8 دلیل اصلی برق داشتن بدنه اجاق گاز

برق داشتن بدنه اجاق گاز
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

یکی از مهمترین وسایل آشپزخانه بی‌شک اجاق گاز است که به آن قلب آشپزخانه نیز گفته می‎شود. اجاق گاز هم دقیقا مانند سایر لوازم خانگی ممکن است پس از مدتی دچار مشکلات فنی شود. یکی از رایج‎‌ترین مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوید، برق داشتن بدنه اجاق گاز است.

در این مقاله ما قصد داریم 8 عامل اصلی برق داشتن بدنه اجاق گاز را با هم بررسی کنیم. در نظر داشته باشید که اگر با راه‌کارهایی که ارائه خواهیم داد مشکل برطرف نشد، از یک تکنسین آشنا با تعمیرات انواع اجاق گاز در تماس باشید. چرا که عدم رسیدگی به موقع، مشکلات بسیاری را برای شما به وجود خواهد آورد.

1) آب شدن سیم های داخل اجاق گاز

اولین دلیل اصلی برق داشتن بدنه اجاق گاز، آب شدن سیم‌های داخلی است. گاهی اوقات ممکن است به خاطر دمای بالا فر گاز و باز نکردن درب فر به مدت طولانی، عایق‌های پلاستیکی روی سیم‌های اجاق گاز دچار آسیب شوند.

سیم‌هایی که عایق پلاستیکی روی آنها ذوب شده ممکن است در تماس با بدنه ی اجاق گاز ایجاد برق داشتن بدنه اجاق گاز کنند. در نتیجه اگر دست شما با اجاق گاز برخورد کند، احساس برق‌گرفتگی خواهید کرد.

برای رفع این مشکل ابتدا باید برق اجاق گاز را قطع کنید. بعد صفحه‎ی اجاق گاز را باز کنید و تمامی سیم‌کشی‌ها را بررسی کنید. در صورت نیاز هم سیم‌هایی که دچار آسیب شده‌اند را با سیم‌های جدید جایگزین کنید تا مشکل به صورت کامل برطرف شود.

2) قطع شدن سیم ها از محل اتصال

دومین دلیل اصلی برق داشتن اجاق گاز، قطع شدن سیم‎‌ها از محل اتصال‌شان است. این مورد ممکن است به خاطر جابه‌جایی‌های غیر اصولی به وجود بیاید. در صورتی که این مشکل برای اجاق گاز به وجود بیاید، سیم‌ها از محل اتصال خود خارج شده، با بدنه‎ی اجاق گاز تماس پیدا می‎کنند. در نتیجه وقتی که شما به بدنه‌ی اجاق گاز دست می‎زنید، احساس برق گرفتگی خواهید کرد.

برای رفع این مشکل هم دقیقا مثل مراحلی که در بالا توضیح داده شد، با خارج کردن صفحه‌ی گاز و بررسی تمامی سیم‌ها و اتصالات، مشکل را به راحتی می‎توان برطرف کرد.

خراب بودن پریز برق برای اجاق گاز

3) خراب بودن پریز برق

سومین دلیل برق داشتن بدنه اجاق گاز، خراب بودن پریز برق ممکن است باشد. به دو دلیل اصلی ممکن است این مشکل برای اجاق گاز به وجود بیاید.

  • اولین دلیل ممکن است خرابی قاب پریز یا اتصالات مربوط به آن باشد. این مورد به سادگی قابل رفع است و با تعویض قاب پریز و یا سیم برق مشکل برطرف خواهد شد.
  • دومین دلیل ممکن است به خاطر برخی مشکلات فنی در برق ساختمان باشد. در صورتی که احساس کردید دلیل اصلی به وجود آمدن این مشکل به خاطر جریان برق ساختمان است، خیلی سریع باید به فکر برطرف کردن این مشکل باشید. چرا که عدم رسیدگی به موقع ممکن است خسارات جبران ناپذیری را برای شما به وجود آورد.

4) لخت شدن سیم های داخلی

چهارمین و یکی از خطرناک‌ترین دلایل برق داشتن بدنه اجاق گاز، لخت شدن سیم‎های داخلی است. سیم‌های داخلی همان‎طور که بالاتر هم توضیح داده شد، ممکن است به خاطر حرارت بالا دچار ذوب شدن عایق محافظتی دچار مشکل شوند. گاهی هم ممکن است لخت شدن سیم‌ها به خاطر کار کردن بیش از حد و مستهلک شدن اجزای داخلی به وجود بیاید.

این مشکل هم خیلی راحت با کمک گرفتن از یک تکنسین اجاق گاز، قابل رفع است. با بررسی اصولی تمامی اجزای داخلی، این مشکل برطرف خواهد شد و دیگر دچار برق گرفتگی توسط اجاق گاز نخواهید شد.

5) استفاده از اجسام فلزی

یکی دیگر از دلایل برق داشتن بدنه اجاق گاز استفاده از اجسام فلزی است. همان‎طور که می‎دانید اجسام فلزی به خاطر توانایی بالا در رسانش برق، ممکن است باعث انتقال جریان الکتریسیته به خارج شوند. بهترین کاری که برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل می‌توانید انجام دهید، استفاده کردن از وسایل چوبی و پلاستیکی است.

دلیل استفاده کردن از اجسام غیر فلزی این است که این اجسام، دقیقا مثل آب، رسانای بسیار قوی برای جریان برق هستند. چنانچه در هنگام کار با اجاق گاز متوجه بویی شبیه سوختن سیم شدید، بهترین کار خارج کردن پریز گاز است. چرا که عدم رسیدگی به موقع ممکن است باعث ایجاد آتش‌سوزی در اجاق گاز شود.

نکته‎ی بسیار مهمی که در چنین مواقعی باید در نظر داشته باشید این است که در صورت مواجه شدن با آتش گرفتگی اجاق گاز، به هیچ عنوان نباید از آب برای خاموش کردن آن استفاده کنید. ریختن آب برای خاموش کردن آتش، ممکن است باعث انتقال جریان برق به بدن شما شود.

بهترین کاری که برای جلوگیری از مواجه شدن با چنین مشکلاتی باید انجام دهید، سرویس سالیانه و نگهداری و مراقبت درست و اصولی اجاق گاز است. در صورتی که احساس کردید اجاق گاز کارایی قبل را ندارد، حتما از یک تکنسین برای بررسی بیشتر کمک بگیرید.

متصل نبودن سیم ارت به زمین برای اجاق گاز

6) متصل نبودن سیم ارت به زمین

ششمین دلیل برق داشتن بدنه اجاق گاز، وصل نبود سیم ارت به زمین است. وظیفه‌ی اصلی سیم ارت منتقل کردن جریان الکتریسیته به زمین و جلوگیری از ایجاد برق‌گرفتگی و جرقه زدن وسایل الکترونیکی و آتش‌سوزی است.

سیستم ارت‎ینگ در واقع از یک چاه ارت و یک سیم ارت تشکیل شده است. روش کار هم به این صورت است که این سیم‎‌ها جریان الکتریکی را به زمین انتقال می‎دهند تا از بروز خطرات برق گرفتگی توسط لوازم الکترونیکی جلوگیری کنند.

برای نصب سیم ارت، باید بدنه‎ی اجاق گاز یا هر دستگاه برق دیگر را به وسیله‎ی یک رشته سیم به سیم ارت وصل کنید. سیم ارت هم باید به چاه ارت یا سیستم لوله‌کشی آب خانه متصل شود. چاه ارت هم حفره‌ای عمیق در ته زمین، جایی که خاک رطوبت کافی داشته باشد است.

در داخل چاه ارت، یک صفحه‌ی مسی قرار داده شده است که به وسیله‌ی یک سیم مسی، به صفحه جوش داده شده است. اطراف این صفحه‎ی مسی هم با موادی از جنس بتن پوشانده شده و سیم مسی به بیرون چاه هدایت می‌شود.

در صورتی که اطلاعات کافی در مورد نحوه‌ی پیدا کردن سیم ارت و قرار دادن آن در جای مناسب ندارید، حتما از یک تکنسین کمک بگیرید. چرا که عدم رعایت همین نکته‎ی ساده، ممکن است مشکلات و خسارات بسیار زیادی برای شما ایجاد کند.

7) نفوذ پیدا کردن آب به داخل اجاق گاز

گاهی اوقات ممکن است در حین نظافت اجاق گاز، خیلی ناخواسته آب به بخش‎‌های داخلی اجاق گاز مثل ترموکوپل و سیستم برق کشی و… نفوذ پیدا کند. در چنین مواقعی همین آب می تواند، باعث بروز اتصالی در اجزای داخلی اجاق گاز شود و شما احساس برق گرفتگی کنید.

نکته‎ای که باید به آن بسیار توجه داشته باشید این است که به هیچ عنوان نباید اجاق گازی که به برق متصل شده است را با آب شستشو دهید. چرا که نفوذ آب به داخل فندک ممکن است باعث انتقال جریان برق به تمامی قسمت‎های اجاق گاز شود و ایجاد برق گرفتی کند.

چنانچه خیلی ناخواسته این مشکل به وجود آمد، باید اجاق گاز را از برق خارج کنید. بعد با خارج کردن صفحه ی گاز، دو تا سه روز از اجاق گاز استفاده نکنید تا تمامی اجزای داخلی خشک شود. در صورتی که با خشک شدن کامل آب مشکل برطرف نشد، حتما از یک تکنسین برای بررسی بیشتر کمک بگیرید.

8) ایجاد پل رسانش

پل رسانش زمانی در اجاق گاز به وجود می‌آید که چربی، ذرات غذا یا گرد و غبار به داخل اجاق گاز وارد شود. در چنین شرایطی یک پل رسانشی ایجاد می‌شود که ممکن است باعث برق داشتن بدنه اجاق گاز شود.

بهترین کار برای جلوگیری از چنین مشکلی، رعایت نظافت و تمیز کردن اجاق گاز پس از هر بار استفاده است. سرویس سالیانه و به موقع اجاق گاز توسط یک تکنسین هم تا حد زیادی از بروز چنین مشکلی جلوگیری می‎کند.

ایجاد پل رسانش اجاق گاز

کلام پایانی

در این مقاله ما 8 دلیل اصلی برق داشتن بدنه اجاق گاز را با هم بررسی کردیم. برق داشتن اجاق گاز به عوامل زیادی مثل آب شدن سیم‎های داخلی، قطع شدن سیم‌ها از محل اتصال، خراب شدن پریز برق، لخت شدن سیم‌ها و… ممکن است به وجود بیاید.

ما در این مقاله تمامی این موارد را تک به تک بررسی کردیم و چندین راه‌کار برای جلوگیری از مشکلات و خطرات احتمالی ارائه دادیم. اگر زمانی احساس کردید که به هر دلیلی با دست زدن به بدنه‌ی اجاق گاز احساس برق گرفتگی می‌کنید، خیلی سریع به فکر رفع مشکل باشید. چرا که عدم رسیدگی به موقع، خطرات بسیاری را با خود به همراه خواهد شد.

چگونه سیم‌های داخلی اجاق گاز آب می‌شود؟

در صورتی که فر گاز مدت زمان طولانی مشغول به کار باشد و درب فر را باز نکنید، ممکن است سیم‌ها به خاطر حرارت بالا دچار سوختگی و یا آب شدن عایق پلاستیکی شوند. همین امر موجب بروز برق گرفتگی در بدنه‌ی اجاق کاز خواهد شد.

سیم‌ها و اتصالات داخلی به چه دلیلی دچار مشکل خواهند شد؟

در صورتی که اجاق گاز را غیراصولی تکان دهید یا به خاطر حمل و نقل اشتباه در هنگام اسبا‌ب‌کشی ممکن است سیم‎ها و اتصالات داخلی از جای اصلی خود خارج شوند، با بدنه تماس پیدا کنند و ایجاد برق گرفتگی در بدنه کنند.

آیا متصل نبودن سیم ارت در اجاق گاز، ایجاد برق گرفتگی می‌کند؟

بله – سیم ارت یکی از مهم‌ترین اجزای اجاق گاز است که در هنگام نصب اجاق گاز، حتما باید آن را در جای مناسب قرار دهید. چرا که عدم رعایت همین نکته‌ی ساده ممکن است باعث بروز آتش‌سوزی در اجاق گاز شود.

 

 

این مطلب چقدر مفید بود؟
دیدگاهتان را بنویسید