین کف ظرفشویی باشید). در این حالت، می‌توانید به طور دستی این تنظیمات را روشن کنید، معمولاً با فشار دادن دکمه‌ای روی صفحه کنترل با عنوان «Heated Dry» یا چیزی مشابه. توجه داشته باشید که حتی در ماشین‌های ظرفشویی که برای چرخه‌های شستشوی معمولی، تنظیمات خشک‌شوی با گرمایش را به‌طور پیش‌فرض تنظیم می‌کنند، تنظیمات شستشوی سریع یا اکسپرس شامل چرخه خشک کردن گرم برای صرفه‌جویی در زمان نمی‌شود، در نتیجه اگر آشنایی کاملی با برنامه‌های ماشین ظرفشویی نداشته باشید، ممکن است در ماشین شما این تنظیمات غیرفعال شده باشد. اگر به دنبال دلایل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی بوش هستید بهتر است که قبل از هر چیز با برنامه‌های ماشین ظرفشویی خود آشنایی کامل را داشته باشید.

4.2/5 - (5 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید