بایدها و نبایدهای استفاده از ماشین ظرفشویی

بایدها و نبایدهای استفاده از ماشین ظرفشویی
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

تصور کلی ما در استفاده از ماشین ظرفشویی در نظر گرفتن برخی اقدامات روتین است که حتی اگر یکی از این اقدامات را در فرآیند شستشوی ماشین در نظر نگرفتیم، اتفاق خاصی نمی‌افتد. اما آیا واقعاً همین طور است؟ خیر. ماشین‌های ظرفشویی هم مانند دیگر لوازم خانگی نیازمند در نظر گرفتن نکات و مواردی است که بیشترین و بالاترین کارایی را برای ما داشته باشد. در این بین نیز نکاتی وجود دارد که بسیاری به اشتباه از این موارد در فرآیند شستشوی ماشین ظرفشویی خود، استفاده می‌کنند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با اشتباهات رایج در ماشین ظرفشویی و استفاده از آن آشنا کنیم.

استفاده از مواد شوینده نامناسب

نه تنها انتخاب بهترین مواد شوینده ماشین ظرفشویی نکته بسیار مهمی است، بلکه رعایت دستورالعمل‌ها هنگام استفاده از مواد شوینده نیز ضروری است. فکر نکنید اضافه کردن مواد شوینده اضافی به ماشین ظرفشویی باعث تمیزی بیشتر ظروف می‌شود. در واقع، می‌تواند یک لایه از مواد شوینده روی کل محتویات ماشین باقی بگذارد. از شوینده مناسب استفاده کنید و در مورد آن اطلاعات جمع آوری کرده تا بدانید چگونه از این ماده شوینده استفاده کنید.

قرار دادن بیش از اندازه ظروف از اشتباهات رایج در ماشین ظرفشویی است

یکی دیگر از اشتباهات رایجی که مردم هنگام قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی خود مرتکب می‌شوند پر کردن بیش از اندازه آن است. ممکن است فکر کنید که قرار دادن هر چه بیشتر ظروف روی قفسه‌ها در نهایت باعث صرفه جویی در منابع می‌شود، اما ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. وقتی ماشین ظرفشویی خود را بیش از حد پر می‌کنید، ظروف شما در نهایت آن طور که باید و شاید تمیز نمی شوند. این روند به طور بالقوه منجر می‌شود به اینکه مجبور شوید ظروفی را که به درستی تمیز نشده‌اند به صورت دستی بشویید یا آنها دوباره داخل ماشین ظرفشویی برای شستشوی دوباره قرار دهید، که در نهایت همان منابعی را که می‌خواهید ذخیره کنید هدر می‌رود.

به گفته تکنسین های تعمیر ماشین ظرفشویی بوش، قرار دادن تعداد بیش از حد ظروف در ماشین ظرفشویی نیز یکی از عاملان بروز نشتی است. هنگامی که آب از کف مخزن منحرف می‌شود، می‌تواند از پایین درب به کف آشپزخانه شما بپاشد.

اطمینان حاصل کنید که ظروف خود را به درستی داخل ماشین ظرفشویی قرار می دهید تا آب و مواد شوینده به کل ظرف یا ظروف دسترسی داشته باشند. به این ترتیب خیال تان هم از تمیز شدن کامل ظروف راحت خواهد بود.

قرار دادن بیش ازاندازه ظروف در ماشین ظرفشویی

به جا ماندن مواد غذایی روی ظروف

جا ماندن باقی مانده های غذا روی ظروف از اشتباهات رایج در ماشین ظرفشویی است. ماشین‌های ظرفشویی امروزی در از بین بردن بقایای مواد غذایی بدون نیاز به پیش شستن ظروف واقعاً شگفت انگیز عمل می‌کنند، اما حتی پیشرفته‌ترین ماشین ظرفشویی نیز ممکن است با باقی ماندن بیش از حد غذا روی ظروف دچار مشکل شود. هرچند لزومی ندارد که ظروف را قبل از قرار دادن در دستگاه آبکشی کنیم، اما بهتر است که اضافات غذا روی ماشین ظرفشویی را به طور کامل پاک کنیم.

تمیز نکردن فیلتر ماشین ظرفشویی

احتمالاً می دانید که باید این کار را انجام دهید. اما، واقعاً، این کار، کاری خوشایند نیست. همانند تلاش برای بیرون کشیدن زباله‌ها از سوراخ‌های کوچک بازوهای اسپری نیز صدق می‌کند – هم منزجر کننده و هم دشوار است.

قرار دادن ظروفی که ماشین ظرفشویی امکان شستن آن را ندارد!

همیشه باید بررسی کنید ظرفی که در ماشین ظرفشویی قرار می‌دهید واقعاً قابل شستشو در ماشین ظرفشویی باشد. معمولاً این اطلاعات روی خود محصول یا بسته بندی آن ظرف نوشته می‌شود. اگر اطلاعات را در این دو قسمت پیدا نکردید، یک جستجوی ساده در گوگل انجام دهید تا ببینید آیا سازنده سایتی دارد که بتوانید از آن اطلاعات لازم را بگیرید. حتی اگر می‌دانید که یک ظرف قابل شستشو در ماشین ظرف‌شویی نیست، ممکن است وسوسه شوید که آن را به هر حال در دستگاه قرار بدهید تا از دردسر شستشوی دستی نجات پیدا کنید. با این حال، شستن محصولی که در ماشین ظرفشویی قابل شستشو نیست، ممکن است مشکلات بزرگی را برای شما ایجاد کند. این مورد نیز از اشتباهات رایج در ماشین ظرفشویی است که متاسفانه برخی مرتکب می شوند.

بنا به گفته کارشناسان تعمیر ماشین ظرفشویی، محیط ماشین ظرفشویی شما محیطی بسیار خشن با مقدار زیادی آب، گرما، و مواد قلیایی قوی است که می‌تواند به موارد غیر قابل شستشو در ماشین ظرفشویی آسیب زیادی وارد کند. به عنوان مثال، اقلام چوبی می‌توانند در ماشین ظرفشویی شکافته یا خراب شوند، در حالی که اقلام شیشه‌ای ظریف مانند لیوان‌های شربت خوری می‌توانند روی سایر اقلام خراشیده شوند یا بشکنند. حتی یک چرخش در ماشین ظرفشویی می‌تواند عمر این محصولات را به شدت کاهش دهد، به این معنی که خیلی زود باید برای تعویض آنها پول خرج کنید.

ممکن است شستن دستی اقلام غیر قابل شستشو در ماشین ظرفشویی ناخوشایند باشد، اما در دراز مدت نتیجه بهتری خواهد داد.

عدم جایگذاری ظروف در قسمت درستی از ماشین ظرفشویی

این واقعاً مهم است که ظروف در کدام قسمت ماشین ظرفشویی قرار می‌گیرند. اقلام زیادی وجود دارند که فقط وقتی روی قفسه بالایی قرار می‌گیرند قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند. بسیاری از ظروف دیگر نیز باید در قفسه پایینی قرار بگیرند تا به درستی شسته شوند. لیوان‌ها، کاسه‌ها و فنجان‌ها را در قسمت بالای دستگاه قرار بدهید. بشقاب‌ها، قابلمه‌ها، تابه‌ها و ظروف باید در قسمت پایینی قرار بگیرند. برخی از اقلام اگر در مکان‌های نامناسب قرار گیرند ممکن است ذوب شوند، تابیده شوند یا بشکنند.

عدم جایگذاری ظروف در قسمت درستی از ماشین ظرفشویی

البته چینش درست ظروف کاملاً به توضیحاتی که داخل دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی برندهای مختلف وجود دارد، بستگی خواهد داشت و شما نیز باید حتماً قبل از استفاده از این دستگاه، به طور کامل دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید.

قلاب‌های کوچک چنگال‌ها به دلیل نگه داشتن باقی مانده در ماشین ظرفشویی بدنام هستند. قاشق‌هایی که در طول یک چرخه در کنار هم قرار می‌گیرند، می‌توانند با غذا پوشیده شوند. بهتر است که مواردی مانند چنگال و قاشق را با فاصله مناسب داخل ماشین ظرفشویی بچینید.

مسدود کردن مسیر جلا دهنده از اشتباهات رایج در ماشین ظرفشویی

بهتر است بدانید که جلادهنده در ماشین ظرفشویی شما چگونه کار می‌کند. برای بهترین نتیجه، باید بدانید که جلا دهنده باید بتواند به هر بخش ماشین ظرفشویی برسد و هر ظرف را تمیز کند. اگر کاسه یا تابه بزرگی وجود داشته باشد که مسیر جلا دهنده را مسدود کند، پایان یک چرخه ظروف کثیف را نشان می‌دهد. دوبار بررسی کنید که جلا دهنده شما دامنه حرکتی کامل داشته باشد و مسدود نشده باشد.

ماشین ظرفشویی نیمه پر

اگرچه یک ماشین ظرفشویی نیمه پر ممکن است ایده بهتری نسبت به ماشین ظرفشویی کاملا پر به نظر برسد، اما این خود اتلاف انرژی برق، منابع شستشو و موارد اینچنینی است. به جای استفاده از دو برابر آب و مواد شوینده در چند بار شستشو، صبر کنید تا ظرف‌ها انباشته شده و مناسب برای یکبار شستشو در ماشین ظرفشویی باشند. ماشین ظرفشویی نیمه پر همچنین به ظروف اجازه می‌دهد تا با نیروی بیشتری به یکدیگر برخورد کنند و خطر شکستن و آسیب را افزایش دهند.

عدم توجه به نکات مهم نگهداری و تعمیر دستگاه

ماشین ظرفشویی شما ممکن است هر چند وقت یک بار نیاز به نگهداری و سرویس داشته باشد. برای اطلاعات در مورد نحوه نگهداری از ماشین ظرفشویی خود، دفترچه راهنمای دستگاه را بررسی کنید. برای تمیز کردن داخل ماشین ظرفشویی، گاهی اوقات آن را به صورت خالی را با یک فنجان جوش شیرین و یک دوم فنجان سرکه روشن کنید. این کار داخل ماشین ظرفشویی را به خوبی تمیز می‌کند و برق می اندازد.

عدم توجه به نحوه تخلیه ماشین

عدم توجه به نحوه تخلیه ماشین

ترتیب خالی کردن ماشین ظرفشویی هم اهمیت دارد و عدم توجه به آن از اشتباهات رایج در ماشین ظرفشویی است. بدین منظور، ابتدا قفسه پایینی ماشین ظرفشویی را خالی کنید. بخش آخر که باید تخلیه شود فنجان‌ها و کاسه‌ها در قفسه بالایی است که گاهی اوقات می‌توانند آب را در طول چرخه جمع کنند. اگر ابتدا آنها را جابجا کنید، آب را روی ظروف تمیز زیر می‌ریزید و می‌پاشید. صبر کنید و آخرین بار قفسه بالایی را خالی کنید.

شستن تابه و قابلمه‌ها در ماشین ظرفشویی

درست مانند اقلام غیر قابل شستشو در ماشین ظرفشویی، وسوسه انگیز است که قابلمه‌ها و تابه‌های خود را نیز برای صرفه جویی در زمان در ماشین ظرفشویی قرار دهید. برخی از تولیدکنندگان حتی تابه‌های خود را به عنوان مناسب برای ماشین ظرفشویی تبلیغ می‌کنند. با این حال، به عنوان یک قاعده کلی، باید از شستن قابلمه‌ها و تابه‌های خود در ماشین ظرفشویی خودداری کنید، حتی اگر فکر می‌کنید هیچ آسیبی برای دستگاه ندارد. شوینده‌های خشن ظرفشویی می‌توانند به پوشش محافظی که مانع از چسبیدن غذا به سطح در حین پخت و پز می‌شود آسیب برسانند و باعث پوسته پوسته شدن آن شوند. هنگامی که پوشش خراش می خورد، سموم مضر به هر چیزی که در حال پخت هستید نشت می کند.

حتی قابلمه‌ها و تابه‌های بدون روکش نیز با استفاده مداوم، لایه‌ای از پوشش محافظ ایجاد می‌کنند که به همان روش عمل می‌کند. از دیگر مسائلی که افراد هنگام شستن قابلمه و ماهیتابه در ماشین ظرفشویی با آن مواجه می‌شوند، شل شدن دستگیره‌ها و مهر و موم‌ها و احتمال افتادن آنهاست. به طور کلی، قرار دادن قابلمه و تابه در ماشین ظرفشویی از اشتباهات رایج است.

اگر با یک لایه غذایی سفت و چسبیده روبرو هستید، بهترین کاری که می‌توانید برای مثال با تابه‌های چدنی انجام دهید، شستشوی دستی آنها با نمک است. این اصطکاک لازم را برای پاک کردن بدون تخریب سطح فراهم می‌کند. می‌توانید لکه‌های مزاحم تابه‌های فولادی ضد زنگ را با آب جوش و سرکه برطرف کنید، در حالی که لکه‌های روی تابه‌های مسی احتمالاً با خمیر جوش شیرین آبلیمو پاک می‌شوند.

3.7/5 - (3 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید