8 مرحله تا عیب یابی مایکروفر بوش

8 مرحله تا عیب یابی مایکروفر بوش
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

اخیرا کارایی مایکروفر در خانه‌ها بیشتر از قبل شده است و همین امر موجب استفاده بیشتر از دستگاه و افزایش احتمال خرابی آن می‌شود. برای جلوگیری از بروز برخی مشکلات رایج ماکروویو بهتر است آن‌ها را بشناسیم تا مانع رخ دادن‌شان شویم. علاوه بر معرفی و بررسی دلایل احتمالی به وجود آمدن مشکل، در این مقاله نحوه عیب یابی مایکروفر بوش به همراه راهکارهایی برای رفع مشکلات برای شما فراهم شده است.

مشکلات رایج ماکروفر بوش

مشکلات رایج ماکروفر بوش

به دلیل پیچیدگی سیستم ماکروفر بوش و حساس بودن آن، نحوه استفاده از این دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار است و ممکن است با اشتباهی کوچک، دستگاه یا قطعات آن دچار آسیب شوند. برخی از مشکلات پر تکرار این دستگاه به شرح زیر است.

  1. گرم نکردن غذا
  2. باز نشدن درب مایکروفر
  3. کار نکردن دکمه‌ها و خرابی صفحه نمایش
  4. جرقه زدن ماکروفر بوش
  5. عدم چرخش سینی ماکروفر بوش
  6. خاموش / روشن شدن ناگهانی
  7. صدای غیر عادی ماکروویو بوش
  8. کار نکردن فن خنک کننده

عیب یابی مایکروفر بوش

عیب یابی مایکروفر بوش و تشخیص مشکلات دستگاه اهمیت زیادی دارد و بهتر است توسط متخصصین تعمیر لوازم خانگی بوش انجام بگیرد. تیم بوش 24 با هدف تعمیر قطعات و کاهش هزینه‌های مشتریان خود قدم بر می‌دارد و تنها در صورتی که ایراد قطعه معیوب با تعمیر رفع نشود یا عمر قطعه به پایان رسیده باشد آن را به قطعات اصل جایگزین خواهد کرد. در ادامه شما را با 9 مشکل پر تکرار مایکروویو بوش، دلایل رخ دادن این مشکلات و پیشنهاداتی برای رفع آن‌ها، آشنا می‌کنیم:

1. مواد غذایی به خوبی در ماکروفر گرم نمی شوند!

مواد غذایی به خوبی در ماکروفر Bosch گرم نمی شوند!

ماکروفر به وسیله امواجی که توسط لامپ مگنترون ساتع می‌شود، کار می‌کند. خرابی این لامپ مانع از تولید گرما و گرم شدن مواد غذایی در ماکروفر خواهد شد. یا ممکن است لامپ مشکلی نداشته باشد اما مگنترون قدرت لازم برای گرم کردن غذا را نداشته باشد که دلیل این امر می‌تواند به خاطر آسیب دیدن دیود باشد. وظیفه اصلی دیود بالا بردن ولتاژ برای تامین قدرت مگنترون و تبدیل توان ترانسفورماتور است.

راه حل:

  • ارزیابی و چک کردن دیود با استفاده از مولتی تر است.
  • لامپ مگنترون را بررسی کنید و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

2. درب ماکروفر گیر می کند!

اگر با این مشکل مواجه شدید، برای عیب یابی مایکروفر بوش علت را در موارد زیر جستجو کنید:

  • خرابی یا شکستگی زبانه درب
  • کار نکردن دکمه مربوط به باز کردن درب به دلیل تجمع چربی

راه حل:

پس از قطع کردن برق ورودی به دستگاه، کاملا بیرون و داخل ماکروفر بوش را تمیز کنید.

3. دکمه‌ ها و صفحه نمایش کار نمی کنند!

دکمه‌ ها و صفحه نمایش مایکروفر کار نمی کنند!

برای پیدا کردن مشکل دستگاه و قطعه معیوب در صورتی که دکمه‌ها کار نمی‌کنند یا صفحه نمایش مشکل دارد، عیب یابی مایکروفر بوش را با کمک جدول زیر انجام دهید.

نشانه خرابی

قطعه معیوب

راهکارهای رفع مشکل

خاموش شدن بخشی از صفحه نمایش

برد دیسپلی، نمایشگر و فلت‌های آن تعمیر قطعه معیوب توسط تعمیرکار متخصص ماکروفر بوش

کار نکردن تمام صفحه نمایش

مشکل در برق ورودی دستگاهو خرابی برد اصلی کنترل یا صفحه نمایش

تعویض رد اصلی کنترل یا صفحه نمایش

فقط تعدادی از دکمه‌ها کار می‌کنند.

ایراد در صفحه لمسی و صفحه کنترل

جایگزینی صفحه تاچ یا صفحه کنترل

4. چرا ماکروفر بوش جرقه می زند؟

دلایل جرقه زدن مایکروفر بوش این مشکل یکی از موارد زیر است:

  • استفاده از ظروف نامناسب (فلزی، فویل، آلومینیوم)
  • آسیب لامپ مگنترون
  • مشکل در مسیر پخش اشعه

راه حل:

ابتدا دو شاخه دستگاه را از پریز خارج و آن را خاموش کنید و ظرف داخل ماکروفر را چک کنید. اگر مشکل از ظرف نبود، لازم است دستگاه حتما توسط تکنسین‌های مرکز معتبر تعمیرات بوش بررسی شود.

5. ماکروفر کاملا ناگهانی خاموش / روشن می شود!

برای عیب یابی مایکروفر بوش و پیدا کردن مشکل خاموش شدن ناگهانی آن، توسط یک مولتی متر سوئیچ‌ها را بررسی کرده تا از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید. برای رفع مشکل سوئیچ‌ها، لازم است که آن‌ها را تعویض کنید. در صورتی که سوئیچ‌ها سالم بودند و در هیچ یک از قطعات دیگر علائمی مبنی بر خرابی وجود نداشت، برد کنترل ماکروفر مشکل دارد و باید آن را عوض کنید.

6. سینی گردان کار نمی کند!

سینی گردان مایکروفر کار نمی کند!

کف ماکروفر موتوری قرار گرفته است که وظیفه چرخاندن سینی را بر عهده دارد. هدف از چرخش سینی این است که گرما در قسمت‌های مختلف مواد غذایی به صورت یکسان پخش شود. علت کار نکردن سینی گردان می‌تواند خرابی موتور کف، کافی نبودن ولتاژ مورد استفاده توسط موتور و خرابی کوپل زیر سینی است.

راه حل:

  • اگر مشکل از موتور گردان باشد، باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
  • برد کنترل وظیفه رساندن ولتژ مورد استفاده و مناسب به موتور گردان را دارد، در صورتی که این ولتاژ کافی نیست ایراد از برد کنتر است و بنابر تصمیم تعمیرکار متخصص باید تعمیر یا تعویض شود.
  • اگر مشکل از کوپل سینی باشد، باید آن را با یک کوپل سالم جایگزین کنید.

7. ماکروفر بوش صداهای عجیبی دارد!

شنیدن صدایی که همیشه موقع استفاده از ماکروفر بوش نمی‌شنوید، به معنی خرابی قطعه یا قطعات ماکروفر است. اگر با این مشکل مواجه شدید، دستگاه را خاموش کنید و قطعاتی مانند فن، مگنترون، ترانس و موتور کف را بررسی کنید. که در این صورت تعمیر یا تعویض این قطعات بری از بین رفتن صدای اضافی لازم است. دلیل دیگری که باعث سر و صدای ماکروفر بوش می‌شود، جرقه زدن محفظه داخلی است.

8. فن خنک کننده عملکردی ندارد!

قطعات زیادی در مایکروفر در حال انجام وظایف خود هستند که دمای آن‌ها زمان استفاده بالا می‌رود. به همین منظوری یک فن خنک کننده برای پایین آوردن قطعات مختلف از جمله لامپ مگنترون با تشخیص ترموستات روشن می‌شود. اگر فن خنک کننده کار نمی‎‌کند ممکن است به دلیل عدم دستور ترموستات که به معنی خرابی آن است باشد که می‌توان از یک مولتی متر برای چک کردن سلامت ترموستات استفاده کرد.

دلیل دیگر ایراد برد کنترل است. چراکه با هرابی این قطعه، ولتاژ مورد نیاز برای روشن شدن برد تامین نخواهد شد.تشخیص نیاز تعمیر یا تعویض قطعه معیوب باید توسط یک مرکز معتبر تعمیر تخصصی مایکروفر بوش انجام شود.

نکات مراقبتی و نگهداری از ماکروفر بوش

مایکروفر جزء دستگاه‌هایی است که اخیرا استفاده زیادی از آن می‌شود و به منظور ذخیره زمان به خصوص برای خانواده‎‌های پر مشغله کاربرد زیادی پیدا کرده است. رعایت نکات زیر برای افزایش عمر و بهبود کارایی ماکروفر بوش پیشنهاد می‌شود.

  • از ظروف مخصوص مایکروفر استفاده کنید.
  • به دلیل مصرف بالای برق ماکروفر، بهتر است در ساعاتی که مصرف برق بالاست یا نوسان وجود دارد، از این وسیله استفاده نکنید.
  • هرگز از دستگاه خالی استفاده نکنید.
  • از سرویس‌های دوره‌ای در نمایندگی‌های معتبر بوش استفاده کنید.
  • غذاهایی مانند تخم مرغ، تن ماهی و … را داخل دستگاه نگذارید.
  • نظافت ماکروفر از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • استفاده از محافظ برق الزامی ست.
  • از ماکروفر برای جوشاندن آب استفاده نکنید.
  • زمان استفاده از ماکروفر برای گرم کردن مواد غذایی بهتر است ۴ دقیقه باشد و برای استفاده مجدد از دستگاه، به آن استراحت دهید.
  • دستگاه را به دیوار نچسبانید.
  • درب دستگاه را به خوبی ببندید.

کلام پایانی

در این مقاله راه‌های عیب یابی ماکروفر بوش و نحوه رفع هر یک از مشکلات را برای شما توضیح دادیم. در انتها با رعایت نکات ذکر شده هزینه‌های ناشی از تعمیرات را کاهش دهید و سالیان سال از دستگاه خود استفاده کنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟
دیدگاهتان را بنویسید