چگونه تایم ماشین ظرفشویی را کم کنیم؟

کاهش تایم ماشین ظرفشویی
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

گاهی اوقات حین کار کردن با ماشین ظرفشویی بوش، ممکن است احساس کنید که فرایند شستشو، خیلی بیشتر از حالت عادی شده است. دلیل اصلی غالب افرادی که از ماشین‌های ظرفشویی استفاده می‌کنند، مصرف کمتر آب و مواد شوینده است. با این حال گاهی به دلایل متفاوت ممکن است زمان شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی بیش از اندازه طول بکشد. در این مقاله در مورد دلایل بروز این مشکل صحبت خواهیم کرد. به علاوه، راهکارهایی برای کم کردن مدت زمان شستشوی ظرفشویی در اختیارتان قرار خواهیم گذاشت.

مدت زمان عادی و نرمال برای شستن ظروف در ماشین ظرفشویی چه قدر است؟

این موضوع غیر قابل انکار است مدت زمان نرمال شستشوی ظروف با ماشین ظرفشویی Bosch، حدود 2 تا 3 ساعت است. البته این تایم، بستگی به مقدار ظروفی که درون ظرفشویی قرار دارد و برنامه‌ای که انتخاب کرده‌اید هم دارد.

هر چه بیشتر در مورد نحوه‌ی کارکرد ماشین ظرفشویی و برنامه‌های شستشوی مختلف بدانید، بهتر می‌توانید با ترکیب برنامه‌ها، به کم کردن مدت زمان شستشوی ظرفشویی خود کمک کنید. به این ترتیب نتیجه‌ی بهتری نیز از پروسه شستشو به دست خواهید آورد. و نیاز کمتری به تعمیرکار ظرفشویی بوش خواهید داشت و عمر وسیله ی شما بیشتر خواهد شد.

ممکن است با دانستن این نکات خیلی ساده، متوجه شوید که بیشتر شدن تایم شستشو، ممکن است به خاطر اشتباه خودتان باشد. چرا که با انتخاب یک برنامه‌ی شستشوی اشتباه، باعث بیشتر شدن زمان شستشو شده‌اید.

گاهی اوقات هم انتخاب برنامه شستشوی اشتباه، دلیل اصلی به وجود آمدن این مشکل نیست. ممکن است وجود برخی مشکلات فنی در ماشین ظرفشویی، این مشکل را به وجود آورده باشد. در ادامه تمامی این موارد را با هم بررسی خواهیم کرد.

علت طولانی شدن زمان شستشوی ماشین ظرفشویی چیست؟

یکی از موارد مهمی که باعث طولانی‌تر شدن زمان شستشوی ماشین ظرفشویی می‌شود، انتخاب برنامه‌ی ECO است. نام دیگر این برنامه شستشو، برنامه اقتصادی است که به نسبت سایر برنامه‌های شستشو، آب و برق کمتری مصرف می‌کند، از این رو ممکن است پروسه شستشوی ظروف، کمی بیشتر از حالت عادی طول بکشد. ولی گاهی اوقات وجود برخی نقص‌های فنی نیز می‌تواند باعث طولانی شدن فرایند شستشو شود.

اگر شما هم به دنبال کم کردن مدت زمان شستشوی ظرفشویی خود هستید، خوب است که اطلاعات کافی در مورد مواردی که خواهیم گفت، داشته باشید.

تایم ماشین ظرفشویی

وجود اختلال در سیستم جریان آب

یکی از مواردی که باعث طولانی شدن تایم شستشو می‌شود، وجود نقص فنی در سیستم جریان آب و برخی موارد مرتبط مثل پمپ تخلیه یا پمپ گردش آب، شیر برقی، شلنگ ورودی، شلنگ تخلیه است.

برای کم کردن مدت زمان شستشوی ظرفشویی و رفع این مشکل، بهترین کار کمک گرفتن از یک نمایندگی تعمیرات بوش است.

مسدود شدن مسیر گردش آب

گاهی اوقات به خاطر برخی مشکلات مثل استفاده نکردن از نمک مخصوص ماشین ظرفشویی، بالا بودن سختی آب و… شاهد زیاد شدن زمان شستشو و بروز برخی مشکلات فنی در ماشین ظرفشویی خواهید بود. در واقع به دلیل سختی آب و عدم استفاده از نمک ظرفشویی، ممکن است برخی رسوبات در مسیر گردش آب به وجود بیاید که اجازه ندهد آب تخلیه شود و همین امر باعث بیشتر شدن زمان شستشو خواهد شد. گاهی هم پارگی یا خمیدگی شیلنگ‌های تخلیه ممکن است این مشکل را به وجود آورده باشد که تمامی این موارد را به صورت اصولی باید بررسی کرد.

بسته نبودن پمپ گردش آب

شیلنگ‌های آب سرد و گرم که پشت ماشین ظرفشویی قرار گرفته‌اند، متصل به یک شیر پرکننده هستند. گاهی اوقات ممکن است این شیر به هر دلیلی باز شود و آب به صورت مداوم در داخل ماشین ظرفشویی جریان داشته باشد.

برای از بین بردن این مشکل و کم کردن مدت زمان شستشوی ظرفشویی، کافیست ماشین ظرفشویی را از برق خارج کنید و با بررسی بیشتر شیر سوپاپ و اتصالات مربوط به آن، این مشکل را برطرف کنید.

کم بودن فشار آب

یکی دیگر از مشکلات رایجی که باعث طولانی‌تر شدن زمان شستشو در ماشین ظرفشویی می‌شود، کم یا زیاد بودن فشار آب است. در حالت عادی، میزان آب ورودی مورد نیاز برای شستشوی ظروف با ماشین ظرفشویی، بین 20 تا 120 پاسکال است. اگر به هر دلیلی این میزان کمتر یا بیشتر شود، ممکن است مدت زمان شستشو نیز بیشتر از حالت عادی طول بکشد.

کم بودن فشار آب

خرابی ترموستات

وظیفه‌ی اصلی ترموستات در ماشین ظرفشویی، بررسی دمای آب مورد نیاز است؛ وقتی که دمای آب به حد مجاز برسد، دستور شروع فرایند شستشو، داده می‌شود. اگر به هر دلیلی ترموستات ماشین ظرفشویی دچار مشکل شود، ممکن است فرایند شستشو خیلی بیشتر از حالت عادی طول بکشد.

برای بررسی‌های بیشتر و تخصصی‌تر این قطعه‌ی مهم ماشین ظرفشویی، حضور یک تکنسین ماهر ضرورت دارد. چرا که عدم رسیدگی به موقع، ممکن است خسارات زیادی را برای شما به وجود بیاورد.

خرابی المنت ماشین ظرفشویی

از دیگر عواملی که ممکن است باعث بالا رفتن فرایند شستشو شود، خرابی المنت ماشین ظرفشویی است. وظیفه‌ی اصلی المنت در ماشین ظرفشویی، گرم کردن آب و شروع فرایند شستشو است. واضح است که اگر این قطعه عملکرد درست خود را از دست داده باشد، فرایند شستشو دچار اختلال می‌شود.

برای کم کردن مدت زمان شستشوی ظرفشویی و رفع مشکل خرابی المنت، نیاز است که دستگاه شما به صورت تخصصی توسط تکنسین بررسی و عیب‌یابی شود.

خرابی سنسورهای شستشو

وظیفه‌ی اصلی سنسورهای شستشو، کامل کردن فرایند شستشو به صورت خودکار است. اگر به هر دلیلی این سنسورها دچار اختلالی شوند، سیگنال‌های لازم برای کامل کردن این فرایند ارسال نخواهند شد و ممکن است همین امر، موجب طولانی‌تر شدن فرایند شستشو شود.

برای رفع این مشکل کافیست این دستورالعمل ساده را انجام دهید:

قبل از هر چیزی باقیمانده‌ی مواد غذایی و رسوباتی که در کف ماشین ظرفشویی جمع شده‌اند را خارج و آن را به طور کامل تمیز کنید. برای تمیز کردن این بخش، می‌توانید کمی سرکه را درون کاسه‌ای بریزید و این کاسه را در طبقه‌ی بالا ماشین ظرفشوی قرار دهید. سپس ماشین ظرفشویی را با قوی‌ترین برنامه‌ شستشو روشن کنید تا سرکه به تمامی بخش‌ها نفوذ پیدا کند و این مشکل را برطرف کند.

اگر با انجام دادن این کار مشکل برطرف نشد، احتمال اینکه سنسورها سوخته یا خراب شده باشند وجود دارد. برای بررسی و رفع این مشکل، باید از یک تکنسین برای رفع این مشکل کمک بگیرید.

خرابی برد کنترل

وظیفه اصلی برد، کنترل کردن همه قسمت‌ها و عملکردهای ماشین ظرفشویی است. اگر به هر دلیلی این قطعه مهم دچار اختلال شود، ممکن است دستوراتی مثل خاموش و روشن شدن دستگاه و… انجام نشود و همین امر باعث افزایش زمان شستشوی ماشین ظرفشویی Bosch شود. برای کم کردن مدت زمان شستشوی ظرفشویی و رفع این مشکل، نیاز به بررسی تخصصی خواهید داشت.

خرابی برد کنترل

کثیفی فیلترها

دیگر علت طولانی‌تر شدن پروسه‌ی شستشوی ظروف، کثیفی فیلترهاست. ‌وقتی که فیلترها کثیف شده باشند و جرم و رسوب روی آنها نشسته باشد، این مشکل به وجود خواهد آمد.
برای رفع این مشکل، کافیست فیلترها را خارج کنید و با موارد شوینده آنها را تمیز کنید.

از بین رفتن عایق‌های نمدی ماشین ظرفشویی

از اصلی‌ترین وظایف عایق‌های نمدی ماشین ظرفشویی، حفظ گرما در داخل دستگاه است. اگر این عایق‌ها به هر دلیلی دچار اختلال شوند، دمای آب کاهش پیدا می‌کند و ترموستات و المنت‌ها، مجبور به کار کردن مجدد برای گرم نگه داشتن آب خواهند بود.
بهترین کار برای رفع این مشکل، تعویض عایق‌ها است. با انجام این کار به کم کردن مدت زمان شستشوی ظرفشویی خود کمک خواهید کرد.

استفاده نادرست از برنامه‌های شستشو

گاهی اوقات با استفاده از برنامه‌ی شستشو نامناسب ممکن است شاهد طولانی‌تر شدن فرایند شستشو شوید. اگر از برنامه‌هایی مثل ECO و یا HOT Wash و یا Sani Wash برای شستشو استفاده کنید، ممکن است مدت زمان شستشو افزایش پیدا کند.
با شناخت کافی نسبت به برنامه‌های شستشو، به کم کردن مدت زمان شستشوی ظرفشویی کمک خواهید کرد.

کم کردن مدت زمان شستشوی ظرفشویی

برای کم کردن مدت زمان شستشوی ظرفشویی می‌توانید از گزینه‌هایی مثل half loud استفاده کنید. استفاده کردن از برنامه‌ای مثل half loud این امکان را خواهید داشت که هم در مصرف برق صرفه‌جویی کرده باشید و هم اینکه مدت زمان زیادی را برای شستشوی ظروف منتظر نباشد.

استفاده از این برنامه شستشو این مزیت را دارد که اگر ظرف‌ها کمتر از ظرفیت ماشین ظرفشویی باشند هم امکان روشن کردن دستگاه را دارید و در مدت زمان کوتاهی، تمامی ظروف به خوبی تمیز خواهند شد.

در صورتی که این گزینه فعال نباشد و بخواهید از یک سبد ماشین ظرفشویی برای شستن ظرف‌ها استفاده کنید، ماشین ظرفشویی، هر دو سبد را شستشو خواهد داد و آب و برق بیشتری مصرف خواهد کرد!

حذف برنامه های تکمیلی و کاهش تایم شستشو

یکی از روش‌های دیگر برای کم کردن مدت زمان شستشوی ظرفشویی، حذف برنامه‌های تکمیلی است که باعث زیاد شدن پروسه‌ی شستشوی ظروف می‌شود. چنانچه در این مقاله عنوان شد، بسیار مهم است که انتخاب برنامه‌های شستشو، به صورت هوشمندانه انجام گیرد. چرا که با انجام این کار، تا حد زیادی در مصرف برق هم صرفه‌جویی خواهد شد.

برنامه‌های تکمیلی ممکن است اضافه کردن گزینه‌هایی مثل آب‌کشی اضافی، آب‌کشی با آب داغ و استفاده از برنامه UV، برای از بین بردن تمامی باکتری‌های احتمالی موجود در ظروف است. استفاده از تمامی این موارد به صورت همزمان یا به تنهایی، زمان شستشو را تا حد زیادی بالا خواهد برد.

جمع‌بندی و حرف آخر

در این مقاله تمامی مواردی را که به کم کردن مدت زمان شستشوی ظرفشویی کمک می‌کنند، با هم بررسی کردیم. با به کارگیری تمامی مواردی که در این جدول آمده است، می‌توانید تا حد زیادی در وقت و هزینه‌های خود صرفه جویی کنید:

علل طولانی شدن تایم شستشوی ظرفشویی

 

علل طولانی شدن تایم شستشوی ظرفشویی
1 وجود اختلال در سیستم جریان آب و بررسی بیشتر
2 مسدود شدن مسیر گردش آب و رفع گرفتگی آن
3 بسته نبودن پمپ گردش آب و بررسی آن
4 کم بودن فشار آب
5 خرابی ترموستات
6 خرابی المنت ماشین ظرفشویی
7 خرابی سنسورهای شستشو
8 خرابی برد کنترل
9 کثیفی فیلترها
10 از بین رفتن عایق‌های نمدی ماشین ظرفشویی
11 استفاده نادرست از برنامه‌های شستشو

سوالات متداول
• مدت زمان عادی برای شستشو در ماشین ظرفشویی چقدر است؟
هر مدل ماشین‌ظرفشویی ممکن است زمان‌های مختلفی را برای شستشو نیاز داشته باشند، ولی به طور میانگین، این مدت زمان بین 2 تا 3 ساعت بر اساس برنامه‌های شستشوی انتخابی ممکن است متغیر باشد.

• به چه دلیل گرفتگی آب در پمپ تخلیه باعث طولانی‌تر شدن پروسه‌ی شستشو می‌شود؟
گرفتگی آب در مسیر پمپ تخلیه و یا شلنگ‌ها موجب می‌شود که دستگاه نتواند آب‌های کثیف را به طور کامل خارج کند و همین امر ممکن است باعث طولانی‌تر شدن فرایند شستشو شود.

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید