علت صدای زیاد جاروبرقی بوش چیست؟

علت صدای زیاد جاروبرقی بوش چیست؟
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

صدای زیاد جاروبرقی بوش حین استفاده، از مشکلاتی است که افراد زیادی با آن مواجه شده‌اند. در صورتی که این صدا بیشتر از حالت طبیعی باشد، نشان دهنده ایراد در اجزای داخلی یا خارجی آن از جمله موتور، لوله خرطومی، کیسه و برس جاروبرقی و … است. برای اطلاع از علت صدای زیاد جاروبرقی بوش با مطالعه این مقاله دستگاه خود را عیب یابی و در صورت جزئی بودن مشکل خودتان آن را حل کنید.

علت صدای زیاد جاروبرقی بوش

صدای بلند جاروبرقی احتمالا ناشی از مشکلات مرتبط با موتور یا اجزای دیگر آن است. با بررسی موارد زیر می‌توانید برای رفع آن اقدام کنید.

۱. انباشته شدن زباله و گرد و غبار در کیسه جاروبرقی

انباشته شدن زباله و گرد و غبار در کیسه جاروبرقی بوش

ممکن است مدت زمان زیادی از خالی کردن یا جایگزینی کیسه دستگاه گذشته و کاملا پر شده باشد که در این صورت به دلیل عدم وجود فضای کافی، احتمالا زباله‌های اضافه وارد موتور می‌شوند. این امر باعث پایین آمدن کارایی موتور شده و صدای آن مثل همیشه نخواهد بود. خالی نکردن کیسه گرد و غبار علاوه‌بر ایجاد اختلال در عملکرد موتور، ممکن است عامل گرفتگی در اجزای دیگر مثل نازل، لوله مکش، فیلتر خروجی و لوله تلسکوپی نیز شود.
برای بررسی این قطعات به صورت جداگانه آن‌ها را جدا و دستگاه را روشن کنید. اگر صدای عادی شنیدید، مشکل دستگاه همین قطعه است و در غیر این صورت به چک کردن اجزای دیگر ادامه دهید.

راه حل:

  1. کیسه گرد و غبار را خالی کنید.
  2. اجزای نام برده را بررسی و در صورت مسدود بودن آن را برطرف کنید.
  3. اگر گرفتگی رفع نشود قطعات نیاز به تعویض خواهند داشت.

نکته: برخی از جاروبرقی‌ها دارای کیسه‌های دائم هستند که در طولانی مدت خرابی موتور را به همراه خواهد داشت. چرا که برای عملکرد بهتر در مکش، از توان بیشتری استفاده می‌کند.
نکته: اگر دستگاه شما دارای کیسه‌های کاغذی یک بار مصرف است، حتما از کیفیت بالا و اصلی آن اطمینان حاصل کنید، چراکه در صورت عدم مرغوبیت و سوراخ شدن پاکت، دستگاه شما دچار آسیب‌های جدی خواهد شد.

۲. اتمام زغال جاروبرقی

کوچک شدن، خورندگی یا اتمام زغال با کاهش عملکرد موتور همراه است و علت صدای زیاد جاروبرقی خواهد بود. به این صورت که حرکات رفت و برگشتی این زغال، اصطکاک تولید می‌کند که با شلوغی زیادی همراه است.

۳. شکستگی یا خرابی کلکتور جاروبرقی

کلکتور در قسمت میانی دستگاه قرار دارد و کارایی آن تامین برق اجزای دیگر دستگاه است. در صورت شکستگی این قطعه مهم و کاربردی شاهد شلوغی بلندی از جاروبرقی خواهیم بود.
تعمیر یا عوض کردن این قطعه به دلیل وجود اتصالات داخلی موتور، حساس و در نتیجه گران تمام خواهد شد. در اکثر مواقع متخصصان نمایندگی تعمیر لوازم خانگی بوش تصمیم به تعوی ض کل موتور خواهند گرفت.

۴. کثیف شدن یا ایراد در بلبرینگ‌‌ها

بلبرینگ‌ها در جاروبرقی وظیفه بهبود کارایی موتور را بر عهده دارند. اگر مشکل دستگاه شما این قطعه باشد، هنگام استفاده از آن متوجه صدای زوزه مانندی می‌شوید که به دلیل ایجاد اصطکاک بین آرمیچر و کفشک‌های قطب هسته به وجود می‌آید. برای اطمینان از سلامت بلبرینگ‌ها، دستگاه را باز کرده و آن‌ را به حرکت درآورید، اگر قطعه سالم باشد به راحتی حرکت می‌کند اما در صورت خرابی برای حل مشکل باید قطعه را تعویض کنید.

۵. کهنگی لاستیک های‌ نگهدارنده جاروبرقی

کاربرد لاستیک‌های نگهدارنده برای جلوگیری از آسیب یا ایجاد صدای ناهنجار هنگام ارتعاش دستگاه در دور تند موتور است. اگر عمر این لاستیک‌ها تمام شود یا به هر دلیلی دچار مشکل شوند، صدای غیر طبیعی به گوش خواهد رسید.رفع این مشکل تنها با عوض کردن لاستیک‌ها میسر است.

۶. مرطوب شدن جاروبرقی

اگر جاروبرقی شما ضد آب نیست باید مراقب باشید تا هنگام استفاده از دستگاه مایعات به درون آن نفوذ پیدا نکنند. چراکه ورود رطوبت به اجزای داخلی دستگاه مثل کلکتور یا بلبرینگ دچار آسیب می‌شوند. رفع این مشکل توسط مرکز تخصصی تعمیرات جاروبرقی بوش انجام خواهد گرفت.

۷. کثیف شدن فیلتر هوای جاروبرقی بوش

کثیف شدن فیلتر هوای جاروبرقی بوش

جایگزین کردن فیلتر هوای جاروبرقی یا تمیز کردن آن از واجبات است زیرا در صورت کثیفی این قطعه، راه رسیدن هوا به موتور جاروبرقی بوش مسدود می‌شود و موتور ناچار به تحمل فشار زیادی خواهد شد.

راه حل:

برای رفع این مشکل تقریبا هر ۲ماه یک بار نسبت به نظافت فیلتر هوای دستگاه برنامه‌ریزی و آن را تعویض کنید.

۸. معیوب شدن پروانه جاروبرقی

شکستن یا خرابی پروانه موتور جاروبرقی، علت صدای زیاد جاروبرقی است.

راه حل:

تنها راه حل رفع این مشکل تعویض پروانه‌هاست و بهتر است توسط تعمیرکار جاروبرقی بوش انجام شود.

۹. شکستگی برس جاروبرقی

شکستگی برس جاروبرقی

با شکستن برس جاروبرقی شاهد صداهای عجیب از دستگاه خود می‌شوید. اگر مشکل سرو صدای غیر عادی جاروبرقی بوش شما از موتور دستگاه نیست، با بررسی برس آن از وجود یا عدم وجود اسن مشکل مطمئن شوید.

کلام پایانی
مهم‌ترین علت صدای زیاد جاروبرقی بوش وجود مشکل در موتور دستگاه است. گاهی نیز ممکن است برخی از قطعات جاروبرقی مانند برس، لوله خرطومی، لاستیک‌های نگهدارنده و … علت صدای زیاد جاروبرقی باشند. با تمیز کردن منظم فیلتر هوا و کیسه گرد و غبار جاروبرقی بوش می‌توان تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

این مطلب چقدر مفید بود؟
دیدگاهتان را بنویسید