10 علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی بوش

دلایل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی اتفاق چندان غیرمعمولی نیست. این مشکل ممکن است به چندین دلیل رخ بدهد، از دلیل ساده ای مثل بیش از اندازه پر کردن ماشین لباسشویی گرفته تا وجود یک نقص فنی جدی که حتما باید توسط یک تکنسین ماهر مورد بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم تعمیر شود. در این نوشتار با 10 علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی یا غیرعادی چرخید آن آشنا خواهید شد. به علاوه، نکاتی نیز در رابطه با اقدام درست جهت رفع این مشکل در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

1) پر کردن بیش از اندازه لباسشویی

شاید باور نکنید ولی اصلی‌ترین دلیل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی بوش، پر کردن بیش از حد ظرفیت دیگ شستشو است. در ماشین لباسشویی Bosch، یک درام مجهز به یک مکانیزم خاصی تعبیه شده است که تعادل میزان باری که وارد آن می‌شود را حس می‎کند و بر اساس آن، فرمان چرخش موتور لباسشویی صادر می‎شود.

با وارد کردن مقدار بیش از حد لباس، تعادل دیگ را به هم می زنید و دیگ شستشو توان روشن شدن و چرخیدن را نخواهد داشت. بهترین کاری که برای رفع این مشکل باید انجام دهید، کم کردن مقدار لباس‌ها و به تعادل رساندن بار داخل دیگ ماشین لباسشویی است. اگر با کم کردن میزان لباس‌ها، باز هم متوجه شدید که دیگ شستشو توان چرخیدن را ندارد، معلوم می شود که مشکل از جای دیگری است.

در ادامه دلایل دیگری که علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی بوش است را با هم بررسی خواهیم کرد.

2) سوئیچ ها و تنظیمات

مکان قرار گرفتن سوئیچ درب، نزدیک به قاب درب ماشین لباسشویی و داخل کابین است. این قطعه در واقع به عنوان یک محافظ برای جلوگیری از باز نشدن درب ماشین لباسشویی در هنگام شستشو عمل می‎کند.

اگر به هر دلیلی سوئیچ ماشین لباسشویی خراب شود، همین امر می‎تواند علت بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی یا در شرایط بدتر، علت نچرخیدن آن باشد. در چنین شرایطی با تعویض این قطعه مشکل برطرف خواهد شد.

گاهی هم ممکن است این قطعه خراب نشده و فقط تنظیمات آن به هم ریخته شده باشد. با بررسی کردن تنظمیات این قطعه می‎توانید مشکل را برطرف کنید.

3) خراب بودن مجموعه قفل درب

دیگر علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی بوش، ممکن است خرابی مجموعه قفل درب باشد. اگر هنگام شروع برنامه ی شستشو، درب لباسشویی باز باشد، کلید درب از چرخیدن دیگ شستشو جلوگیری می‎کند و شستشو انجام نخواهد شد.

برای بررسی و مطمئن شدن از وجود نقص فنی در این قسمت، باید با استفاده از یک مولتی متر، وجود اتصال برق در این قطعه را تست کنید. اگر مشخص شود که ایراد به وجود آمده و نچرخیدن دیگ شستشو به خاطر این قطعه است، با تعویض آن مشکل برطرف خواهد شد.

توجه داشته باشید که این قطعه، یکی از قطعات خیلی حساس و مهم در ماشین لباسشویی Bosch است. اگر شما دانش و ابزار کافی برای انجام این کار را ندارید، حتما از یک تکنسین آشنا به لوازم خانگی بوش کمک بگیرید تا به سایر قطعات آسیبی وارد نشود.

دلایل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

4) خراب بودن یا ضعیف بودن موتور

موتور ماشین لباسشویی اصلی ترین نیرو دهنده به دیگ شستشو برای چرخیدن و شسشتن لباس‌ها است. خرابی یا ضعیف بودن موتور هم می‎تواند دلیل اصلی نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی بوش باشد. برای بررسی و چک کردن موتور لباسشویی، قبل از هر چیزی باید کلاچ دستگاه را بررسی کنید. اگر به هر دلیلی کلاچ دستگاه ساییده یا آسیب دیده باشد، با تعویض این قطعه مشکل به طور کامل برطرف خواهد شد.

گاهی هم ممکن است دیگ شستشو حالت چرخشی خود را داشته باشد، ولی سرعت آن کافی نباشد. در چنین شرایطی مشکل را باید در بخش اسپیلین‎های دستگاه بررسی کرد. وظیفه ی اصلی اسپیلین‎ها متصل کردن همزن و محور محرک به یکدیگر است. اگر طی بررسی این قطعه توسط تعمیرکار مشخص شود که نقص به وجود آمده در این قطعه است، با تعویض آن مشکل برطرف خواهد شد.

گاهی هم پوسیدگی کوپلر که موتور را به اتصال دهنده‎ها وصل می‎کند ممکن است باعث بروز چنین مشکلی در ماشین لباسشویی بوش باشد. با تعویض این قطعه هم مشکل برطرف خواهد شد.

5) خراب بودن تسمه ها

ماشین لباسشویی بوش تعدادی تسمه ی متصل روی قرقره دارد که توسط یک چرخ، به درام متصل شده است. این تسمه ها توسط چرخ و قرقره ها به کمک قدرت موتور، فرایند چرخش دیگ شستشو را انجام می‎دهند. اگر به هر دلیلی این تسمه‌ها دچار مشکل شوند، همین امر موجب نچرخیدن دیگ شستشو و ایجاد اختلال در آن خواهد شد.

برای بررسی این قطعه باید دیگ را با دست بچرخانید. اگر متوجه شدید که اصطکاک خیلی زیاد است و صدای ناخوشایندی از آن شنیده می‎شود، می‎توانید مطمئن شوید که علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی بوش، خارج شدن تسمه است.

بررسی های بیشتر، تعویض و درست قرار دادن تسمه‌ها، از جمله کارهای تخصصی هستند که به هیچ عنوان خودتان نباید آنها را انجام دهید. با کمک گرفتن از یک تعمیرکار ماشین لباسشویی بوش، می‌توانید مطمئن باشید که این مشکل به بهترین شکل ممکن برطرف خواهد شد.

6) مشکل در تخلیه آب

دیگر علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی بوش می‌تواند مشکل در تخلیه آب باشد. اگر به هر دلیلی آب داخل لباسشویی تخلیه نشود یا اینکه این فرایند خیلی بیشتر از حد معمول طول بکشد، ممکن است که دستور ادامه ی فرایند شسشتو یا آبکشی داده نشود و ماشین لباسشویی از کار بیفتد.

برای رفع مشکلات این چنینی، باید شیلنگ تخلیه و پمپ تخلیه توسط یک تکنسین بررسی شود. اگر شیلنگ تخلیه دچار پیچ خوردگی شده باشد یا توسط یک شیء خارجی مسدود شده باشد این مشکل برای لباسشویی شما به وجود خواهد آمد.

چرا دیگ ماشین لباسشویی نمی چرخد؟

7) خرابی بلبرینگ‌ها

دلیل دیگری که می‎تواند باعث نچرخیدن دیگ شستشو در ماشین لباسشویی Bosch باشد، خرابی بلبرینگ‎ها است. خرابی بلبرینگ ممکن است بنا بر دلایلی چون پر کردن بیش از حد لباس و در نظر نگرفتن ظرفیت ماشین لباسشویی، عدم سرویس سالیانه و استفاده‌ی نادرست رخ بدهد.

در صورتی که بلبرینگ‌ها دچار خرابی یا سائیدگی شوند، دیگ شستشو به هیچ وجه توان چرخیدن را نخواهد داشت. در نظر داشته باشید که تعمیر یا تعویض بلبرینگ‌ها، یکی از کارهای بسیار تخصصی است که حتما توسط یک تعمیرکار انجام بگیرد و به هیچ عنوان نباید خودتان اقدام به این کار کنید.

8) علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی بوش: خرابی روتور و استاتور

یکی دیگر از دلایل نچرخیدن دیگ شستشوی ماشین لباسشویی می‎تواند خرابی روتور و استاتور باشد. برای چرخیدن ماشین لباسشویی لازم است که روتور با استاتور درگیر شود.

اگر به هر دلیلی روتور یا استاتور دچار آسیب شده باشد، ماشین لباسشویی توان چرخاندن دیگ شستشو را نخواهد داشت؛ اگر هم این فرایند صورت بگیرد با سرعت بسیار کم یا حتی بدتر، با سر و صدای خیلی زیادی صورت خواهد گرفت.

با چک کردن و تعویض این قطعه در بسیاری از موارد مشکل برطرف خواهد شد.

9) ایراد در بورد کنترلی موتور

دیگر علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی بوش ممکن است ایراد در بورد کنترل موتور باشد. نیروی موتور لباسشویی، توسط بورد کنترلی موتور تامین می‎شود.

اگر این بورد دچار سوختگی یا نقص فنی شود، نه تنها ماشین لباسشویی روشن نخواهد شد، بلکه فرایند چرخش نیز صورت نخواهد گرفت و برای رفع مشکل مجبور به تعویض این قطعه خواهید بود.

10) خرابی سبد متحرک لباسشویی

محل قرارگیری سبد محرک، روی سیستم انتقال است و به گونه ای با گردونه داخلی نیز درگیر شده است. چنانچه نیروی چرخش، توسط سیستم انتقال نیرو تامین نشود، شما شاهد کند چرخیدن یا نچرخیدن دیگ شستشوی ماشین لباسشویی خواهید بود.

گاهی ممکن است سائیدگی بلوک محرک روی دیگ چرخشی باعث به وجود آمدن این مشکل شده باشد که با بررسی و تعویض این قطعه، مشکل ماشین لباسشویی شما برطرف خواهد شد.

کلام پایانی

در این مقاله ما 10 علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی بوش را توضیح دادیم. در صورتی که تمایل دارید که سال‌ها بدون هیچ مشکلی از ماشین لباسشویی خود استفاده کنید و با مشکلات این‌چنینی مواجه نشوید، با سرویس سالیانه و مراقبت اصولی تا حد زیادی از بروز مشکلات برای دستگاه تان جلوگیری خواهید کرد.

یکی از مهمترین عواملی که باعث بروز مشکلاتی مثل نچرخیدن دیگ شستشو، تمیز نشدن کامل لباس‌ها، نشتی آب و … می شود، پر کردن بیش از حد دیگ شستشو است. همیشه هنگام وارد کردن لباس‌ها به لباسشویی، ظرفیت و توان دستگاه خود را در نظر بگیرید و هیچ وقت بیش از حد مجاز آن را پر نکنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید