علت ایجاد لکه آب روی ظروف در ظرفشویی چیست؟

باقی موندن لکه آب روی ظروف
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

شما یک ساعت دیگر مهمان دارید. شامی که تمام روز را صرف آن کردید عالی و آماده سرو و خانه نیز آماده پذیرایی از مهمان است، اما ظرفها اوضاع مناسبی ندارند. وقتی میز را می‌چینید، متوجه می‌شوید که لکه‌هایی روی لیوان و ظروفتان وجود دارد. لکه‌های روی ظروف ناشی از چیست؟ چرا گاهی اوقات با این منظره روبرو می‌شویم؟ ما در این مقاله قصد داریم به بررسی علت ماندن لکه آب روی ظروف بپردازیم. مهم‌ترین علت ماندن لکه‌های سفید روی ظروف پس از شستشو با ماشین ظرفشویی یا با دست، سختی آب و واکنش مواد سنگین آب با مواد شوینده و سطح ظروف است.

موضوع مهمی که ما در این محتوا قصد بررسی آن را داریم این است که چگونه از ایجاد این لکه‌ها جلوگیری کنیم. راهکارهای پیشگیری از این مشکل چیست؟ با ما در این محتوا همراه باشید تا به خوبی این مسئله را بررسی کنیم.

مهم‌ترین علت ماندن لکه آب روی ظروف چیست؟

آب سخت به این معنا است که در آب مواد معدنی وجود داشته باشد که جز مواد معدنی سخت در نظر گرفته می شوند. مواد معدنی سخت مانند کلسیم و منگنز در آب حل نمی‌شوند. لکه‌های آب سخت معمولاً گرد هستند و شبیه حباب به نظر می‌رسند، زیرا قسمت بیرونی لکه بیشتر از داخل آن مشخص است. این شکل ماندن لکه به این دلیل است که با خشک شدن قطره آب، مواد معدنی بیشتر به سمت بیرون قطره می‌نشینند تا وسط قطره. لکه‌های آب سخت اغلب به مقدار کافی شستشو نیاز دارند تا پاک شوند. استفاده از مقدار کمی سرکه سفید برای از بین بردن لکه‌های آب سخت به میزان قابل توجهی موثر است. جهت استفاده

اگر متوجه شدید که لکه‌های روی ظرف شما به دلیل سختی آب است، خرید یک نرم کننده آب با قیمت مناسب راه حل ایده آلی است. این نرم کننده آب نقش نمکی را دارد که در ماشین‌های ظرفشویی استفاده می‌شود.

شوری آب یک علت مهم لکه‌های ظروف

اگر از سخت نبودن آب منطقه خود مطمئن هستید، شوری آب می تواند علت باقی ماندن لکه باشد. اما در صورتی که از سخت بودن آب منطقه خود مطمئن نیستید، می‌توانید از یک کیت تست سختی آب بسیار ساده استفاده کنید.

اگر متوجه شدید که آب شما نرم است، می‌توانید بررسی کنید که آیا آب شما دارای مواد جامد محلول (TDS) است یا خیر. این ماده جامد معمولاً به عنوان نمک در آب ایجاد می‌شود.

می‌توانید TDS آب خود را با یک TDS متر بررسی کنید تا مشخص شود که آیا آب شما نمک بیش از حد دارد یا خیر. سطح TDS کمتر از صد کاملاً طبیعی است و نباید منجر به ماندن لکه روی ظروف شما شود.

اما اگر متوجه شدید که میزان TDS آب شما بیش از صد است، نمک بیش از حد موجود در آب می‌تواند پس از آبکشی باقی مانده و لکه‌هایی روی ظروف شما باقی بگذارد.

مهم‌ترین علت ماندن لکه آب روی ظروف

راه حل‌هایی برای پیشگیری از ایجاد لکه روی ظروف

حال که علت ماندن لکه آب روی ظروف را متوجه شدید می‌خواهیم راه حل‌هایی برای پیشگیری از این لکه‌ها در اختیار شما قرار بدهیم. اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای خنثی کردن لکه‌ها انجام دهید و اکثر آنها بسیار ساده هستند. بنابراین به یک شستشوی ناقص بسنده نکنید و از ماشین ظرفشویی و آب منطقه خود با توجه به نکاتی که در ادامه شرح می‌دهیم، به خوبی استفاده کنید.

1) از مواد شوینده کمتر استفاده کنید!

ساده‌ترین راه برای جلوگیری از لکه‌های ماشین ظرفشویی، کاهش حجم مواد شوینده است. استفاده بیش از حد از مواد شوینده سبب می شود که بقایای صابون روی ظروف باقی بماند. در صورتی که شاهد لکه روی ظروف بودید، سعی کنید کمتر از حد معمول از مواد شوینده استفاده کنید. سپس به تدریج این حرکت را ادامه دهید تا لکه‌ها از بین بروند. اگر باز هم جواب نداد، ادامه مطلب را بخوانید…

2) یک شوینده متفاوت را امتحان کنید

شاید میزان مواد شوینده‌ای که استفاده می‌کنید مشکلی نداشته باشد، بلکه مقصر اصلی باقی ماندن لکه نوع مواد شوینده ای است که به کار می برید! شوینده‌ها و افزودنی‌هایی وجود دارند که می‌توانید خریداری کنید که به‌طور خاص برای کار کردن با آب سخت طراحی شده‌اند. مواد شوینده با غلظت بالا معمولاً برای استفاده در آب سخت بسیار مناسب هستند. البته زمانی که مواد شوینده برای ظروف تهیه می‌کنید، می‌توانید این مورد را با فروشنده در میان بکذارید تا به شما کمک کند. حتما از شوینده مناسب استفاده کنید تا عمر ماشین ظرفشویی شما افزایش یابد و نیاز به تعمیر ظرفشویی بوش و سایر برندها نداشته باشید.

3) تنظیمات دمای بالا ماشین ظرفشویی را روشن کنید

اگر هنوز برای از بین بردن لکه‌های ظروف مشکل دارید، ممکن است به دلیل پایین بودن دمای آب باشد. هر چه آب سردتر باشد کمتر تبخیر می‌شود. این امر باعث می‌شود که رسوبات مواد شوینده یا مواد معدنی روی بشقاب‌ها، لیوان‌ها و ظروف نقره ماندگار شوند.

استفاده از آب گرم‌تر می‌تواند از این اتفاق جلوگیری کند. سعی کنید تنظیمات دمای بالا ماشین ظرفشویی خود را روشن کنید.

در نهایت، از روشن کردن ماشین ظرفشویی در زمانی که آب داغ در جاهای دیگر مانند دوش یا ماشین لباسشویی جریان دارد، خودداری کنید. اگر باز هم جواب نداد، شاید لازم باشد به نکاتی که در ادامه بررسی می‌کنیم، توجه کنید.

تنظیمات دمای بالا ماشین ظرفشویی یکی از دلایل علت ماندن لکه آب روی ظروف

4) استفاده از شوینده‌های کمکی

شوینده کمکی چیست؟ به زبان ساده، این ماده افزودنی است که به حذف سختی آب کمک می‌کند و آن را بیشتر به یک “خشک کننده کمکی” تبدیل می‌کند تا یک “شوینده کمکی”. با حذف آب اضافی، از تجمع مواد معدنی و در نتیجه ایجاد لکه‌ها جلوگیری می‌شود.

سرکه سفید و اسید سیتریک جایگزین‌های موثری به جای کمک شستشوهای تجاری هستند که به پاک کردن آب از سطوح بشقاب‌ها، لیوان‌ها و ظروف نقره کمک می‌کنند. به علاوه، این محلول‌های طبیعی به خنثی کردن بو، حفظ بوی تمیزی ظروف و حفظ تمیزی ماشین ظرفشویی کمک می‌کنند.

5) استفاده از سیستم نرم کننده آب

برای حل مشکل ماندن لکه روی ظروف ممکن است فقط به یک سیستم نرم کننده آب نیاز داشته باشید. این دستگاه‌ها که مستقیماً به آب اصلی خانه متصل می‌شوند، مسئول به دام انداختن کلسیم و منیزیم (مواد معدنی مسئول ایجاد لکه‌های آب سخت) هستند و آب لوله کشی تمیزتر و خالص‌تری تولید می‌کنند (همانند دستگاه تصفیه آب). البته معمولاً افراد از این دستگاه فقط برای آب خوردن استفاده می‌کنند.

نرم کننده‌های آب چند صد هزار تومان قیمت دارند، اما بدون شک مشکل شما را حل خواهند کرد.

6) استفاده از سرکه

سرکه حاوی اسیدهایی است که برای حذف رسوبات معدنی و کثیفی غذا بسیار عالی هستند. برای لکه‌های شیشه و لکه‌های روی ظروف شیرینی پزی از سرکه استفاده کنید. ترکیبات اسیدی سرکه آن را به روشی آسان برای ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی و جلوگیری از ماندن لکه آب سخت روی ظروف تبدیل می‌کند.

از دستمال کاغذی استفاده کنید و تمام باقی مانده مواد غذایی را که در پایین ماشین ظرفشویی شما قرار دارد جمع آوری کنید. یک فنجان کوچک را با سرکه پر کنید و آن را روی قفسه بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید. این را فراموش نکنید که از فنجانی برای سرکه استفاده کنید که قابل شستشو در ماشین ظرفشویی باشد.

چرخه شستشو را با داغ‌ترین آب موجود شروع کرده و هیچ چیز دیگری در ماشین ظرفشویی به جز فنجان پر از سرکه نگذارید. کار را با پاک کردن ماشین ظرفشویی با حوله کاغذی تمام کنید تا رسوبات معدنی اضافی از بین برود. این روش از ایجاد لکه آب سخت روی ظروف شیشه‌ای شما که در ماشین ظرفشویی قرار می‌گیرند جلوگیری می‌کند.

7) استفاده از جوش شیرین

شستن ظروف با ماشین ظرفشویی بسیار ساده‌تر از شستن ظروف با دست است. برای جلوگیری از ماندن لکه آب سخت روی ظروف، بسیار مهم است که رسوب آهک را در این دستگاه به درستی پاک کنید.

ترکیب جوش شیرین و پراکسید هیدروژن کمک می کند که چربی و رسوبات معدنی پس از برخورد با آب از بین برود. این ترکیب جایگزین مناسبی برای مایع شوینده ظرفشویی برای تمیز کردن انواع ظروف است.

مواد را هم بزنید تا به مواد شنی و خمیری تبدیل شوند و با قاشق گلوله‌های بزرگ درست کنید. گلوله‌ها را کف ماشین ظرفشویی بگذارید و بگذارید یک شب بماند.

صبح یک لیوان پر از سرکه را روی قفسه بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید. یک چرخه شستشو و یک چرخه آبکشی را در گرمترین دمای ممکن اجرا کنید تا رسوبات آهک از بین برود و از لکه آب سخت روی ظروف در ماشین ظرفشویی جلوگیری کنید.

 استفاده از جوش شیرین یکی از دلایل علت ماندن لکه آب روی ظروف

8) استفاده از آب لیمو

طیف گسترده‌ای از روش های خانگی برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی شما وجود دارد، از جمله ضدعفونی کننده‌های قوی موجود در آب لیمو. زمانی که به خوبی با علت ماندن لکه آب روی ظروف آشنا شدید، متوجه می‌شوید که چه موادی می‌تواند این لکه‌ها را کمتر کند. لیمو حاوی مواد ضد عفونی کننده طبیعی و اسید سیتریک است که به عنوان سفید کننده عمل می‌کند و از باقی ماندن لکه آب سخت روی ظروف پس از شستشو جلوگیری می‌کند.

مواد را در یک فنجان مخلوط کنید و آن را روی قفسه بالایی ماشین ظرفشویی خود قرار دهید. یک چرخه شستشو را در بالاترین دمای ممکن و تنها با فنجان در آن اجرا کنید. هنگام تمیز کردن ماشین ظرفشویی، بسیار مهم است که از ظروف دیگری استفاده نکنید.

ظروف شیشه‌ای اضافی فرآیند تمیز کردن را مختل می‌کند و ممکن است تمام رسوبات معدنی را از بین نبرد. اگر تمام رسوبات معدنی پس از یک دوره شستشو خورده نشد، توصیه می‌کنیم چند قاشق چای خوری دیگر اضافه کنید و چرخه شستشو را دوباره اجرا کنید.

این مواد برای تابه آلومینیومی سوخته نیز بسیار مناسب است و اگر بگذارید این مواد داخل تابه بماند، به خوبی تمیز می‌شود. بهتر است که این محلول را روی گاز حرارت دهید تا تابه سوخته گرم شود و اجازه دهید محلول برای مدتی بماند و سپس زباله‌ها را پاک کنید و در آخر خوب آبکشی کنید. جهت تعمیرات لوازم خانگی بوش با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

 

1/5 - (1 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید