چرا اجاق گاز بوش دود می کند؟

چرا اجاق گاز بوش دود می کند؟
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

یکی از مشکلاتی که ممکن است هنگام استفاده از اجاق گاز بوش برای شما پیش بیاید، دود کردن آن است. جالب است بدانید که این مشکل، هم برای اجاق گازهای قدیمی و هم برای اجاق گاز نو و جدید ممکن است بروز کند. اجاق گاز انواع مختلفی دارد که هر یکی از آنها ممکن است با این مشکل مواجه شوند. در هر صورت باید بدانیم که دود کردن اجاق گاز، یک ایراد مهم و خطرناک محسوب می‌شود. بنابراین حتما آن را جدی گرفته و برطرف کردن آن را به آینده موکول نکنید. در این مقاله علت دود کردن اجاق گاز بوش و نحوه رفع آن بیان شده است.

علت دود کردن اجاق گاز بوش

علت دود کردن اجاق گاز بوش

مشکل دود کردن اجاق گاز احتمالا برای بسیاری از مردم پیش آمده باشد. دود کردن اجاق گاز، در صورت نادیده گرفته شدن ممکن است خطرات جبران ناپذیری برای افراد ایجاد کند. هرچند به عنوان مثال طعم غذای پخته شده هم تغییر می‌کند، اما احتمال دارد این مشکل را جدی نگیرید. بنابراین بهتر است این ایراد را در سریع‌ترین زمان ممکن رفع کنید. در ادامه با مهم‌ترین دلایل دود کردن یا دود زدن اجاق گاز بوش آشنا خواهید شد.

1. کثیف بودن شعله اجاق گاز بوش

یکی از دلایل دود کردن اجاق گاز، کثیف بودن شعله‌های آن است. این کثیف بودن می‌تواند ناشی از باقی ماندن چربی و غذا در کناره‌های شعله اجاق گاز باشد. در برخی موارد ممکن است شما این چربی‌ها را با چشم نبینید. بنابراین برای تمیز کردن شعله بهتر است آن را از برق جدا کرده و تمیز کنید. برای تمیز کردن شعله می‌توانید از یک پارچه خشک و تمیز و یک محلول حاوی مواد ضد عفونی کننده استفاده کنید.

2. نو بودن اجاق گاز

نو بودن اجاق گاز

در برخی موارد نیز علت دود کردن اجاق گاز بوش این است که آن را به تازگی خریداری کرده‌اید. این یک اتفاق طبیعی محسوب می‌شود. البته همه برندها دچار این مشکل نمی‌شوند. معمولا علت اصلی دود کردن اجاق گاز نو این است که در مراحل ساخت آن از روغن استفاده شده که اثرات آن از روی سطوح اجاق گاز به طور کامل تمیز نشده است.

این مشکل جای نگرانی ندارد و بهتر است یا از دفترچه راهنمای اجاق گاز استفاده کنید، یا با نمایندگی تماس بگیرید.

3. تمیز کردن و شستشوی اجاق گاز با مواد شیمیایی یا شوینده نامناسب

کثیف شدن مداوم اجاق گاز به دلیل برخورد زیاد با انواع غذاها و چربی‌ها، یک اتفاق طبیعی است. به همین دلیل ممکن است بسیاری از افراد به دلیل عجله یا وقت نداشتن، هر بار خیلی سریع و با مواد شیمیایی نامناسب اجاق گاز را تمیز کرده و شروع به استفاده مجدد از آن کنند.

در صورتی که اثرات مواد شیمیایی روی اجاق گاز باشد، پس از روشن کردن آن خواهید دید که دود می‌کند. بنابراین بهتر است پس از تمیزکاری، اجاق گاز را برای مدتی روشن نکنید و در و پنجره را نیز باز کنید تا مواد شوینده‌ روی اجاق گاز کاملا خشک شوند.

4. زرد سوختن شعله، علت دود کردن اجاق گاز بوش

زرد سوختن شعله، علت دود کردن اجاق گاز بوش

یکی دیگر از دلایل دود کردن اجاق گاز بوش این است که شعله آن به رنگ زرد می‌سوزد. برای اینکه شعله‌های اجاق گاز درست بسوزد، باید میزان گاز و هوا تناسب داشته باشند. در صورتی که هر یک از این‌ها کمتر یا بیشتر باشند، شعله‌های اجاق گاز به رنگ زرد می‌سوزد و طبیعی است که زرد سوختن شعله باعث دود کردن خواهد شد.

برای حل این مشکل بهتر است روی اجاق گاز را خوب بررسی و مرتب کنید. یعنی سرشعله‌ها در جای مناسب قرار گرفته باشند و نازل‌ها نیز سالم و در سر جای خود باشند. یعنی فاصله نازل تا لوله رابط تنظیم باشد.

5. بالا بودن نسبت گاز به هوا

این مورد نیز گاهی اوقات ممکن است برای اجاق گاز شما پیش بیاید. یعنی موقع سوختن شعله، نسبت گاز به هوا بیشتر باشد. برای حل این مشکل تنها راه این است که میزان گاز را کم کرده و نازل را نیز چک کنید. اگر نازل گشاد شده باشد، باید تعویض شود.

6. عوض شدن جای سرشعله‌ ها

در زمان تمیز کردن یا شستشوی اجاق گاز، بهتر است به این نکته توجه کنید که نازل نباید جابه‌جا شود. یعنی در صورتی که برای شستشو نازل را برداشته‌اید، باید پس از شستشو آن را به درستی در جای خودش قرار دهید. در غیر این صورت فرآیند سوختن با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین با دقت به رفع این مشکل، از دود کردن اجاق گاز جلوگیری کنید.

7. بروز خطا در المنت حرارتی، علت دود کردن اجاق گاز

اگر المنت حرارتی اجاق گاز خراب شده یا حتی شکسته باشد، قبل از اینکه از کار بیفتد احتمالا دود می‌کند. در صورتی که احتمال دادید مشکل اجاق گاز همین موضوع باشد، ابتدا آن را خاموش کنید. سپس المنت‌ های حرارتی را بررسی کنید تا از خوب کار کردن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. اگر به این نتیجه رسیدید که المنت ها کار نمی‌کنند و به اندازه کافی درخشش ندارند، احتمالا باید رفع این مشکل را به مرکز تعمیر اجاق گاز بوش بسپارید.

نکاتی برای جلوگیری از دود کردن اجاق گاز بوش

برای جلوگیری از دود زدن اجاق گاز بوش، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • مراقب سرریز شدن غذا بر روی اجاق گاز باشید. اگر مراقب تمیز ماندن اجاق گاز باشید، برخی مشکلات احتمالی ذکر شده در موارد بالا پیش نخواهد آمد.
  • برای تمیز کردن و شستشوی اجاق گاز، بهتر است از سیم ظرفشویی یا هر تمیز کننده ضخیمی استفاده نکنید. پیشنهاد ما استفاده از پارچه تمیز و مرطوب است.
  • روشن کردن ذغال روی اجاق گاز نیز گاهی اوقات باعث ایجاد دود سیاه می‌شود. به این صورت که خاکستر ذغال روی اجاق گاز ریخته و هنگام سوختن دود سیاه تولید می‌کند. بنابراین با وجود ساده بودن این موضوع، می‌توان از پیش آمدن آن جلوگیری کرد.
  • قبل از نصب اجاق گاز، دفترچه راهنما یا کاتالوگ آن را حتما مطالعه کنید. به عنوان مثال اینکه شیلنگ مخصوص برای اجاق گاز تهیه کرده باشید. یا اینکه طول شیلنگ نباید بیشتر از 1.5 متر باشد. یا انجام برخی آزمایش‌های ساده و کاربردی برای بررسی احتمال نشتی گاز، کارهای مفیدی هستند که می‌توانید هم برای رفع مشکل دود کردن و هم رفع سایر خطرات جانی و مالی انجام دهید.

کلام پایانی

در این مقاله مهم‌ترین دلایل دود کردن اجاق گاز بوش را با یکدیگر بررسی کردیم. شما می‌توانید این مشکلات را با استفاده از راهکارهای بیان شده حل کنید. اگر مشکل اجاق گاز شما پیچیده‌تر بود، بهتر است برای رفع آن از یک تعمیرکار اجاق گاز یا مرکز تخصصی تعمیر لوازم خانگی کمک بگیرید.

این مطلب چقدر مفید بود؟
دیدگاهتان را بنویسید