4 دلیلی که عامل روشن نشدن لامپ یخچال هستند!

4 دلیلی که عامل روشن نشدن لامپ یخچال هستند!
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

شاید برای شما هم بارها اتفاق افتاده باشد که درب یخچال خود را باز کرده‌اید و متوجه شدید لامپ آن روشن نمی‌شود. زمانی که در تاریکی به سراغ یخچال می‌روید این روشنایی یخچال است که باعث می‌شود آن چیزی را که مد نظر دارید، پیدا کنید. ما در این مطلب به شما خواهیم گفت علت روشن نشدن لامپ یخچال چیست و به طوری کلی چه مواردی سبب خراب شدن لامپ یخچال می‌شوند.

کاربرد لامپ یخچال

لامپ درون یخچال کاربردها زیادی می‌تواند برای ما داشته باشد که در ادامه به چند کاربرد مهم آن می‌پردازیم. اگر درب یخچال دچار آسیب دیدگی شود، بدین وسیله می‌توانید به خوبی تشخیص دهید درب باز است یا خیر، اگر درب یخچال را ببندید اما به خوبی بسته نشود از طریق این روشنایی می‌توانید به موقع متوجه شوید. اگر لامپ خاموش- روشن شود می‌تواند نشان دهنده ایراد برقی در این وسیله باشد.

روشن نشدن لامپ یخچال

دلایل‌های بسیار زیادی وجود دارد که باعث این خرابی می‌شود. ایرادات فنی و غیر فنی که بسیار مهم هستند:

1. سوختن لامپ یخچال

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین علل روشن نشدن درب یخچال سوختن کامل لامپ است. لامپ یخچال نیز مانند هر وسیله‌ای عمر مشخصی دارد که اگر از آن تاریخ بگذرد می‌سوزد یا نیم سوز می‌شود. اگر یخچال بوش شما برای چند سال گذشته باشد، ممکن است بر اثر نوسانات برق دچار این سوختی شده باشد. همچنین اگر وسیله نو هست علت آن را می‌توانیم همان قطع و وصل شدن و نوسانات برق بدانیم.

شما می‌توانید به راحتی این وسیله را از لوازم الکتریکی تهیه کنید. اگر در این کار تجربه دارید، یخچال را از برق کشیده و لامپ را در محفظه خود نصب کنید.

لامپ مناسب برای کمتر مصرف کردن انرژی

2. چک کردن سرپیچ

شما می‌توانید لامپ یخچال را جدا کرده و آن را در جای دیگر امتحان کنید. اگر لامپ سالم بود مشکل می‌تواند از سرپیچ باشد. به احتمال زیاد سوخته یا دچار زنگ زدگی شده است. این ایرادات باعث می‌شود برق جریان نیابد و لامپ روشن نشود. این مورد هم می‌تواند یک علت روشن نشدن لامپ یخچال باشد.

3. سوختن برد الکترونیکی

فرض می‌کنیم که همه موارد بالا را چک کردید و مشکلی وجود نداشته است. در مرحله بعدی باید به سراغ برد الکترونیکی بروید. ممکن است علت روشن نشدن لامپ یخچال سوختن یک خازن در مدار باشد. لازم به ذکر است که اگر تخصص ندارید نمی‌توانید از پس این مشکل به تنهایی بربیایید و ممکن است به بخش‌های دیگر هم آسیب وارد کنید. از این رو با تماس با نمایندگی‌های یخچال فریزر بوش تعمیرکار درخواست کنید.

4. چک کردن میکروسوئیچ

درب یخچال قطعه ای در خود دارد که با باز شدن آن فعال می‌شود و مدار لامپ که به آن متصل است شروع به کار می‌کند. اگر این قطعه دچار آسیب شده باشد، نمی‌تواند برق را به خوبی تشخیص دهد به همین دلیل لامپ یخچال روشن نخواهد شد.

تعویض و تعمیر این قطعه را نیز اگر متخصص نیستید باید به تعمیرکار یخچال فریزر بوش بسپارید.

لامپ مناسب برای کمتر مصرف کردن انرژی

در بالا چند علت روشن نشدن لامپ را گفتیم. حال که می‌خواهید لامپ را تعویض کنید از تعمیرکار خود بخواهید لامپی را برای شما انتخاب کند که در مصرف انرژی برای شما مفید باشد.

اگر شما از آن دسته افراد هستید که به کم کردن هزینه زندگی خود فکر می‌کنید می‌توانید از لامپ‌ها ال ای دی استفاده کنید. استفاده از این لامپ‌ها مصرف برق را به شدت کاهش می‌دهد.

تفاوت لامپ‌های یخچال فریزر بوش

تفاوت لامپ‌های یخچال فریزر بوش

لامپ‌های به کار رفته در یخچال فریزر بوش ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد در این بخش می‌خواهیم برخی از این لامپ‌ها را به شما معرفی کنیم.

لامپ یخچال رشته‌ای

لامپ‌های یخچالی رشته ای در اکثر یخچال‌های قدیمی و یخچال‌های 10 سال گذشته به کار رفته است. زمانی که لامپ روشن نشود به راحتی و با یک نگاه به لامپ متوجه خواهید شد علت آن سوختگی است. به طوری که یک بخشی از این لامپ‌ها سیاه شده اند و با تکان دادن آنها صدای رشته‌های درونی شان را حس خواهید کرد.

لامپ‌های ال ای دی

نوع دیگری از لامپ‌های که برای یخچال استفاده می‌شود لامپ‌های ال ای دی است. از این لامپ در یخچال‌های جدید برای کاهش انرژی استفاده می‌کنند. این لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های رشته‌ای طول عمر بیشتری دارند و به ندرت شاهد سوختن آنها هستیم.
اگر لامپ ال ای دی درون یخچال بسوزد باید نمونه مشابه آن را تهیه کنید و در جای خود قرار دهید.

روش تعویض لامپ

در این بخش می‌خواهیم روش تعویض لامپ را برای شما شرح دهیم. در ابتدا باید قسمتی را که مربوط به قرارگیری لامپ است در یخچال خود پیدا کنید. این قسمت معمولاً در همه یخچال‌ها یکسان است. در یخچال‌های جدید در بالا قرار دارد و در یخچال‌های قدیمی در مجاورت ترموستات می‌توانید آن را بیابید.

در صورتی که نتوانستید لامپ یخچال را پیدا کنید بهترین کار این است که به دفترچه راهنمای یخچال خود مراجعه کنید یا در اینترنت مدل یخچال را جستجو کنید. به طور معمول لامپ درون یک پوشش یا محفظه پلاستیکی مانند قرار گرفته است که کل آن مانند حباب است و باعث می‌شود نور در آن پخش شود.

پس از آنکه لامپ مورد نظر خود را تهیه کردید و متوجه سوختگی لامپ شده‌اید می‌توانید محفظه را به وسیله ابزار آلاتی که در اختیار دارید به آرامی از جایش جدا کنید. نکته‌ای که در این قسمت مهم است باز کردن آرام محفظه است زیرا اگر دچار شکستگی شد پیدا کردن محفظه‌ای مانند محفظه یخچال شما کار دشواری خواهد بود.

قبل از شروع کار حتماً از متصل نبودن یخچال به برق مطمئن شوید. سپس لامپ جدید که مشابه لامپ قبلی است را در جایگاهش قرار داده و در همان سرپیج به آرامی محکم کنید. برق یخچال را وصل کنید و ببیند آیا کار خود را به درستی انجام داده‌اید یا خیر.

کلام آخر

در این مقاله از 4 علت روشن نشدن لامپ یخچال باخبر شدید و نحوه تعویض و تعمیر آن را نیز آموختید. باز هم توصیه می‌کنیم در صورتی که دانش فنی کافی ندارید، بهتر است تعمیرات یخچال خود را به افراد متخصص بسپارید. به این ترتیب مطمئن خواهید بود که آسیبی به قسمت‌های دیگر یخچال خود وارد نخواهید کرد.

این مطلب چقدر مفید بود؟
دیدگاهتان را بنویسید