علت صدای زیاد یخچال بوش

علت صدای یخچال بوش
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

چرا یخچال بوش صدا می‌دهد؟

یکی از مواردی که از سوی کاربران و مصرف کنندگان یخچال‌های بوش گزارش شده، ایجاد صداهای ناهنجار در برخی مواقع است. تولید صدا توسط یخچالی که در حالت عادی نباید هیچ صدایی از خود تولید کند، کمی آزار دهنده است. البته این مورد برای هر مدل و برند یخچالی می‌تواند رخ دهد اما هدف ما در این مقاله بررسی علت صدای یخچال بوش است.

یخچال یک وسیله ضروری در زندگی روزمره ماست و بنا بر کاربرد زیادی که دارد، می بایست نگهداری درست و اصولی از آن را جدی بگیریم. با این حال، بنا به دلایلی، اکثر مردم بسیاری از نکات مهم جهت نگهداری از این دستگاه را نادیده می گیرند تا زمانی که دیگر دیر شده و دستگاه دچار مشکل شده است! یکی از این مشکلات سر و صدای زیاد یخچال است که خود می تواند نشان دهنده وجود مشکل دیگری باشد. در این مقاله به دلایل تولید صدا توسط یخچال بوش خواهیم پرداخت. برخی از این دلایل چندان جدی نیستند و خودتان با برخی اقدامات ساده می توانید آنها را رفع کنید. اما برخی دیگر تنها توسط یک تکنسین متخصص تعمیر یخچال بوش قابل رفع هستند.

آیا تولید صدا از یخچال فریزر بوش طبیعی است؟

مانند بسیاری از لوازم خانگی، یخچال‌ها ممکن است هنگام استفاده صداهای وزوز یا ترق ترق ایجاد کنند. بیشتر این صداها عادی هستند. به هر حال، یخچال‌ها از ماشین‌ها، فن‌ها و سایر قطعاتی تشکیل شده اند که هنگام کار صدا تولید می‌کنند. با این حال، زمانی که صدا بیش از اندازه است، می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک مشکل اساسی باشد.

دلایل وزوز از پشت یخچال چیست و چه زمانی شنیدن آن ایرادی ندارد؟

در مورد وزوز می توان گفت که اکثر لوازم خانگی هنگام کار چنین صدایی را ایجاد می کنند. با این حال، بر خلاف ماشین ظرفشویی که هنگام روشن کردن آن صدای چرخش تولید می‌کند، یخچال‌ها باید 24 ساعت شبانه روز کار کنند.

این بدان معنی است که صدای عجیب و غریب یخچال ممکن است شما را بیشتر از سایر وسایل پر صدا در خانه آزار دهد. اما چگونه می‌توانید صداهای معمولی را از صداهایی که می‌توانند نشان دهنده مشکلات جدی باشند تشخیص دهید؟

چرا یخچال بوش صدا می‌دهد؟

بگردید به دنبال منبع صدا!

قبل از اینکه بتوانید در مورد سر و صدای یخچال خود کاری کنید، باید اقداماتی را انجام دهید تا دقیقاً بدانید صدا از کجا می‌آید و اساسا علت صدای یخچال بوش چیست. دفترچه راهنمای یخچال خود را بیرون بیاورید و از گوش تان استفاده کنید تا بشنوید که کدام قسمت بلندترین صدا را ایجاد می‌کند. آیا صدا در قسمت بالایی یخچال است، از پایین دستگاه به گوش می رسد یا از وسط آن؟

علت صدای وز وز چیست؟

اگر صدا از قسمت بالای یخچال شما می‌آید:

  • این مشکل ممکن است به دلیل بخار یخ زدایی، کنترل دما یا فن اواپراتور باشد.

اگر صدا از قسمت وسط یخچال شما می‌آید:

  • این مشکل ممکن است به دلیل کارکرد کندانسور، واشر یا سیم پیچ باشد.اگر صدا از قسمت پایین یخچال می‌آید:
  • مشکل ممکن است به خاطر عملکرد کمپرسور، تایمر یخ زدایی یا تشت تخلیه باشد.

نکته مهم: نحوه قرارگیری قطعات یخچال شما به مدل و ساخت آن بستگی دارد. به همین دلیل مهم است که دفترچه راهنمای یخچال Bosch خود را بررسی کنید، مخصوصاً برای یخچال‌هایی که درهای ساید بای ساید دارند.

این صداها از یخچال کاملاً طبیعی هستند!

صدای یخچال‌های جدید

آیا اخیراً یخچال بوش خریده‌اید؟ اگر در چند روز اول صدای وزوز شنیدید، نباید نگران آن باشید. ایجاد صدا از یخچال های جدید به این دلیل است که آنها تا مدتی کمپرسور و فن‌ها را تنظیم می‌کنند تا بهترین عملکرد خود را داشته باشند.

تا زمانی که صدا پایین باشد، لازم نیست یخچال خود را برگردانید. با این حال، اگر صدا خیلی بلند است و چند هفته گذشته است، بهتر است به شرکت گارانتی یخچال اطلاع دهید زیرا علت صدای یخچال بوش در این شرایط، می تواند جدی باشد. به احتمال زیاد، ممکن است مجبور شوید دستگاه خود را با یک یخچال جدید دیگری جایگزین کنید.

صداهای ایجاد شده هنگام خنک کردن یخچال

صدای چکه کردن آب

وقتی یخ ساز شما صدای چکه و ریختن آب می‌دهد، کاملاً طبیعی است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که مخزن در حال پر شدن است. بسته به مدل یخچال شما، ممکن است هر 15 دقیقه یا هر یک و نیم ساعت یک بار این صدا را بشنوید.

اگر صدا خیلی بلند است، ممکن است یخ ساز شما به درستی به خط آب مورد نیاز متصل نشده باشد. مطمئن شوید که خطوط را به درستی وصل کرده‌اید تا نویز کمتر شود. به هر حال عدم اتصال درست یخساز می تواند علت صدای یخچال بوش باشد.

عدم تراز بودن یخچال

اگر صداهای عجیب و غریبی از یخچال خود می‌شنوید، ممکن است به دلیل موقعیت بد یخچال باشد. در این شرایط، صدای وزوز به طور قابل توجهی بلندتر خواهد بود، زیرا یخچال شما در حالت نامیزان قرار دارد. هنگامی که یخچال کج باشد، کارکرد درست برای آن دشوار خواهد بود.

در این صورت، قسمت‌هایی که بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند یخساز و ترموستات آن هستند. آیا کف آشپزخانه ناهموار است؟ اگر امکان اصلاح آن وجود ندارد، می‌توانید یخچال خود را روی یک سطح هموار قرار دهید. ساختن چنین سطحی نسبتاً آسان است، زیرا می‌توانید از چوب به عنوان عنصر اصلی زیرسازی یخچال استفاده کنید.

صداهای ایجاد شده هنگام خنک کردن یخچال

اگرچه اکثر یخچال‌های مدرن به خود می‌بالند که می‌توانید در تمام طول سال از آنها استفاده کنید، اما بد نیست به آنها یک مرخصی بدهید. اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، حتماً برنامه‌ریزی کنید. قطعاً شما نمی‌خواهید مواد غذایی تان خراب شود.

یخچال خود را از برق بکشید و تمام محتویات آن را بردارید. حالا می توانید یخچال را کاملاً تمیز کنید. پس از یخ زدایی، ببینید آیا صدای وزوز از بین می رود. در بیشتر موارد، قطع برق برای مدت کوتاهی صدای وزوز را از بین می‌برد.

صداهای ایجاد شده هنگام خنک کردن یخچال

علت صدای یخچال بوش: بیش از حد پر بودن

وقتی هنوز مقداری فضا در یخچال شما وجود دارد به این معنی نیست که می‌توانید آن را تا لبه پر کنید. وجود بیش از حد مواد غذایی در یخچال به طور ناخواسته دریچه‌های مهم و راه‌های هوایی را مسدود می‌کند که می‌تواند منجر به مشکلات زیادی شود. در واقع، یکی از دلایل آسیب دیدن یخچال، همین پر کردن بیش از اندازه آن است.

نکته کلیدی این است که یخچال زمانی خوب کار می‌کند که مواد غذایی داخل آن دارای چیدمان درستی باشند. هنگامی که غذا و چاشنی‌های خود را داخل یخچال قرار می‌دهید، مطمئن شوید که دریچه‌های داخل آن را مسدود نکرده‌اید. همچنین بررسی کنید که هیچ وسیله‌ای وجود نداشته باشد که مانع بسته شدن کامل درها شود.

صدایی برای اعلام زمان تعویض لامپ

وقتی یخچال خود را باز می‌کنید صدای وزوز را بیشتر می‌شنوید؟ علت صدای یخچال بوش در چنین حالتی این است که باید یک لامپ جدید برای داخل یخچال تهیه کنید، به خصوص اگر چند سالی از عمر آن گذشته باشد!

صداهایی که در یخچال اعلام خرابی می‌کند!

برخی صداها در یخچال شما می‌توانند نگران کننده باشند به این معنی که یخچال شما مشکلاتی دارد و ممکن است لازم باشد هزینه زیادی برای رفع آن صرف کنید.

بسته به دلیل صدا، ممکن است تعمیرات اساسی یخچال تان ضروری باشد، زیرا این احتمال وجود دارد که برخی از قطعات آن معیوب یا آسیب دیده باشند. در موارد دیگر، ممکن است یخچال شما فقط نیاز به تمیز کردن یا تعمیرات جزئی داشته باشد. به طور کلی با توجه به توضیحاتی که در ادامه بررسی می‌کنیم، می‌توانید برای تعمیر یخچال بوش با تکنسین‌های مجموعه بوش 24 مشورت کنید.

برای اینکه بدانید چگونه مشکل را برطرف کنید، پیدا کردن علت صدای یخچال بوش باید اولین حرکت شما باشد. جدیدترین مشکلات را می‌توان در قسمت‌های زیر ردیابی کرد:

خرابی بخش جمع آوری قطرات آب

این قسمت که به عنوان قطره چکه نیز شناخته می‌شود، با تراکم اضافی فریزر شما سر و کار دارد. همه مدل‌های یخچال معمولاً قطره‌های خود را در قسمت پایینی دستگاه قرار می‌دهند تا به راحتی میعان را بگیرد.

چرا این بخش می‌تواند صداهای عجیب و غریب ایجاد کند؟ هنگامی که ظرف تخلیه شما در موقعیت نامناسبی قرار می‌گیرد، قطرات آب را نمی‌گیرد و حتی ممکن است پس از نفوذ آب باعث خرابی مکانیکی شود. این روند می‌تواند منجر به صدای تق تق یا وزوز شود.

برای حل مشکل چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ خوشبختانه، برای مواردی از این دست، رفع مشکل نسبتاً آسان است.

صداهایی که در یخچال اعلام خرابی می‌کند!

خرابی فن کندانسور

فن‌های کندانسور چیزی هستند که یخچال‌های مدرن Bosch را در دمای توصیه شده خنک می‌کنند. از آنجایی که این فن ها به جلوگیری از گرمای بیش از حد کمک می‌کنند، بخش بسیار مهمی از یخچال هستند. همه یخچال‌ها دارای فن کندانسور نیستند، زیرا بخشی است که در جدیدترین مدل‌های برندهای مختلف گنجانده شده است. اگر یخچال شما دارای ویژگی بدون یخ زدگی است، ممکن است فن کندانسور شما مشکل داشته باشد.

چرا فن می‌تواند صداهای عجیب و غریب ایجاد کند؟ اگر موتور فن کندانسور معیوب باشد، ممکن است یخچال شما نیاز به کار بسیار بیشتری داشته باشد. این امر باعث ایجاد صدای ناهنجار می‌شود. گرم شدن بیش از حد یخچال نه تنها آزاردهنده است، بلکه خطرناک است. فن‌های کندانسور به خنک شدن کویل کمک می‌کنند و به مرور زمان گرد و غبار به خود جذب می‌کنند.

برای رفع این علت صدای یخچال بوش چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ دفترچه راهنمای خود را بررسی کنید و ببینید آیا موتور فن کندانسور دارید یا خیر. اکثر آنها در پنل پشتی یخچال قرار دارند. در بسیاری از موارد، صدای ناهنجار ممکن است به دلیل کثیفی و زباله‌های گیر کرده روی فن کندانسور شما باشد.

خرابی کویل کندانسور

اکثر مدل‌های یخچال دارای کویل کندانسور در قسمت پشتی دستگاه هستند. هدف اصلی آنها خنک کردن و متراکم کردن مبرد است.

چرا می‌تواند صداهای عجیب و غریب ایجاد کند؟ وقتی کویل های کندانسور معیوب باشند، نمی‌توانند سیستم را به درستی خنک کنند. این روند بر کل عملکرد یخچال شما تأثیر می‌گذارد و می‌تواند علت صدای یخچال بوش باشد.

مشکل در درزگیر و واشر درب یخچال

با گذشت زمان، درزگیر یا واشر یخچال شما ممکن است شل یا کثیف شود. اگرچه ایراد این قطعه معمولاً صدای وزوز تولید نمی‌کند، اما یک درزگیر معیوب می‌تواند بر مکانیسم یخچال شما تأثیر بگذارد.

چرا ایرادات درزگیر و واشر می‌تواند صداهای عجیب و غریب ایجاد کند؟ اگر واشر درب کار خود را به درستی انجام ندهد، سایر قسمت‌های مهم یخچال تحت تأثیر قرار می‌گیرند. به عنوان مثال هوای سرد از داخل یخچال به آشپزخانه نشت می‌کند. این روند باعث می‌شود کمپرسور سخت‌تر کار کند که در نهایت به آن آسیب می‌رساند. کمپرسورهای آسیب دیده اغلب هنگامی که به درستی کار نمی‌کنند صدای وزوز بلندی ایجاد می‌کنند.

خرابی تایمر دیفراست

اگر یخچال بدون برفک دارید، احتمالاً تایمر یخ زدایی شما ممکن است باعث ایجاد صداهای عجیب و غریب در یخچال شود. تایمرهای یخ زدایی به انتقال فریزر بین حالت خنک کننده و یخ زدایی کمک می‌کند.

خرابی تایمر دیفراست چطور می تواند علت صدای یخچال بوش باشد؟ وقتی تایمر یخ زدایی شما معیوب است، ممکن است در حالت خنک کننده گیر کند. این امر باعث ایجاد یخ زدگی بیش از حد می‌شود که سیستم یخچال شما را خراب می‌کند. با گذشت زمان، یخچال شما نمی‌تواند به خوبی کار کند، از این رو، در برخی موارد صدای عجیب و غریب و حتی ترقه ایجاد می‌کند. از طرفی ممکن است یخچال شما در حالت یخ زدایی گیر کند که باعث خراب شدن غذا می‌شود.

خرابی تایمر دیفراست

خرابی موتور فن اواپراتور

عملکرد اصلی این بخش تنظیم و پخش مداوم جریان هوا در جعبه یخچال شما است. در برخی مدل‌ها، یخچال ممکن است یک یا چند موتور فن اواپراتور داشته باشد.

چرا خرابی موتور فن اوپراتور می‌تواند صداهای عجیب و غریب ایجاد کند؟ وقتی فن‌های اواپراتور خراب می‌شوند، مطمئناً یخچال شما آسیب می‌بیند. این خرابی در واقع باعث افزایش دمای یخچال شما می‌شود که در نهایت باعث گرم شدن بیش از حد آن و آسیب به قسمت‌های بیشتری از یخچال می‌شود.

خرابی کمپرسور یخچال بوش

کمپرسور یخچال بخش بسیار مهمی است، زیرا این کمپرسور است که مبرد را در چرخه تبرید به گردش در می‌آورد. دقیقاً به همین دلیل است که به کمپرسور قلب یخچال نیز می گویند.

کمپرسور معیوب می‌تواند بدترین مشکل یخچال شما باشد. اگر شک دارید که کمپرسور شما آسیب دیده است، پیشنهاد می‌کنیم یخچال خود را تا رفع مشکل از برق بکشید، زیرا این امر می‌تواند منجر به بالا بردن قبض برق شود.

بیشتر مشکلات کمپرسور ناشی از معیوب بودن سایر قطعات یخچال شماست. همانطور که قبلاً ذکر شد، برای مثال، یک سیم پیچ کندانسور و موتور آسیب دیده روی کمپرسور بیش از حد فشار وارد می‌کند. هنگامی که هیچ کاری برای رفع مشکلات کوچکتر انجام شدنی نباشد، جایگزینی کمپرسور تنها گزینه‌ای است که می‌توانید داشته باشید.

چرا خرابی کمپرسور می تواند علت صدای یخچال بوش باشد؟ اکثر کمپرسورها صدای ملایم و زمزمه‌ واری تولید می‌کنند. با این حال، هنگامی که آنها به خوبی کار نمی‌کنند، زمزمه به وزوز بلند تبدیل می‌شود. همچنین ممکن است صدای تق تق شنیده شود که اغلب نشانه بدی است.

کلام آخر

تمامی مواردی که در این مقاله برای علت صدای یخچال بوش بررسی کردیم می‌تواند برای دیگر یخچال‌ها نیز کاربرد داشته باشد. به طور کلی اگر با صدای ناهنجاری در یخچال روبرو شدید، بهترین اقدام شما تماس با تکنسین‌های حرفه‌ای مجموعه‌های مورد اعتماد است که توانایی تعمیر و عیب یابی مدل‌های مختلف یخچال بوش را داشته باشند.

 

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید