علت روشن نشدن مایکروفر بوش + راهکارهای رفع مشکل

علت روشن نشدن مایکروفر بوش + راهکارهای رفع مشکل
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

مایکروفرهای بوش از کیفیت بالایی برخوردارند اما ممکن است هر وسیله‌ای به علت استفاده نادرست یا بروز مشکل در قطعات، با مشکلاتی مواجه شود. یکی از ایراداتی که کاربران هنگام استفاده از این دستگاه ممکن است با آن مواجه شوند، روشن نشدن ماکروفر است. از مهم ترین دلایل روشن نشدن مایکروفر بوش می توان به ایراد در میکروسوئیچ درب، سوختن مگنترون، خرابی ترموستات یا برد اشاره کرد. در این مقاله به بررسی علت روشن نشدن و کار نکردن مایکروفر بوش و راهکارهای رفع مشکل پرداخته ایم.

دلایل روشن نشدن مایکروفر بوش

دلایل روشن نشدن مایکروفر بوش

در صورتی که مایکروفر روشن نمی‌شود، علت می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • ایراد در فیوز سرامیکی
  • خرابی سوئیچ درب
  • سوختن مگنترون
  • خرابی فیوز حرارتی
  • ایراد در دیود
  • خرابی برد

در صورت ایراد در هر یک از این قطعات لازم است از نمایندگی تعمیرات بوش راهنمایی بگیرید تا ایراد دستگاه به صورت اصولی برطرف شود.

ایراد در میکروسوئیچ، علت اصلی روشن نشدن ماکروفر بوش

از دلایل اصلی کار نکردن مایکروفر بوش، ایراد در میکروسوئیچ درب دستگاه است. سوئیچ درب به منظور اطمینان از باز و بسته شدن صحیح درب مایکروفر طراحی شده است. اگر این قطعات خراب شده باشند و درب مایکروفر به درستی بسته نشود، با زدن دکمه استارت، مایکروفر روشن نمی‌شود. برخی مواقع ممکن است تمامی اجزای مایکروفر از جمله صفحه نمایش سالم به نظر برسند اما مایکروفر کار نکند. در این حالت احتمالا میکروسوئیچ درب خراب شده است.

برای تست سوئیچ درب و اطمینان از سلامت آن می توانید از یک مولتی متر استفاده کنید. بدین منظور، اتصال مولتی متر را روی rx1 قرار دهید. دکمه باز و بسته کردن درب را فشار دهید و پایانه‌ها را لمس کنید. اگر 0 روی مولتی متر نمایش داده شود یعنی اتصال وجود دارد. اگر نه باید سوئیچ درب را تعویض کنید. برای اینکار از یک تعمیرکار ماکروفر کمک بگیرید.

ایراد در فیوز حرارتی و سرامیکی ماکروفر بوش

از دیگر دلایل روشن نشدن مایکروفر بوش می‌توان به ایراد در فیوزهای دستگاه اشاره کرد. مایکروفرها دارای دو فیوز هستند: فیوز حرارتی، که برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد مایکروفر طراحی شده است. در صورتی که این قطعه دچار مشکل شود، برای ایمنی دستگاه، جریان برق قطع می‌شود. در اینصورت از گرم شدن بیش از حد ماکروفر جلوگیری می‌شود.

فیوز سرامیکی برای محافظت در برابر نوسانات برق طراحی شده است. به عبارت دیگر، این قطعه وظیفه محافظت از قسمت های مختلف مایکروفر در برابر نوسانات جریان برق را دارد. اگر نوسانات برق شدید باشد ممکن است باعث آسیب به این قطعه و سوختن آن شود. اگر فیوز سرامیکی بسوزد، جریان برق در ماکروفر قطع شده و در نهایت مایکروفر روشن نمی‌شود.

در صورتی که هر یک از این قطعات دچار آسیب شده باشند، لازم است برای تعویض آنها اقدام کنید.

خرابی قفل درب، علت روشن نشدن مایکروفر بوش

خرابی قفل درب، علت روشن نشدن مایکروفر بوش

قفل درب دارای دو بخش است: میکروسوئیچ و قلاب. قفل درب مایکروفر دارای یک قلاب است که با بسته شدن درب به میکروسویچ متصل می‌شود. قلاب‌ها برای برقراری نیرو از مدار اصلی ، باید با کلیدهای درب ارتباط برقرار کنند. بعد از برقراری ارتباط قلاب با میکروسویچ، سیگنالی مبنی بر روشن شدن به برد الکترونیکی ارسال خواهد شد. در صورتی که قلاب‌ها دچار خرابی شده باشند،در این صورت نیروی لازم را برای اتصال به سویچ ندارند. در نهایت شاهد روشن نشدن ماکروفر بوش هستیم.

برای رفع مشکل لازم است قطعات درب توسط تکنسین متخصص بررسی و در صورت خرابی تعویض شود.

ایراد در کنترل پنل مایکروفر

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن مایکروفر، ایراد در کنترل پنل یا صفحه نمایش است. کار نکردن کنترل پنل می‌تواند ناشی از خرابی برد اصلی باشد. برای رفع این مشکل لازم است از یک تعمیرکار ماکروفر بوش راهنمایی بگیرید.

سوختن مگنترون مایکروفر بوش و روشن نشدن دستگاه

مگنترون ماکروفر قطعه‌ای است که با تولید فرکانس باعث گرم شدن مایکروویو می‌شود. اگر مگنترون بسوزد، گرمایی تولید نمی‌شود و در این صورت ماکروفر بوش روشن نخواهد شد. توجه داشته باشید که اگر مگنترون سوخته باشد، امکان تعمیر آن وجود ندارد و لازم است برای تعویض مگنترون اقدام کنید.

خرابی برد اصلی مایکروفر بوش

برد اصلی یکی از قطعات اصلی مایکروفر است که در صورت خرابی و وجود مشکل، شاهد اختلال در عملکرد دستگاه و همچنین روشن نشدن مایکروفر بوش خواهیم بود. با توجه به اینکه بررسی برد اصلی و عیب یابی مایکروفر بوش امری تخصصی است، برای اینکار از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.

راهکارهایی برای رفع مشکل روشن نشدن مایکروفر

اگر مایکروفر بوش روشن نمی‌شود، موارد زیر را بررسی کنید:

  • ابتدا از وصل بودن جریان برق ماکروفر و سالم بودن پریز اطمینان حاصل کنید.
  • بررسی کنید که درب مایکروفر به درستی بسته شده باشد و میکروسوئیچ سالم باشد.
  • از سالم بودن قفل درب و قطعات مربوط به آن مطمئن شوید.
  • بررسی کنید که تنظیمات درستی را برای مایکروفر انتخاب کرده باشید.
  • در صورت خرابی فیوزهای مایکروفر، ایراد در برد اصلی، سوختن مگنترون و ایراد در صفحه نمایش، برای تعمیر یا تعویض این قطعات اقدام کنید.
این مطلب چقدر مفید بود؟
دیدگاهتان را بنویسید