۸ مشکل رایج یخچال فریزر بوش + راه حل آن ها

تعمیرات و عیب یابی یخچال بوش
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

آنچه که در این مطلب خواهید آموخت پنهان

یخچال فریزرهای بوش از دستگاه‌های بسیار با کیفیت و محبوب در بازار کشورمان هستند. هرچند عمر مفید این یخچال‌ها زیاد است اما مثل هر دستگاه دیگری، دچار ایراداتی می‌شوند. طبیعی است که برخی از این مشکلات ساده و قابل حل در منزل باشند و برخی هم نیاز به بررسی توسط یک مرکز تخصصی تعمیرات یخچال بوش داشته باشند.

وقتی برخی از قطعات مهم مانند برد، سوئیچ یا موتور یخچال دچار مشکل می‌شوند، احتمالا در بیشتر مواقع کاری از دست شما برنمی‌آید و باید عیب یابی و تعمیر این قطعات را به تعمیرکار یخچال فریزر بوش بسپارید. با این حال برخی از این مشکلات ممکن است با یک بررسی ساده رفع شوند. در نتیجه بهتر است قبل از تماس با مرکز تعمیرات، این مقاله را به منظور عیب یابی یخچال بوش و پیدا کردن دلیل مشکل به وجود آمده در دستگاه مطالعه کنید.

۱. عیب یابی یخچال بوش که خنک نمی کند و راه حل‌ آن ها

خنک نکردن یخچال بوش، یکی از مشکلات رایج یخچال فریزر بوش محسوب می‌شود که ممکن است در هر یک از مدل‌های آن دیده شود. واضح است که اگر یخچال کار اصلی خود را نتواند انجام دهد، مانند این است که اصلا یخچال نداشته باشید. برخی از دلایل این مشکل و راه رفع آن را در قالب موارد زیر توضیح می‌دهیم:

خرابی کمپرسور

کمپرسور عمل فشرده کردن مایع مبرد را انجام می‌دهد و در نهایت با عبور از خود و گرداندن آن در کویل کندانسور، باعث خنک شدن یخچال می‌شود. کار نکردن کمپرسور به معنی خنک نکردن یخچال است. هر چند در مورد یخچال بوش امکان خرابی کمپرسور پایین است و عمر این قطعه در این دستگاه طولانی است، با این حال اگر به نظر رسید مشکل از کمپرسور است، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • قطعات دیگر را بررسی کنید.
  • اگر قطعات دیگر ایرادی نداشتند، بهتر است از یک تعمیرکار باتجربه و حرفه‌ای یخچال فریزر بوش کمک بگیرید.

اختلال در عملکرد ترمیستور

وظیفه کنترل دمای یخچال بر عهده ترمیستور است. پس از اندازه گیری دما، ترمیستور آن را به برد اصلی فرستاده و برد نیز با توجه به آن، به تنظیم میزان قدرت کمپرسور و همچنین کندانسور می‌پردازد. در صورت خراب شدن ترمیستور، احتمال اینکه کمپرسور و کندانسور نیز کار نکنند زیاد است. بنابراین در صورتی که این دو قطعه نیز عملکردی نداشتند، به بررسی این قطعه توسط تکنسین نیاز دارید.

خرابی ترموستات کنترل دما

کنترل دمای یخچال بوش

ثابت نگه داشتن دمای یخچال، کار ترموستات است. ترموستات دمای یخچال را اندازه گیری کرده و سپس به برد ارسال می‌کند. منظور، برد کنترل دماست. برای اینکه دمای یخچال روی عددی که مشخص شده ثابت بماند، برد کنترل وظیفه دارد پس از اندازه گیری دما، ولتاژ کمپرسور، فن کندانسور و فن اوپراتور را قطع و وصل کند. اقداماتی که می‌توانید برای درست کار کردن ترموستات انجام دهید، به شرح زیر است:

  • یک بار دمای یخچال را روی پایین‌ترین درجه قرار دهید و سپس به بالاترین دمای ممکن تنظیم کنید. اگر در این فاصله صدایی شبیه به صدای کلیک شنیدید، یعنی ترموستات سالم است. اگر هیچ صدایی شنیده نشد، احتمال اینکه ترموستات ایراد داشته باشد، وجود دارد. در این صورت برای تعویض ترموستات بهتر است با یک تکنسین تماس بگیرید.
  • یک احتمال دیگر وجود دارد: اینکه مشکل ترموستات به دلیل خراب شدن برد کنترل دما اتفاق افتاده باشد. اگر متوجه شدید خرابی مربوط به این قطعه است، قبل از تعویض، اجزای دیگر یخچال را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکل دیگری وجود نداشته و تنها عیب موجود، خرابی برد کنترل دماست.

مشکل در کارکرد فن کندانسور

فن کندانسور باعث گردش هوا روی کویل‌ها می‌شود. اگر این فن کار نکند، مبردی که داخل کویل قرار دارد خنک نشده و به طور کلی یخچال دیگر خنک نمی‌کند. برای بررسی وضعیت فن کندانسور، طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • ابتدا با توجه به مدل و دفترچه راهنمای یخچال فریزر بوش خود، مکان فن کندانسور را به طور دقیق پیدا کنید.
  • یخچال را از برق جدا کرده و پره های فن کندانسور را بررسی کنید. از این نظر که آیا سفت شده‌اند و گیر می‌کنند یا نه.
  • در صورتی که پره‌ها سالم بودند، سلامت موتور را با یک مولتی‌متر بررسی کنید.
  • در صورتی که موتور فن مشکل خاصی داشت، باید تعویض شود.
  • لازم به ذکر است که تعویض موتور فن، به یک تکنسین ماهر نیاز دارد.

عملکرد نادرست موتور فن اواپراتور

فن اواپراتور هوای داخل یخچال را از روی کویل‌ها عبور می‌دهد تا خنک شود. هوای خنک نیز درون یخچال به گردش درآمده و باعث خنک شدن مواد غذایی می‌شود. اواپراتور بخشی در داخل یخچال است که یک فن و لوله‌های نازک ( کویل اواپراتور) را شامل می‌شود. خراب شدن این بخش نیز باعث می‌شود هوای خنک در داخل یخچال گردش نداشته باشد. برای بررسی فن اواپراتور باید مانند حالتی که فن کندانسور بررسی شد عمل کنید.

کثیف شدن کویل کندانسور

کویل شبکه‌ای متشکل از لوله‌های نازک است که پشت یخچال قرار دارند و گاز مبرد (خنک کننده) در آن وجود دارد. در صورتی که این لوله‌ها به هر دلیل مثل گرد و غبار، پرز و … پوشیده شود، گرمای مبرد با محیط عوض نشده و باعث می‌شود یخچال خوب خنک نکند. برای تمیز کردن کویل به شکل زیر عمل کنید:

به وسیله یک برس یا مسواک نرم، کویل را تمیز کنید. بهتر است مراقب لوله‌ها باشید که صدمه نبینند.

۲. برخی دیگر از دلایل خنک نکردن یخچال بوش

قطعات دیگری هستند که خراب شدن آن‌ها باعث می‌شود یخچال فریزر بوش خنک نکند. قطعاتی مثل خازن کمپرسور، رله فن و برد اصلی که بسیار حساس هستند. برای تشخیص سلامت این قطعات ابزارهای تخصصی لازم است که توسط تعمیرکار یخچال فریزر بوش استفاه می‌شود.

مداوم کار کردن یخچال فریزر بوش

یکی از ایراداتی که برخی اوقات برای یخچال فریزر بوش پیش می‌آید، یکسره کار کردن کمپرسور است. دلایل این مشکل و راه حل آن‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

کثیف بودن کویل کندانسور

کثیف شدن کندانسور باعث خنک نشدن مبرد می‌شود. در نتیجه یخچال به اندازه کافی خنک نمی‌کند. وقتی یخچال خنک نشود، ترموستات و برد به کمپرسور دستور می‌دهند بیشتر کار کند. این روند باعث می‌شود یخچال به صورت مداوم کار کند. برای رفع این مشکل لوله‌های کویل کندانسور را مانند توضیحات مورد قبلی تمیز کنید.

زیاد کردن دمای فریزر

انتخاب کردن دمایی بالاتر از 12- درجه سانتی‌گراد در فریزر، باعث می‌شود یخچال به طور دائم ‌کار کند. این دما روی مرزی است که با رد شدن از آن، برد به کمپرسور دستور کار می‌دهد.

برای رفع این مشکل بهتر است دمای فریزر را بین 15- تا 18- تنظیم کرده و در همین محدوده نگه‌ دارید.

فرسودگی یا خراب شدن لاستیک دور درب یخچال

فرسودگی لاستیک دور درب یخچال بوش

فرسودگی یا خراب شدن لاستیک دور درب یخچال بوش، یکی دیگر از دلایلی است که باعث یکسره کار کردن دستگاه می‌شود. به طور کلی در مواقعی که درب یخچال درست بسته نشده است، یکسره کار کردن ممکن است اتفاق بیفتد. زیرا  باز ماندن درب، باعث می‌شود گرما بین یخچال و محیط بیرون تبادل داشته باشد و برای حذف این گرما، کمپرسور تمام توان خود را گذاشته و موجب خواهد شد یخچال یکسره کار کند.

برای جلوگیری از پیش آمدن این مشکل، موارد زیر را انجام دهید:

  • لاستیک دور درب یخچال را به صورت دوره‌ای بررسی کنید تا مطمئن شوید دچار خرابی یا فرسودگی نیست.
  • موقع باز و بسته کردن یخچال، مطمئن شوید که درب را کامل بسته‌اید.

اختلال در سیستم برفک زدایی یخچال

این سیستم همانطور که از نام آن پیداست، اجازه یخ زدن کویل‌های اواپراتور را نمی‌دهد. طبیعی است که خراب شدن سیستم برفک‌‌زدایی باعث شود روی کویل‌های اواپراتور یخ بزند. این یخ تشکیل شده، معمولا از دمای بالاتری از دمای تنظیم شده یخچال دارد. بنابراین کمپرسور برای کم کردن دما فشار بیشتری را متحمل می‌شود که در نتیجه یخچال یکسره کار می‌کند.

برای رفع این مشکل در عیب یابی یخچال بوش، معمولا تنها راه حل تعویض سیستم برفک زدایی یخچال است.

سایر دلایل یکسره و مداوم کار کردن یخچال فریزر بوش

وقتی برای رفع مشکل یکسره کار کردن یخچال بوش، موارد بالا را بررسی کردید و دلیل را نیافتید، باید به بررسی اواپراتور و فن کمپرسور توجه کنید. حتی خراب شدن برد یخچال نیز ممکن است باعث یکسره کار کردن آن شود. این موارد را بهتر است با یک مرکز تخصصی و معتبر تعمیرات لوازم خانگی بوش در میان بگذارید.

۳. عیب یابی یچال بوش با سر و صدای زیاد

 

یکی دیگر از مشکلات پر تکرار یخچال فریزر، سر و صدای زیاد است.  از دلایل سر و صدای یخچال بوش به طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکل در دریچه ورودی آب یخچال

اگر در زمانی که یخ‌ساز آبگیری می‌کند، سر و صدای زیادی می‌شنوید، یعنی دریچه ورودی آب دچار مشکل شده است. در یک مدت زمان طولانی، جمع شدن آب روی دریچه باعث اختلال در عملکرد آن می‌شود.

برای حل این مشکل، شیر ورودی آب باید تعویض شود.

عیب یابی یخچال بوش با کمپرسور فشرده

بررسی کمپرسور در عیب یابی یخچال بوش

برخی اوقات اجزای داخلی کمپرسور فرسوده می‌شوند و همین باعث سر و صدای زیاد این قطعه در هنگام کار می‌شود. کمپرسور حتی با وجود صدای زیاد ممکن است تا مدت‌ها بدون هیچ مشکلی کار کند، اما برای جلوگیری از آسیب زیاد، بهتر است هرچه زودتر تعمیر شود. برای رفع ایراد کمپرسور، به یک تکنسین تعمیر یخچال نیاز خواهید داشت.

خرابی پره‌ های فن اواپراتور یا کندانسور

در صورتی که صدای یخچال بوش شما در زمان باز کردن درب آن بیشتر می‌شود، احتمالا پره‌های فن کندانسور یا اواپراتور دچار مشکل شده‌ است. جهت بررسی وضعیت فن‌ها، مراحل زیر را طی کنید:

  1. یخچال فریزر را از برق بکشید.
  2. محل فن اواپراتور و کندانسور را با مطالعه دفترچه راهنمای یخچال، پیدا کنید.
  3. حرکت پره‌ها را با چرخاندن توسط دست امتحان کنید. مطمئن شوید چیزی مانع چرخیدن پره‌ها نمی‌شود و آزادانه حرکت می‌کنند.
  4. اگر پره به سختی حرکت می‌کند ولی در عین حال مانعی نمی‌بینید، بهتر است از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

۴. دلایل کار نکردن آب‌سرد کن یخچال بوش و راه حل‌ آن ها

کار نکردن آبسردکن یخچال بوش

اگر آبسردکن  یخچال بوش شما دچار مشکل شده و درست کار نمی‌کند، بهتر است به چند مورد دقت کرده و آن‌ها را بررسی کنید. مواردی از جمله:

یخ زدن لوله آب‌ سردکن

برخی اوقات لوله آب‌سردکن یخ می‌زند، به این دلیل که دمای بخش فریزر را خیلی پایین آورده‌اید.

راه حل رفع این مشکل هنگام عیب یابی یخچال بوش این است که:

  1. داخل فریزر را خالی کنید.
  2. یخچال را از برق جدا کرده و درب فریزر را باز نگه‌ دارید.
  3. بعد از گذشت چند ساعت، یخچال را به برق متصل کرده و سلامت آب‌سردکن را بررسی کنید.

گرفتگی لوله‌ های انتقال یا فیلتر آب

اگر لوله‌های انتقال یا فیلتر آب در آب‌سردکن مسدود شوند، این دستگاه نمی‌تواند کار کند. بهتر است هر 6 ماه یک بار، فیلتر آبسردکن عوض شود؛ این کار مانع رسوب گرفتن آن خواهد شد.

صدمه دیدن سوئیچ درب یخچال

کارکرد این سوئیچ، خاموش کردن آبسردکن و یخ ساز، پس از باز کردن درب یخچال یا فریزر است. البته در صورتی که آبسردکن روی همان دری که باز شده، نصب شده باشد. در صورتی که سوئیچ درب از کار افتاده باشد، آبسردکن نیز کار نخواهد کرد.

برای رفع این مشکل، از یک مولتی‌متر کمک بگیرید. به وسیله آن، سالم بودن کلید را بررسی کنید و در صورت خراب بودن، آن را تعویض کنید.

آسیب دیدن سوئیچ آبسردکن

سوئیچ‌های آبسردکن، به بخش‌های مختلف آن ولتاژ لازم را انتقال می‌دهند. در صورتی که حتی یکی از این سوئیچ‌ها مشکل داشته باشند، آبسردکن نیز دچار ایراد خواهد شد.

برای بررسی سوئیچ آبسردکن از یک مولتی‌متر استفاده کرده و وضعیت سوئیچ‌ها را بررسی کنید. هر کدام از این سوئیچ‌ها(کلیدها) معیوب باشد، لازم است آن را تعویض کنید.

آسیب دیدن برد آبسردکن

وظیفه کنترل عملکردهای آبسردکن بر عهده برد آن است. اگر دیدید همه بخش‌های آبسردکن کار نمی‌کنند، مشکل از برد آن است و نیاز دارید آن را تعویض کنید.

مشکل در شیر ورودی آب

معمولا در یخچال‌های بوش، آب مورد نیاز آبسردکن توسط شیر ورودی تامین می‌شود. اگر این شیر یا حتی دریچه آن، دچار ایرادی شود، آبسردکن کار نمی‌کند.  گاهی اوقات ممکن است دریچه شیر به دلیل کم بودن فشار آب باز نشود. اگر اینگونه بود، باید در شرایط دیگری هم آبسردکن را بررسی کنید.

اگر فشار آب منزل شما معمول بود، یعنی دریچه یا شیر مشکل دارد. در این صورت باید شیر یا دریچه را تعویض کرد.

۵. عیب یابی یخچال بوش وقتی یخساز کار نمی کند

بخش یخ ساز یخچال فریزر بوش نیز به هر حال ممکن است دچار خرابی شود که پیدا کردن دلیل آن برای عیب یابی یخچال بوش لازم است. برخی از دلایل خراب شدن یخ ساز یخچال بوش و راه‌های رفع ‌آن‌ها را بیان می‌کنیم:

 خراب شدن برد یخساز

خرابی برد آبسردکن یخچال بوش

در صورتی که برد یخ‌ساز خراب شود، نیاز خواهید داشت رفع عیب آن را به یک تعمیرکار ماهر یخچال بوش بسپارید.

مشکل در محرک و سوئیچ یخساز

سوئیچ یخ‌ساز، وظیفه تامین ولتاژ مورد نیاز موتور را بر عهده دارد. بخشی که سوئیچ را فعال می‌کند، همان محرک است. خراب شدن قطعات این بخش نیز یکی از دلایل کار نکردن یخ‌ساز است.

اختلال عملکرد موتور درب و مارپیچ

موتور درب، دریچه یخ‌ساز را باز و بسته می‌کند تا موقعی که از آن استفاده نمی‌شود، هوای گرم وارد دستگاه نشود. کار موتور مارپیچ نیز این است که این قطعه را بچرخاند. با این کار، یخ از داخل مخزن به خارج یخچال می‌رود. اگر هر کدام از این موتورها خراب شود، یخ‌ساز کار نمی‌کند. بررسی این موارد نیاز به تکنسین دارد.

اختلال در کارکرد مارپیچ یخساز

برای رفع مشکل مارپیچ یخ‌ساز موارد زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا سالم بودن یا نبودن خود مارپیچ را تست و بررسی کنید.
  2. ببینید به موتور مارپیچ اتصال دارد یا نه.
  3. در صورتی که هرکدام از این قطعات ذکر شده ایرادی داشته باشند، باید به وسیله تکنسین، تعویض شوند.

گیر کردن تیغه یخ شکن

برخی اوقات ممکن است تیغه یخ‌شکن به قالب یخ گیر کند. این اتفاق باعث می‌شود یخ شکن نتواند حرکت کند. یکی از دلایل کار نکردن یخ‌ساز همین موضوع است.

  • جهت رفع این مشکل داخل یخچال را کاملا خالی کنید.
  • یخچال را خاموش کنید و چند ساعت صبر کنید تا یخی که داخل تیغه گیر کرده است ذوب شود.

۶. دلایل سرد بودن فریزر و گرم بودن یخچال بوش

این مشکلی کمی ‌عجیب به نظر می‌رسد: اینکه یخچال بوش گرم و فریزر آن سرد باشد. این مشکل بیشتر با قطعات داخلی خود یخچال فریزر ارتباط دارد. برخی از دلایل آن را در زیر مطرح می‌کنیم:

اختلال در عملکرد فن اواپراتور

همانطور که بالاتر ذکر کردیم، موتور فن اواپراتور با عبور دادن هوای داخل یخچال از روی کویل‌ها، باعث سرد شدن آن می‌شود. سپس این هوای سرد داخل یخچال می‌چرخد. خراب شدن موتور فن، اجازه نمی‌دهد هوای سرد داخل یخچال به جریان بیفتد.

خرابی و کار نکردن ترمیستور

همانطور که در موارد بالاتر ذکر شد، کنترل دمای یخچال و انتقال آن به برد کنترل دما، وظیفه ترمیستور است. با توجه به اینکه قدرت فن اواپراتور و کمپرسور را دمای گزارش شده توسط ترمیستور تعیین می‌کند، اگر این قطعه خراب باشد، کمپرسور و فن اواپراتور دمای درست را دریافت نکرده و کار نخواهند کرد. در نتیجه یخچال خنک نخواهد شد.

عیب یابی یخچال بوش با بررسی قطعه دمپر

میزان هوای سرد ورودی به یخچال، با باز و بسته شدن دمپر که یک درچه است، کنترل می‌شود. اگر باز و بسته شدن دمپر به خوبی انجام نشود، هوای سرد به اندازه لازم وارد یخچال نشده و داخل آن گرم خواهد شد.

راه حل این است که ابتدا دفترچه راهنمای یخچال را بررسی کرده و محل دقیق دمپر را بیابید. اگر این قطعه خراب شده یا شکسته است، باید آن را تعویض کرد.

۷. مشکل نشتی آب یخچال فریزر بوش

نشتی یخچال بوش

برای عیب یابی یخچال بوش برخی از دلایل نشتی آب یخچال بوش را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

یخ زدن یا گرفتگی زهکش برفک زدایی

اولین کاری که باید انجام دهید، بررسی گرفتگی زهکش‌هاست. معمولا سیستم برفک زدایی یخچال فریزر بوش، خودکار است و آبی که از فرآیند برفک‌زدایی جمع می‌شود، به وسیله لوله‌های زهکش به تشت تبخیر انتقال پیدا می‌کند. در صورتی که لوله‌های زهکش به هر طریقی یخ بزنند یا چیزی در آن‌ها گیر کند، آب سرریز خواهد شد.

شکستن فیلتر آب یا اتصال نادرست

وجود ایراد در اتصال فیلتر آب یا شکستگی آن نیز موجل نشت آب خواهد شد. در صورتی که از قسمت بیرونی یخچال آب نشت کرده باشد، لازم است اتصال‌ها و فیلتر را مورد بررسی قرار دهید. اگر فیلتر شکسته بود، باید تعویض شود.

۸. منجمد شدن مواد غذایی داخل یخچال بوش

دلایل انجماد مواد غذایی داخل یخچال فریزر بوش به شرح زیر است:

وجود ایراد در کارکرد برد کنترل دما یا ترموستات

ممکن است سیستم تبرید یخچال به دلیل خراب بودن ترموستات، بیش از اندازه کار کند که این باعث منجمد شدن مواد غذایی خواهد شد. معیوب بودن برد کنترل نیز همین مشکل را می‌تواند ایجاد کند.

عیب یابی یخچال بوش با آسیب دیدن ترمیستور

وجود ایراد در کارکرد ترمیستور، امکان دارد باعث بیش از اندازه کار کردن فن اواپراتور یا کمپرسور شده و در نتیجه دمای یخچال پایین بیاید. در چنین شرایطی باید ترمیستور را تعویض کرد. گاهی اوقات هم ممکن است عملکرد برد دچار مشکل شده باشد که در نتیجه مواد غذایی منجمد می‌شوند.

وجود مشکل در قسمت دمپر یخچال

هنگام عیب یابی یخچال بوش ممکن است متجه ایراد در قسمت دمپر دستگاه شوید. در صورتی که دمپر بشکند یا بیشتر از حد نیاز باز بماند، مواد داخل یخچال منجمد می‌شوند. در صورت وجود چنین مشکلی، بهتر است ابتدا بخش دمپر و کنترل کننده بررسی شود.

کلام پایانی

در این مقاله بیشتر مشکلات یخچال فریزر بوش را به همراه روش‌های رفع برخی از آن‌ها بررسی کردیم. بهتر است دوباره این نکته را ذکر کنیم که به دلیل پیچیدگی سیستم این دستگاه، در صورتی که توانایی لازم برای عیب یابی یخچال بوش را ندارید، حتما با یک مرکز معتبر تعمیر لوازم خانگی تماس گرفته یا از یک تعمیرکار حرفه‌ای و با سابقه کمک بگیرید.

4.6/5 - (12 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید