علت ارور E15 ماشین ظرفشویی بوش و راهکار رفع آن

علت ارور E15 ماشین ظرفشویی بوش و راهکار رفع آن
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

بوش یک شرکت آلمانی شناخته شده است که با تولید محصولات باکیفیت توانسته رضایت مشتریان خود را جلب کند. اگر ماشین ظرفشویی بوش دارید، ممکن است در مقطعی از عمر دستگاه با کد خطای E15 مواجه شوید. اما این ارور به چه معناست؟ ارور E15 ماشین ظرفشویی بوش به این معنی است که آب در قسمت پایینی دستگاه جمع شده است. وقتی خطای E15 ظاهر می‌شود، ماشین ظرفشویی کار نمی‌کند بنابراین لازم است اقدامات لازم را برای رفع کد خطا انجام دهید.

دلیل نمایش ارور E15 ماشین ظرفشویی بوش

دلیل نمایش ارور E15 ماشین ظرفشویی بوش

اگر ماشین ظرفشویی بوش کد خطای E15 را نشان می‌دهد، به این معنی است که آب در ماشین ظرفشویی جمع شده و احتمال نشت آب از دستگاه وجود دارد.

شایع ترین دلایل این اتفاق عبارتند از:

  1. فیلتر مسدود شده
  2. سنسور/سوئیچ نشتی معیوب
  3. آبپاش معیوب
  4. ایراد در شیلنگ تخلیه
  5. خرابی پمپ تخلیه

رفع کد خطای E15 ظرفشویی بوش

برخی مواقع با انجام موارد ساده، می‌توانید این کد خطا را رفع کنید. اما برخی مواقع علت نمایش این کد خطا وجود نقص فنی در قطعات اصلی ماشین ظرفشویی مانند موتور یا پمپ تخلیه است. در اینصورت لازم برای عیب یابی دقیق‌تر، از یک تعمیرکار ظرفشویی بوش راهنمایی بگیرید. در ادامه راهکارهایی برای رفع کد خطا بیان شده است:

ماشین ظرفشویی را مقداری کج کنید

آب و برق ماشین ظرفشویی را قطع کنید سپس دستگاه را از کابینت یا دیوار بیرون بکشید. ماشین ظرفشویی را تا زاویه 45 درجه کج کنید و با قرار دادن چیزی زیر آن در جای خود محکم کنید. در برخی موارد، زمانی که ماشین ظرفشویی را برای مدتی کج کردید، کد خطا از بین می‌رود و ماشین ظرفشویی دوباره شروع به تخلیه آب می‌کند.

این به این دلیل است که وقتی دستگاه کج می‌شود، آب از سوییچ ایمنی خارج می‌شود و سوئیچ دوباره تنظیم خواهد شد. اگر کد خطای E15 هنوز نمایش داده شده است، باید راهکارهای بعدی را امتحان کنید.

فیلتر ماشین ظرفشویی را بررسی کنید

فیلتر ماشین ظرفشویی را بررسی کنید

گام بعدی این است که فیلتر ماشین ظرفشویی را بررسی و به خوبی تمیز کنید. اگر فیلتر ظرفشویی کثیف شده باشد، می‌تواند مانع از تخلیه مناسب آب شود. به همین دلیل ارور E15 ماشین ظرفشویی بوش روی صفحه نمایش داده می‌شود.

برای بررسی و تمیز کردن فیلتر کافی است:

  • محل قرارگیری فیلتر آب را پیدا کنید (در پایین ماشین ظرفشویی شما قرار دارد). برای دسترسی به آن، ممکن است لازم باشد پوشش زیرین آن را بردارید.
  • سپس، فیلتر را بچرخانید تا از جای خود خارج شود و آن را بردارید. گاهی اوقات فیلتر از دو قسمت تشکیل شده است که باید جدا جدا شوند.
  • پس از برداشتن، از آب گرم و صابون و مسواک برای تمیز کردن فیلتر استفاده کنید.
  • سپس فیلتر را خشک کرده و دوباره درجای خود قرار دهید. مطمئن شوید که آن را به طور ایمن در همان موقعیت قبلی قرار داده اید.
  • ماشین ظرفشویی را روشن کنید و بررسی کنید که آیا مشکل حل شده است یا خیر.

سنسور نشت آب را چک کنید

علت دیگر نمایش این کد خطای ماشین ظرفشویی بوش، نقص سنسور نشت است. این قطعه ممکن است به دلیل فرسودگی به درستی کار نکند. در اینصورت باید آن را تعویض کنید.

برای بررسی سنسور نشت آب به صورت زیر عمل کنید:

  • برق ماشین ظرفشویی را قطع کنید.
  • سنسور نشت را پیدا کنید (در صورت لزوم دفترچه راهنمای ظرفشویی بوش را بررسی کنید).
  • سنسور را برای هر گونه آسیب دیدگی بررسی کنید و اگر مولتی متر دارید، می توانید سنسور را بردارید و تداوم آن را بررسی کنید.
  • اگر سنسور آسیب دیده باشد یا تداوم نداشته باشد، باید تعویض شود. در غیراینصورت باید موارد بعدی را بررسی کنید.
  • اگر سنسور را تعویض کردید، ماشین ظرفشویی را دوباره روشن کنید و بررسی کنید که آیا کد خطا حذف شده است یا خیر.

بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی را بررسی کنید

بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی را بررسی کنید

آب پاش فشار آب را هنگام ورود به مخزن ماشین ظرفشویی تعیین می‌کند. گاهی اوقات ممکن است این قطعه دچار ترک یا شکستگی شود که باعث می‌شود آب در ظرفشویی جاری شده و باعث فعال شدن سنسور نشت شود. بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی را از نظر هرگونه ترک و شکستگی بررسی کنید. همچنین مطمئن شوید که دچار انسداد و گرفتگی نشده باشد.

برای رفع ارور E15 ماشین ظرفشویی بوش، شیلنگ تخلیه را بررسی کنید

علت دیگر نمایش این کد خطا، شیلنگ‌های معیوب است. گاهی اوقات شیلنگ‌های آب ماشین ظرفشویی ممکن است آسیب ببینند و این باعث می شود که آب به اشتباه در کف ظرفشویی جریان یابد. شیلنگ های ماشین ظرفشویی را از نظر هرگونه پارگی بررسی کنید. در صورتی که شیلنگ فرسوده یا پاره شده است، آن را تعویض کنید.

از مواد شوینده به میزان استاندارد استفاده کنید

برخی مواقع کاربران بیش از حد از مواد شوینده در ماشین ظرفشویی استفاده می کنند. این خطای ساده کاربر باعث می‌شود که در ظرفشویی کف زیادی تولید شود. در نتیجه، کف و آب به قسمت‌هایی از دستگاه وارد می‌شود که نباید برود. حتی ممکن است در این شرایط، آب از قسمت پایینی به بیرون نشت کند در نتیجه سوئیچ ایمنی فعال شده و باعث نمایش کد خطای E15 می‌شود.

لاستیک دور درب ظرفشویی بوش را بررسی کنید

لاستیک دور درب ظرفشویی بوش را بررسی کنید

اگر لاستیک دور درب ماشین ظرفشویی فرسوده یا پاره شده باشد نیز شاهد نشت آب از ظرفشویی و نمایش ارور e15 ماشین ظرفشویی بوش خواهیم بود. در اینصورت باید برای تعویض لاستیک دور درب اقدام کنید.

برای تعویض لاستیک دور درب ظرفشویی بوش، به صورت زیر عمل کنید:

  • ماشین ظرفشویی را از برق بکشید و درب را باز کنید.
  • لاستیک قدیمی را با احتیاط بیرون کشیده و از جای خود خارج کنید.
  • شیار را با یک پارچه یا اسفنج تمیز کنید تا هر گونه زباله از بین برود.
  • لاستیک دور درب جدید را با فشار دادن محکم آن در جای خود نصب کنید.
  • درب را ببندید و ماشین ظرفشویی را به برق بزنید تا بررسی کنید که نشتی برطرف شده است یا خیر.

جمع بندی

ارور E15 ماشین ظرفشویی بوش زمانی نمایش داده می‌شود که آب ماشین ظرفشویی به درستی تخلیه نشده باشد و مشکل نشتی در دستگاه وجود داشته باشد. علت بروز این مشکل می‌تواند موارد گوناگونی از جمله ایراد در پمپ تخلیه، فرسودگی شیلنگ‌ها، کثیف بودن فیلتر، استفاده از مواد شوینده بی کیفیت یا استفاده از شوینده به میزان زیاد باشد.

در صورتی که دانش و مهارت کافی در زمینه تعمیرات ندارید، برای رفع اصولی مشکل و جلوگیری از آسیب به سایر قطعات، حتما از نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی بوش راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

4.6/5 - (11 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید