علت سرد نکردن یخچال بوش

دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

یخچال بوش، مانند سایر یخچال‌ها، می‌تواند با مشکلات سرد نکردن مواجه شود که این موضوع می‌تواند در عملکرد صحیح یخچال تاثیر گذار باشد. اگر یخچال به خوبی خنک نکند می توانیم شاهد فاسد و خراب شدن مواد غذایی نیز باشیم. از این رو می بایست این مشکل سریعا برطرف شود. در این مقاله علت سرد نکردن یخچال بوش و راهکارهای رفع مشکل بیان شده است.

دلایل سرد نکردن یخچال بوش

اگر یخچال به درستی خنک نمی کند، ممکن است تنظیمات آن اشتباه باشد یا یخچال بیش از حد پر باشد. گاهی ممکن است وجود نقص فنی در برخی قطعات علت بروز این مشکل باشد. در اینصورت باید عیب یابی و رفع مشکل را به نمایندگی تعمیرات یخچال بوش بسپارید.

در ادامه دلایل احتمالی خنک نکردن یخچال بوش بیان شده است:

پر بودن بیش از حد یخچال

اگر یخچال بیش از حد پر باشد و مواد غذایی روی هم قرار بگیرند و فضایی برای گردش هوا وجود نداشته باشد، این امر ممکن است به کمپرسور یخچال فشار وارد کند و اجازه ندهد که یخچال به اندازه کافی خنک شود و موجب کم شدن دمای داخلی یخچال شود.

همیشه سعی کنید که مواد غذایی را به اندازه خریداری کنید و هرگز یخچال را بیش از حد ظرفیت پر نکنید. همچنین از چیدمان درست موادغذایی و وجود جریان هوای مناسب مطمئن شوید.

وجود مانع گردش هوا یکی از دلایل سرد نکردن یخچال

یکی از دلایل دیگری که می‌تواند در خنک نکردن یخچال موثر باشد، وجود مانع در برابر جریان هوا است. در بخش داخلی یخچال معمولا دریچه و فن‌هایی وجود دارد که وظیفه‌ آنها به جریان انداختن و ایجاد گردش هوا درون یخچال است.

وجود مانع در مسیر جریان هوا درون یخچال می‌تواند باعث محدود شدن جریان هوا و سرد نشدن آن شود. بررسی و پاکسازی مسیر هوا می‌تواند به حل مشکل کمک کند.

مشکل در تنظیم درجه دمای یخچال یا فریزر

هنگامی که یخچالی را به تازگی خریداری می‌کنید و قصد روشن کردن آن را دارید، باید به مدت یک روز به یخچال فرصت دهید تا به شرایط ایده‌آل و دمای مناسب برسد. بهترین دما برای یخچال دمایی بین 2 تا 5 درجه سانتیگراد است. البته لازم به ذکر است که این دما در فصول سرد سال و فصول گرم سال می‌تواند متغیر باشد.

در طول فصل زمستان، بهتر است دمای یخچال در حدود 3-5 درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. این دما مناسب برای نگهداری مواد غذایی در یخچال است و جلوی فساد زودرس آنها را می‌گیرد.

در طول فصل تابستان، بهتر است دمای یخچال در حدود 1-4 درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. این دما کمک می‌کند تا مواد غذایی در دمای مناسب نگهداری شوند.

چنانچه علت سرد نکردن یخچال بوش به تنظیمات دما مربوط می شد به راحتی می‌توانید با کم‌تر کردن یا بیشتر کردن دمای یخچال این مشکل را برطرف کنید.

مشکلات فنی، دلیل سرد نکردن یخچال بوش

دلایل فنی سرد نکردن یخچال بوشمواردی که در بالا به آنها اشاره شد مواردی بود که به سادگی با یک تغییر کوچک و باز کردن فضای داخلی یخچال می‌توان آنها را برطرف کرد. گاهی علت سرد نکردن یخچال بوش ممکن است فراتر از این مسائل باشد و وجود مشکلات فنی دلیل اصلی به وجود آمدن این اختلال باشد.

11 دلیل فنی مختلف وجود دارد که می تواند علت بروز این مشکل باشد. در ادامه در مورد این دلایل فنی که ممکن است دلیل سرد نکردن یخچال بوش باشند را با هم بررسی خواهیم کرد:

کثیفی‌کویل های کندانسور

کندانسور در یخچال‌ در واقع همان رادیاتور خنک‌کننده گاز (مبرد) یخچال است. خنک‌سازی یخچال Bosch به پروسه‌ای گفته می‎‌شود که هوای اتاق از بین لوله‌های مبرد که به آن «کویل» یا «کنداسور» گفته می‌شود، جریان پیدا می‌کند تا گرمای گاز یا مبرد به بیرون انتقال پیدا کند.

با گذشت زمان، کویل‌ها ممکن است با گرد و غبار، خاک و سایر ذرات آلوده شوند که می‌تواند باعث کاهش عملکرد یخچال شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل توصیه می شود کویل های کندانسور را حداقل یک بار در سال به خوبی تمیز کنید.

معمولا کویل‌های کندانسور در پشت یا زیر یخچال قرار دارند. برای دسترسی به آنها، باید پنل پشت یخچال را باز کنید. اگر نیاز است، دفترچه راهنمای یخچال را مطالعه کنید تا با مکان دقیق کویل‌ها و دستورالعمل‌های تمیز کردن آنها آشنا شوید.

با استفاده از جاروبرقی، گرد و غبار و سایر ذرات موجود روی کویل‌ها را به دقت بردارید. سپس از یک برس یا مسواک نرم برای از بین بردن سایر ذرات استفاده کنید.

خرابی لاستیک دور درب یخچال

اگر لاستیک دور درب آسیب دیده باشد و درب به خوبی بسته نشود، موجب خواهد شد که یخچال به خوبی هوای خنک را در خود نگه ندارد و به مرور دچار مشکلات جدی شود و به نوبه‎ی علت خنک نکردن یخچال بوش باشد.

خرابی موتور فن کندانسور

یکی دیگر از دلایل خنک نکردن یخچال ممکن است خرابی فن کندانسور یا چگالنده باشد. چنانچه این قطعه کارکرد خوبی نداشته باشد و دچار نقص فنی شده باشد، می تواند موجب گرم شدن فضای داخلی یخچال شود و به مواد غذایی آسیب وارد کند و بعد از مدتی حتی صداهای آزاردهنده‌ای را از یخچال Bosch بشنوید.

چنانچه احساس کردید که دلیل نقص فنی یخچال‌تان از موتور فن کندانسور است، در اولین فرصت به فکر تعویض یا تعمیر آن باشید.

سوخته شدن رله استارت

رله استارت وسیله ای است که وظیفه‌اش رساندن انرژی به کمپرسور یخچال است. بالاتر در مورد کمپرسور توضیح دادیم. هرگاه که کمپرسور نیاز به کار کردن دارد، این امر باید توسط رله انجام شود.

اگر رله‌ یخچال دچار آسیب یا سوختگی شده باشد، خنک شدن یخچال به درستی انجام نمی‌شود و در نتیجه یخچال دمای دلخواه شما را نخواهد داشت.

خرابی‌های فن یخچال

پر بودن بیش از حد یخچالیخچال‌ها معمولا چند فن مختلف دارند مثلا: فن داخلی، فن کندانسور، فن اواپراتور و فن کمپرسور. هرگاه یکی از این 4 فن دچار مشکل شوند، یخچال نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد و ممکن است علت سرد نکردن یخچال بوش همین خرابی‌های فن باشد.

اختلال در برد کنترل کننده دما

وظیفه‌ اصلی برد کنترل کننده دما در یخچال Bosch، اندازه ‎گیری دما توسط سنسورهای داخل کابین یخچال و خاموش و روشن کردن کمپرسور و فن‎‌ها برای خنک نگه داشتن یخچال است.

وقتی که برذ کنترل کننده دما دچار مشکل شده باشد، ممکن است سنسورهای دما اشتباه خوانده شود و همین امر موجب سرد شدن بیش از حد یا خنک نشدن فضای داخلی یخچال باشد.

خرابی ترموستات کنترل کننده دما

گاهی خرابی ترموستات کنترل‌کننده دما ممکن است موجب علت خنک نشدن فضای داخلی یخچال باشد. برای بررسی این قطعه و رفع مشکل توصیه می شود از تعمیرکار یخچال بوش راهنمایی بگیرید.

خرابی موتور خروجی تبخیر کننده

کمپرسور یخچال گاز مبرد با فشار کم را از تبخیر کننده می‌گیرد و شروع به چرخش می کند تا مبرد را به یک گاز پر فشار که از طریق کندانسور حرکت می‌‎کند به حالت فشرده تبدیل کند.

این مبرد هنگام فشرده کردن پمپ کمپرسور، کمی داغ می‌‎شود. مبرد فشار قوی سپس حالت انبساط پیدا می‌کند و در نهایت تبخیر می‌‎شود. این گرمای پنهان، بخار را از بین می‌‎برد و از حالت مایع به حالت گاز تبدیل می‌کند و همین امر موجب خنک شدن یخچال خواهد شد.

حال اگر این بخش دچار نقص فنی شده باشد، اجازه نخواهد داد که یخچال خنک شود و می‌تواند دلیل اصلی خنک نشدن یخچال بوش باشد.

کم بودن گاز یخچال

گاهی کم بودن گاز مبرد در سیکل سرمایشی ممکن است دلیل بروز این مشکل باشد. این نقص ممکن است به خاطر نشت یا کمبود گاز مبرد باشد. اگر علت خنک نشدن یخچال کمبود شارژ باشد، لازم است برای شارژ گاز از یک تکنسین کمک بگیرید.

مشکل در فن کمپرسور

فن ‌یخچال هم مانند باقی قطعات داخلی یخچال بعد از مدتی ممکن است دچار خرابی یا آلودگی شوند. همین فرسایش و آلودگی در فن کمپرسور می‌تواند یکی از دلایل خنک نکردن یخچال باشند. برای جلوگیری از این مشکل سرویس سالیانه یخچال توصیه می‌شود.

خرابی دمپر

وظیفه اصلی دمپر کنترل جابه‌جایی هوای خنک شده بین بخش فریزر و یخچال است گاهی همین خرابی دمپر یخچال ممکن است دلیل سرد نکردن یخچال بوش باشد که باید توسط تکنسین بررسی شود.

چرا فریزر خنک است اما یخچال خنک نیست؟

چرا فریزر خنک است اما یخچال خنک نیست؟گاهی اوقات ممکن است احساس کنید که بخش فریزر خنک است، ولی بخش یخچال اصلا خنک نیست و فضای یخچال سرمای کافی را ندارد. این امر ممکن است به 6 دلیل مختلف رخ بدهد:

خرابی المنت اواپراتور

وظیفه‌ اصلی المنت اواپراتور این است که فرایند یخ‌زدایی را به درستی اجرا کند. چنانچه المنت اواپراتور دچار نقص فنی شود و فرایند یخ‌زدایی انجام نشود، پره‌های فن اواپراتور دچار یخ‎زدگی می‌شود و در نهایت موجب می‌‎شود که هوای سرد، وارد اواپراتور نشود و در نتیجه فریزر خنک شود و دمای یخچال بالا برود.

معیوب شدن فن اواپراتور

وقتی که فن اواپراتور عملکرد درستی نداشته باشد، همین امر علت سرد نکردن یخچال بوش خواهد بود. وقتی که این قطعه دچار آسیب می‌شود، شاید سرما به داخل اواپراتور وارد شود، ولی به خاطر کار نکردن فن، سرما به داخل یخچال راه پیدا نکرده و دمای مناسب را نخواهد داشت.

خرابی دمپر

در بخش‌های بالایی در مورد وظیفه دمپر در یخچال Bosch توضیح دادیم. چنانچه دمپر عملکرد درستی نداشته باشد سرما از فریزر به یخچال انتقال پیدا نخواهد کرد و در نهایت فریزر خنک می‌شود ولی یخچال نه!

خرابی سنسور یخچال بوش

از آنجایی که وظیفه‌ سنسور، اندازه‌گیری دمای یخچال است و اطلاعات را به صورت پالس الکترونیکی به برد می‌فرستد، در صورتی که آسیبی به سنسور یخچال بوش وارد شود، می تواند علت بروز این مشکل باشد.

خرابی برد الکترونیکی یخچال بوش

از آنجایی که برد الکترونیکی مثل قلب یخچال می‎ماند، گاهی بروز برخی مشکلات فنی در برد اصلی ممکن است اجازه ندهد که یخچال بهترین عملکرد را داشته باشد و موجب شود که به خوبی مواد غذایی را خنک نگه دارد.

چرا فریزر بوش یخ نمی‌زند؟

چرا فریزر بوش یخ نمی‌زند؟

گاهی ممکن است سناریو برعکس شود و این بار یخچال دمای کافی و مناسب دارد، ولی فریزر بوش یخ نمی‌زند و مثل قبل نیست. به هفت دلیل مختلف ممکن است این اتفاق برای یخچال و فریزر بوش رخ داده باشد:

ایراد در کویل‌ها یا لوله‌های کندانسور

کویل‌ها یا لوله‌های کندانسور همانند سایر قطعات یخچال‌ها و فریزرها بعد از مدتی استفاده دچار فرسودگی یا آلودگی یا برخی ایرادهای جزئی می‌شوند که باید بررسی شود. چنانچه کویل‌ها یا لوله‌های کندانسور دچار مشکل شده باشند، ممکن است فریزر دمای مناسب را نداشته باشد و اجازه ندهد که مواد غذایی در آن یخ بزنند و خیلی سریع باید توسط تکنسین بررسی شود.

معیوب بودن رله استارت کمپرسور

وقتی که رله استارت کمپرسور یخچال بوش دچار نقص فنی شده باشد، ممکن است موتور ظاهرا کار کند ولی فریزر خنک نشود یا اصلا کار نکند. این نقص هم یکی از دلایل رایج یخ نزدن فریزر بوش است.

کثیف بودن سیم پیچ خازن

وظیفه‎ اصلی سیم پیچ خازن در فریزر بوش این است که مایع مخصوص را که به حالت گاز است را تا جایی که این گاز به حالت مایع داغ فشرده شده تبدیل شود پمپاژ کند.

از آنجایی که این قطعه در بخش پایینی فریزر قرار گرفته، بعد از مدتی دچار فرسایش و کثیفی و گرد و غبار می‌‏شود که موجب خواهد شد فریزر کارایی قبل را نداشته باشد و دمای کافی را نتواند تامین کند.

خراب شدن موتور فن

گاهی ممکن است از یخچال و فریزر خود صداهای عجیب و غریبی بشنوید که دلیل اصلی آن می‌تواند خرابی موتور فن باشد. همین خرابی موتور فن ممکن است دلیل اصلی خنک نکردن یخچال یا یخ نزدن فریزر بوش باشد.

یخ زدن اواپراتور

این مورد هم به عوامل خیلی زیادی بستگی دارد. مثل خرابی درب یخچال و باز ماندن آن در زمان طولانی، اختلال در سیستم دیفراست، اختلال در هیتر دیفراست (المنت حرارتی) و تایمر، اختلال در ترموستات، نشت گاز مبرد، کثیفی لوله‌های کندانسور و عدم تنظیم دمای مناسب یخچال و فریزر بوش که تمامی این موارد باید توسط تکنسین بررسی و رفع شود.

جمع بندی

در این مقاله مواردی که ممکن است دلیل اصلی سرد نکردن یخچال بوش باشد و اینکه چرا فریزر خنک است اما یخچال خنک نیست و چرا فریزر بوش یخ نمی‌زند را به طور کامل به شما توضیح دادیم و راه‌کارهای کلی برای رفع این مشکل را به شما پیشنهاد دادیم. در صورتی که مشکل یخچال Bosch شما خیلی جدی بود و با راهکارهای بیان شده برطرف نشد، حتما از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.

3.7/5 - (3 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید