علت بوی بد ماشین لباسشویی؛ چطور بوی بد لباسشویی را از بین ببریم؟

علت بوی بد ماشین لباسشویی
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کاربران ماشین‌های لباسشویی با آن روبرو هستند، بوی بد این دستگاه است. ممکن است زمانی که لباس‌های خود را از دیگ لباسشویی بیرون می‌کشید، با بوی نامطبوعی روبرو شده باشید. همچنین ممکن است لباس‌های شما پس از شستشوی کامل و بیرون آوردن از لباسشویی، بوی نامطبوعی گرفته باشند. حال به نظر شما علت بوی بد ماشین لباسشویی چیست و چطور باید آن را رفع کرد؟ در مقابل بوی نامطبوع لباسشویی باید چه اقدامی را در نظر گرفت.

یک ماشین لباسشویی که کثیف به نظر می‌رسد کمی عجیب و غریب است. ماشین لباسشویی به طور مداوم در آب گرم، صابون، سفید کننده و سایر پاک کننده‌ها در آن قرار می‌گیرد تا لکه‌ها و بوها را از لباس‌های شما خارج کنند. اگر ماشین لباسشویی شما کثیف است و بوی کپک می‌دهد، وقت آن رسیده که آن را تمیز کنید. بنابراین، قبل از اینکه با تعمیرکار لباسشویی بوش تماس بگیرید تا ماشین لباسشویی شما را از نظر نشتی یا سایر عیوب بررسی کند، آستین‌های خود را بالا بزنید، چند دستکش لاستیکی بردارید و به تمیز کردن ماشین لباسشویی بدبوی خود بپردازید.

آنچه که در این محتوا بررسی می‌شود:

  • چرا ماشین لباسشویی شما بوی بد می‌دهد؟
  • راه حل‌های رفع بوی بد ماشین لباسشویی
  • سؤالات متداول در مورد بوی ماشین لباسشویی
  • ماشین تمیز، لباس تمیز

چرا ماشین لباسشویی شما بوی بد می‌دهد؟

قبل از اینکه از شر بوی بد ماشین لباسشویی خلاص شوید، باید مکان آن را پیدا کنید که از کجا می‌آید و چه چیزی باعث آن می‌شود. در اینجا چند دلیل اصلی برای بوی ماشین لباسشویی آورده شده است:

بوی فاضلاب لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی شما بوی فاضلاب می‌دهد، مهم است که فوراً مشکل آن را رفع کنید، زیرا گازهای فاضلاب به طور بالقوه خطرناک هستند.

به سادگی ممکن است دستگاه بوی فاضلاب بدهد، اما لزوماً ناشی از فاضلاب نیست. با این حال، اگر پس از تمیز کردن هنوز بوی بدی می‌دهد، به احتمال زیاد از بخش فاضلاب منزل شما مشکل دارد.

بخش خروجی فاضلاب لباسشویی ممکن است گازهای فاضلاب لوله‌های فاضلاب زیرزمینی را که اکنون وارد ماشین لباسشویی شما می‌شوند، به دام بیاندازد.

چرا ماشین لباسشویی شما بوی بد می‌دهد؟

بوی تخم مرغ فاسد لباسشویی

بوی تخم مرغ فاسد یا به دلیل رشد باکتری به خاطر کثیفی، کپک، پرز یا صابون باقی مانده در دستگاه ایجاد می‌شود. یا ناشی از نشت گاز است که به صورت بوی تخم مرغ یا گوگرد ظاهر می‌شود.

کپک؛ بوی مرطوب

بوی کپک و رطوبت ناشی از تجمع گرما و آب در دستگاه است که هرگز هوا داده نمی‌شود و یا تمیز نمی‌شود. اگر آب در دستگاه، در واشرها یا در شکاف‌های دیگر بنشیند، می‌تواند منجر به این بوی بد شود. حتی ممکن است یک جوراب خیس یا چیزی در واشر لاستیکی گیر کرده باشد که منجر به بوی بد ماشین لباسشویی می‌شود.

ماشین لباسشویی بعد از تمیز کردن بوی بدتری می‌دهد

اما اگر دستگاه خود را تمیز کرده باشید و بهتر نشود چه؟ یا شاید حتی بوی بدتری می‌دهد؟

این امر می‌تواند نشانه‌ای باشد از اینکه دستگاه به درستی تمیز نشده است. محلول تمیزکننده‌ای که استفاده کرده‌اید، یا حتی آب داغ، ممکن است مقداری از آن باقی مانده مانده و پس از مدت کوتاهی، بوی بدی را ایجاد می‌کند.

دلیل دیگر بوی بد ماشین لباسشویی می‌تواند انسداد لوله استند باشد که این مورد را باید توسط تکنسین‌های تعمیر لباسشویی، بررسی شود.

ماشین لباسشویی بوی سوختگی می‌دهد

تشخیص بوی سوختگی بدون سرویس دستگاه دشوار است. این بو به احتمال زیاد به دلیل خرابی یکی از قطعات داخلی است. به عنوان مثال ممکن است یک موتور، پمپ، کوپلینگ درایو، مهر و موم، تسمه محرک یا سایر قطعات الکتریکی با مشکل مواجه شده باشند. این مورد را تنها در صورتی که متخصص باشید، می‌توانید تشخیص دهید. در صورتی که با بوی سوختنی روبرو شدید، می‌توانید با کارشناسان ما در بوش 24 تماس گرفته بوی سوختگی در ماشین لباسشویی را به آن‌ها گزارش دهید.

همچنین ممکن است بوی سوختگی از دوشاخه یا پریز باشد نه از دستگاه.

نکته مهم: اگر متوجه بوی سوختگی شدید، دستگاه خود را از برق بکشید و به آن دست نزنید. حتی بعد از اینکه ماشین لباسشویی خاموش و از برق جدا شد، باز هم می‌تواند برای مدتی خطرناک باشد. برای این مورد حتماً با تکنسین تعمیر ماشین لباسشویی تماس بگیرید.

تمیز کردن ماشین لباسشویی

راه حل‌های رفع بوی بد ماشین لباسشویی

هیچ چیز آزاردهنده‌تر از این نیست که یک ماشین لباسشویی بدبو که روتین لباسشویی شما را خراب کند. خوشبختانه، راه‌حل‌های آسان و مؤثری برای خلاص شدن از شر این بو وجود دارد:

  • استفاده از محلول سرکه و آب
  • تمیز کردن لوله‌های ماشین لباسشویی
  • استفاده از محلول مواد شوینده قوی
  • اساسی تمیز کردن دیگ ماشین لباسشویی
  • تعویض مواد شوینده لباسشویی
  • باز گذاشتن درب ماشین پس از سیکل شستشو
  • تمیز کردن فیلترهای ماشین لباسشویی

در ادامه این محتوا، هر کدام از موارد بالا را برای شما بررسی می‌کنیم:

استفاده از محلول سرکه و آب

این راه حلی است که می توانیم برای تمیز کردن و رفع بوی بد ماشین لباسشویی استفاده ‌کنیم و عملکرد خوبی دارد:

  1. محلول 1:1 سرکه سفید مقطر و آب را در یک بطری اسپری با هم مخلوط کنید. در صورت تمایل حدود 10 قطره از اسانس مورد علاقه خود را نیز اضافه کنید.
  2. کل داخل ماشین لباسشویی را اسپری کنید. اطراف و داخل چین های واشر لاستیکی را فراموش نکنید.
  3. یک پارچه مرطوب بردارید و داخل دستگاه را به خوبی بشویید.
  4. همین کار را در قسمت بیرونی دستگاه و درب انجام دهید. از دکمه‌های برقی خودداری کنید.

این می‌تواند به خلاص شدن از شر انواع بوی بد، حتی از کپک، رطوبت، و بوی فاضلاب یا تخم مرغ فاسد کمک کند.

تمیز کردن لوله‌های ماشین لباسشویی

گرفتگی یا کثیف بودن لوله‌ها می‌تواند منجر به بوی بد ناشین لباسشویی بویژه بوی فاضلاب شود. چند لوله وجود دارد که باید روی تمیز کردن آنها کار کنید.
ابتدا باید لوله p را تمیز کنید. به سادگی یک گالن آب در این لوله بریزید که باید آن را پاک کند و بوها را از بین ببرد. اگر بو باقی ماند، با یک لوله کش تماس بگیرید.

تمیز کردن لوله‌های ماشین لباسشویی

لوله دیگری که باید پاک شود لوله تخلیه است. برای این کار باید با یک لوله کش تماس بگیرید که از ماشین فاضلاب برای پاکسازی آن استفاده کند.

در نهایت، ممکن است لازم باشد که گرفتگی لوله هواکش را از بین ببرید. برای این کار، مراحل زیر را طی کنید:

  1. برای انجام این کار با یک متخصص تماس بگیرید. با این حال، اگر در این نوع کارها توانایی لازم را دارید، باید به پشت بام رفته و چراغ قوه را در لوله هواکش بتابانید.
  2. هر چیزی که باعث انسداد شده مانند لانه پرنده، برگ‌ها یا سایر زباله‌ها را بیرون بکشید.
  3.  اگر بیرون کشیدن آن با دست خیلی سخت است، از یک ابزار دسته بلند برای برداشتن آن استفاده کنید.

اگر بوی بد ماشین لباسشویی شدید بود و با این اقدامات از بین نرفت، می‌بایست از یک متخصص لوله کش بخواهید که مشکل را بررسی کرده و راهکارهای خود را برای رفع بوی بد، در نظر بگیرد.

تمیز کردن دیسپنسر ماشین (محفظه مواد شوینده لباسشویی)

توزیع کننده مواد شوینده به ندرت به طور کامل خشک می‌شود و آن را به مکانی عالی برای رشد کپک و کپک تبدیل می‌کند. در اینجا نحوه تمیز کردن آن را شرح داده‌ایم:

  1. در صورت امکان کشو را بردارید.
  2. یک لگن آب گرم و صابون پر کنید و بگذارید کشو حدود یک ساعت در آنجا خیس بخورد.
  3. از یک مسواک قدیمی برای پاک کردن کثیفی‌ها و کثیفی‌های درون آن استفاده کنید.
  4. از یک لوله پاک کن برای حفاری کثیفی داخل لوله‌های پشت جایی که کشو در دستگاه می‌رود استفاده کنید. این ممکن است کمی دشوار باشد، اما تمیز این بخش کمک بسیاری می‌کند!
  5. کشو را کاملاً خشک کنید.
  6. قبل از اینکه آن را دوباره در جای خود قرار دهید، از یک پاک کننده سطوح یا اسپری سرکه خود از مرحله اول استفاده کنید تا شکاف‌هایی را که کشو می‌رود تمیز کنید.
  7. کشو را به جای خود برگردانید.

پس از هر چرخه، ایده خوبی است که اجازه دهید کشوی مواد شوینده هوا بخورد. آن را باز بگذارید تا کاملاً خشک شود.

تمیز کردن دیگ ماشین لباسشویی

این ممکن است مهمترین قدم برای از بین بردن بوی بد باشد. تمیز کردن اساسی دیگ می‌تواند باکتری‌ها و کپک‌ها و در نتیجه بوی بد ماشین لباسشویی را از بین ببرد.

  1. دستورالعمل‌های سازنده خود را برای توصیه آنها در مورد نحوه تمیز کردن دیگ بررسی کنید. برخی ممکن است محلول تمیزکننده خاصی را برای دستگاه توصیه کنند.
  2. یک فنجان سرکه سفید مقطر یا سفید کننده را در کشوی مواد شوینده یا مستقیماً در دیگ برای مدل‌های پر بار بریزید.
  3. دستگاه را روی یک چرخه گرم طولانی تنظیم کنید. از بالاترین دمای آب موجود استفاده کنید.
  4. بگذارید چرخه به طور کامل اجرا شود.
  5. در را باز کنید و اجازه دهید دستگاه با هوا خشک شود.

این کار را حداقل ماهی یک بار انجام دهید.

نکته مهم: اگر دستگاه شما همچنان بو می‌دهد، پس از انجام این کار، این فرآیند را تکرار کنید. ممکن است کثیفی را از محل خود خارج کرده باشید اما دستگاه آن را به طور کامل آبکشی نکرده باشد.

تعویض مواد شوینده لباسشویی

آیا می‌دانستید که ممکن است این ماده شوینده شما باشد که باعث ایجاد بوی بد می‌شود؟ چه کسی فکرش را می‌کرد! آیا مواد شوینده نباید هر چیزی را که با آن در تماس است تمیز کند؟ نه لزوماً.

برخی از شوینده‌های سنگین به سختی لباس‌ها را می‌شویند، به خصوص اگر بیش از حد استفاده کنید. می‌تواند به داخل دستگاه شما بچسبد و به مرور زمان منجر به بوی بد می‌شود. به همین ترتیب، اگر یک ماشین لباسشویی با راندمان بالا دارید و از مواد شوینده HE استفاده نمی‌کنید، این مواد شوینده شما از است که می‌تواند منجر به بوی بد شود.

اگر دستگاه شما دارای واشر HE است، از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که برای HE مناسب باشد. همچنین ممکن است بهتر باشد مواد شوینده‌ای را در نظر بگیرید که زیاد کف نکند.

همچنین می‌توانید نوع شوینده‌ای را که استفاده می‌کنید، تغییر دهید و پودری را استفاده کنید که احتمال کمتری دارد لایه‌ای از خود باقی بگذارد مانند مواد شوینده مایع.

تعویض مواد شوینده لباسشویی

باز گذاشتن درب ماشین پس از سیکل شستشو

ممکن است زیباترین انتخاب نباشد، اما بهترین گزینه برای به حداقل رساندن و جلوگیری از بو است. پس از یک چرخه، لباس‌های خود را بردارید و در را باز بگذارید تا رطوبت از آن خارج شود و دیگ کاملاً خشک شود.

همچنین باید بعد از یک چرخه شستشو داخل درب را خشک کنید. برای از بین بردن قطرات آب فقط از یک حوله خشک استفاده کنید.

به عنوان یک اقدام اضافی، می‌توانید یک پنکه روبروی آن قرار داده تا زودتر خشک شود.

تمیز کردن فیلترهای ماشین لباسشویی

فیلتری که معمولاً در جلوی دستگاه شما قرار دارد، باید هر ماه تخلیه و تمیز شود. دفترچه راهنمای شما دقیقاً نحوه انجام این کار را نشان می‌دهد.

به طور کلی، شما باید لوله تخلیه اضطراری را بردارید، قسمت بالایی آن را جدا کرده و اجازه دهید آب داخل وان تخلیه شود.

اگر دهانه بزرگتری دارید، یک حوله زیر آن قرار دهید. دوشاخه را بکشید و بگذارید آب اضافی خارج شود. ممکن است روی این فیلتر ضایعات، کرک و سایر مواد زائد قرار گرفته باشد. قبل از تعویض آن را با آب گرم و صابون تمیز کنید.

ماشین لباسشویی تمیز، لباس‌های تمیزتر

بسیاری از مردم نمی‌دانند که باید ماشین لباسشویی خود را تمیز کنند. از این گذشته، روزانه این دستگاه در معرض آب گرم و صابون است. اما در واقع، در معرض کثیفی، باکتری‌ها، رطوبت و سایر مواد نیز قرار دارد.

همین موارد منجر به بوی بد ماشین لباسشویی می‌شود. با راهنمای ما در رفع بوی بد لباسشویی، می‌توانید انواع بوهای این دستگاه را از بین ببرید و در عوض، لباس‌های شما تازه‌تر و تمیزتر از همیشه خواهد بود.

 

این مطلب چقدر مفید بود؟
دیدگاهتان را بنویسید