علت زنگ زدگی ماشین لباسشویی

علت زنگ زدگی ماشین لباسشویی
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

ماشین لباسشویی در اثر تمیز و خشک نشدن بعد از هر بار شستشو، عدم تهویه مناسب، بارگیری بیش از حد ماشین با لباس‌های خیس برای مدت طولانی یا استفاده مکرر از شوینده های بی کیفیت و آب داغ ممکن است دچار مشکل زنگ زدگی شود. زنگ زدگی ماشین لباسشویی، یک مشکل آزار دهنده است که باید برای رفع آن اقدام کنید. علت زنگ زدگی لباسشویی موارد گوناگونی است که در این مقاله به بررسی آن پرداخته‌ایم. راهکارهایی برای رفع مشکل زنگ زدگی ماشین لباسشویی نیز در انتهای مقاله ارائه داده شده است.

علت زنگ زدگی لباسشویی چیست؟

زنگ زدگی ماشین لباسشویی به علت عوامل مختلفی ایجاد می‌شود از جمله، استفاده از مواد شوینده نامناسب دمای بالای آب، خشک نکردن ماشین لباسشویی پس از اتمام فرایند شستشو، آب سخت و … .  برای پیشگیری از این مشکلات، استفاده از مواد شوینده با کیفیت و منظم تمیز کردن دستگاه بسیار مهم است. همچنین، اطمینان از خشک بودن داخل دستگاه و استفاده از دمای مناسب آب می‌تواند کمک کننده باشد.

از مهم‌ترین دلایل زنگ زدن ماشین لباسشویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. وجود آهن در آب: میزان آهن موجود در آب مصرفی می‌تواند باعث زنگ زدگی لباسشویی شود.

2. استفاده از مواد شوینده نامناسب: استفاده از مواد شوینده شوینده نامناسب و بی کیفیت، باعث رسوب و زنگ زدگی در لباسشویی می‌شود.

3. استفاده از اشیاء فلزی نامناسب در لباسشویی: وجود اشیاء فلزی نامناسب داخل لباسشویی با آب و شوینده‌ها واکنش نشان داده و می‌تواند علت زنگ زدگی لباسشویی باشد.

4. نوع آب و کیفیت آن: آب سخت یا نرم و کیفیت آن می‌تواند تأثیر مستقیمی روی زنگ‌زدگی ماشین لباسشویی داشته باشد. آب سخت با مقدار زیادی از مواد معدنی می‌تواند رسوبات و زنگ زدگی ایجاد کند.

5. استفاده از آب داغ: استفاده بیش از حد از آب گرم می‌تواند باعث ایجاد رسوبات و زنگ زدگی شود.

علائم زنگ زدگی ماشین لباسشویی

علائم زنگ زدگی ماشین لباسشویی

برخی علائم زنگ‌ زدگی ماشین لباسشویی به صورت زیر است:

  • لکه‌های قهوه‌ای یا قهوه‌ای تیره روی لباس‌ها یا داخل لباسشویی ممکن است نشانه زنگ‌زدگی باشد. این لکه‌ها معمولا از رسوبات آهن یا مواد معدنی در آب ناشی می‌شوند.
  • تغییرات در رنگ سطوح داخلی دستگاه، به خصوص سطوح فلزی، ممکن است به زنگ‌زدگی اشاره کند. این تغییرات معمولا به علت رسوبات و زنگ‌زدگی درون دستگاه اتفاق می‌افتد.
  • کاهش عملکرد ماشین لباسشویی، مثلا عدم شستشوی بهینه یا مشکلات در چرخش لباس‌ها، ممکن است از وجود زنگ‌زدگی ناشی شود.
  • تجمع رسوبات و زنگ‌زدگی می‌تواند باعث ایجاد بوی ناخوشایند داخل دستگاه شود که معمولا به علت رطوبت و تجمع باکتری‌هاست.
  • زنگ‌زدگی ممکن است باعث ایجاد صداهای عجیب و ناشی از اصطکاک قطعات فلزی با یکدیگر شود.

شناسایی این نشانه‌ها و اقدام به رفع مشکلات زودهنگام می‌تواند دستگاه شما را در حالت بهتری نگه دارد و عمر مفید آن را افزایش دهد.

رفع مشکل زنگ زدگی لباسشویی

برای رفع این مشکل و جلوگیری از آسیب به ماشین لباسشویی و لباس‌ها، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

استفاده از سرکه یا آبلیمو و رفع مشکل زنگ زدگی

یکی از ساده‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌ها برای مقابله با لکه های زنگ زده داخل ماشین لباسشویی، استفاده از سرکه یا آب لیمو است. برای خلاص شدن از شر لکه‌ها، کافی است 2 فنجان آب لیمو را داخل دستگاه بریزید و یک چرخه شستشو را اجرا کنید (بدون لباس).

اگر از سرکه سفید مقطر استفاده می‌کنید، 2 فنجان سرکه سفید اضافه کنید. بگذارید یک ساعت بماند و سپس دستگاه را در یک چرخه کامل شستشو (بدون لباس) قرار دهید.

اگر هر دوی این روش ها را امتحان کرده اید، و هنوز لکه های زنگ زدگی روی لباس های خود پیدا می کنید، ممکن است مشکل زنگ زدگی نه تنها داخل ماشین لباسشویی – بلکه بیشتر در لوله‌ها باشد.

باز نگه داشتن درب ماشین لباسشویی بعد از چرخه شستشو

بستن درب ماشین لباسشویی بلافاصله پس از اتمام فرایند شستشو و خارج کردن لباس‌ها یک محیط مرطوب در لباسشویی ایجاد کرده که باعث زنگ زدگی می‌شود. باز گذاشتن درب ماشین لباسشویی برای خارج شدن هوا پس از هر چرخ،ه باعث می‌شود دستگاه شما به درستی خشک شود و احتمال ایجاد زنگ زدگی داخل لباسشویی را کاهش می‌دهد.

درب ماشین لباسشویی را پس از خارج کردن لباس‌ها باز بگذارید تا جریان آزاد هوا به خشک نگه داشتن داخل ماشین لباسشویی و جلوگیری از بوی بد کمک کند.

استفاده از ضد زنگ

استفاده از ضد زنگ و رنگ‌کردن ممکن است برای رفع زنگ زدگی لباسشویی موثر باشد، اما باید توجه داشته باشید که این روش‌ها به طور موقت مشکل را حل می‌کنند و ممکن است با گذر زمان و استفاده دوباره از دستگاه، زنگ‌زدگی دوباره ظاهر شود. همچنین، استفاده از ضد زنگ و رنگ‌کردن ممکن است ظاهر دستگاه را تغییر دهد و از نظر ظاهری جذابیت کمتری داشته باشد.

استفاده از جوش شیرین و رفع زنگ زدگی لباسشویی

استفاده از جوش شیرین و رفع زنگ زدگی لباسشویی

استفاده از جوش شیرین برای پاکسازی زنگ زدگی و پوسیدگی می‌تواند در برخی موارد کمک کننده باشد. برای استفاده از این روش، می‌توانید آب و جوش شیرین را مخلوط کرده تا حالت خمیری پیدا کند سپس با استفاده از یک مسواک، مقداری از آن را روی نقاط زنگ زده بمالید و پس از ۲۰ دقیقه با دستمال تمیز کنید.

اگر زنگ زدگی یا پوسیدگی شدیدی وجود دارد، ممکن است این روش کافی نباشد و نیاز به روش‌های دیگری برای حل مشکل باشد. همچنین، قبل از استفاده از هر روشی برای پاکسازی دستگاه، بهتر است دستورالعمل‌های تولید کننده را بررسی کرده تا هیچ آسیبی به دستگاه وارد نشود.

استفاده از کاردک یا سمباده برای از بین بردن پوسیدگی لباسشویی

استفاده از کاردک یا سمباده برای پاکسازی زنگ زدگی ماشین لباسشویی در برخی موارد ممکن است کمک کننده باشد. این روش معمولاً برای از بین بردن زنگ زدگی‌های سطوح فلزی یا داخلی دستگاه استفاده می‌شود.

قبل از استفاده از کاردک یا سمباده، مهم است که دستورالعمل‌های تولید کننده دستگاه را بررسی کنید. در صورتی که توصیه شده از این روش استفاده نکنید یا احتیاط‌های خاصی را باید رعایت کنید، بهتر است از روش‌های دیگر برای رفع زنگ زدگی ماشین لباسشویی استفاده کنید.

اگر تصمیم به استفاده از کاردک یا سمباده گرفتید، مراقب باشید که نهایت دقت را در اجرای این کار داشته باشید تا از آسیب به سطح دستگاه جلوگیری شود. بعد از استفاده از کاردک یا سمباده، باید سطح را با دقت تمیز کنید و از پاک کننده‌های ملایم استفاده کنید تا هر گونه ذرات ریز را از سطح دستگاه پاک کنید. سپس، می‌توانید از ضد زنگ یا رنگ مناسب برای پوشش دادن به سطح استفاده کنید.

جلوگیری از زنگ زدن ماشین لباسشویی

برای جلوگیری از زنگ زدگی ماشین لباسشویی، می‌توانید اقداماتی انجام دهید:

  • استفاده از مواد شوینده مناسب و شوینده‌هایی که کمتر حاوی مواد شیمیایی سنگین و قلیایی هستند، می‌تواند به جلوگیری از رسوبات و زنگ زدگی کمک کند.
  •  پاکسازی منظم دستگاه و استفاده از تکنیک‌های شستشوی درست می‌تواند از تجمع رسوبات جلوگیری کند.
  •  استفاده از دمای مناسب برای شستشو (مانند استفاده متعادل از آب گرم و سرد) می‌تواند به جلوگیری از زنگ زدگی کمک کند.
  • جلوگیری از قرار دادن اشیاء فلزی نامناسب داخل دستگاه می‌تواند از آسیب و زنگ زدگی جلوگیری کند.
  • خارج کردن لباس‌ها بلافاصله پس از اتمام فرایند شستشو، خشک کردن داخل لباسشویی و لاستیک دور درب و باز گذاشتن درب لباسشویی برای خشک شدن داخل آن، می‌تواند به جلوگیری از بروز این مشکل کمک کند. باقی ماندن لباس‌ها در لباسشویی. برای مدت طولانی می‌تواند علت بو دادن لباس ها پس از شستشو نیز باشد. توصیه می‌شود پس از اتمام شستشو، البسه را خارج کنید.
  • برای جلوگیری از خراب شدن دستگاه و صرف هزینه برای تعمیرات ماشین لباسشویی، حتما از مواد شوینده مناسب و به میزان استاندارد استفاده کنید.
این مطلب چقدر مفید بود؟
دیدگاهتان را بنویسید