5 روش فوق العاده برای تمیز کردن اجاق گاز

تمیز کردن اجاق گاز
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

ریکی از لوازم خانگی کاربردی هر آشپزخانه اجاق گاز است که در طول روز برای دفعات زیادی مورد استفاده می‌گیرد. تمیز کردن اجاق گاز یکی از دغدغه‌های افراد بوده است، چراکه حتی با وجود یک وعده آشپزی در روز و تمیز نکردن آن، در انتهای هفته گازی پر از چربی و کثیفی خواهید داشت. از طرفی تمیزی اجاق گاز تاثیر زیادی در نظافت آشپزخانه نیز دارد. از این رو در این مقاله راهکارهایی ساده و کاربردی برای شستن شعله اجاق گاز را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

اقدامات لازم قبل از شستن اجاق گاز

برای شستن و تمیز کردن اجاق گاز می‌توانید از روش‌های گوناگونی استفاده کنید. اما قبل از اینکار، لازم است به موارد زیر توجه داشته باشید:

  1. از سرد بودن شعله‌های گاز مطمئن شوید.
  2. پس از اطمینان از سرد بودن شعله‌های گاز،‌ چدن‌ها و سر شعله‌ها را از اجاق گاز جدا کنید.
  3. قبل از شستن اجاق گاز لازم است تکه‌های بزرگ غذا را با دستمال از روی صفحه گاز بردارید.
  4. می‌توانید از یک فرچه یا مسواک برای تمیز کردن شعله‌ها استفاده کنید.

پس از طی کردن این مراحل می‌توانید روش مورد نظر را انتخاب کرده و اجاق گاز خود را تمیز کنید.

بهترین روش برای تمیز کردن اجاق گاز

انتخاب هریک از روش‌‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، به موارد مختلفی از جمله میزان کثیفی، جنس اجاق گاز و مواد در دسترس شما بستگی دارد.

استفاده از سرکه برای تمیز کردن گاز

در این روش کافیست مقداری سرکه را روی گاز اسپری کنید و پس از گذشت چند دقیقه با یک دستمال تمیز یا اسفنج، آن را تمیز کنید. برای تمیزی موثرتر می‌توانید سرکه را با کمی آب جوش و مایع تمیز کننده یا ظرفشویی ترکیب کنید. علاوه بر موارد ذکر شده، سرکه خاصیت ضدعفونی نیز دارد.

بهترین روش تمیز کردن اجاق گاز

استفاده از آب جوش

اگر دغدغه زمانی دارید یا چربی‌ها خفیف نیستند، استفاده از این روش را توصیه نمی‌کنیم. آب جوش برای زمانی مناسب است، که مواد تمیز کننده دیگری در دسترس شما نیست. برای استفاده از این روش، آب جوشیده را روی صفحه گاز بریزید و پس از چند دقیقه با دستمال آن را پاک کنید تا کثیفی‌ها از بین بروند.

استفاه از جوش شیرین برای شستن اجاق گاز

جوش شیرین بر خلاف دو روش قبل برای لکه‌های سر سخت‌تر و عمیق‌تر استفاده می‌شود. در این روش باید لکه‌های باقی مانده را با خمیر جوش شیرین تمیز کنید. خمیر جوش شیرین با اضافه کردن چند قطره آب به جوش شیرین به دست می‌آید.

برای تمیز کردن اجاق گاز با جوش شیرین، اجازه دهید تا خمیر به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی شعله‌ها بماند. سپس بادستمال یا اسفنج تمیز آن را کاملا پاک کنید.

استفاده از صابون یا مایع ظرفشویی

این مواد همیشه در دسترس هستند و به سرعت چربی‌های گاز را تمیز می‌کنند. پس از خیس کردن گاز، مقداری صابون رنده شده یا مایع ظرفشویی را روی گاز بریزید و با پارچه یا اسفنج نرم مناسب گاز را تمیز کنید.

در صورتی که لکه‌ها عمیق هستند، اجازه دهید تا مایع ظرفشویی مدت بیشتری روی گاز بماند تا لکه‌‌های چربی به خوبی حل شوند و از بین بروند.

استفاده از لیمو برای تمیز کردن اجاق گاز

لیمو دارای اسید است و اسید خاصیت تمیزکنندگی و سفید کنندگی دارد. در این روش مقداری لیمو را روی دستمال یا گاز بریزید و سپس در سطح گاز پخش کنید تا لکه‌ها و کثیفی‌ها از بین برود.

در صورت تمیز نشدن کامل گاز با این روش می‌توانید جوش شیرین را هم با لیمو ترکیب کنید یعنی در خمیر جوش شیرین که از ترکیب آب و جوش شیرین ساخته می‌شد، به جای آب، از لیمو استفاده کنید.

استفاده از مواد پاک کننده صنعتی

لازم است  هر چند وقت یک بار اجاق گاز توسط مواد پاک کننده شیمیایی تمیز شود. در این روش که جزء راحت‌ترین روش‌هاست، پس از خرید ماده پاک کننده مورد نظر، مقداری از آن را روی گاز ریخته و پس از چند دقیقه با دستمال پاک کنید.

روش‌های مختلف برای تمیز کردن گاز

استفاده از محلول آمونیاک برای تمیز کردن گاز

پس از قرار دادن جداگانه شعله‌ها در کیسه‌های زیپ دار بزرگ، مقداری آمونیاک را در کیسه بریزید(تقریبا یک چهارم لیوان)، گاز تولید شده از محلول آمونیاک جرم‌ها و چربی‌های شعله‌های گاز را از بین می‌برد.

توجه کنید که شناور بودن شعله‌ها در محلول آمونیاک لازم نیست و باید حداقل ۱۲ ساعت داخل این محلول بمانند.بعد از گذشت این زمان، شعله‌ها را بیرون آورده و با دستمال مناسب پاک کنید و اجازه دهید تا فضای آزاد خشک شوند.

برای استفاده از این محلول چند نکته ایمنی حتما باید رعایت شود که در ادامه بیان شده است:

  • این محلول به هیچ عنوان نباید با مواد سفید کننده ترکیب شود، چراکه باعث انتشار گازهای سمی می‌شود.
  • کیسه‌های مورد استفاده پلاستیکی هستند و احتمال سوراخ شدن و نشتی آن‌ها بالاست. به همین دلیل حتما کیسه‌ها را روی روی سطحی سفت و غیر قابل حل با محلول آموناک، مانند سیمان یا بتن قرار دهید.
  • پس از گذشت مدت زمان لازم و خارج کردن شعله‌ها از کیسه‌های زیپ دار، حتما از دستکش پلاستیکی استفاده کنید.

روش‌ های تمیز کردن گازهای مختلف

جنس و نوع گاز در انتخاب روش مناسب برای شستن آن تاثیر زیادی دارد. از این رو در این بخش بهترین روش‌ها برای پاک کردن انواع گاز برای شما آورده شده است:

تمیز کردن گاز شیشه‌ ای

از جوش شیرین و سرکه استفاده کنید. روی سطوح و شعله‌های گاز، لایه ضخیمی از جوش شیرین بپاشید و سپس سرکه را روی آن بریزید به طوری که تمام جوش شیرین‌ها مرطوب شوند و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید تا چربی‌ها حل شوند. سطح گاز را دستمال بکشید تا تمامی مواد ریخته شده پاک شوند.

تمیز کردن گاز استیل

در صورتی که گاز شما خیلی کثیف نیست یا لکه‌های آن کهنه نیستند، می‌توانید به راحتی با استفاده از مایع ظرفشویی یا صابون اقدام به شستن آن کنید. اما اگر چربی‌ها مدت زمان زیادی‌ است که روی گاز باقی مانده‌اند و کثیفی گاز زیاد است، بهترین راه استفاده از پاک کننده‌های شیمیایی چند منظوره است.

اگر ترجیح می‌دهید به جای استفاده از مواد شیمیایی از پاک کندده‌های طبیعی استفاده کنید، پیشنهاد ما استفاده از ترکیبات آب، سرکه، جوش شیرین است. ترکیبات پاک کننده‌های طبیعی با هم یا با مایع ظرفشویی ترکیبات بسیار قوی تشکیل می‌دهند.

گاز لعابی

تمیز کردن گازهای لعابی بسیار دشوار است پس بهترین روش برای شستن این نوع گاز دقیقا بعد از کثیف شدن آن است. در صورت جا ماندن لکه و کهنه شدن آن از ترکیبات نام برده مثل آب جوش، مایع ظرفشویی، و خمیر جوش شیرین استفاده کرده و توسط فرچه یا مسواک تمیز کنید.

شستن اجاق گاز

روش‌ های تمیز کردن چدن گاز

انتخاب روش مناسب برای تمیز کردن چدن گاز بستگی به میزان چربی جمع شده روی آن دارد.

آب جوش گزینه مناسبی برای شستن چدن‌هایی با چربی کم است. کافیست چدن‌ها را در آب جوش داخل سینک قرار دهید یا زیر شیر آب گرم بشویید. .

روش دیگر استفاده از جوش شیرین است. مخلوط سرکه و جوش شیرین یا خمیر جوش شیرین که نحوه درست کردن آن در ابتدای مقاله آموزش داده شد، چدن را به خوبی تمیز می‌کند.

اما در صورت کهنه شدن کثیفی‌های چدن، استفاده از محلول آمونیاک را پیشنهاد می‌کنیم.

روش‌ تمیز کردن سر شعله و ولوم گاز

یکی از بهترین روش‌‌ها برای تمیزی و شستن سر شعله‌ها استفاده از برس‌های زبر برای از بین بردن مواد چسبیده به آن‌ها است. پس از از بین رفتن تکه‌های چسبیده، برای شستن لکه‌ها و چربی‌های باقی مانده، محلول آمونیاک از بهترین روش‌هاست.

شما می‌توانید سر شعله و ولوم گاز را به مدت یک الی دو ساعت داخل یک لگن آب گرم که با مایع ظرفشویی ترکیب شده قرار دهید. سپس آن‌ها را بیرون آورده و پس از خشک شدن آن‌ها را سر جایشان قرار دهید.

این مطلب چقدر مفید بود؟
دیدگاهتان را بنویسید