توصیه‌های مهم پزشکی جهت استفاده از ماکروفر؛ آیا ماکروفر برای سلامتی ضرر دارد؟

توصیه‌های مهم پزشکی جهت استفاده از ماکروفر
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

تعداد کمی از وسایل خانه به اندازه ماکروفر چالشی بوده‌اند! برای کسانی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند آشپزی کنند، از این وسیله خانگی به‌عنوان نجات‌دهنده یاد می‌شود و توسط برخی سرآشپزها به‌عنوان یکی از اثرگذارترین‌ها در هنر آشپزی یاد می‌شود. اما بحثی فراتر از بحث‌های آشپزی وجود دارد، اینکه چه زمانی پخت و پز در ماکروفر برای شما مضر است؟ طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، زمانی که ماکروفر به درستی استفاده شود، از نظر تشعشعات هیچ نگرانی وجود ندارد.

اما نگرانی‌های دیگر چندان واضح نیستند. از جمله اینکه آیا قرار دادن غذا در ماکروفر باعث از بین رفتن مواد مغذی می‌شود یا اینکه گرم کردن غذا در پلاستیک می‌تواند باعث اختلال در هورمون‌ها شود یا خیر. ما در این مقاله به نکاتی برای استفاده از ماکروویو پرداخته‌ایم و همچنین توصیه‌های مهم پزشکی جهت استفاده از ماکروفر را برای شما شرح خواهیم داد.

بیایید قبل از اطلاع از توصیه‌های مهم پزشکی جهت استفاده از ماکروفر، نحوه پخت و پز در آن را متوجه شوید:

نحوه پختن غذا در ماکروفر

ابتدا بدانید که امواج ماکروفر (امواج واقعی تولید شده توسط این اجاق‌ها) نوعی تابش الکترومغناطیسی هستند. این امواج باعث ارتعاش مولکول‌های آب در غذا می‌شوند. این ارتعاشات به نوبه خود گرمایی تولید می‌کنند که غذا را می‌پزد. امواج توسط یک لوله خلاء درون اجاق به نام مگنترون تولید می‌شوند. آن‌ها در داخل فر فلزی منعکس می‌شوند و می‌توانند از شیشه، کاغذ، پلاستیک و مواد مشابه عبور کنند و توسط غذا جذب ‌شوند.

ماکروفرها تشعشعات غیر یونیزان هستند. آن‌ها خطرات مشابه با اشعه ایکس یا سایر انواع پرتوهای یونیزان را ندارند. (پرتوهای یونیزان نوع پرانرژی‌تری از تابش است که می‌تواند باعث تغییراتی در سلول‌های انسان شود.)

بیشترین صدمات ماکروفرها از کجاست؟

بیشتر صدمات ماکروفرها به خاطر سوختن ظروف داغ، غذاهای بسیار داغ شده و مایعاتی است که در اثر گرمای زیاد منفجر می‌شوند مانند لبنیات. صدمات حاصل از این دستگاه معمولاً به تشعشعات مربوط نمی‌شوند. گفته شده است، آسیب‌های ناشی از اشعه‌ها و امواج ماکروفر، به خاطر شرایط غیرعادی و خرابی‌های دستگاه بوده است.

تنها زمانی تشعشعات ماکروفر باعث آسیب رسیدن به انسان می‌شود که مقدار زیادی از این اشعه‌ها از طریق روزنه‌هایی مانند شکاف‌هایی که در درزگیر ماکروفر وجود دارد، نشت می‌کند. با این حال مقررات FDA نمی‌گذارد که در تولید ماکروفر، برندهای مختلف شرایطی را ناخودآگاه ایجاد کنند که باعث ساتع شدن اشعه به بیرون از دستگاه شود. به همین منظور معیارهای سفت و سختی را برای شرکت‌های سازنده در نظر گرفته‌اند و تمامی شرکت‌هایی مانند بوش، ال جی، سامسونگ و … باید از ماکروفرهای خود را از این استانداردها عبور دهند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های معیارهای لازم این است که اشعه‌هایی که ماکروفر تولید می‌کند، نباید از نوعی باشد که به انسان آسیب وارد کند.

بیشترین صدمات ماکروفرها از کجاست؟

نکات و توصیه‌های مهم پزشکی جهت استفاده از ماکروفر

1) دستورالعمل‌های سازنده را برای استفاده دنبال کنید

یکی از مهم‌ترین راهنماها برای کاربرانی که قصد دارند استفاده درستی از ماکروفر داشته باشند، دفترچه‌های راهنمای همراه این محصول است. این دفترچه مطابق با استانداردهای روز دنیا، راهکارهایی را به شما معرفی کرده است که بتوانید به خوبی و بدون مشکل، از ماکروفر خود بهره مند شوید.

2) از ظروف مخصوص ماکروفر استفاده کنید

از ظروف آشپزی که مخصوص ماکروفر ساخته شده‌اند استفاده کنید. این مورد از توصیه‌های مهم پزشکی جهت استفاده از ماکروفر است. به طور کلی، نباید از تابه‌های فلزی یا فویل آلومینیومی استفاده کنید، زیرا امواج ماکروفر از آنها منعکس می‌شود و باعث می‌شود غذا به طور یکنواخت پخته شود و احتمالاً به فر آسیب می‌رساند. نباید از برخی ظروف پلاستیکی نیز استفاده کنید (توضیحات جامع‌تر در بخش بعدی مقاله) زیرا غذای گرم شده باعث آب شدن آن‌ها می‌شود.

بنا به توصیه FDA بهتر است که از ظروف، سرامیکی، شیشه‌ای و پلاستیکی که دارای برچسب مناسب استفاده در ماکروفر است، برای درست کردن غذا یا گرم کردن در فضای فر، استفاده کنید.

3) عدم استفاده از آب بسیار گرم توسط ماکروفر

‘Super Heated’ در ماکروفرها به این معنی است که آب بیش از دمای جوش خود گرم می‌شود، بدون علائم جوش. اگر از اجاق ماکروفر برای گرم کردن آب در فنجان تمیز بیش از دمای جوش استفاده می‌کنید، یک اختلال یا حرکت جزئی ممکن است باعث شود که فنجان منفجر شود. گزارش‌هایی مبنی بر سوختگی‌های جدی پوست یا جراحات سوختگی در اطراف دست‌ها و صورت افراد در اثر این پدیده گزارش شده است.

4) نشتی را بررسی کنید

نگرانی زیادی در مورد نشت تشعشعات اضافی از ماکروفر وجود ندارد، مگر اینکه لولاها، قفل یا مهر و موم درب آسیب دیده باشد. FDA توصیه می‌کند به دقت به فر خود نگاه کنید و ببینید آیا هر یک از این مشکلات وجود دارد یا خیر. کارشناسان ما همچنین توصیه می‌کنند که اگر درب آن محکم بسته نمی‌شود، خمیده، تابیده یا آسیب دیده است، از فر استفاده نکنید.

5) از اجاق‌هایی که به نظر می‌رسد در باز است، استفاده نکنید

FDA این دستگاه‌ها را از نظر مسائل ایمنی در برابر تشعشع نظارت می‌کند و گزارش‌های فزاینده‌ای درباره اجاق‌های ماکروفر دریافت کرده است که به نظر می‌رسد وقتی در باز است روشن شده و کار می‌کنند. FDA توصیه می‌کند که در صورت بروز این اتفاق، فوراً استفاده از اجاق ماکروفر را متوقف کنید.

اگر سوئیچ حسگر درب ماکروفر خراب باشد ممکن است باعث شود که با وجود باز بودن درب ماکروفر، فن، چراغ و صفحه چرخشی را روشن کرده و دستگاه را به کار وادار کند. یکی از اساتید دانشگاه بریتانیا توضیح می‌دهد که اینترلاک‌های ایمنی در اجاق‌های ماکروفر توسط مگنترون برای ممانعت از تولید امواج ماکروویو طراحی شده است. اگر اینترلاک در جریان فرآیند ماکروفر کار کند، مگنترون کار نمی‌کند. اما به طور کلی به دلیل طراحی‌های متفاوت ماکروفر در برندهای مختلف، نمی‌توان مطمئن بود که در این شرایط، اشعه‌های ماکروفر کاملاً مهار شده و آسیب وارد نمی‌کند.

6) هرگز وسایل فلزی را داخل فر قرار ندهید.

همه ما باید این را بدانیم، اما هر از گاهی برای همه ما ممکن است این اتفاق بیافتد. اگر فویل آلومینیومی را در ماکروفر قرار دهید، می‌تواند باعث آتش سوزی شود، ایمنی مواد غذایی را به خطر بیندازد یا به تجهیزات شما آسیب برساند. ظروف خالی هم همینطور.

7) ظروف در بسته را داخل ماکروفر نگذارید!

آن‌ها می‌توانند باعث انفجار، آسیب یا جراحت شوند. به خاطر داشته باشید که اگر غذاهای خاصی را بدون درآوردن در آن بپزید، ممکن است این اتفاق نیز بیفتد.

8) هرگز ماکروفر را خالی روشن نکنید!

اگر ماکروفر خود را بدون اینکه چیزی در آن قرار بدهید، روشن کنید، ممکن است مگنترون دستگاه از بین برود یا آتش سوزی ایجاد کند. برخلاف اجاق‌های معمولی و توستر، ماکروفر هرگز نیازی به گرم کردن قبل از پخت ندارد، اما همیشه برای حفظ ایمنی به مقداری مواد غذایی نیاز دارد.

نکات و توصیه‌های مهم پزشکی جهت استفاده از ماکروفر

آیا درست کردن غذاها با ماکروفر باعث از بین رفتن مواد مغذی آن‌ها می‌شود؟

برخی تحقیقات نشان داده است که سبزیجات مقداری از ارزش غذایی خود را در ماکروفر از دست می‌دهند. به عنوان مثال، حدود 97 درصد از فلاونوئیدهای کلم بروکلی که در ترکیبات خود دارای فواید ضد التهابی است، زمانی که توسط ماکروفر گرم می‌شود، از بین می‌رود. این نوع آسیب ماکروفر یک سوم بیشتر از جوشاندن سبزیجات است.

با این حال، در یک مطالعه در سال 1398 که در مورد از دست دادن مواد مغذی بروکلی در ماکروفر انجام شد، مشخص شد که زمان پخت کوتاه‌تر (آن‌ها کلم بروکلی را به مدت یک دقیقه در ماکروفر قرار دادند) محتوای غذایی را به خطر نمی‌اندازد. بخارپز کردن و ماکروفر حتی می‌تواند محتوای فلاونوئیدها را افزایش دهد، ترکیباتی که با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط هستند. محققان نوشتند: ((در شرایط پخت مورد استفاده در این مطالعه، به نظر می‌رسد که ماکروفر روش بهتری برای حفظ فلاونوئیدها نسبت به بخارپز کردن باشد)).

با این حال، آن‌ها همچنین دریافتند که ماکروفر با آب بیش از حد (مانند مقداری که برای جوشاندن استفاده می‌کنید) باعث کاهش فلاونوئیدها می‌شود.

یکی از محققان و دانشمندان مرکز تحقیقات تغذیه انسانی بلتس‌ویل در وزارت کشاورزی ایالات متحده، می‌گوید مکانیسم مورد توافق برای توضیح اینکه چرا ماکروفر می‌تواند محتوای فلاونوئید را افزایش دهد، وجود ندارد. ممکن است استفاده از ماکروفر اندازه گیری فلاونوئیدها را آسان‌تر کند، به جای افزایش مقدار آنها (شاید با نرم کردن بافت گیاه و استخراج آسان‌تر آنها).

اما هیچ پاسخ مستقیمی در مورد اینکه آیا سبزیجات در ماکروفر نسبت به هر روش دیگری مواد مغذی بیشتری را حفظ می‌کنند وجود ندارد. به گفته این دانشمند، به این دلیل که هر ماده غذایی از نظر بافت و مواد مغذی با هم متفاوت هستند.

وی می‌گوید:

((اگرچه به طور کلی ماکروفر یک روش ترجیحی برای پخت و پز است، زمان بهینه برای سبزیجات مختلف متفاوت خواهد بود. هنگامی که روش‌های معمول پخت و پز خانگی را در نظر می‌گیریم، ماکروفر یک روش پخت و پز ترجیح داده شده است، حداقل برای بسیاری از غذاهای گیاهی، اما احتمالاً نه برای هر غذای گیاهی))

در مطالعه دیگری، محققان محتوای فنولیک ها (ترکیبات مرتبط با فواید سلامتی مختلف) سبزیجات مختلف را پس از آب پز، بخارپز و ماکروفر مقایسه کردند. ماکروفر و بخارپز کردن باعث کاهش محتوای فنول در کدو، نخود و تره فرنگی شد، اما در اسفناج، فلفل، کلم بروکلی یا لوبیا سبز این اتفاق نیفتاد. محققان فعالیت آنتی اکسیدانی را نیز آزمایش کردند.

برای هر دو معیار، سبزیجات در ماکروفر در مقایسه با آب پز شدن عملکرد بهتری داشتند. همچنین محققان گفته‌اند که عملیات حرارتی متوسط ممکن است ابزار مفیدی در بهبود خواص سلامتی برخی از سبزیجات نباشد.

چرا برخی ظروف پلاستیکی برای ماکروفر مناسب نیستند؟

جومینگ تانگ، استاد دانشگاه می‌گوید: ((بعضی از پلاستیک‌ها برای ماکروفر طراحی نشده‌اند، زیرا پلیمرهایی در داخل آن است که نرم و انعطاف‌پذیر هستند و در دمای پایین‌تری ذوب می‌شوند و ممکن است در طول فرآیند ماکروفر در صورت افزایش دمای 100 درجه سانتیگراد (212 فارنهایت) ذوب شوند.))
در یک مطالعه در سال 2011، محققان بیش از 400 ظروف پلاستیکی را خریداری کردند که برای مواد غذایی طراحی شده بودند و دریافتند که اکثر آنها در پخت و پز، مواد شیمیایی از خود تولید می‌کنند که باعث اختلال در هورمون‌ها می‌شود.

فتالات‌ها یکی از رایج‌ترین نرم‌کننده‌ها هستند که برای انعطاف‌پذیری بیشتر پلاستیک اضافه می‌شوند و اغلب در ظروف غذاخوری، بسته‌بندی پلاستیکی و بطری‌های آب یافت می‌شوند. مشخص شده است که آنها هورمون‌ها و سیستم متابولیک ما را مختل می‌کنند. در کودکان، فتالات ها می‌تواند فشار خون و مقاومت به انسولین را افزایش دهند که می‌تواند خطر اختلالات متابولیک مانند دیابت و فشار خون را افزایش دهد. قرار گرفتن در معرض این موارد می‌تواند مشکلات باروری، آسم و … را در افراد ایجاد کند.

چرا برخی ظروف پلاستیکی برای ماکروفر مناسب نیستند؟

لئوناردو تراسانده، پروفسور پزشکی محیط و سلامت جمعیت در دانشکده پزشکی نیویورک می‌گوید فتالات‌ها همچنین مختل‌کننده‌های بالقوه هورمون‌های تیروئید هستند. در این بین این هورمون‌ها برای رشد مغز نوزادان در دوران بارداری بسیار مهم هستند.

به عنوان یکی از توصیه‌های مهم پزشکی جهت استفاده از ماکروفر بهتر است بدانید که بیسفنول (BPA) نیز معمولاً در محصولات پلاستیکی استفاده می‌شود و مطالعات نشان داده‌اند که ممکن است هورمون‌ها را مختل کند. با این حال، لازم به ذکر است که تحقیقات در مقایسه با میزان مطالعاتی که در مورد فتالات انجام شده‌اند، بسیار محدود است.

فتالات ها در همه جا وجود دارند (حتی در اسباب بازی‌ها و لوسیون های بدن) و هنوز مشخص نیست که چقدر آسیب وارد می‌کنند. اما اکثر متخصصان موافق هستند که گرم کردن پلاستیک با فتالات ها می‌تواند باعث افزایش قرار گرفتن در معرض برخی بیماری‌ها شود. در نتیجه این توصیه‌های مهم پزشکی جهت استفاده از ماکروفر و استفاده از برخی ظروف پلاستیکی در ماکروفر را فراموش نکنید.

ایمنی در برابر اشعه‌های ماکروفر

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که کاربران از کارشناسان می‌پرسند این است که تشعشعات این دستگاه خطرناک است یا خیر. در مورد تشعشعات موجود در ماکروفر، بهتر است بدانید که کاملاً بی ضرر است. ماکروفرها از تشعشعات الکترومغناطیسی با فرکانس پایین استفاده می‌کنند همان نوعی که در لامپ‌ها و رادیوها استفاده می‌شود. وقتی غذا را داخل ماکروفر قرار می‌دهید، این امواج ماکروفر را جذب می‌کند که باعث می‌شود مولکول‌های آب موجود در غذا به ارتعاش درآمده و باعث اصطکاک شود که غذا را گرم می‌کند.

انسان امواج الکترومغناطیسی را نیز جذب می‌کند. اما اجاق‌های ماکروفر امواج با فرکانس نسبتاً کم تولید می‌کنند. کارشناسان می‌گویند، حتی اگر اینطور نبود، این امواج باز هم بی ضرر هستند. (البته گرمای ماکروفر بی ضرر نیست، بنابراین هرگز نباید مثلاً یک موجود زنده را داخل ماکروفر قرار دهید).

اگر محصولاتی را می‌خورید که از نور خورشید رشد کرده‌اند، نباید نگران غذای ماکروفر باشید. برخلاف اشعه ایکس، امواج ماکروفر از تابش یونیزان استفاده نمی‌کنند، به این معنی که انرژی کافی برای جدا کردن الکترون‌ها از اتم‌ها را ندارند.

یک مزیت مهم پزشکی پخت و پز به وسیله ماکروفرها

استفاده از ماکروفر ممکن است باعث کاهش تشکیل ترکیبات مضر در برخی غذاها شود. یکی از مزیت‌های ماکروفر این است که غذا تقریباً به اندازه سایر روش‌های پخت مانند سرخ کردن گرم نمی‌شود. معمولاً دما از 212 درجه فارنهایت (100 درجه سانتیگراد) (نقطه جوش آب) تجاوز نمی‌کند و این خود یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

با این حال، غذاهای چرب مانند بیکن می‌توانند داغ‌تر شوند. بیکن یکی از مواد غذایی است که در هنگام پختن ترکیبات مضری به نام نیتروزامین را تشکیل می‌دهد. این ترکیبات زمانی ایجاد می‌شوند که نیتریت‌های موجود در غذاها بیش از حد حرارت داده شوند.

بر اساس یک مطالعه در سال 1989، حرارت دادن بیکن در ماکروفر باعث تشکیل کمترین میزان نیتروزامین در بین تمام روش‌های پخت آزمایش شده شد.

این مطلب چقدر مفید بود؟
دیدگاهتان را بنویسید