علت بوی بد و بوی سوختگی جاروبرقی بوش

علت بوی بد و بوی سوختگی جاروبرقی بوش
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

جاروبرقی‌های بوش یا هر برند دیگری معمولا کمتر با مشکل روبرو می‌شوند. بیشتر مشکلات جاروبرقی مربوط به لوله خرطومی، دسته و … است و کمتر از جانب موتور با مشکلات جدی روبرو می‌شوند. در صورتی که بدون در نظر گرفتن نحوه استفاده صحیح از جاروبرقی، از این دستگاه استفاده کنید، قطعا به مرور زمان موتور آن نیز با مشکل روبرو می‌شود. یکی از نشانه‌های شایع که بیشتر به خرابی موتور جاروبرقی ارتباط دارد، بوی سوختگی است. در این مقاله علت بوی سوختگی جاروبرقی بوش را بررسی می‌کنیم.

علت بوی سوختگی از جاروبرقی بوش

آیا دود از جارو برقی بیرون می‌آید؟

با وجود سرعت بالا و قدرت مکش شدید، جاروبرقی‌ها عملاً در دمای بالا کار نمی‌کنند. در حالی که مطمئناً برای یک قسمت تازه جاروبرقی فرش شده احساس گرما لمس می‌شود، خود دستگاه هرگز نباید آنقدر داغ شود که بوی دود به مشام برسد. هر نوع بوی سوختگی که از جاروبرقی شما می‌آید، طبیعی نیست و یک علامت قرمز بزرگ است که نباید به سادگی از کنار آن بگذریم.

اگر متوجه شدید بوی سوختگی از جاروبرقی شما می‌آید، فوراً آن را خاموش کرده و سعی کنید مشکل را تشخیص دهید.

چند مورد می‌تواند باعث ایجاد دود و خروج آن از جاروبرقی شود. موتور الکتریکی ممکن است خیلی داغ کار کند، تسمه محرک مسدود شود و همین پروسه باعث می‌شود که دود از دستگاه بلند شود. این یک اتفاق خسارت بار برای شماست و معمولا یکی از شایع‌ترین حالت‌هایی که از جاروبرقی دود بلند می‌شود، استفاده بسیار زیاد از دستگاه در یک زمان طولانی است.

اجزای زیر ممکن است هر کدام علت بوی سوختگی جاروبرقی بوش باشد:

موتور الکتریکی

اگر فیلترها مسدود شده باشند یا کیسه جاروبرقی پر باشد، موتور الکتریکی داغ شده و در نتیجه استفاده زیاد در حالت داغ شدن، ممکن است دود از آن خارج شود. در استفاده و نگهداری از جارو برقی فراموش نکنید که کیسه جاروبرقی، باید در بازه‌های زمانی مختلف بر اساس حجم نظافت، خالی شود.

در صورتی که کیسه جاروبرقی را خالی نکنید با مشکلاتی مانند سوختن موتور مواجه می‌شوید. برخی از جارو برقی‌ها نیز دارای فیلتر هستند که باید در بازه‌های زمانی مختلف، تمیز شوند.

تسمه محرک

یکی از اجزای تشکیل دهنده سیستم جاروبرقی‌ها، تسمه محرک است. البته برخی از جارو برقی‌های بوش، تسمه محرک ندارند، اما مواردی که دارای تسمه هستند، در صورت مواجه شدن با بوی سوختگی یا دود، این بخش را نیز باید بررسی کنند.

پاک کننده‌های قائم دارای یک برس چرخشی با تسمه در سر دستگاه هستند. بررسی کنید که تسمه همچنان در موقعیت خود قرار داشته باشد و برس چرخشی آزادانه بچرخد.

ممکن است متوجه شوید که قطعه بزرگی از زباله به جلوی دستگاه کشیده شده و تسمه محرک را مسدود کرده است. اصطکاک قرقره محرک روی موتور الکتریکی و تسمه محرک باعث ایجاد گرمای زیادی و بوی سوختگی می‌شود.

خرابی موتور جاروبرقی

خرابی موتور جاروبرقی

این یکی از محتمل‌ترین دلایلی است که جاروبرقی بوی سوختگی می‌دهد. اگر انسدادی در فیلترهای جاروبرقی وجود داشته باشد، موتور بوی سوختگی تولید می‌کند.

یکی دیگر از دلایل احتمالی پر بودن بیش از حد کیسه جاروبرقی است. برای حل مشکل، کیسه جاروبرقی را در صورت پر بودن خالی کنید و فیلترها را پاک کنید. اگر موتور بیش از حد کار کند می‌تواند بوی سوختگی ایجاد کند.

کار بیش از حد موتور ممکن است به دلیل شل بودن سیم بین جاروبرقی و پریز دیواری باشد. برای این کار به یک برقکار نیاز دارید تا به شما کمک کند آن را بررسی کنید. ممکن است منبع تغذیه برق بیش از حد باشد یا سیم‌های جاروبرقی ممکن است تا حدودی شل شده باشند.

به یاد داشته باشید قبل از بررسی هر یک از این موارد برق ساختمان و دستگاه را قطع کنید.

خرابی موتور جاروبرقی

مشکل تسمه جاروبرقی

شایع‌ترین دلیلی که باعث می‌شود جاروبرقی شما بوی لاستیک سوخته بدهد، آسیب دیدن تسمه جاروبرقی است. این تسمه ممکن است دچار کشش و پارگی شود که بوی سوختگی مانند لاستیک سوخته ایجاد می‌کند. پس از استشمام این بو، برای حل مشکل و جلوگیری از آسیب بیشتر، تسمه را تعویض کنید.

یک تسمه لاستیکی فرسوده باعث افتادن تکه‌های لاستیک داخل بخش موتور الکتریکی می‌شود و هنگام کار کردن جاروبرقی بوی نامطبوعی را ایجاد می‌کند. تسمه معمولاً چرخش برس غلتکی را کنترل می‌کند. بنابراین هرگونه ترکش از تسمه باعث می‌شود که برس غلتکی در بهترین حالت نتواند فرآیند کاری خود را به درستی انجام دهد. در نتیجه، ممکن است متوجه بوی سوختگی، به دلیل اصطکاک بین برس غلتکی و تسمه لاستیکی شوید.

جارو برقی را از پریز برق جدا کرده و آن را باز کنید و بررسی کنید که آیا تسمه مشکل دارد یا خیر. تنها چیزی که نیاز دارید یک پیچ گوشتی است. آن را باز کنید و بررسی کنید که آیا تسمه سالم است یا خیر.

اگر تسمه همان چیزی است که بو را تولید می‌کند، به احتمال زیاد مجبور خواهید بود با آن بو مقابله کنید تا زمانی که بتوانید آن را تعویض کنید. پیشنهاد می‌شود در صورت نداشتن تجربه کافی در تعویض تسمه، حتماً این مورد را با یک تکنسین حرفه‌ای در میان بگذارید.

گرفتگی توسط زباله‌ های جمع آوری شده

جاروبرقی با مقدار قابل توجهی کثیفی مقابله می‌کند و همیشه در حال جمع کردن اقلام مختلف از کف زمین است. قطعاً برای همه پیش آمده است که جاروبرقی یک شی بزرگ غیر از کثیفی‌های کف زمین را بلعیده باشد، در بهترین حالت ممکن است که متوجه صدای ناهنجاری شوید و همین باعث می‌شود که متوجه حضور آن شی بزرگ در جاروبرقی شوید.

این جریان برای حجم بیشتری از کثیفی نیز کاملا طبیعی است که هر از گاهی قسمت‌های آن را مسدود کند. برای اینکه بدانید مشکل از زباله است یا خیر، برس غلتکی را برای هرگونه گرفتگی بررسی کنید.

اگر با فرش‌های کثیف سر و کار دارید، ممکن است این یک مشکل رایج باشد. این نکته ساده ولی مهم را هیچگاه فراموش نکنید که قبل از استفاده از جارو برقی زباله‌ها و اشیا کف زمین را بردارید.

خرابی سری پارویی، علت بوی سوختگی جاروبرقی بوش

خرابی سری پارویی

منظور از سری پارویی بخش مکنده جاروبرقی است که است که به لوله تلسکوپی و خرطومی متصل است و می‌تواند یک علت بوی سوختگی جاروبرقی بوش باشد. این همان چیزی است که کثیفی را به داخل مخزن هل می‌دهد.

بنابراین، اگر مشکلی داشته باشد، به احتمال زیاد متوجه خواهید شد. با این حال، بوی چیزی که می‌سوزد می‌تواند واضح‌ترین نشانه‌ای باشد که انسداد بخش لوله‌ها و سری پارویی را نشان دهد و ممکن است مو یا پرز داخل آن گیر کرده باشد.

برای بررسی این مشکل، جاروبرقی را از پریز برق جدا کنید، آن را باز کنید و سپس آن را بررسی کنید. اگر مشکل دارد، ممکن است مجبور شوید آن را تعویض کنید. بهتر است فراموش نکنید که یک متخصص تعمیر جاروبرقی بوش همیشه می‌تواند در انجام این کار به شما کمک کند.

مشکل در برد جاروبرقی

همه جاروبرقی‌های برند Bosch و دیگر برندها، دارای یک برد اصلی هستند که مدارهایی به آن متصل شده است. این مدارها ممکن است در شرایطی دچار اتصالی و مشکلاتی شود.

مشکلاتی مانند قطعی و اتصالی امکان ایجاد بوی سوختگی دارد و می‌تواند باعث آسیب به برد اصلی دستگاه شود. بررسی برد و عیب یابی آن امری تخصصی است و باید حتما توسط تعمیرکار جاروبرقی انجام شود.

عدم تعویض کیسه جاروبرقی

عدم تعویض کیسه جاروبرقی

این مشکل را در بخش‌های بالا به آن اشاره کردیم. پر بودن کیسه جارو برقی نه تنها می‌تواند باعث بوی سوختگی در این دستگاه شود، همچنین می‌تواند مشکلات احتمالی دیگری ایجاد کند.

در صورتی که کیسه جاروبرقی را در بازه‌های زمانی مختلف تعویض کنید، با چنین مشکلاتی روبرو نمی‌شوید و همین طور عملکرد جارو برقی نیز بهبود پیدا می‌کند.

سوختگی فیوز جاروبرقی

تمامی جارو برقی‌ها در بخش اتصالات برقی خود دارای فیوز مشخص و اختصاصی هستند. در صورتی که این فیوز دچار مشکل شود، ممکن است که بسوزد و بوی سوختگی نامطبوعی را از خود تولید کند. بهتر است که اگر توانایی تست بخش‌های برقی لوازم خانگی را دارید، این بخش را با مولتی متر بررسی کنید.

ورود رطوبت به جاروبرقی و خاموش شدن دستگاه

رطوبت هر وسیله برقی را می‌تواند دچار آسیب‌های جدی کند. در جارو برقی نیز به همین صورت. برخی از جارو برقی‌های بوش توانایی مکش بسیار بالایی داشته و در صورت قرار گرفتن روی محیط‌های خیس، به سادگی می‌توانند آب را به داخل جارو برقی بکشند.

همین جریان به سادگی باعث سوختن بخش‌های برقی دستگاه می‌شود. در نتیجه فراموش نکنید که هنگام استفاده از دستگاه، از جارو کردن محیط‌ های مرطوب و خیس خودداری کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید