آموزش تمیز کردن کویل کندانسور کولرگازی بوش

آموزش تمیز کردن کویل کندانسور کولرگازی بوش
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

تمیز کردن کویل های کندانسور کولر گازی به طور منظم باعث می‌شود که این دستگاه خنک‌تر و با مصرف انرژی کمتری کار کند. بهترین زمان برای تمیز کردن کویل کندانسور کولر گازی در بهار است، درست قبل از شروع استفاده از آن در ماه های گرم سال. اگر هنگام تمیز کردن دستگاه تهویه مطبوع خود مشکلی را مشاهده کردید، با یک تکنسین خبره تماس بگیرید تا مورد را به طور کامل بررسی کند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه تمیز کردن کویل کندانسور کولر گازی آشنا کنیم.

با ما در مراحلی که در ادامه شرح می‌دهیم، همراه باشید تا به خوبی با این پروسه آشنا شوید.

مرحله اول: دسترسی به کویل کندانسور کولر گازی

به عنوان اولین مرحله برای تمیز کردن کویل کندانسور کولر گازی بوش باید بدانید که این بخش در کدام یونیت کولر گازی قرار دارد. معمولاً کویل های کندانسور در انواع کولر گازی در یونیت خارجی قرار دارد. حال برای پیدا کردن این بخش و بیرون کشیدن آن در صورت امکان باید مراحل زیر را طی کنید. در نظر داشته باشید که تمیز کردن کویل کندانسور در کولر گازی با برندهای مختلف، تفاوت خاصی نمی‌کند.

1) برق کولر گازی را قطع کنید!

یونیت خارجی اکثر کولر گازی‌ها در فضای باز دارای جعبه فیوز خاموش کننده برق هستند که در نزدیکی آن قرار دارد. در جعبه را باز کنید و کلید را برگردانید یا فیوز را بردارید تا برق کولر گازی قطع شود. کولر گازی‌های پنجره‌ای و دیواری معمولاً فقط باید از برق کشیده شوند. اگر جعبه فیوز ندارید، یا اگر فقط یک لایه ایمنی اضافی می‌خواهید، برق را از قطع کننده مدار در خانه خود خاموش کنید.

نکته مهم: هرگز بدون قطع برق روی یک دستگاه تهویه مطبوع کار نکنید.

2) کولر گازی را از پنجره بیرون آورید (در صورت لزوم)!

معمولاً کولر گازی‌های پنجره‌ای را می‌توان دقیقاً مانند دیگر کولر گازی‌ها تمیز کرد، اما اگر قبل از شروع کار روی آن، یونیت را از پنجره جدا کنید، دسترسی به سیم پیچ‌ها آسان‌تر خواهد بود. چیدمان کولر گازی‌های پنجره‌ای با کولر گازی‌های مرکزی و اسپلیت ها متفاوت است، اما عملکردها و قطعات عملاً یکسان هستند. حتماً کولر گازی را روی یک سطح صاف، ترجیحاً در فضای باز، برای تمیز کردن قرار دهید.

3) شاخ و برگ‌های اطراف یونیت خارجی را کوتاه کنید!

با تغییر فصول و ریزش برگ‌ها از درختان، آن‌ها می‌توانند در یونیت خارجی کولر گازی جمع شوند یا حتی از طریق دریچه‌های دفع گرما به داخل بیایند. هنگامی که شاخه‌ها را کوتاه کردید، حتماً کل ناحیه اطراف دستگاه را پاکسازی کنید.

برگ‌های کثیف اطراف کولر گازی شما می‌توانند از طریق دریچه‌ها داخل شوند، در اطراف کویل ها جمع شده و میزان تاثیرگذاری آن‌ها را محدود می‌کنند.

تمیز کردن منطقه از زباله و شاخ و برگ نیز جریان هوا را به داخل واحد تهویه مطبوع بهبود می‌بخشد. هنگام اصلاح درختان و بوته‌ها حتماً از عینک ایمنی و دستکش استفاده کنید.

شاخ و برگ‌های اطراف یونیت خارجی را کوتاه کنید!

4) کاور یونیت خارجی را از دستگاه باز کنید!

بسته به کولر گازی خود، به یک سوکت با اندازه مناسب یا یک پیچ گوشتی برای جدا کردن پیچ‌هایی که پوشش را در جای خود محکم می‌کنند، نیاز دارید. هنگامی که آنها را برداشتید، درب کولر گازی را از دستگاه جدا کنید.
دفترچه راهنمای کاربر به شما می‌گوید که به چه اندازه سوکت یا پیچ گوشتی نیاز دارید. پیچ‌ها را در جایی امن کنار بگذارید.

5) کاور و فن را برای دسترسی به کویل کندانسور جدا کنید!

برخی از کولر گازی‌ها دارای یک محفظه هستند که یک فن به آن وصل شده است که در بالا نصب و دیده می‌شود. پیچ‌ها را بردارید و محفظه را از بالای یونیت باز بیرون بکشید. فن معمولاً متصل به محفظه است، بنابراین هنگام برداشتن مجموعه، حتماً از آن کمک بگیرید تا از آویزان شدن آن توسط اتصالات الکتریکی خود جلوگیری کنید. در تهویه مطبوع که فن در جای خود باقی می‌ماند، هنگام تمیز کردن، از اسپری مستقیم آب روی آن خودداری کنید.

مرحله دوم: تمیز کردن بیرون کولر گازی (یونیت خارجی)

در ادامه یک سری اقدامات را شرح می‌دهیم که به تمیز کردن یونیت خارجی و همچنین تمیز کردن کویل کندانسور کولر گازی بوش کمک خواهد کرد:

1) خط تخلیه را تمیز کنید!

بسیاری از کولر گازی‌های برند Bosch دارای یک خط تخلیه هستند. مطمئن شوید که مجرای تخلیه مسدود نشده باشد تا هنگام تمیز کردن کویل ها، آب و پاک کننده تخلیه شود.

اگر کولر گازی شما خط تخلیه دارد که به نظر می‌رسد مسدود شده است، یک محلول آب و سفید کننده را به نسبت 50/50 در ظرف تخلیه بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا پاکسازی شود. می‌توانید قرص‌های جلبک را از فروشگاه‌های لوازم یدکی کولر گازی یا نمایندگی‌های معتبر برند بوش درخواست کنید و با استفاده از آن از رشد جلبک‌ها و مسدود شدن مجرای فاضلاب جلوگیری کنید.

2) کثیفی‌های بزرگ را از یونیت بیرون پاک کنید!

با کنار گذاشتن روکش، می‌توانید به کویل های کندانسور نگاهی بیندازید و مطمئن شوید که تکه‌های بزرگ زباله که ممکن است وارد دستگاه شده باشد در این بخش وجود نداشته باشد. چندان غیرمعمول نیست که برگ‌ها، چوب‌ها یا حشرات به داخل یونیت خارجی راه بیابند.

اگر امکانش را دارید، می‌توانید به جای استفاده از دست‌های خود، از یک برس نرم برای حذف زباله‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید از جاروبرقی برای چیزهایی مانند تار عنکبوت استفاده کنید. مراقب باشید که باله‌ها یا تیغه‌های سیم پیچ را لمس نکنید. چون به راحتی خم می‌شوند و خم شدن آنها عملکرد کلی دستگاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کثیفی‌های بزرگ را از یونیت بیرون پاک کنید!

3) به دنبال نشانه‌هایی از نشت روغن باشید!

اکثر کمپرسورها و موتورها در کولر گازی‌های مدرن برند بوش بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند، اما مراقب علائم غیرعادی در قسمت پایین محفظه کمپرسور یا زیر آن باشید زیرا ممکن است نشانه‌ای از نشت روغن داخلی باشد.

اگر روغن کمپرسور یا موتور نشتی داشته باشد، باید توسط تکنسین خبره تعمیر شود. سعی نکنید اتصالات روی کمپرسور یا موتور را بیش از حد سفت کنید، زیرا ممکن است نشتی را بدتر کنید. در نتیجه این نکته مهم را در تمیز کردن کویل کندانسور کولر گازی بوش هیچ وقت فراموش نکنید.

4) کویل کندانسور را با آب همانند اسپری تمیز کنید!

حتماً از شیلنگ باغچه استفاده کنید نه از شیلنگ کارواش‌های برقی، زیرا نیروی زیاد می‌تواند پره‌های داخل کولر گازی را خم کند. اگر فن هنوز سر جای خود است، از اسپری کردن آب روی آن خودداری کنید. در نظر داشته باشید که اگر کولر گازی شما داخل خانه است، برای مرحله بعدی باید از نوع دیگری از پاک کننده استفاده کنید.

مرحله سوم: استفاده از فوم مخصوص شستن کندانسور کولر گازی بوش

این فوم معمولاً در بیشتر فروشگاه‌ها و ابزارفروشی‌های وجود دارد. اما نحوه تمیز کردن کویل کندانسور در یونیت داخلی و خارجی با استفاده از این فوم‌ها را در ادامه شرح خواهیم داد:

1) تمیز کردن کویل کندانسور یونیت خارجی با فوم مخصوص

اگر دستگاه شما در فضای باز است، در حالی که کویل ها هنوز از شیلنگ خیس هستند، فوم مخصوص تمیز کننده کویل را روی آن بمالید. برای تمیز کردن کویل یونیت‌های داخلی باید از فوم مخصوص کویل بدون آب استفاده کنید، که یکسان عمل می‌کند، اما کمی گران‌تر است.

فوم را باید به طور مستقیم به کویل ها اسپری کنید و آنها را کاملاً از فوم بپوشانید. پاک کننده باید بلافاصله پس از تماس با کویل ها شروع به کف کردن کند. اگر محلول تمیزکننده کویل ندارید، مخلوطی از مواد شوینده ظروف ملایم و آب را روی کویل ها اسپری کنید.

تمیز کردن کویل کندانسور یونیت خارجی با فوم مخصوص

2) فوم باید به مدت 5 تا 10 دقیقه روی کویل ها بماند!

هنگامی که کویل ها به طور کامل با پاک کننده پوشانده شدند، باید اجازه دهید فوم به انبساط خود ادامه دهد و کثیفی را از سیم پیچ‌ها جدا کند. درست است که 5 تا 10 دقیقه به طور کلی قابل قبول در نظر گرفته می‌شود، اما دستورالعمل‌های مربوط به تمیز کننده خاص شما ممکن است زمان متفاوتی را بطلبد. اگر از بالای سیم پیچ‌ها شروع به چکیدن کرد، می‌توانید در طول مدت خیساندن، پاک کننده‌های کف کننده بیشتری استفاده کنید.

3) استفاده از برس برای تمیز کردن کویل کندانسور کولر گازی

برای کامل شستن کندانسور کولر گازی بوش و تمیز کردن آن به طور کامل با فوم مخصوص پیشنهاد می‌شود که از یک برس استفاده کنید. از آنجایی که باله‌های خمیده یک مشکل رایج در کویل ها هستند، فروشگاه‌های لوازم برودتی ابزار تخصصی به نام شانه باله‌ای می‌فروشند که به بازگشت باله‌ها به حالت عادی خود کمک می کند. موهای شانه را داخل باله‌هایی که باز هستند، بلغزانید، سپس شانه را در امتداد باله‌ها به سمت پایین بکشید تا هر کدام که خم شده است صاف شود.

4) استفاده از شیلنگ آب برای شستن کویل کندانسور

پس از آنکه پاک کننده تاثیر خود را گذاشت، شیلنگ را به آرامی به سمت جلو و عقب روی سیم پیچ‌های کویل اسپری کنید تا کف آن شسته شود. احتمالاً چند دقیقه زمان می‌برد تا تمام فوم شسته شود.
همانطور که فوم از سیم پیچ‌ها جدا می‌شود، کثیفی و گل و لای را با خود می‌برد و سیم پیچ‌ها را تمیز می‌کند.

استفاده از شیلنگ آب برای شستن کویل کندانسور

مرحله چهارم: یونیت خارجی را به حالت اولیه برگردانید!

هنگامی که پاک کننده را به طور کامل از روی کویل ها (در یونیت بیرونی) شستید، فن و درپوش‌ها را به جایی که تعلق دارند برگردانید و پیچ و مهره‌ها را در جای خود بگذارید. هنگامی که همه چیز دوباره سر جای خود قرار گرفت، می‌توانید برق را برای کولر گازی دوباره روشن کنید.

کلام پایانی

در این مقاله مراحل تمیز کردن کویل های کندانسور کولرگازی را به طور مفصل توضیح دادیم. یادتان باشد، تمامی این اقدامات را باید با دقت بسیار زیاد انجام دهید چون در حالت معمولی تمیز کردن کویل کندانسور کولر گازی بوش جز اقداماتی است که باید توسط تکنسین‌های حرفه‌ای تعمیر کولر گازی بوش انجام بگیرد.

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید