7 دلیل کاهش قد مکش در جاروبرقی بوش + راه حل آن‌ ها

چرا جاروبرقی بوش مکش ندارد
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

جاروبرقی یکی از لوازم خانگی پر استفاده به حساب می‌آید که از آن برای نظافت و تمیز کردن محیط خانه استفاده می‌شود. یکی از مشکلاتی که کاربران ممکن از بعد از مدتی استفاده از جاروبرقی با آن مواجه شوند، کاهش قدرت مکش جاروبرقی است. کم شدن قدرت مکش در جاروبرقی باعث می‌شود که عملکرد آن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و توانایی مکش گرد و غبار و آشغال‌ها را نداشته باشد. در واقع کم شدن قدرت مکش در جاروبرقی بوش می‌تواند بر نظافت و تمیزی منزل تأثیر منفی بگذارد. علت‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند منجر به کاهش قدرت مکش در جاروبرقی شود که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

دلایل کاهش مکش جاروبرقی بوش

همانطور که گفته شد دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند منجر به کم شدن مکش جاروبرقی حین استفاده از آن یا بعد از مدتی استفاده شود. در بسیاری از موارد گیر کردن ذرات و زباله‌های در لوله یا کیشه جاروبرقی و مسدود شدن آن‌ها دلیل اصلی کاهش قدرت مکش جاروبرقی بوش است که به راحتی می‌توان نسبت به رفع آن اقدام کرد. لذا آشنایی با این دلایل و روش‌های رفع آن می‌تواند برای کاربران قبل از تماس با نمایندگی تعمیرات جاروبرقی بوش مفید باشد. اما در برخی موارد خرابی و معیوب شدن برخی از قطعات منجر به کاهش قدرت مکش در جاروبرقی می‌شود که باید در سریع‌ترین زمان ممکن برای تعمیر آن اقدام شود.  از جمله مهم‌ترین دلایل کاهش قدرت مکش جاروبرقی بوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. خراب شدن موتور جاروبرقی

به عنوان یکی از اصلی‌ترین علل کاهش قدرت مکش در جاروبرقی می‌توان به خراب شدن موتور دستگاه اشاره کرد. در صورتی که موتور جاروبرقی به هر دلیل ضعیف یا خراب شود، روی قدرت مکش دستگاه تأثیر منفی گذاشته و باعث می‌شود که جاروبرقی از قدرت لازم برای مکش زباله‌ها و ذرات به درون کیسه برخوردار نباشد.

نشانه‌های خراب شدن موتور جاروبرقی:

راه حل مواجهه با این مشکل:

باید از یک تکنسین ماهر و با تجربه در زمینه تعمیرات بوش کمک گرفته شود. زیرا در این شرایط موتور جاروبرقی باید تعویض یا تعمیر شود.

2. شکستن یا خراب شدن پروانه موتور جاروبرقی

موتور جاروبرقی به یک پروانه فن مجهز شده است که با خنک کردن موتور در زمان کار کردن، مکش جاروبرقی را بهبود می‌بخشد. در نتیجه یکی از دلایل کاهش مکش جاروبرقی ممکن است به دلیل خراب شدن یا شکسته شدن پروانه فن در موتور باشد. وارد شدن آسیب به پروانه فن و خراب شدن آن باعث می‌شود که عملکرد موتور دستگاه با اختلال روبرو شده و باعث خاموش شدن موتور یا کاهش قدرت مکش آن شود. یکی از مهم‌ترین دلایل خراب شدن پروانه فن در موتور جاروبرقی عبور گرد و غبار و آشغال از کیسه یا فیلتر دستگاه است که در نتیجه بر عملکرد جاروبرقی در مکش زباله‌ها تأثیر منفی خواهد گذاشت. همچنین ورود گرد و غبار به داخل فن بر روی بلبرینگ‌های آن نیز اثر گذاشته که نتیجه آن صدای زیاد دستگاه حین کار کردن است.

راه حل مواجهه با این مشکل:

تنها راه برطرف کردن این مشکل، تعمیر یا تعویض پروانه فن موتور است.

3. مسدود شدن یا از کار افتادن بُرس جاروبرقی

مسدود شدن یا از کار افتادن بُرس جاروبرقی

شاید کمتر کسی به تأثیر برس چرخان در قدرت مکش جاروبرقی بوش فکر کرده باشد. برخی از مدل‌های جاروبرقی بوش به برس چرخان مجهز شده‌اند که این برس (لرزه‌گیر) وظیفه دارد که بعد از مکش گرد و غبار و زباله به داخل جاروبرقی، مواد آلوده و گرد و غبار را از هوای مکش شده جدا کرده و قدرت مکش دستگاه را افزایش دهد.

نشانه‌های از کار افتادن برس جاروبرقی:

  • مکش مواد آلوده بیشتر به داخل دستگاه و در نتیجه آن کاهش قدرت مکش دستگاه

راه حل مواجهه با این مشکل:

اگر برس چرخان در جاروبرقی خراب شده باشد با توجه به تأثیر منفی آن روی قدرت مکش، باید نسبت به تعمیر یا در صورت نیاز تعویض آن اقدام کرد.

4. وجود مانع در جریان هوای جاروبرقی

یکی از اصلی‌ترین علل کاهش مکش در جاروبرقی‌های بوش مسدود شدن جریان هوای جاروبرقی است. وجود هر نوع مانع در مسیر هوای جاروبرقی که باعث مسدود شدن این جریان شود می‌توان منجر به کاهش مکش جاروبرقی شود.

راه حل مواجهه با این مشکل:

اگر در زمان کار با جاروبرقی متوجه کاهش قدرت مکش آن شدید، طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. ابتدا لوله خرطومی، لوله متصل به خرطومی، دهنک و بخش‌های دیگری که هوا از آن‌ها عبور می‌کند را مورد بررسی قرار دهید.
  2. شیلنگ و اتصالات آن را از یکدیگر جدا کنید.
  3. ممکن است یک جسم خارجی، ذرات بزرگ زباله، گلوله‌های مو یا هر جسم دیگری باعث مسدود یا محدود شدن جریان هوا شده باشد.
  4. در صورت مشاهده این موارد با استفاده از یک چوب یا میله محل گرفتگی را باز کنید تا قدرت مکش جاروبرقی افزایش پیدا کند.
  5. همچنین هر نوع شکستگی یا سوراخ شدگی در قطعات مسیر جریان هوا می‌تواند منجر به کم شدن قدرت مکش جاروبرقی شود.

5. خراب شدن یا کثیف شدن فیلتر جاروبرقی

خراب شدن یا کثیف شدن فیلتر جاروبرقی

یکی دیگر از قطعاتی که در زمان مواجه شدن با کاهش مکش در جاروبرقی بوش باید مورد بررسی قرار بگیرد، فیلتر دستگاه است. کثیف شدن یا تمام شدن تاریخ مصرف فیلتر دستگاه از عوامل مهمی هستند که بر روی کاهش قدرت مکش جاروبرقی مؤثر است.

راه حل مواجهه با این مشکل:

در صورتی که در هنگام کار کردن با جاروبرقی متوجه کاهش قدرت مکش آن شدید، مراحل زیر را اجرا کنید:

  1. فیلتر جاروبرقی را بررسی کنید.
  2. در صورت کثیف بودن فیلتر را جدا کرده و به خوبی تمیز کنید.
  3. در صورتی که فیلتر خراب شده یا تاریخ مصرف آن گذشته باشد با تعویض آن می‌توانید مشکل کاهش قدرت مکش دستگاه را برطرف کنید.
  4. در صورتی که فیلتر جاروبرقی بوش شما قابلیت تمیز کردن و شستشو ندارد بهتر است آن را در بازه زمانی 6 ماهه تعویض کنید.

6. پر شدن یا خراب شدن کیسه جاروبرقی

پر شدن یا خراب شدن کیسه جاروبرقی

کیسه جاروبرقی یکی از قطعات مهم به حساب می‌آید که می‌تواند در قدرت مکش دستگاه نقش مهمی ایفا کند. پر شدن کیسه جاروبرقی یا وجود پارگی در کیسه یکی از علل کاهش قدرت مکش دستگاه به حساب می‌آید. زمانی که کلیه حجم کیسه جاروبرقی پر شده باشد، دستگاه قادر به مکش گرد و خاک و زباله‌های بیشتر نخواهد بود در نتیجه می‌تواند منجر به کم شدن قدرت مکش و حتی از کار افتادن دستگاه شود. سوراخ شدن کیسه جاروبرقی نیز علاوه بر کاهش قدرت مکش دستگاه می‌تواند باعث سوختن موتور نیز بشود. همچنین اگر دهانه کیسه جاروبرقی به درستی در محل خود قرار نگیرد باعث می‌شود که دستگاه مکش خوبی نداشته باشد. پس در زمان مواجهه با کاهش قدرت مکش در جاروبرقی یکی از مواردی که باید مورد بررسی قرار بگیرد، کیسه دستگاه است.

7. استفاده مداوم از جاروبرقی

یکی از کارهایی که می‌تواند بر عملکرد جاروبرقی تأثیر منفی داشته باشد و در نتیجه منجر به کاهش قدرت مکش آن شود، استفاده مداوم از دستگاه است. جاروبرقی‌ها به این شکل طراحی شده‌اند که استفاده مداوم از آن‌ها می‌تواند منجر به کاهش عملکرد موتور شود. به منظور جلوگیری از به وجود آمدن اختلال در عملکرد جاروبرقی باید از استفاده مداوم از دستگاه که می‌تواند باعث فشار آمدن به موتور شود، اجتناب کرد. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند که بعد از 10 دقیقه استفاده از جاروبرقی به مدت 5 دقیقه به دستگاه استراحت داده شود تا به موتور فشار زیادی وارد نشود.

سخن پایانی
جاروبرقی‌های بوش یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی به حساب می‌آیند که می‌توانند در تمیزی و نطافت محیط منزل نقش بسیار مهمی ایفا کنند. یکی از مشکلات متدوالی که ممکن است در زمان استفاده از جاروبرقی با آن مواجه شد، کاهش قدرت مکش دستگاه برای جذب گرد و غبار و زباله‌ها به داخل کیسه جاروبرقی است. عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند در کاهش قدرت مکش جاروبرقی بوش مؤثر باشند که با شناخت آن‌ها و آشنایی با روش‌های رفع آن می‌توان از وارد شدن آسیب جدی به دستگاه جلوگیری کرد.

برای افزایش مکش جاروبرقی، از تمیز کردن یا تعویض کیسه جاروبرقی غافل نشوید. فیلتر جاروبرقی را بررسی و در صورت تجمع گرد و غبار، تمیز کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید