دلایل بوی نامطبوع کولر گازی بوش چیست؟

بوی نامطبوع کولر گازی بوش
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

بوی بد در کولر گازی ممکن است به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شود. یکی از علل رایج بوی نامطبوع در کولر گازی، تجمع گرد و غبار و کثیفی در فیلترها و قطعات داخلی آن است. این گرد و غبار با گذر زمان در معرض رطوبت و حرارت می‌تواند باعث ایجاد بوی ناخوشایند شود. عدم تمیزی و نظافت منظم کولر گازی نیز می‌تواند عامل ایجاد بوی بد باشد. در صورتی که قطعات داخلی کولر گازی، مخصوصاً فیلترها، لوله‌ها و بخش‌های مکانیکی، به درستی تمیز یا تعویض نشوند، باعث تجمع گرد و غبار و باکتری‌ها خواهند شد که در نتیجه به بوی ناخوشایند منتهی می‌شود. در این مقاله علت بوی بد کولر گازی بوش مورد بررسی قرار گرفته است.

انواع بوی بد کولر گازی

در این بخش می‌خواهیم به بیان علت بوی بد کولر گازی بپردازیم که از شایع‌ترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 از کولر گازی بوی بد کپک و قارچ انتشار می‌یابد

همانطور که می دانید رشد کپک و قارچ در محیط مرطوب به شدت بالاست و چون کولرهای گازی در قطعات خود دارای رطوبت بالایی هستند، به بهترین مکان‌ها برای رشد قارچ و یا کپک تبدیل می‌شوند؛ به همین خاطر لازم است تا سالانه مجراهای تولید باد را بررسی و در صورت مشاهده موردی آن را پاکسازی کنید. همچنین پنل خارجی کولر گازی اگر در معرض گرد و خاک باشد نیز می‌تواند آن را به داخل فضا انتقال دهد.

بوی پا و جوراب از کولر گازی به استشمام می‌رسد

یکی دیگر از دلایل بوی نامطبوع کولر گازی، انتشار بوی پا و جوراب از کولر بخاطر دلایلی چون راکد ماندن آب در لوله‌ها، جرم گرفتن و یا کثیف بودن کویل‌ها و گرفتگی یا مسدود شدن مخزن آب است.

بوی دود اگزوز یا روغن سوخته می‌آید

علت بوی نامطبوع کولر گازی در این مورد بخاطر نشت روغن است که حتما باید برای رفع این مشکل از متخصصین تعمیر لوازم خانگی استفاده کنید؛ چراکه کولرهای گازی نیز مانند دیگر وسایل برای داشتن عملکرد درست و منظم نیاز به روغن‌کاری دارند.

بوی نامطبوع کولر گازی

از کولر گازی بوی دود سیگار به مشام می‌رسد

علت انتشار بوی دود سیگار چیزی جز وجود افراد سیگاری در خانه نیست؛ به عبارت بهتر زمانی که افراد سیگار می‌کشند دود حاصل از سیگار آنها به داخل پنل کولر کشیده شده و به ذرات فیلتر جذب می‌شود و رفته رفته با انباشته شدن دود سیگار در فیلتر و اواپراتور، از کولر گازی بوی دود سیگار انتشار می‌یابد که در سرویس‌های سالیانه این مشکلات رفع خواهد شد.

باد کولر گازی با بوی سوختگی همراه است

این علت، نشان‌دهنده آن است که کولر گازی شما بخاطر دلایلی چون بیش از حد گرم شدن موتور کولر، ذوب شدن روکش سیم‌ها و ذوب شدن قطعات پلاستیکی، دچار مشکل شده است؛ در واقع عمده دلایلی که در این بخش رخ می دهد مربوط به موارد زیر است:

  • خراب بودن خازن
  • نیاز به روغن‌کاری موتور
  • شکسته شدن کمربند فن

در این زمان لازم است تا دستگاه را فورا خاموش و با کارشناسان تعمیرکولر گازی تماس حاصل فرمائید.

از کولر بوی باروت و گوگرد می‌آید

یکی دیگر از دلایل بوی نامطبوع کولر گازی، انتشار بوی باروت و گوگرد از وسیله است که دلیل آن چیزی جز اتصالی یا خرابی در بخش مدار الکترونیکی نیست؛ همچنین احتمال دارد که فن موتور نیز سوخته باشد، به همین خاطر لازم است که برای تعمیر کولر گازی بوش از افراد متخصص و مجرب اینکار بهره ببرید.

بوی نم از کولر گازی منتشر می‌شود

این علت مربوط به مشکلات فنی کولرهای گازی است که باید توسط متخصصین تعمیر کولر گازی بررسی و رفع شود.

اما دلیل این بو چیست؟

در پنل‌های کولر گازی یک لایه برفک بسیار نازک بر روی لوله‌ها قرار گرفته که بخاطر سرد بودن فضای این پنل‌ها، بویی ندارند و درصورتیکه پنل دچار مشکلاتی چون داشتن شارژ گازی، خاموش شدن کمپرسور و این دسته مشکلات لوله‌ها سرد نباشند، با عبور هوا از داخل آنها بوی نم از کولر گازی به مشام می‌رسد.

از دیگر بوهایی که ممکن است از کولر گازی منتشر شود میتوان به بوی تخم‌مرغ به دلیل وجود لاشه یا تخم مرغ ناشی از مردن پرنده‌ای درون کمپرسور یا قسمت خارجی کولر اشاره کرد؛ همچنین ممکن است از کولر گازی بوی لاشه‌ی حیوانات به مشام برسد که دلیل آن چیزی جز وجود جانوران موزی و یا لاشه مرده حیوانات نیست که بهتر است در این زمان، شخصا وارد عمل نشوید.

چگونه بوی بد کولر گازی را از بین ببریم؟

تاکنون گفتیم که دلایل بوی نامطبوع کولر گازی به چه دلیل است؛ اما چه راهکارهایی برای جلوگیری از این اتفاقات وجود دارد؟

در ادامه همراه ما باشید چراکه قرار است به مهم‌ترین آنها اشاره کنیم.

شستشوی خط تخلیه

اگر به تهویه مطبوع کولر خود نگاهی بیندازید، متوجه خط کوچکی خواهید شد که آب از آن می چکد که خط تخلیه شما بشمار می‌رود و نقش مهمی در نحوه کارآمدی تهیه مطبو و بوی کولر دارد. پس اگر متوجه گرفتگی فاضلاب شدید، باید آن را تمیز کنید تا بویی که از دستگاه تهویه مطبوع شما می آید پاک شود.

برای تمیز کردن زهکشی به موارد زیر نیاز دارید:

  • سرکه تقطیر شده
  • وکیوم مرطوب/خشک
  • پارچه

برای انجام کار لازم است که در ابتدا برق دستگاه را قطع و تهویه مطبوع خود را بیرون بیاورید؛ حال درپوش T شکل را که روی خط تخلیه قرار دارد، بردارید تا دلیل انسداد آن را پیدا کنید. اگر می توانید آن را ببینید، مشکل را برطرف و سرکه مقطر را داخل لوله تخلیه بریزید؛ حال اینکار را در حدود 30 دقیقه ادامه دهید.
همچنین می‌توانید با قرار دادن شیلنگ روی خط و با استفاده از پارچه برای پر کردن شکاف بین شلنگ و خط، از یک جاروبرقی برای پاک کردن استفاده کنید؛ برای این موضوع لازم است جاروبرقی را روشن و بگذارید چند دقیقه کار کند تا هرگونه انسدادی که باعث ایجاد بو شده را از بین ببرد.

بوی نامطبوع کولر گازی

تمیز کردن ظرف تخلیه

اگر خط فاضلاب شما دچار کثیفی باشد، احتمال اینکه یک ظرف تخلیه نیز پر از آب باشد، زیاد است. پس برای تمیز کردن ظرف تخلیه می‌توانید از سرکه یا سفید کننده استفاده کنید؛ حال به روش زیر عمل کنید:

1. ظرف تخلیه را بردارید و آن را با آب گرم و صابون بشویید.
2. برای اطمینان از حذف هر گونه کپکی که ممکن است رشد کرده و به بوی کپک کمک کند، ظرف را با سرکه یا سفید کننده بشویید.

3. پس از خشک شدن کامل ظرف، آن را در جای خود قرار دهید.

تعویض فیلتر هوا

یکی دیگر از راهکارها برای جلوگیری از بوی نامطبوع کولر گازی، تعویض فیلتر هوا به صورت مرتب است. برخی از فیلترهای هوای کولر گازی از فیلترهای یکبار مصرف استفاده می کنند و برخی دیگر از فیلترهای قابل استفاده مجدد؛ اگر کولر گازی شما فیلتر هوای قابل استفاده مجدد دارد، آن را بردارید و با آب گرم و صابون تمیز کنیدو در صورت داشتن فیلتر یکبار مصرف نیاز است که آن را عوض کنید. همچنین برای اطمینان در از بین بردن همه کپک‌ها و زباله‌ها، فیلتر را با سفید کننده رقیق شده بشویید.

استفاده از دستگاه های تصفیه هوا

گزینه دیگر برای جلوگیری از بوی نامطبوع کولر، اضافه کردن یک دستگاه تصفیه هوا در خانه شما است؛ در واقع دستگاه‌های تصفیه هوا روشی ایمن و موثر برای از بین بردن بوی بد هوا می باشد چراکه این دستگاه با چرخش هوای داخل اتاق با استفاده از فن بوی بد را از بین می برد.

تمیز کردن منظم سیستم

کویل‌های اواپراتور کولر گازی شما باید هر ساله توسط یک متخصص تمیز شود؛ اینکار نه تنها ایجاد بوی بد در سیستم شما را کاهش می دهد، بلکه باعث می شود سیستم شما بسیار موثرتر کار کند.

در انتها……

در این مطلب دلایل بوی نامطبوع کولر گازی بیان شد و در ادامه به راهکارهایی که برای جلوگیری از این اتفاقات وجود دارد نیز پرداختیم؛ این هم فراموش نکنید که سرویس‌های سالیانه قبل از راه‌اندازی کولرهای خود را جدی بگیرید تا از بروز اتفاقات بدتر جلوگیری کنید و خطرات ناشی از موارد گفته شده کاهش یابد.

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید