ارورهای ماشین ظرفشویی بوش

ارور ماشین ظرفشویی بوش
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

با پیشرفت تکنولوژی، لوازم خانگی نیز به همین صورت روز به روز پیشرفت را پذیرفته و کار را برای کاربران ساده‌تر کرده‌اند. تمامی بخش‌های فرآیند سیستمی لوازم خانگی مکانیزه شده و در زمان خرابی، کدهایی را به نمایش می‌گذارند. این ارورها هر کدام برای یک یا چند قطعه یا برای یک یا چند خرابی در نظر گرفته شده‌اند و زمانی که این ارورها را مشاهده کردید، می‌بایست علت این خرابی را با توجه به علائمی که نشان می‌دهد، پیدا کرده و در پی حل این مشکل باشید. در این مقاله ارور ماشین ظرفشویی بوش و علت هر یک بیان شده است.

کد خطا یا ارور ماشین ظرفشویی

چگونه ارور یا خطای ماشین ظرفشویی بوش را برطرف کنیم؟

تقریبا تمامی مدل‌های ماشین ظرفشویی بوش به سیستم تشخیص خودکار کد خطا یا ارور مجهز هستند. معمولا زمانی که دستگاه به درستی فرآیند شستشو را انجام می‌دهد، هیچ اروری را مشاهده نمی‌کنید اما به محض خرابی یا خلل در فرآیند شستشو، کد خطاهایی به صورت متناوب روی نمایشگر دستگاه، نشان داده می‌شود.

این لیست برای کاربران عادی و مصرف کنندگان دستگاه بسیار کاربردی و مهم است. برخی از این کدهای خطا به سادگی توسط کاربر قابل رفع است و شما را نیازمند درخواست تکنسین نمی‌کند. خطاهایی که با یک ریست ساده به حالت اول برگشته و دستگاه کارکرد قبلی خود را ارائه می‌دهد. اما برای رفع برخی ارورها باید از یک تکنسین حرفه‌ای کمک بگیرید.

رفع ارور ماشین ظرفشویی بوش

رفع کد خطای ماشین ظرفشویی بوش به طور کلی کار ساده‌ای نیست و می‌بایست توسط یک تکنسین متخصص صورت بگیرد. اما به طور کلی برای رفع این خطاها ابتدا می‌بایست به طور کامل با فرآیند سیستمی ماشین‌های ظرفشویی بوش آشنا شوید.

آشنایی با این فرآیند به شما کمک می‌کند که بدانید کدام قطعه در کدام بخش از دستگاه قرار دارد، هر کدام از قطعات چه کارایی دارند و چطور می‌توان برخی از قطعات را بدون نیاز به تکنسین تعویض یا تعمیر کرد.

بعد از اینکه به طور کامل با طرز کار ماشین ظرفشویی بوش آشنا شدید، حال جدول تجزیه و تحلیل کد خطاهای این دستگاه برای شما قابل فهم است. ما در این مقاله سعی کردیم تمامی ارورها را به طور کامل بررسی کنیم.

شما به سادگی متوجه می‌شوید که هر کد خطا مربوط به کدام بخش از ماشین ظرفشویی است. کدام عملکرد دستگاه دچار اختلال شده و این کد خطا چگونه باعث خرابی دیگر بخش‌های ماشین می‌شود.

اما به طور کلی برای رفع ارور ماشین ظرفشویی بوش می‌بایست بعد از تشخیص نوع خطا و اینکه کدام قطعه باعث ایجاد این خطا شده است، راهکارهای اساسی تعمیر ماشین ظرفشویی بوش را پیش بگیرید. این راهکارها شامل دستورالعمل‌هایی است که فقط تکنسین‌های آموزش دیده و حرفه‌ای از آن خبر داشته و می‌توانند با چند راهکار مشکل را برطرف کنند.

ارورهای ماشین ظرفشویی بوش

تمامی کدهایی که در ادامه برای شما تجزیه و تحلیل می‌کنیم برگرفته از سایت مرجع ماشین‌های ظرفشویی بوش است. این لیست تقریبا برای 90 درصد ماشین ظرفشویی‌های برند بوش در بازار کاربردی است و کاربران و تکنسین‌های تعمیر این دستگاه، می‌توانند برای بهبود روند تعمیر و رفع مشکلات ماشین ظرفشویی از آن استفاده کنند.

کد خطای E0

کد خطای E0 در ماشین ظرفشویی بوش نشان دهنده وجود یک مشکل عمومی است که ممکن است به علت‌های مختلفی رخ دهد. در برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی بوش، کد E0 به مشکلات مربوط به سیستم الکترونیکی ظرفشویی اشاره می‌کند.

کد خطا یا ارور E01 یا F01

سطح پر کردن آب را بررسی کنید. اگر سطح آب کم باشد، هیتر روشن نخواهد شد. اگر سطح آب درست باشد، المنت حرارتی یا هیتر ممکن است دچار مشکل شده باشد. یک نارسایی گرما به معنای دسترسی به هیتر است و نیاز به باز کردن ماشین ظرفشویی دارد.

ارور E02 یا F02 ماشین ظرفشویی بوش

کد خطای ماشین ظرفشویی بوش

معمولا به صورت متناوب ارور E02 و ارور E01 روی نمایشگر ماشین ظرفشویی نمایش داده می‌شود که مربوط به وجود مشکل در سنسور درجه حرارت آب است. برای اینکه بتوانید این خطا را رفع کنید می‌بایست توسط یک مولتر متر مقاومت‌ سنسور درجه حرارت را چک کنید. در صورت نیاز این سنسور باید تعویض شود.

کد خطای E09 یا F09

زمانی که المنت خطی ظرفشویی دچار مشکل می‌شود، این ارور نمایش داده خواهد شد. در برخی ماشین‌های ظرفشویی نیز این ارور مربوط به المنت هیتر بوده که نوعی نشانه برای تعویض آن است. برای رفع این خطا نیز به یک مولتی متر نیاز دارید تا قبل از تعویض المنت هیتر، آن را تست کنید.

کد خطا یا ارور E10 یا F10

این مورد نیز تا حدودی به المنت هیتر مرتبط است. برای این خطا می‌بایست از نبود انسداد و گرفتگی‌های داخل ظرفشویی مطمئن شوید. وجود رسوبات آهکی می‌تواند تعامل درست آب با المنت را ضعیف کرده و در سیستم اختلال ایجاد کند.

کد خطای E11 یا F11 ماشین ظرفشویی بوش

زمانی که برق به اندازه کافی به سنسور حرارتی نرسد یا اینکه بین ماژول و سنسور درجه حرارت، اتصال مناسبی وجود نداشته باشد، این ارور ماشین ظرفشویی بوش، نمایش داده می‌شود.

در این مورد باید مواردی مانند اتصالات مربوط به سنسور درجه حرارت، سیم کشی از سنسور به بخش آسیب دیده و اتصالات ماژول کنترل را کامل بررسی کنید.

کد خطا یا ارور E12 یا F12

این ارور تاکنون روی تنها چند مدل از ماشین‌های ظرفشویی بوش دیده شده است. زمانی که روی المنت هیتر ظرفشویی گرد و خاک و کثیفی قرار بگیرید، به خاطر ایجاد مشکل در سیستم، این خطا روی نمایشگر، نمایش داده می‌شود.

نکته مهم: دقت کنید که برخی از ماشین‌های ظرفشویی دارای نوعی خاص از المنت هیتر هستند که امکان برداشتن و گردگیری و نصب دوباره را داشته و کار را برای شما کاربران مصرف کننده ساده کرده است.

کد خطا یا ارور E03 یا F03

اگر دستگاه با مشکل پر کردن آب در محفظه روبرو شود، این خطا نمایش داده می‌شود. در صورتی که ماشین ظرفشویی شما از مدل‌های جدید برند بوش باشد، سیستم آبگیری دستگاه پیشرفته بوده و با نمایش این ارور خود به خود آب تخلیه می‌شود و بعد این ارور نمایش داده می‌شود.

اما اگر لباسشویی شما مربوط به 7 تا 10 سال گذشته است. آبگیری دستگاه انجام شده و در صورت پر نشدن، به شما با این ارور هشدار می‌دهد.

کد خطا یا ارور E05 یا F05

ارور ماشین ظرفشویی بوش

این ارور برعکس ارور قبلی زمانی نمایش داده می‌شود که دستگاه بیش از اندازه پرآب شده باشد. در این صورت سنسور آب نمی‌تواند روند آبگیری را متوقف کند. در این حالت بهتر است مواردی مانند سنسور سطح آب را از وجود کثیفی، بررسی کنید. اتصالات و سیم کشی‌هایی که به اتصالات سنسور متصل است را بررسی کنید و در آخر شیرپرکن را نیز چک کنید.

کد خطا یا ارور E08 یا F08

این ارور ماشین ظرفشویی بوش مشابه ارور E03 است و به عدم پر شدن اندازه کافی ماشین ظرفشویی اشاره دارد.

ارور E13 یا F13 ماشین ظرفشویی بوش

اگر دمای آبی که برای ماشین ظرفشویی استفاده می‌شود به بیش از 75 درجه سانتی گراد برسد، این ارور نمایش داده می‌شود. معمولا این مورد پس از نصب دستگاه یا نصب‌های مجدد رخ می‌دهد که شیرپرکن و اتصالات مربوط به آب به درستی نصب نشده باشد.

کد خطا یا ارور E16 یا F16

زمانی که ماشین ظرفشویی نتواند آب ورودی به دستگاه را بنا به دلایلی کنترل کند و به اندازه کافی دستگاه را پرآب کند، این کد خطا نمایش داده می‌شود.

کد خطا یا ارور E17 یا F17

این خطا زمانی رخ می‌دهد که شیر ورودی دستگاه به اصطلاح اورلپ یا روی هم افتاده باشد یا اینکه فشار آب به قدری زیاد است که امکان کنترل آن وجود ندارد.

در این صورت بهترین کار ریست کردن دستگاه (راه اندازی مجدد) است تا ارور پاک شده و دستگاه به فرآیند قبلی خود ادامه دهد. در صورتی که این مورد برطرف نشد بهتر است که سنسور ورودی آب را نیز بررسی کنید.

کد خطا یا ارور E18 یا F18

زمانی که سطح آب دستگاه بسیار پایین‌تر از حد نرمال باشد، این ارور در نمایشگر ماشین ظرفشویی بوش نشان داده می‌شود. معمولا زمانی این مشکل رخ می‌دهد که شیر آب ورودی دچار مشکل شده باشد.

کد خطا یا ارور E19 یا F19

این مورد برای زمانی رخ می‌دهد که بخش جاقرصی ماشین ظرفشویی مشکل داشته و سنسورها نمی‌توانند آن را تشخیص دهند. باید سیم‌های متصل به اجزا را بررسی کنید.

کد خطای E21 یا F21 ماشین ظرفشویی بوش

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که پمپ ماشین ظرفشویی دچار مشکل شده باشد. در این مورد باید پروانه پمپ را بررسی کنید و در صورت آسیب دیدگی آن را تعویض کنید یا در صورت نیاز، آن را تمیزکاری و روغن کاری کنید.

بررسی و تعمیر پمپ ماشین ظرفشویی، نیازمند دانش و مهارت در زمینه تعمیرات است. در صورت وجود مشکل در این قطعه، از مرکز مجاز تعمیرات بوش کمک بگیرید.

ارورهای مربوط به تخلیه و پر کردن آب در ظرفشویی بوش

کد خطاهای مربوط به تخلیه و پر کردن آب در ظرفشویی بوش

این خطاها معمولا کمتر رخ می‌دهد. اگر مدت زمانی زیادی است که از ماشین ظرفشویی بوش خود استفاده می‌کنید، در صورت عدم سرویس به موقع آن توسط تکنسین‌های حرفه‌ای، ممکن است که با این رشته ارورها روبرو شوید:

کدهای خطا شرح کد خطا و راهکار

کد ارور E03 یا F03

کد ارور E05 یا F05

کد ارور E08 یا  F08

کد ارور E13 یا F13

کد ارور E16 یا  F16

کد ارور E17 یا F17

کد ارور E18 یا F18

کد ارور E19 یا  F19

کد ارور E21 یا F21

عدم تخلیه به موقع آب

مشکلات در پر کردن آب ماشین ظرفشویی

کد خطاهای مربوط به انسداد در ماشین ظرفشویی بوش

انسداد در ماشین ظرفشویی زمانی رخ می‌دهد که شما اضافات غذا را از روی ظرف‌ها پاک نکنید. این اضافه وارد مسیرهای فرآیند شستشو شده و در این فرآیند خلل ایجاد می‌کند. این کد خطاها عبارت‌اند از:

کدهای خطا شرح کد خطا
ارور E07 یا F07 عدم چینش استاندارد ظروف داخل ماشین ظرفشویی

وجود گرد و کثیفی در مسیر شستشوی ظرفشویی

ارور E22 یا F22

خرابی پمپ

کثیفی یکی از فیلترهای دستگاه

ارور E24 یا F24

مسدود شدن شیلنگ تخلیه دستگاه

وقوع این ارور برخی موارد به صورت غیر منتظره رخ داده و باید توسط تکنسین بررسی شود

ارور E25 یا F25 نازل یا شیلنگ تخلیه مسدود است

 

ارورهای مربوط سنسورهای و سوئیچ‌ های آب ماشین ظرفشویی

ماشین‌ ظرفشویی‌های بوش معمولا دارای سنسورهای زیادی در بخش‌های مختلف دستگاه هستند که در وضعیت‌های مختلف، واکنش‌های مختلفی دارند و در صورت نیاز روی نمایشگر دستگاه، ارورهایی را نشان می‌دهند.

زمانی که این سنسورها دچار مشکل شوند، سیستم تشخیص خودکار ماشین ظرفشویی این مورد را شناسایی و با کدهای زیر آن را نشان می‌دهد:

ارور ماشین ظرفشویی بوش شرح کد خطا
خطا یا ارور E04 یا  F04 خرابی سنسور کنترل فشار و جریان آب

سختی آب باعث ایجاد شدن این مشکل در سنسور می‌شود.

خطا یا ارور E06 یا  F06 خرابی سنسور کیفیت آب
خطا یا ارور E14 یا  F14 خرابی سنسور کنترل مقدار آب ورودی به دستگاه
خطا یا ارور E15 یا  F15

خرابی سنسور توقف آب (این سنسور در ماشین‌ ظرفشویی های نسل جدید بوش وجود دارد)

نشتی‌های موجود در دستگاه را باید بررسی کنید

خطا یا ارور E26 یا  F26 خلل در سوئیچ و تنظیم کننده آب
خطا یا ارور E28 یا  F28 خرابی سنسور کثیفی آب

کد خطاهای مربوط به سیم کشی و اتصالات ماشین ظرفشویی

ماشین‌ ظرفشویی‌های جدید دارای سیستم برقی پیچیده‌ای هستند. اگر مشکلی در هر کدام از ترمینال‌ها یا بخش‌های مختلف آن به وجود بیاید، ارورهای زیر نمایش داده می‌شود:

کدهای خطا شرح خطا و راهکار
خطا یا ارور E01 یا  F01

وجود اشکال در سیستم الکتریکی یا الکترونیکی

دستگاه نیاز به راه اندازی مجدد دارد

خطا یا ارور E20 یا  F20

اتصال کوتاه یا قطع کامل برق

عملکرد نامناسب سیم کشی دستگاه

خطا یا ارور E23 یا  F23

مشکل برقی در پمپ تخلیه دستگاه

نیاز به تعویض پمپ تخلیه

خطا یا ارور E27 یا  F27 ظرفشویی بوش

مشکلات مربوط به نوسان ولتاژ

بهتر است که دستگاه را با تنظیم ولتاژ مناسب به برق وصل کنید

خطا یا ارور E31 یا  F31

وجود مشکل در بخش هیتر یا پمپ حرارتی دستگاه

هیتر را بررسی کنید.

سایر ارورهای ماشین ظرفشویی بوش

معمولا این کد خطاها ساختاری متفاوت نسبت به کد خطاهای سری E و F دارد و به صورت زیر است:

ارور ماشین ظرفشویی بوش شرح خطا و راهکار
کد خطا A  یا B

خطای سنسور آب

نشتی‌های ماشین ظرفشویی را بررسی کنید

کد خطا C

سرعت سنج یا تاخوی موتور مشکل دارد

سیم کشی موتور و تاخو بررسی شود

کد خطا D

مشکل در سیم کشی دستگاه

سیم کشی در PCB کامل بررسی شود

کد خطا E

دریچه مقسم آب مشکل دارد

دریچه مقسم و سیم کشی بررسی شود

کد خطا F تأخیر در پر شدن آب دستگاه
کد خطا G

مقسم تریاک مشکل دارد

سیم کشی‌ها بررسی شود

کد خطا  H و K

عدم گرم شدن آب توسط دستگاه

المنت هیتر، ترموستات و سیم کشی‌ها را بررسی کنید

کد خطا O

سنسور فشار خطا دارد

بررسی سنسور و سیم کشی آن

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید