دلایل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی بوش

دلایل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی بوش
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برای هر ظرفشویی با برند مختلف ممکن است رخ دهد، تخلیه نشدن آب داخل آن پس از پروسه شستن ظروف است. در صورتی که ماشین ظرفشویی دارید،ممکن است با این مشکل روبرو شده باشید. در صورتی که آب ماشین ظرفشویی به درستی تخلیه نشود، علاوه بر آسیب به ظرفشویی و نشت آب از دستگاه، می توانیم شاهد ایجاد بوی ید و نامطبوع در ماشین ظرفشویی نیز باشیم. در این مقاله علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی بوش بیان شده است.

علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی بوش

4 بخش مهم که می‌تواند علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی بوش باشد:

  • فیلتر کف ماشین ظرفشویی
  • پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی
  • شیلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی
  • بخش فاضلاب ماشین ظرفشویی

در ادامه هر کدام از این موارد را بررسی می‌کنیم:

بررسی فیلتر کف ماشین ظرفشویی

مطمئن شوید که ماشین ظرفشویی شما فیلتر دارد یا فیلتر آن سالم و بدون مشکل در فرآیند شستشو عمل می‌کند. نام مدل ماشین ظرفشویی خود را در داخل دستگاه جستجو کنید. آنچه را که پیدا می‌کنید، جستجو کنید و کتابچه راهنمای مالک یا ویدیوهای نحوه کار را برای تعیین مکان فیلتر پیدا کنید.

اغلب درست زیر قطعه گردان زیر سینی پایینی قرار دارد. هنگامی که فیلتر را پیدا کردید، آن را از محل نگهداری خود خارج کرده و حفره زیرین را برای وجود ذرات غذای اضافی بررسی کنید.

در صورتی که با تمیز کردن و گرفتن اضاف و کثیفی‌ها در بخش فیلتر، باز هم با مشکل تخلیه نشدن روبرو شدید، می‌بایست فیلتر را به طور کامل تعویض کنید. البته فراموش نکنید که بخش‌های دیگری نیز می‌تواند در عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی، دخالت داشته باشد. در نتیجه همه این موارد را بررسی و سپس اقدام به عمل کنید.

بررسی فیلتر کف ماشین ظرفشویی

برای بررسی فیلتر کف ماشین ظرفشویی مراحل زیر را طی کنید:

  1. فیلتر در کف ماشین ظرفشویی قرار دارد. در نتیجه شرایطی را برای دسترسی به کف ماشین ظرفشویی از داخل، ایجاد کنید.
  2. بخش فیلتر ماشین ظرفشویی کاملاً مشخص است و به حال پیچی می‌توانید فیلتر را از کف خارج کنید.
  3. داخل فیلتر ماشین یک صافی وجود دارد. برای تمیز کردن فیلتر باید این صافی را تمیز کنید.

در تمیز کردن صافی ماشین ظرفشویی فراموش نکنید که بهتر است آن را با مایع شوینده کاملاً معمولی بشوید. مایع شوینده قوی مانند تیرک ممکن است در کارایی این صافی و فیلتر، خلل ایجاد کرده و کلاً آن را از بین ببرد.

نوع ماده شوینده مورد استفاده

یکی دیگر از مقصران احتمالی اگر ماشین ظرفشویی به طور کامل تخلیه نمی‌شود، بررسی نوع ماده شوینده‌ای است که استفاده می‌کنید. بیشتر ماشین‌ها برای پودر شوینده یا قرص‌های مخصوص ساخته شده‌اند.

خیلی از مصرف کننده از شوینده مایع استفاده می‌کنند. درست است که این مایع برای تمیز کردن ظروف شما کاربردی و مناسب، اما می‌تواند آنقدر کف ایجاد کند که تخلیه آب پس از چرخه به سختی انجام شود.

راه حل ساده در اینجا عوض کردن نوع ماده شوینده است. توصیه می‌شود که از ماده شوینده توصیه شده شرکت بوش، استفاده کنید.

بررسی شلنگ تخلیه

اگر تمیز کردن فیلترها و تعویض نوع ماده شوینده مشکل را حل نکرده است، مورد بعدی که می‌تواند از تخلیه ماشین ظرفشویی شما جلوگیری کند، شیلنگ تخلیه مسدود شده ماشین ظرفشویی بوش است. شلنگ تخلیه از اجزای ضروری هر ماشین ظرفشویی است زیرا آب کثیف را از دستگاه خارج می‌کند و معمولاً به همان لوله تخلیه سینک آشپزخانه متصل می‌شود.

در حالی که بعید است، شیلنگ تخلیه ممکن است با کثیفی و بقایای مواد غذایی مسدود شده باشد یا ممکن است پیچ خورده باشد. برای تمیز کردن شلنگ تخلیه، باید آن را از ماشین ظرفشویی خارج و سینک ظرفشویی را تخلیه کنید.

مشکل ممکن است در سینک آشپزخانه شما نیز باشد. اگر لوله پیستون یا لوله تخلیه دارید، حتماً این موارد را چک کنید و در صورت مسدود بودن، می‌توانید با ماده‌های مخصوص باز کردن لوله‌های بند شده، آن را رفع کنید.

برای بررسی کامل بخش شیلنگ تخلیه باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. در ابتدا کار می‌بایست تماماً آب و برق دستگاه را قطع کنید تا دچار خسارات احتمالی نشوید.
  2. سعی کنید از طریق باز کردن پیچ‌ها، کاور ماشین ظرفشویی را بیرون آورید.
  3. شیلنگ تخلیه از یک طرف به پمپ تخلیه وصل شده است و در طرف دیگر به لوله‌ای کهبه سینک ظرفشویی متصل است، وصل می‌باشد.
  4. مشکلی که برای شیلنگ ممکن است رخ داده باشد، همان طور که قبلاً گفتیم گرفتگی در بخش‌هایی از شیلنگ تخلیه است یا دچار پیچ و تاب شدن می‌باشد. هر دو مورد را به سادگی می‌توانید بررسی کنید.
  5. کافیست شیلنگ را خارج کرده و آن را به طور کامل از جهات مختلف بررسی کنید.
  6. برای رفع پیچ و تاب شیلنگ کافیست حالت استاندارد آن را با توجه به تصاویر داخل دفترچه راهنما یا داخل سایت‌های مرجع، پیدا کنید و آن را با پیچ دادن دوباره، به حالت استاندارد برگردانید.
  7. در صورت گرفتگی نیز می‌توانید با عبور آب پرفشار از شیلنگ، گرفتگی آن را به طور کامل رفع کنید

بررسی فاضلاب

نکته دیگری که باید بررسی کنید اگر می‌پرسید چرا ماشین ظرفشویی من تخلیه نمی‌کند، دفع ضایعاتی است که در مسیر فاضلاب گیر کرده باشد. یک شلنگ وجود دارد که ماشین ظرفشویی شما را به فاضلاب متصل می‌کند. این شیلنگ تمامی آب‌های مورد استفاده در سیکل شستشو به همراه اضافات غذا روی ظروف را به بیرون منتقل می‌کند.

اگر دفن ضایعات شما با غذا مسدود شده باشد، می‌تواند خروج آب از ماشین ظرفشویی را به تأخیر بیندازد. این علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی بوش است.

شما باید محل دفع ضایعات و مسیر فاضلاب خود را به طور کامل بررسی کنید. گاهی اوقات به سادگی با بررسی فاضلاب بعد از چند ثانیه تواند مشکل حل می‌شود. اگر به همین سادگی مشکل رفع نشد، می‌بایست از یک تکنسین لوله کش بخواهید که خروجی فاضلاب را بررسی و اقدامات لازم را اجرایی کند.

بررسی فاضلاب

بررسی پمپ تخلیه

درست مانند فیلترهای ماشین ظرفشویی، پمپ تخلیه به راحتی می‌تواند توسط ذرات غذای باقی مانده و چربی ایجاد شده مسدود شود. این کار از تخلیه آب پس از یک چرخه شستشو جلوگیری می‌کند. هر زباله‌ای که ممکن است به پمپ راه پیدا کرده باشد، معمولاً در نزدیکی پروانه (بخشی که فشار و جریان سیال را افزایش می‌دهد) یافت می‌شود.

اجسام خارجی مانند شیشه شکسته نیز می‌توانند به راحتی داخل پمپ تخلیه بلغزند و از کارکرد پمپ جلوگیری کنند. اگر مشکلی در اینجا وجود دارد، باید بتوانید صدای تکان خوردن پمپ که معمولاً یک صدای غیرعادی دارد را بشنوید.

بررسی پمپ تخلیه نیاز به دسترسی به قسمت پایین ماشین ظرفشویی دارد. این بدان معناست که باید شیلنگ ورودی را جدا کرده و صفحه پایه را بردارید. همچنین باید با استفاده از یک مولتی متر مقدار مقاومت را برای اطمینان از عملکرد صحیح پمپ اندازه گیری کنید. اگر در انجام هر یک از این کارها توانایی و مهارت لازم را نداشتید یا نمی‌خواهید خطر ابطال گارانتی دستگاه خود را داشته باشید، با یک تکنسین شرکت تعمیر ماشین ظرفشویی بوش تماس بگیرید تا دستگاه را به طور کامل بررسی و مشکل را حل کند.

برای بررسی پمپ تخلیه باید به ترتیب مراحل زیر را طی کنید:

  1. پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی نیز در کف و زیر قرار دارد. باید به پشت پنل دسترسی پیدا کنید تا بتوانید آن را ببینید.
  2. معمولاً پمپ‌های تخلیه از 3 بخش بازویی، درب، قطعه الکترومغناطیسی تشکیل شده است.
  3. می‌بایست پیچ‌های پوسته پمپ را باز کرده تا به پمپ تخلیه دسترسی پیدا کنید.
  4. این پمپ‌ها معمولاً دارای یک پروانه هستند. اگر این پروانه بدون خلل و مشکل، بچرخد، یعنی پمپ سالم است. البته همان طور که گفتیم باید مقاوت آن نیز بررسی شود.

در صورتی که دستگاه شما دارای گارانتی هست، نباید خودتان بدون هماهنگی با شرکت پمپ را خارج کنید. در این صورت اگر در آینده پمپ با مشکل روبرو شود و تکنسین متوجه شود که خودتان بدون مهارت پمپ را خارج کرده‌اید، دستگاه شما را از گارانتی خارج می‌کند.

چگونه مشکل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی را برطرف کنیم؟

بررسی موارد بالا به جز بررسی کردن پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی برای پیدا کردن علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی کار آن چنان دشواری نیست. اگر مشکل با بررسی تمامی بخش های بالا حل نشد، حتما باید یک تکنسین حرفه ای را خبر کنید. معمولا تکنسین های تعمیر ماشین ظرفشویی بوش در ابتدا کار خیلی سریع 4 بخش دخیل در عدم تخلیه آب را بررسی می کنند و سپس راهکارهایی علمی و دقیق تر را پیش می گیرند.

 

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید