دلایل بوی سوختگی جاروبرقی و نحوه رفع آن ها

بوی سوختگی جاروبرقی
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

شاید در هنگام کار با جاروبرقی در منزل احساس کرده باشید که بوی سوختگی از دستگاه به مشام شما می‌رسد. در گذشته نه چندان دور این اعتقاد وجود داشت که بوی سوختگی جاروبرقی به دلیل زیاد کار کردن دستگاه در یک بازه زمانی طولانی است. به همین دلیل بسیاری از افراد پس از گذشت مدت کوتاهی از کار کردن با جاروبرقی به آن استراحت می‌دادند تا موتور آن خنک شود و بوی بد از جاروبرقی به مشام نرسد. اما در مدل‌های امروزی که ساختار موتور جاروبرقی تغییر کرده است،‌ این ایده مؤثر نیست و باید علت بوی سوختگی را کشف و نسبت به رفع آن اقدام کرد.

علت بوی سوختگی جاروبرقی چیست؟

علت بوی سوختگی جاروبرقی چیست؟

عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد بوی سوختگی جاروبرقی شود. به همین دلیل در صورت مواجه شدن با چنین بویی در هنگام کار با جاروبرقی در منزل، ابتدا باید عیب‌یابی دقیق انجام شود. برای عیب‌یابی و یافتن مشکلی که باعث بوجود آمدن بوی سوختگی شده است می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • ابتدا کیسه یا مخزن زباله دستگاه را بررسی کنید تا بیش از حد پر نشده باشد زیرا این شرایط می‌تواند باعث وارد شدن فشار بیش از حد به موتور و ایجاد بویی شبیه به سوختگی شود.
  • مشکل برق در منزل را بررسی کنید؛ ممکن است برق دو فاز شده یا پریزی که از آن برای تأمین برق جارو استفاده می‌کنید دچار اتصالی شده باشد.
  • لوله و مسیر مکش جاروبرقی را از نظر انسداد مورد بررسی قرار دهید زیرا گرفتگی لوله می‌تواند باعث وارد شدن فشار بیش از حد به موتور دستگاه شود.
  • فیلتر جاروبرقی را تعویض کرده و مجدد آن را امتحان کنید.
  • تهویه هوای موتور جاروبرقی را از نظر مسدود بودن بررسی کنید زیرا نرسیدن هوا باعث داغ شدن موتور خواهد شد.
  • برخی از دلایل بوجود آمدن بوی سوختگی در جاروبرقی، مسیر الکترونیک دستگاه است که معمولا در این موارد جاروبرقی اصلا روشن نمی‌شود.

برای رفع این مشکل ابتدا باید از عدم وجود مشکل اتصال کوتاه به دلیل گرد و غبار بر روی مدار الکتریکی دستگاه اطمینان حاصل کنید. برای این کار ابتدا جاروبرقی را از برق بکشید و مدار الکتریکی آن را با دستمال تمیز کنید. در صورتی که همچنان بوی سوختگی را حس کردید، در مرحله آخر باید موتور دستگاه مورد بررسی قرار بگیرد. به همین منظور لازم است از یک مرکز تخصصی تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید.

اگر جاروبرقی جدید بوی سوختگی بدهد چه باید کرد؟

اگر جاروبرقی جدید بوی سوختگی بدهد چه باید کرد؟

در صورتی که جاروبرقی خود را به تازگی خریداری کرده‌اید و هنگام استفاده از آن با بوی سوختگی مواجه شدید، برای پی بردن به علت بوی سوختگی جاروبرقی باید موارد زیر را انجام دهید:

  • بررسی وجود دود
  • بررسی داغ بودن دوشاخه دیواری یا کابل: کار کردن بیش از حد موتور جاروبرقی باعث داغ شدن دوشاخه یا کابل می‌شود. اگر مدتی پس از خاموش کردن جارو متوجه شدید که دوشاخه یا کابل همچنان داغ است، احتمالا دوشاخه به خوبی درون پریز قرار ندارد. همچنین ممکن است مشکل از پریز برق باشد که می‌توان با وصل کردن دوشاخه به پریز دیگر مشکل را تشخیص داد.

تعمیر و رفع بوی سوختگی جاروبرقی

در صورتی که پس از احساس بوی سوختگی از جاروبرقی و انجام اقداماتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، همچنان مشکل برطرف نشده و بوی سوختگی جاروبرقی را حس می‌کنید همچنین قصد دارید که برای تعمیر جاروبرقی خودتان دست به کار شوید باید قسمت‌های مختلفی مانند موتور، ترموستات و فن (پروانه موتور) را برای عیب‌یابی بررسی کنید.

بررسی موتور به منظور رفع بوی سوختگی جاروبرقی

بررسی موتور به منظور رفع بوی سوختگی جاروبرقی

اصلی‌ترین قسمت جاروبرقی که می‌تواند عامل ایجاد بوی سوختگی باشد،‌ موتور دستگاه است. خراب شدن موتور دستگاه می‌تواند هزینه زیادی را به کاربران تحمیل کند و آثار زیان‌باری در پی داشته باشد. برای بررسی موتور دستگاه در هنگام مواجهه با بوی سوختگی جاروبرقی به این صورت عمل کنید.
موتورهایی که در جاروبرقی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، از نوع دو دور یا چند دور هستند. تغییر در میزان دور موتور در جاروبرقی با سرعت و قدرت مکش آن ارتباط مستقیم دارد. موتورهای مورد استفاده در جاروبرقی دارای دو سیم‌پیچ به نام‌های راه‌انداز و سیم‌پیچ اصلی هستند که هر کدام از آن‌ها ممکن است به دلیل استفاده طولانی مدت و استهلاک سوخته یا نیم‌سوز شده و باعث ایجاد بوی بد جاروبرقی شوند.

در صورتی که مشکل از سیم‌پیچ موتورها باشد، می‌توان با تعویض سیم‌پیچ آن‌ها به راحتی مشکل را برطرف کرد. البته این کار معمولا توصیه نمی‌شود زیرا موتور با سیم‌پیچی جدید کارایی اولیه را نداشته و به همین دلیل مقرون به صرفه نیست. بهترین اقدام در این حالت تعویض موتور با یک نمونه مشابه و اصلی است.

بررسی ترموستات به منظور رفع بوی سوختگی جاروبرقی

ترموستات در همه مدل‌های جاروبرقی وجود نداشته و تنها برخی از مدل‌ها در ساختار خود از این قطعه استفاده می‌کنند. وظیفه اصلی ترموستات در این مدل‌ها، خاموش کردن جاروبرقی در زمان استفاده طولانی مدت از دستگاه است. در این مدل‌ها در صورتی که ترموستات معیوب شده و فرمان خاموش شدن را صادر نکند، موتور یکسره کار کرده و داغ خواهد کرد که باعث می‌شود بوی سوختگی جاروبرقی به مشام برسد. جایگزین کردن ترموستات معیوب با سالم در این مدل‌ها می‌تواند مشکل بوی سوختگی را برطرف کند.

بررسی فن موتور به منظور رفع بوی سوختگی جاروبرقی

فن موتور (پروانه موتور) در جاروبرقی‌ها این وظیفه را بر عهده دارد که هوای داخل دستگاه را به بیرون هدایت کند. در صورتی که این قطعه معیوب شود، موتور جاروبرقی به مرور زمان داغ خواهد شد. همین امر باعث به وجود آمدن بوی سوختگی جاروبرقی می‌شود. در صورتی که علت ایجاد بو،‌ معیوب شدن فن موتور باشد، باید نسبت به تعویض آن با نمونه سالم اقدام شود.
نکته مهم در مورد فن موتور در جاروبرقی این است که معمولا دور تمام فن‌ها با ابر یا نمد پوشانده شده است. به مرور زمان در اثر استفاده از دستگاه، گرد و غبار و خاک این قسمت را در برگرفته و مسدود می‌کند که می‌تواند به دلیل گرمای بیش از حد موتور در زمان استفاده، باعث تولید بو شود.

نحوه از بین بردن بوی بد جاروبرقی

نحوه از بین بردن بوی بد جاروبرقی

به غیر از بوی سوختگی جاروبرقی، در برخی موارد به دلایل مختلف از جمله وجود حیوان خانگی و وارد شدن مو و فضولات آن به جارو، وارد شدن باقیمانده مواد غذایی به دستگاه و کپک زدن آن‌ها و تمیز نکردن و تعویض نکردن منظم فیلتر و پاکت جارو، ممکن است بوی بد از دستگاه به مشام برسد. در این شرایط می‌توان با انجام یک سری اقدامات در کمترین زمان ممکن علت بوی بد جاروبرقی را پیدا و نسبت به رفع آن اقدام نمود.

  • تعویض کیسه جاروبرقی (در مدل‌هایی که سطل گرد و غبار دارند باید محتویات آن را خالی کرد)
  • شستشوی محل قرارگیری کیسه جاروبرقی به وسیله محلول سرکه سفید، جوش شیرین، مایع ظرفشویی و آب
  • شستشوی فیلتر جاروبرقی (در صورتی که قابل شستشو نیست با فیلتر جدید جایگزین شود)
  • تمیز کردن برس جاروبرقی و چرخ‌های آن
  • نظافت مرتب خرطومی دستگاه و شستشوی آن با استفاده از محلول جوش شیرین و سرکه

 

کلام آخر
احساس بوی سوختگی از جاروبرقی، حتی در صورتی که به تازگی خریداری شده باشد، یکی از مشکلات رایج به حساب می‌آید که می‌تواند به دلایل مختلف رخ دهد. در بسیاری از موارد به علت وارد شدن فشار بیش از حد به موتور دستگاه به دلایلی از جمله پر شدن بیش از حد کیسه دستگاه یا مسدود شدن لوله خرطومی و غیره شاهد بوجود آمدن بوی سوختگی جاروبرقی خواهیم بود. به همین دلیل در مواجهه با چنین شرایطی، ضرورت دارد که ابتدا نسبت به عیب‌یابی و تعیین علت ایجاد بو اقدام کرده و پس از تشخیص علت نسبت به رفع آن از طریق روش‌های عملی اقدام کرد.

سوالات متداول

در اغلب موارد اصلی‌ترین علت ایجاد بوی سوختگی در جاروبرقی چیست؟

در بسیاری از موارد به علت وارد شدن فشار بیش از حد به موتور دستگاه به دلایلی از جمله پر شدن بیش از حد کیسه دستگاه یا مسدود شدن لوله خرطومی و غیره شاهد بوجود آمدن بوی سوختگی جاروبرقی خواهیم بود.

مهم‌ترین دلایل استشمام بوی بد از جاروبرقی چیست؟

در برخی موارد به دلایل مختلف از جمله وجود حیوان خانگی و وارد شدن مو و فضولات آن به جارو، وارد شدن باقیمانده مواد غذایی به دستگاه و کپک زدن آن‌ها و تمیز نکردن و تعویض نکردن منظم فیلتر و پاکت جارو، ممکن است بوی بد از دستگاه به مشام برسد.

در گذشته علت استشمام بوی سوختگی از جاروبرقی را چه چیزی می‌دانستند؟

در گذشته نه چندان دور این اعتقاد وجود داشت که بوی سوختگی جاروبرقی به دلیل زیاد کار کردن دستگاه در یک بازه زمانی طولانی است. به همین دلیل بسیاری از افراد اعتقاد داشتند که افراد پس از مدت کوتاهی کار کردن با جاروبرقی باید به آن استراحت داده و اجازه دهند تا موتور آن خنک شود با بوی بد از جاروبرقی به مشام نرسد.

این مطلب چقدر مفید بود؟
دیدگاهتان را بنویسید