6 علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی بوش

علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی بوش
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برای لباسشویی‌های برندهای مختلف ایجاد می‌شود، تخلیه نشدن آب داخل آن و جمع آوری آب در بخش‌های مختلف لباسشویی است. این مشکل نیاز به بررسی دقیق داشته و به سادگی قابل حل نیست. علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی بوش می‌تواند موارد گوناگونی باشد که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته ایم.

چرا آب ماشین لباسشویی بوش تخلیه نمی‌ شود؟

چرا آب ماشین لباسشویی بوش تخلیه نمی‌ شود؟

قبل از اینکه علل این خرابی را با هم بررسی کنیم باید بدانید که همه لباسشویی‌ها دارای بخشی هستند که آب‌های جمع آوری شده را تخلیه می‌کند. معمولا این بخش در پشت دستگاه قرار داشته و شما می‌توانید با قرار دادن یک ظرف بزرگ زیر شیلنگ آن، آب محفظه را تخلیه کنید.

در نتیجه بهتر است که با توجه به دفترچه راهنمای دستگاه قبل از پیدا کردن راهکاری برای علت تخلیه نکردن آب لباسشویی بوش، این بخش را پیدا کرده و باتوجه به راهنمایی‌های دفترچه، آب محفظه را موقت تخلیه کنید.

به طور کلی اصلی‌ترین دلایلی که می‌تواند مشکل عدم تخلیه آب در لباسشویی ها را ایجاد کند، موارد زیر است:

  1. گرفتگی شلنگ تخلیه
  2. خرابی پمپ تخلیه
  3. خراب بودن کلید یا سوئیچ درب لباسشویی
  4. خراب بودن تسمه ماشین لباسشویی
  5. خراب بودن برد الکترونیک یا تایمر
  6. مسدود شدن مسیر خروجی آب

گرفتگی شیلنگ تخلیه

یکی از بخش‌هایی که معمولا تکنسین‌ها ابتدا سراغ آن می‌روند، شیلنگ تخلیه است. این شیلنگ که راه خروجی آب از دیگ لباسشویی به فاضلاب را ایجاد کرده است برخی مواقع دچار گرفتگی می‌شود.

زمانی که بدون بررسی جیب لباس‌ها، البسه را داخل لباسشویی می‌اندازید یا اینکه به لباس‌هایی که دچار پارگی شده‌اند، توجهی نمی‌کنید، مشکل گرفتگی شیلنگ تخلیه برایتان پیش خواهد آمد.

معمولا مواردی مانند سکه، آشغال داخل جیب، لباس پاره‌ای که بعد از شستشو بخشی از آن جدا شده و از راه خروجی قصد خارج شدن را دارد، باعث ایجاد انسداد می‌شود.

حال متوجه شدید که یکسری بی توجهی‌های ساده چقدر راحت شما را دچار مشکل می‌کند. برای بررسی انسداد شیلنگ تخلیه ابتدا باید آن را از بخش‌های متصل شده با ماشین جدا کنید.

در لباسشویی‌های برند Bosch این شیلنگ در پشت دستگاه قرار دارد. قبل از جدا کردن شیلنگ باید آب داخل درام را تخلیه کنید تا ناگهان محیط اطراف لباسشویی کثیف نشود.

تکنسین‌ها برای پیدا کردن بخش گرفتگی لوله، آن را خم کرده تا بخش مسدود شده خود را نشان دهد. برای رفع انسداد لوله تخلیه لباسشویی بهتر است راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • با آب جوش و سودا محلولی بسازید و مسیر لوله را کامل با آن شستشو دهید. بهتر است که این کار را چند بار انجام دهید.
  • پاک کننده‌های تخلیه نیز در باز کردن این مسیر کمک شایانی می‌کنند. این پاک کننده‌ها را می‌توانید از فروشگاه شوینده‌های بهداشتی، تهیه کنید.

خرابی پمپ تخلیه

خرابی پمپ تخلیه

یکی از اساسی‌ترین بخش‌های لباسشویی پمپ تخلیه است. این قطعه همان طور که از نامش پیداست وظیفه تخلیه آب داخل لباسشویی را دارد. خرابی این پمپ 2 حالت دارد:

1. ممکن است پروانه پمپ تخلیه با جسمی دچار گرفتگی شده باشد. کار باز کردن و بررسی این پمپ ساده نیست و بهتر است که برای بررسی انسداد پمپ تخلیه، از یک تکنسین خبره کمک بگیرید.

2. همچنین ممکن است عمر پمپ تخلیه به پایان رسیده باشد. در این صورت پمپ سوخته و باید تعویض شود. برای تعویض این قطعه حتما از مراکز مجاز تعمیرات لوازم خانگی بوش راهنمایی بگیرید.

گاهی ممکن است علت عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی بوش، کثیف بودن پمپ تخلیه یا گیر کردن اجسام خارجی داخل پمپ باشد. در اینصورت با تمیز کردن پمپ تخلیه مشکل برطرف خواهد شد.

گرفتگی فیلتر پمپ تخلیه

در بخش قبل گفتیم که پمپ تخلیه یکی از مهم‌ترین اجزای لباسشویی‌هاست. در لباسشویی‌های بوش نیز پمپ تخلیه جز مهم‌ترین اجزا به حساب می‌آید و درون خود یک فیلتر داشته که فرآیند تخلیه را راحت‌تر می‌کند.

در بیشتر لباسشویی‌های بوش این فیلتر در پنل جلویی دستگاه قسمت پایین قرار دارد و کاربر به سادگی می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند. این فیلتر معمولا دچار گرفتگی شده یا عمر آن به پایان می‌رسد و باعث تخلیه نشدن آب لباسشویی‌های بوش می‌شود.

برای پیشگیری از رخ دادن چنین مشکلاتی، فیلتر پمپ تخلیه را از دستگاه جدا کرده و آن را تمیز کنید. برای تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی بوش، از مواد شوینده ملایم، آبگرم و مسواک استفاده کنید.

خراب بودن کلید یا سوئیچ درب لباسشویی

خراب بودن کلید یا سوئیچ درب لباسشویی

تمامی لباسشویی‌های بوش روی درب خود یک کلید یا سوئیچ دارد. این سوئیچ در صورت خرابی می‌تواند مشکلاتی مانند تخلیه نکردن آب لباسشویی بوش را رقم بزند. دلیل اصلی خرابی این سوئیچ عدم باز و بسته کردن صحیح درب و مشکلات فرسایشی این قطعه به مرور زمان است. برای تست سوئیچ به صورت زیر عمل کنید:

  • واشر درب لباسشویی را باز کنید و کلید آن را به خوبی فشار دهید.
  • اگر صدای کلیک از این قطعه شنیده نشد، باید آن را تعویض کنید.

ایراد در تسمه ماشین لباسشویی بوش

لباسشویی‌ها در فرآیند تمیز کردن و شستشوی لباس‌ها تسمه‌هایی را برای چرخاندن پمپ و دیگ تعبیه کرده‌اند. این تسمه‌ها همانند دیگر تسمه‌های موجود در سیستم‌های مختلف مانند خودرو، فرسایشی بوده و به مرور زمان و در صورت خرابی، در سیستم شستشو و تخلیه آب مشکل ایجاد می‌کند.

اگر پنل پشت لباسشویی بوش خود را باز کنید این تسمه‌های به راحتی قابل بازبینی است. بهتر است که در بازه‌های زمانی مختلف این تسمه‌ها را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. تعویض تسمه‌های لباسشویی به نظر کار ساده‌ای نیست و پیشنهاد می‌شود که حتما از یک تکنسین تعمیر لباسشویی بوش راهنمایی بگیرید.

خراب بودن برد الکترونیک یا تایمر

فرآیند شستشو، تخلیه آب و … لباسشویی‌های بوش با تکنولوژی روز دچار تغییرات شده و اکنون وظیفه دستور نوع شستشو، زمان تخلیه آب و … به عهده برد الکترونیکی است. این برد همانند یک مرکز فرماندهی عمل می‌کند و تمامی دستورات مربوط به فرآیند شستشو و خشک کردن را به بخش‌های مختلف صادر می‌کند.

در صورتی که این بخش دچار مشکل شود، دستورالعمل‌های به درستی صادر نشده و در فرآیند لباسشویی خلل ایجاد می‌شود. فرآیند تخلیه آب لباسشویی نیز یکی از دستوراتی است که به عهده برد الکترونیکی است. اگر این برد دچار مشکل شود، فرایند تخلیه آب به درستی انجام نخواهد شد.

جلوگیری از بروز مشکل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

برای جلوگیری از بروز این مشکل برای ماشین لباسشویی بوش، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • به طور منظم فیلتر تخلیه را بررسی کنید و از آلودگی‌ها و رسوبات آن پاکسازی کنید. این کار باعث جریان صحیح آب در ماشین لباسشویی می‌شود.
  • اطمینان حاصل کنید که مواد شوینده مناسب استفاده می‌کنید. شوینده‌هایی که باعث ایجاد رسوبات و انسدادات در لوله‌ها می‌شوند را استفاده نکنید.
  • از تمیز کردن شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی غافل نشوید.
3.7/5 - (3 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید