۷ علت کار نکردن فندک اجاق گاز بوش + رفع آن ها

۷ علت کار نکردن فندک اجاق گاز بوش + رفع آن ها
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

اجاق گاز یکی از مهم‌ترین لوازم خانگی به حساب می‌آید که نقش بسیار مهمی در پخت و پز دارد. مدل‌های مختلف اجاق گاز بوش مجهز به یک فندک هستند که از آن برای روشن کردن شعله استفاده می‌شود. به همین دلیل یکی از مشکلات متداول که در برخی از مدل‌های اجاق گاز بوش پس از مدتی استفاده ممکن است رخ دهد، جرقه نزدن فندک است. دلایل مختلفی روی عملکرد فندک اجاق گاز تأثیر منفی دارند و باعث اختلال در عملکرد آن می‌شود. آشنایی با علت کار نکردن فندک اجاق گاز بوش و راهکارهای رفع آن می‌تواند به کاربران در اتخاذ تصمیم صحیح در زمان بروز این مشکل کمک کند.

آشنایی با فندک اجاق و گاز و نحوه عملکرد آن

در مدل‌های مختلف اجاق گاز بوش که به فندک و سیستم جرقه‌زن مجهز شده‌اند، از یک ترانس جرقه‌زن برقی برای روشن کردن شعله گاز استفاده می‌شود که در دو نوع ساده و اکتیو وجود دارند. در ترانس‌های ساده برای روشن کردن یک شعله، تمام شعله‌ها جرقه می‌زنند اما در ترانس‌های اکتیو جرقه تنها در شعله‌ای که باز شده و قصد روشن کردن آن را دارید، ایجاد می‌شود.

در مدل‌های مختلف اجاق گاز بوش معمولا از 2 نوع فندک استفاده می‌شود که شامل دو نوع اتومات و غیر اتومات می‌شوند. در فندک‌های خودکار یا اتومات به با چرخاندن شیر گاز هر شعله و باز شدن مسیر گاز، فندک شروع به کار کرده و جرقه لازم برای روشن شدن شعله را ایجاد می‌کند. در صورتی در فندک‌های غیر اتومات کلید مجزایی برای فندک روی بدنه وجود ندارد و کاربر برای روشن کردن شعله با استفاده از این فندک باید پس از باز کردن شعله، کلید مورد نظر برای فندک را فشار دهید تا جرقه زده و روشن شود.

دلایل جرقه نزدن فندک اجاق گاز

 

دلایل زیادی می‌تواند برای کار نکردن فندک اجاق گاز بوش وجود داشته باشد. استفاده از فندک‌های معمولی برای روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در برخی از موارد مانند خالی شدن گاز یا کار نکردن آن‌ها می‌تواند به یک دردسر بزرگ برای کاربران تبدیل شود و در مواقع ضروری مشکلاتی را ایجاد کند. به همین دلیل برندهای سازنده فندک‌هایی را بر روی اجاق‌ گازها تعبیه کردند تا کاربران بتوانند با استفاده از آن برای روشن کردن شعله‌ها اقدام کنند. اما این فندمک‌ها نیز ممکن است به دلایل مختلف و به مرور زمان دچار مشکل شده و جرقه لازم برای روشن کردن شعله را ایجاد نکنند. در این موقعیت باید نسبت به تعمیر اجاق گاز بوش و فندک آن اقدام کرد.

۱. فعال بودن قفل کودک فندک

یکی از اصلی‌ترین علل کار نکردن فندک اجاق گاز بوش و جرقه نزدن آن می‌تواند به خاطر فعال بودن قفل کودک فندک یا اجاق گاز باشد. قفل فندک یا قفل کودک اجاق گاز قابلیتی برای ایمنی بیشتر است که روی مدل‌های جدید اجاق گاز بوش وجود دارد تا کودکان را از استفاده از اجاق گاز بازدارد. در صورت فعال بودن قفل اجاق گاز امکان استفاده از فندک برای روشن کردن شعله‌ها وجود ندارد.

نکته: برای باز کردن قفل کافی است که کاربر به مدت 3 تا 4 ثانیه انگشت خود را بر روی کلید قفل دستگاه نگه دارد تا قفل غیر فعال شده و امکان استفاده از فندک برای روشن کردن شعله مهیا باشد.

۲. مرطوب بودن مشعل یا سرشعله ها

مرطوب بودن مشعل یا سرشعله های اجاق گاز بوش

یکی از دلایل اصلی کار نکردن فندک اجاق گازهای بوش مرطوب بودن مشعل یا سرشعله‌ها است که ممکن است به دلیل شستشوی مداوم صفحه اجاق گاز رخ بدهد. در صورتی که فندک اجاق گاز شما برای روشن کردن شعله کار نکرد، مشعل‌ها را از نظر مرطوب بودن بررسی کنید. در صورتی که رطوبت در این نواحی وجود داشت تلاش کنید تا با استفاده از یک دستمال، رطوبت موجود را به صورت کامل خشک کنید. پس از چند دقیقه مجدد فندک را کنترل کرده و برای روشن کردن شعله از آن استفاده کنید.

۳. مسدود بودن سرشعله ها

در برخی موارد این امکان وجود دارد که به دلیل باقی مانده مواد غذایی، سرشعله‌ها مسدود شده باشد که در این صورت فندک اجاق گاز کار نخواهد کرد. همچنین ممکن است چربی‌های ریخته شده روی فندک نیز مانع عمل کردن صحیح آن شود. با برطرف کردن این مسدودیت و همچنین پاک کردن چربی موجود روی فندک‌ها با استفاده از مواد شوینده می‌توان این ایراد را برطرف کرد.

۴. ایراد در برق دستگاه یا منزل

ایراد در برق دستگاه یا منزل

به منظور عمل کردن فندک‌ها، اجاق گاز باید به برق متصل شده باشد. از این رو در برخی موارد ممکن است ایراد در برق دستگاه یا منزل علت اصلی از کار افتادن فندک اجاق گاز بوش باشد. برای اطلاع از این مشکل ابتدا گاز را به پریز دیگری متصل و فندک را دوباره امتحان کنید. اگر مجدد کار نکرد، دستگاه دیگری را به پریز متصل کنید. در صورتی که دستگاه کار نکرد مشکل از پریز است اما اگر کار کرد ممکن است سیم‌کشی داخلی اجاق گاز دچار نقص شده باشد. در این صورت باید با نمایندگی تعمیرات بوش تماس گرفته و از یک تکنسین ماهر برای تعمیر اجاق گاز درخواست کمک کنید.

۵. خراب شدن فندک

علت اصلی جرقه نزدن فندک اجاق گاز بوش ممکن است به دلیل خراب شدن فندک اتوماتیک یا غیر اتوماتیک نصب شده روی گاز باشد. اگر فندگ اجاق گاز خراب شده باشد باید نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام شود.

۶. وجود نشتی یا اتصال نامناسب در مسیر فندک

یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث کار نکردن فندک در اجاق گازهای بوش شود، قطع اتصال سیم‌های فندک به برد الکترونیکی است. در صورتی که دلیل جرقه نزدن فندک این مشکل باشد برای رفع آن باید سیم‌ها تعویض شوند.

۷. نیم سوز شدن فندک

آخرین علتی که می‌تواند منجر به کار نکردن فندک شود، نیم‌سوز شدن فندک است. رنگ جرقه‌های فندک مهم‌ترین نشانه‌ای است که می‌توان از طریق آن به نیم‌سوز شدن فندک پی برد. در صورتی که رنگ جرقه زرد یا نارنجی شده باشد، نشان دهنده نیم‌سوز شدن فندک اجاق گاز است که تنها راه رفع این ایراد، تعویض فندک اجاق گاز است.

راهکارهای عیب‌یابی و رفع مشکل کار نکردن فندک اجاق گاز

راهکارهای عیب‌یابی و رفع مشکل کار نکردن فندک اجاق گاز

مهم‌ترین کار برای رفع مشکل کار نکردن فندک اجاق گاز ابتدا باید عیب‌یابی دقیق انجام شود تا پس از شناسایی علت کار نکردن فندک بتوان نسبت به رفع آن اقدام کرد. برای این کار می‌توان به روش زیر عمل کرد:

  • اولین قدم برای عیب‌یابی کار نکردن فندک اجاق گاز باید پریز برقی که دستگاه به آن متصل شده را بررسی و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد.
  • در قدم دوم باید سیم‌کشی داخلی مربوط به فندک اجاق مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت هر گونه مشکل نسبت به تعویض آن اقدام کرد.
  • بررسی فندک اجاق گاز قدم بعدی است که در صورت خراب بودن باید تعمیر یا تعویض شود.
  • بررسی سیم‌کشی رابط بین برد الکترونیکی اجاق گاز و فندک قدم بعدی است. در صورت قطع شدگی این سیم‌کشی باید مشکل را رفع یا آن را تعویض کنید.
  • تمیز کردن سرشعله‌های اجاق گاز به صورت مرتب می‌تواند در کارکرد صحیح فندک‌ها مؤثر باشد.

اگر فندک جرقه می‌زند ولی شعله روشن نمی‌شود

در این صورت مراحل زیر را انجام دهید:

  1. باز بودن شیر گاز را بررسی کنید.
  2. درپوش شعله‌ها را برداشته و با استفاده از یک چراغ قوه یک قطعه برنجی با یک سوراخ کوچک در مرکز آن را جستجو کنید.
  3. این سوراخ که با نام سوراخ گاز شناخته می‌شود، در صورت مسدود بودن می‌تواند علت روشن نشدن شعله باشد.

راه حل:

سوراخ را کاملا تمیز و گرفتگی احتمالی در آن را برطرف کنید.

اگر با باز کردن شعله صدای کلیک می‌شنوید، اما شعله روشن نمی‌شود

  1. برای رفع این مشکل طبق مراحل زیر عمل کنید:
  2. ابتدا شمع سفید چینی کنار شعله‌ها را با مواد شوینده تمیز کنید.
  3. قدم بعدی  تمیز کردن درپوش فلزی مشعل است.
  4. پس از تمیز کردن مشمع سفید و مشعل دوباره فندک را امتحان کنید.
  5. اگر صدای کلیک می‌شنوید اما جرقه‌ای مشاهده نمی‌کنید، قسمت‌های مختلف سرشعله فلزی را نیز به صورت کامل تمیز کنید.

نکته: برای تمیز کردن درپوش، مشعل را برداشته و با استفاده از برس سیمی و مواد پاک کننده برقی یا الکل، قسمت زیرین درپوش را به خوبی تمیز کنید. سپس تمام سوراخ‌های موجود در سرشعله و قسمت‌های دیگر مشعل را به خوبی با مواد شوینده مناسب تمیز کنید. در صورتی که با انجام این اقدامات مشکل فندک برطرف نشود، باید از خدمات مراکز تخصصی و تعمیرکاران ماهر برای رفع مشکل استفاده کنید.

سخن پایانی
در مدل‌های جدید اجاق گاز بوش برای راحتی مصرف‌کنندگان، فندک برقی تعبیه شده است تا برای روشن کردن شعله نیازی به فندک‌ مجزا نباشد. فندک اجاق گاز نیز مانند هر وسیله برقی ممکن است به دلایل مختلف و در اثر مرور زمان با مشکلاتی مواجه شود و عملکرد خود را از دست بدهد. از این رو کار نکردن فندک اجاق گاز بوش یکی از متداول‌ترین مشکلات در انواع مدل‌های اجاق گاز به حساب می‌آید که دلایل مختلفی برای آن وجود دارد.

سوالات متداول:

تفاوت ترانس‌های ساده و اکتیو در سیستم فندک اجاق گاز در چیست؟
در ترانس‌های ساده برای روشن کردن یک شعله، تمام شعله‌ها جرقه می‌زنند اما در ترانس‌های اکتیو جرقه تنها در شعله‌ای که باز شده و قصد روشن کردن آن را دارید، ایجاد می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی فندک‌های غیر اتومات در اجاق گاز چیست؟
فندک غیر اتومات در اجاق گاز دارای کلید مجزایی برای فندک است که بر روی بدنه تعبیه می‌شود. کاربر برای روشن کردن شعله با استفاده از این نوع فندک باید پس از باز کردن شعله، کلید مورد نظر برای فندک را فشار دهید تا عمل جرقه زدن و در نهایت روشن شدن شعله انجام شود.

قفل کودک یا قفل اجاق گاز چیست؟
قفل فندک یا قفل کودک اجاق گاز وسیله‌ای است که برای ایمنی بیشتر بر روی مدل‌های جدید اجاق گاز بوش وجود دارد تا کودکان را از استفاده از اجاق گاز بازدارد.

این مطلب چقدر مفید بود؟
دیدگاهتان را بنویسید