تمیز کردن جاروبرقی بوش چگونه است؟

تمیز کردن جاروبرقی بوش چگونه است؟
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

وظیفه جاروبرقی نظافت و جمع کردن آشغال‌ها و گرد و غبار است، پس در صورت استفاده مکرر از آن، احتیاج به تمیز کردن پیدا می‌کند. در صورتی که تمیز کردن جاروبرقی بوش را پشت گوش بیاندازید، کارایی آن پایین آمده و راندمان کمی به شما می‌دهد. علاوه‌بر کاهش عملکرد دستگاه، قطعات داخلی یا خارجی آن پس از مدتی فرسوده می‌شوند و طول عمر دستگاه نیز کاهش پیدا می‌کند. در این مقاله نحوه تمیز کردن جاروبرقی بوش و همچنین نکاتی برای نگهداری بهتر از این دستگاه را به شما آموزش می‌دهیم.

تمیز کردن قطعات جاروبرقی بوش

تمیز کردن قطعات جاروبرقی بوش

مکش جاروبرقی بوش به عوامل متعددی از جمله تمیزی جاروبرقی، سلامت موتور، خارج شدن هوا از اتصالات و … بستگی دارد. در صورت مواجه شدن با کاهش قدرت مکش دستگاه، ابتدا تمیزی آن را بررسی کنید. این دستگاه از قطعات زیادی از جمله  فیلتر، کیسه گرد و غبار، مخزن جاروبرقی سطلی، برس و غلطک آن، لوله خرطومی، پارویی و سری‌های اضافی دیگر و موتور تشکیل شده که تمیز کردن هر یک از این قطعات مراحل جداگانه‌ای دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

تمیز کردن فیلتر جاروبرقی

تمیز کردن فیلتر جاروبرقی بوش

یکی از عواملی که تاثیر چشم گیری روی مکش جاروبرقی بوش دارد، کثیفی فیلتر آن است. فیلتر دستگاه از جمله قطعاتی است که به طور منظم نیاز به تمیز شدن دارد. به طور کلی زمان مناسب برای شستن فیلتر این دستگاه، پس از هر۳ یا نهایتا ۴ بار جارو کشیدن است. راه دیگر برای بررسی مکش، مقایسه آن نسبت به روزهای اول است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اولین کار بعد از کاهش مکش، اقدام برای تمیز کردن جاروبرقی‌ست که بهتر است با چک کردن فیلتر آن شروع شود.

روش‌های شستشوی انواع فیلتر بسته به جنس آن متفاوت است و به دلیل قیمت زیاد این قطعه، برای جلوگیری از آسیب به آن سعی کنید که مطابق با پیشنهادات دفترچه راهنما عمل شود.

برای شروع تمیز کردن فیلتر ابتدا از قابلیت شستشو یا عدم شستشوی آن مطمئن شوید.

اگر دفترچه راهنما در دسترس شما نیست از راهنمای زیر برای شناخت نوع فلتر استفاده کنید:

  1. فیلتر را خارج و آن را بررسی کنید.
  2. اگر فیلتر جارو برقی شما قابلیت شستشو داشته باشد، کنار شماره آن حرف W درج می‌شود.

اگر فیلتر قابلیت شستشو داشته باشد:

برای تمیز کردن فیلتر جارو برقی بوش که قابلیت شستشو دارد، می‌توانید آن را بشویید و مجددا از آن استفاده کنید.

اگر فیلتر قابلیت شستشو نداشته باشد:

برای تمیز کردن این نوع فیلتر ابتدا با ماسک جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید  و از روش هوا دهی (باد دهی) یا تکاندن فیلتر استفاده کنید.

  • نکته: اگر در ۶ ماه گذشته از یک فیلتر استفاده کرده‌اید، تمیز کردن کافی نیست و لازم است نسبت به جایگزینی آن با یک فیلتر جدید اقدام کنید.
  • نکته: برخی فیلترها دارای اهرمی هستند که با تکان دادن آن گرد و غبار از فیلتر خارج می‌شود.
  • در برخی مدل‌ها سیستم اتوماتیک در اروبرقی به صورت خودکار د زمان مناسب فیلتر را تمیز می‌کند.

مطالعه بیشتر : دلایل بوی سوختگی جاروبرقی و نحوه رفع آن ها

تمیز کردن کیسه گرد و غبار جاروبرقی

تمیز کردن کیسه گرد و غبار جاروبرقی بوش

نظافت کیسه جاروبرقی نیز مانند فیلتر آن تاثیر مستقیمی روی مکش دستگاه دارد اما علاوه‌بر آن، بی توجهی نسبت به پر شدن کیسه، تاثیرات منفی روی موتور که مهم‌ترین قسمت دستگاه به حساب می‌آید به جا می‌گذارد. اگر کیسه فضای کافی برای ورود آشغال‌های جدید نداشته باشد، این آشغال‌ها وارد فیلتر و موتور شده و باعث اختلال در عملکرد دستگاه یا حتی سوختن آن خواهند شد.

  • نکته: در صورتی که کیسه دستگاه شما یک بار مصرف است، پس از هر بار پر شدن باید آن را تعویض کنید.
  • نکته: اگر کیسه دستگاه شما دائمی و قابل شستشو است، بهتر است هرچند وقت یک بار آن را بشویید.

برای تشخیص زمان مناسب برای تعویض یا تمیز کردن کیسه با توجه به میزان مکش دستگاه یا بررسی چشمی کیسه اقدام کنید.

  • نکته: اجازه ندهید تا کیسه کاملا پر شود و پس از پر شدن دو سوم از ظرفیت آن، برای خالی کردن و نظافت آن اقدام کنید.
  • نکته: زمان مناسب برای تعویض کیسه جاروبرقی ۶ماه یک بار یا نهایتا سالی یک بار است.
  • نکته: پس از اتمام نظافت کیسه یا تعویض آن، محفظه‌ای که کیسه داخل آن قرار می‌گیرد را به کمک یک دستمال نم دار تمیز کنید.
  • نکته: اگر دستگاه شما ضد آب نیست و مقداری مایع، هرچند ناچیز، داخل دستگاه کشیده شد، سریعا با نمایندگی تخصصی تعمیر جاروبرقی بوش تماس بگیرید.

تمیز کردن لوله و خرطومی جاروبرقی بوش

تمیز کردن لوله و خرطومی جاروبرقی بوش

گاهی اوقات برخی آشغال‌های کوچک اما جاگیر مانند دستمال کاغذی یا سکه و … هنگام جارو کشیدن در لوله آن گیر می‌کند و باعث مسدودیت و جلوگیری از مکش صحیح دستگاه می‌شود.

تمیز کردن لوله جاروبرقی و خرطومی آن به صورت منظم لازم نیست. تنها زمانی که مکش دستگاه کاهش پیدا کند و مشکل از کیسه و فیلتر دستگاه نباشد، لوله و خرطومی  را بررسی و در صورت انسداد آن را رفع کنید.

چگونه برس و جاروبرقی را تمیز کنیم؟

انسداد برس معمولا به دلیل گیر کردن پرز و مو اتفاق می‌افتد که کم شدن مکش جاروبرقی را به همراه خواهد داشت. اگر این پرزها داخل برس باقی بمانند و بیشتر شوند، احتمال شکستگی پارویی نیز وجود خواهد داشت. پس لازم است به صورت دوره‌ای این قسمت از دستگاه را طبق مراحل زیر تمیز کنید.

  1. برس را جدا کنید و در صورت امکان پرزها و موها را در بیاورید.
  2. از یک چاقو یا قیچی کمک بگیرید و باقی مانده پرزها را جداکنید.
  3. در انتها می‌توانید برای تمیزی بهتر برس را با آب گرم بشویید.

پاک کردن موتور جاروبرقی بوش

موتور بخش اصلی در تمامی وسایل به خصوص برقی است، از این رو تمامی فرایندهای مربوط به آن از تعمیرات گرفته تا نظافت نیازمند دقت و حساسیت زیادی است.

به عنوان مثال در لوازم خانگی مانند جاروبرقی در صورت به وجود آمدن مشکل در قطعات دیگر مثل فیلتر یا لوله، به راحتی و با هزینه کم می‌توانید آن‌ها را با قطعات نو جایگزین کنید. اما با خراب شدن موتور مجبور به تعویض دستگاه یا پرداخت هزینه بالا برای رفع مشکل خواهید شد. پس لازم است که هنگام نظافت موتور در جاروبرقی دقت کافی داشته باشید. دفترچه راهنمای دستگاه خود را برای اطلاعات بیشتر مطالعه و سپس طبق مراحل زیر اقدام کنید:

  1. یک دستمال نرم برداشته و آن را خیس کنید.
  2. آب دستمال را حسابی بگیرید، به طوریکه فقط کمی نم داشته باشید.
  3. دستمال را به آرامی روی قسمت‌های مختلف و اطراف موتور بکشید تا گرد و غبار و کثیفی گرفته شود و به داخل موتور نفوذ پیدا نکند.
  4. حتما مراقب میزان رطوبت دستمال باشید، به هیچ عنوان نباید حتی یک قطره آب وارد موتور جاروبرقی بوش شود.

در صورتی که با بررسی موارد ذکر شده موفق به رفع مشکل مکش دستگاه خود نشدید، حتما از نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی بوش کمک بگیرید.

نکاتی برای نظافت جاروبرقی بوش در خانه

نکات تمیز کردن جاروبرقی بوش در خانه عبارتند از:

  • قبل از تمیز کردن قطعات داخلی جاروبرقی مانند فیلتر، موتور و … حتما آن را خاموش و از پریز برق جدا کنید.
  • می‌توانید از مواد معطر برای شستشو و نظافت قسمت‌های داخلی دستگاه استفاده کنید تا علاوه‌بر دستگاه هنگام جارو کشیدن فضای خانه نیز خوشبو شود.
  • در صورت شستشوی فیلتر یا کیسه جاروبرقی آن را زیر نور خورشید قرار دهید تا ضد عفونی شوند.
  • نظافت بدنه دستگاه را فراموش نکنید. در صورت وارد شدن ضربه و آسیب به بدنه جاروبرثی، تعویض آن مشکل است. پس بهتر است مراقب بدنه دستگاه‌تان باشید.
  • بهتر است هر چند وقت یک بار پیچ‌های دستگاه را باز کنید و در صورت مشاهده خاک یا گرد و غبار به کمک یک مسواک نرم و دستمال آن را تمیز کنید.
  • اگر دستگاه‌تان بوی نامطبوع مانند بوی کپک دارد، برای تمیزی آن از مواد معطر و خوشبو استفاده کنید و اجازه دهید تا چند ساعت اجزاء آن هوا خورده و بوی بد خارج شود.

مطالعه بیشتر : علت صدای زیاد جاروبرقی بوش چیست؟

کلام پایانی

مهم‌ترین قسمت در شستشوی جاروبرقی بوش، نظافت فیلتر و کیسه دستگاه است چراکه در صورت نداشتن عملکرد مناسب به خاطر کثیف بودن، مشکلات جدی در موتور به وجود خواهد آمد. اگر گرد و خاک یا حتی آشغال‌های ریز وارد موتور جاروبرقی شوند، احتمال سوختن آن بسیار بالا است. در نتیجه برای مراقبت از جاروبرقی بوش و جلوگیری از هزینه اضافه برای تعمیرات یا تعویض دستگاه باید نسبت به نظافت اصولی و به موقع آن اقدام کرد.

4.2/5 - (6 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید