علت جرقه زدن مایکروفر بوش + راهنمای رفع مشکل

The cause of the microwave sparking
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

یکی از مشکلاتی که در هر خانه‌ای ممکن است پیش بیاید، جرقه زدن مایکروفر است. در صورتی که این مشکل برای شما نیز پیش آمد، باید سریع دستگاه را خاموش کنید و از یک تکنسین متخصص کمک بخواهید؛ زیرا اگر خرابی یکی از قطعات مایکروفر علت جرقه زدن باشد، تعمیر آن نیاز به تخصص بالایی دارد و دستکاری مایکروفر توسط فرد غیرمتخصص خطرناک بوده و ممکن است منجر به آتش‌سوزی، برق‌گرفتگی و… شود. در این مقاله دلایل مهم جرقه زدن مایکروفر بوش را برای شما توضیح خواهیم داد. برخی از این مشکلات توسط خودتان قابل حل بوده (که آن‌ها را توضیح خواهیم داد) و برخی نیز باید توسط تکنسین بررسی شوند. با ما همراه باشید.

علت جرقه زدن مایکروفر بوش

معمولا جرقه زدن مایکروفر بوش به خاطر استفاده نادرست از آن است. وقتی مایکروفر بوش جرقه می‌زند، صدا و نور زیادی نیز منتشر می‌کند. در ادامه دلایل اصلی را با یکدیگر مرور خواهیم کرد. اگر مشکل دستگاه برطرف نشد حتما از یک تکنسین تعمیر مایکروفر بوش راهنمایی بگیرید.

1. وجود فلز داخل دستگاه

وجود فلز داخل دستگاه

معمولا اصلی‌ترین دلیل جرقه زدن مایکروفر، همین مورد است. شاید این که قرار دادن فلز درون مایکروفر، باعث جرقه زدن شود برای شما عجیب باشد، چون معمولا داخل خود مایکروفر از فلز ساخته شده است. اما حقیقت این است که شکل هندسی فلز داخل مایکروفر مهم است. حتی یک قطعه فلز خیلی کوچک نیز می‌‍تواند باعث جرقه زدن درون مایکروفر شود.

اگر فلز داخل مایکروفر لبه‌ی تیز داشته باشد، ممکن است داخل دستگاه جرقه بزند. البته این موضوع نباید باعث شود فلزات غیرتیز و بدون لبه داخل مایکروفر بگذارید؛ زیرا در هر صورت در طولانی مدت این مشکل ممکن است پیش بیاید. حتی اگر یک ماده‌ی غذایی مثل سوسیس را به صورت نوک‌‌تیز برش داده و داخل مایکروفر بگذارید، ممکن است دستگاه جرقه بزند. به طور کلی برای جلوگیری از خطرات موجود، بهتر است از قرار دادن هر گونه فلز داخل مایکروفر خودداری کنید.

2. خراب بودن ورق پوشش انتشار موج (ورق میکا)

روی دیواره عمودی و داخلی مایکروفر، از یک ورق پوشیده شده است که معمولا مستطیلی شکل است که شاید در نگاه اول متوجه آن نشده باشید. وظیفه‌ی این پوشش، انتقال و انتشار گرما به سمت بخش مرکزی مایکروفر (یعنی محل نگهداری گرما) است.

این ورق همچنین جلوی ورود غذا به مگنترون را می‌گیرد. زیرا گرمای ایجاد شده توسط مگنترون غذاهای ریخته شده روی دیواره را می‌سوزاند و همین مسئله موجب جرقه می‌شود. تا جایی که می‌توانید باید داخل مایکروفر را تمیز نگه‌ دارید تا دیواره داخلی آسیب نبیند. در صورتی که این ورق خراب شود، چاره‌ای جز سپردن تعمیر یا تعویض آن به نمایندگی معتبر تعمیر ماکروفر بوش ندارید. بنابراین به هیچ وجه خودتان اقدام به دستکاری آن نکنید.

3. خراب بودن پایه فلزی

خراب بودن پایه فلزی

بعضی از مایکروفرها این پایه فلزی را دارند. معمولا غذا یا ظرف را روی پایه فلزی قرار می دهند. در صورتی که این پایه دچار مشکل شده یا غیراستاندارد ساخته شده باشد، می‌تواند عامل جرقه زدن داخل مایکروفر باشد. این پایه در صورت مشکل داشتن باید تعویض شود.

4. خراب شدن مگنترون

یکی از مهم‌ترین قطعات مایکروفر، مگنترون است. بدون این قطعه مایکروفر اصلا کار نمی‌کند. خرابی مگنترون مشکلات زیادی برای مایکروفر به وجود می‌آورد که جرقه زدن یکی از آن‌هاست. اگر مگنترون مایکرفر بوش شما خراب شد، بهتر است تعویض آن را به متخصصین بسپارید.

5. خراب شدن خازن، یود یا ترانس ولتاژ

به طور خلاصه، این سه قطعه عامل ایجاد ولتاژ بالا در مایکروفر را بر عهده دارند. خراب شدن هر یک از این‌ها، معمولا منجر به جرقه زدن مایکروفر هنگام کار کردن می‌شود. این مورد نیز از آن مواردی است که در صورت خرابی، باید تعمیر و تعویض قطعات را به مرکزی که متخصص تعمیرات بوش باشد سپرد.

6. کثیف بودن داخل مایکروفر

اگر درون مایکروفر بوش ذرات غذا، چربی، روغن، سایر مایعات و موارد جامد یا مایع مشابه وجود داشته باشد، ممکن است هنگام کار کردن جرقه بزند. خوشبختانه برای جلوگیری از این مشکل، خودتان می‌توانید با تمیز نگه داشتن مایکروفر، تا حد زیادی موثر باشید. پس این عمل ساده یعنی مدام تمیز کردن مایکروفر را دست کم نگیرید.

7. از بین رفتن عایق مایکروفر

عایق یا لعاب دستگاه نیز در صورت از بین رفتن، می‌تواند باعث جرقه زدن درون مایکروفر شود. این عامل یکی از موارد شایع است، زیرا با افزایش عمر مایکروفر و رسیدگی کمتر به آن، عایق هم کم‌کم از بین می‌رود. در واقع این مشکل در بیشتر مواقع با عمر دستگاه رابطه مستقیم دارد. پس برای حل آن کاری جز تمیز نگه داشتن مایکروفر و جلوگیری از جرقه زدن به دلایل دیگر، نمی‌توانید انجام دهید.

8. خراب شدن همزن مایکروفر

خراب شدن همزن مایکروفر

همزن همانطور که از اسم آن پیداست، قطعه‌ای است که وقتی ظرف را کف مایکروفر می‌گذاریم، با چرخیدن، گرمای تولید شده توسط مگنترون را به صورت یکنواخت به همه قسمت‌های غذا می‌رساند. واضح است که خرابی و نچرخیدن همزن، دلیل خوبی برای جرقه زدن مایکروفر است. زیرا گرما فقط در یک نقطه متمرکز می‌شود و همین موضوع باعث ایجاد سوختگی و در نتیجه جرقه زدن مایکروفر می‌شود. در صورتی که این قطعه مشکل داشت، تعمیر یا تعویض آن را به متخصصین کاربلد بسپارید.

راهکارهایی برای جلوگیری از جرقه زدن مایکروفر بوش

1. به هیچ وجه داخل مایکروفر ظروف یا اجسام فلزی قرار ندهید.

  • برخی از ظروفی که برای استفاده از مایکروفر مناسب نیستند:
    تمام ظروف فلزی از آلومینیومی تا مسی، برنجی، زرورق، طلا، نقره، تا کاغذ کره و قوطی کنسرو و هر مدلی از کریستال تراش خورده و موارد مشابه.
  • برخی ظروف مناسب برای استفاده در مایکروفر:

ظروف پیرکس (فرانسوی باشد بیشتر قابل اعتماد است)، ظروف سرامیک و آرکوپال، ظروف ملامین و ظروف مشابه. البته ظروف ملامین باید تمیز باشند و چربی و مواد غذایی به کف آن‌ها نچسبیده باشد.

2. پس از هر بار پختن یا گرم کردن غذا، درون مایکروفر را خوب تمیز کنید.

قطعات داخلی در مدل‌های مختلف مایکروفر بوش، از یکدیگر جدا می‌شوند. بنابراین بهتر است همه‌ی آن‌ها را خارج کرده و خوب تمیز کنید. مخصوصا قطعات زیر سینی مثل پایه فلزی باید خوب تمیز شوند زیرا یکی از عوامل جرقه زدن مایکروفر هستند. بهتر است موارد بالا را با یک دستمال یا اسفنج مرطوب تمیز کنید و سپس در جای خود بگذارید. برای تمیز کردن داخل مایکروفر، از اسکاچ‌های فلزی سیمی استفاده نکنید.

3. همیشه از تایمر استفاده کنید و به حافظه‌ی خود اعتماد نکنید.

زیرا اگر فراموش کنید مایکروفر را خاموش کنید و زمان زیادی برای گرم کردن غذا تنظیم شده باشد، به احتمال بالا نتایج سوختگی و جرقه زدن مایکروفر را پس از اتفاق افتادن خواهید دید.

4. دمای مناسب را برای پختن-گرم کردن- یخ زدایی انتخاب کنید.

این دما باید متناسب با غذای مورد نظر باشد.

5. برای جلوگیری از پخش شدن غذا داخل مایکروفر، از درپوش‌های مخصوص مایکروفر استفاده کنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟
دیدگاهتان را بنویسید