5 مرحله تا عیب یابی جاروبرقی بوش + راه حل

5 مرحله تا عیب یابی جاروبرقی بوش + راه حل
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای همین مقاله به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران بوش و دیگر کاربران بپردازید.

نمایندگی تعمیر بوش با بیش از 10 سال سابقه در تعمیرات تخصصی لوازم خانگی بوش، خدمات تعمیر، سرویس و نصب تمامی مدل‌های لوازم خانگی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. شما می‌توانید با پر کردن فرم یا تماس با شماره موجود در سایت درخواست خود را ثبت نمائید.

بوش یکی از برندهای مطرح لوازم خانگی در دنیاست که جاروبرقی‌های بسیار با کیفیتی تولید می‌کند. با این حال، جاروبرقی بوش نیز مانند هر دستگاه دیگری، امکان دارد بنا به هر دلیلی خراب شده و شما را به دردسر بیندازد. در این مقاله، به عیب یابی جاروبرقی بوش پرداخته و همچنین، دلایل این مشکلات و راه حل برخی از آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

عیب یابی جاروبرقی بوش

عیب یابی جاروبرقی بوش

در این بخش به بررسی مشکلات رایج جاروبرقی بوش می‌پردازیم و برای رفع هر یک از این مشکلات راهکاری به شما آموزش خواهیم داد. طبیعی است که در عیب یابی جاروبرقی بوش تعدادی از این مشکلات به سادگی قابل حل بوده و برخی هم نیاز به تعمیرکار جاروبرقی بوش خواهند داشت.

1. داغ شدن جاروبرقی بوش

داغ شدن جاروبرقی از آن مشکلاتی است که زیاد رخ می‌دهد. این مشکل دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. برخی از این دلایل را بررسی می‌کنیم:

اتصال کوتاه موتور جاروبرقی

اگر موتور در معرض گرمای زیاد قرار گرفته باشد، ممکن است قسمت‌های عایق آن بر اثر داغ شدن صدمه ببینند و همین باعث اتصال کوتاه خواهد شد. اتصال کوتاه موتور می‌تواند به بخش‌های دیگر آن نیز آسیب برساند. در چنین مواقعی ممکن است بوی دود و سوختگی نیز حس کنید. بنابراین با مشاهده چنین مشکلی دستگاه را سریع خاموش کنید و از یک تعمیرکار جاروبرقی بوش کمک بگیرید.

مسدود شدن فیلترها

مسدود شدن فیلتر جاروبرقی بوش

گرد و غبار پس از گذشت مدت زمان زیادی ممکن است مسیر خود را در سیستم فیلتر جارو برقی پیدا کرده و باعث گرفتگی و رسوب در آن شود. ترکیب هوا و رطوبت، حتی توده‌های کوچک گرد و غبار را به تدریج جذب کرده و این توده‌ها بزرگ‌تر می‌شوند. به همین دلیل پس از مدتی، فیلترها نیز مسدود شده و کارکرد خود را از دست خواهند داد. از این رو موتور نیز فشار زیادی را متحمل شده و داغ خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل، فیلتر جارو برقی را تعویض کنید.

پر شدن کیسه جارو برقی

برای عیب یابی جاروبرقی بوش پر بودن این کیسه باعث مسدود شدن مسیر گردش هوا و در نتیجه تحمیل فشار زیاد به موتور می‌شود. می‌دانیم که هر فشاری بر موتور جارو برقی وارد شود باعث داغ شدن آن خواهد شد. بنابراین کیسه یا پاکت را باید در فواصل زمانی کوتاه بررسی کنید که پر نشده باشند.

مسدود شدن لوله و شیلنگ جاروبرقی

اگر در لوله و شیلنگ جاروبرقی بوش به مقدار کمی هم زباله یا ماده خاصی بماند و وارد کیسه نشود، مکش آن مشکل پیدا می‌کند. در نتیجه موتور نخواهد توانست هوا را کامل خارج کند. به همین دلیل، برای انجام درست خروج هوا به موتور فشار خواهد آمد که نتیجه، داغ شدن آن است. برای به وجود نیامدن این مشکل، گاهی اوقات داخل لوله و شیلنگ جاروبرقی را به وسیله چراغ قوه بررسی کنید. یا اینکه با احتیاط کامل، یک وسیله مثل سیم را وارد لوله کنید. البته باید مواظب بود که جسم تیز باعث پاره شدن شیلنگ نشود.

کثیف بودن دستگاه

یکی دیگر از دلایل گرم شدن جاروبرقی، کثیف بودن آن است. بهتر است جاروبرقی را گاهی اوقات به طور کامل تمیز کنید تا مطمئن شوید هیچ بخشی از آن باعث داغ شدن موتور نمی‌شود.

2. مکش ضعیف در عیب یابی جاروبرقی بوش

واضح است که ضعیف شدن مکش جاروبرقی بوش، به این معناست که دستگاه نمی‌تواند وظیفه اصلی خود را انجام دهد. بنابراین باید هر چه سریع‌تر ریشه مشکل را پیدا کرده و آن را رفع کرد. برخی از دلایل مکش ضعیف جاروبرقی بوش به شرح زیر است:

نشت هوا از جارو برقی

در صورتی که لوله و شیلنگ سوراخ یا شکافی داشته باشند، مقداری از هوا از این قسمت خارج شده و قدرت مکش پایین می‌آید. بنابراین بهتر است ابتدا لوله و شیلنگ جاروبرقی را بررسی کنید.

معیوب بودن خازن موتور

خازن وظیفه دارد چرخش موتور را حفظ کند. اگر این قطعه خراب شود، موتور قدرت کافی برای چرخش نخواهد داشت و ممکن است حتی روشن نشود، یا اینکه به صورت تصادفی خاموش و روشن شود. در صورتی که به این موضوع شک داشتید، بهتر است با یک مولتی‌متر خازن را بررسی کنید. در صورتی که به این کار تسلط ندارید، با یک مرکز تعمیرات جارو برقی بوش تماس بگیرید.

خرابی یا انسداد موتور

برای عیب یابی جاروبرقی بوش توجه داشته باشید که موتور و توربین جاروبرقی در داخل آن خلا ایجاد می‌کنند. در صورتی که این بخش‌ها به هر طریقی مسدود شوند (توسط پرز، کرک و …) موتور نخواهد توانست با سرعت لازم بچرخد و در نتیجه مکش قوی نخواهد بود. لازم به ذکر است که نباید از جاروبرقی خانگی بوش برای کارهای صنعتی مثل تمیز کردن زباله‌های فلزی یا براده‌های گچ و چوب و … استفاده کرد. زیرا این نوع زباله‌ها باعث گرفتگی موتور خواهند شد.

کثیف شدن فیلتر گرد و غبار

یکی از رایج‌ترین دلایل ضعیف شدن مکش جاروبرقی، مسدود شدن فیلتر است. معمولا یک فیلتر در بخش خروجی و یکی نیز در قسمت جلویی موتور وجود دارد. همانطور که می‌دانید وظیفه فیلتر  مسدود کردن راه گرد و خاک و جلوگیری از ورود آن به داخل موتور جاروبرقی است. برای این کار فیلتر گرد و غبار را به خود جذب می‌کند. حال اگر مقدار گرد و غباری که جذب شده از حدی بیشتر شده و به موقع تمیز نشود، با انسداد آن و مکش ضعیف جاروبرقی مواجه خواهید شد. بهتر است پس از هر 5 یا 6 باری که کیسه تعویض می‌شود فیلتر را نیز تعویض کنید.

مسدود شدن شیلنگ و لوله

مثل مورد قبلی، اینجا نیز مسدود شدن لوله و شیلنگ را باید بررسی کنید. زیرا گاهی اوقات این قطعات به طور کامل مسدود نشده‌اند و شما بدون بررسی متوجه این موضوع نخواهید شد. در نتیجه دلیل مکش ضعیف جاروبرقی را نخواهید دانست. بنابراین به سادگی از این بخش جاروبرقی نگذرید و حتما آن را چک کنید.

پر بودن کیسه یا پاکت

معمولا پس از اینکه 75درصد کیسه پر شد، باید آن را تخلیه یا اگر یک بار مصرف است، تعویض کنید. اگر در انجام همین کار ساده سهل انگاری کنید، شاهد ضعیف شدن مکش جاروبرقی و حتی داغ شدن موتور آن خواهید بود. بهتر است زمان تقریبی تخلیه یا تعویض کیسه جاروبرقی خود را بیابید زیرا این موضوع به ظرفیت کیسه و توان جاروبرقی بستگی دارد. در نتیجه برای دستگاه‌ها و برندهای مختلف، زمان پر شدن کیسه نیز متفاوت است.

کثیف بودن برس جارو برقی بوش

کثیف بودن برس جارو برقی بوش

برس به این دلیل که با زمین به طور مستقیم تماس دارد ممکن است انواع کرک، مو یا پرز را به خود جذب کرده و مسیر آن مسدود شود. از این رو احتمال دارد به سختی حرکت کند و در نتیجه، با مسدود ماندن ورودی لوله مکش، زباله از روی سطح مورد نظر تمیز نمی‌شود. پس بهتر است برس جاروبرقی را نیز به طور کامل بررسی و تمیز کنید.

3. خاموش شدن جاروبرقی بوش در حال کار

این مشکل نیز برای جاروبرقی بوش ممکن است پیش بیاید. برخی از دلایل خاموش شدن جاروبرقی بوش در حین کار عبارتند از:

معیوب بودن خازن

کار خازن راه اندازی موتور و حفظ گشتاور در حین کار است. در صورتی که خازن خراب شود، موتور نمی‌تواند کار کند و در نتیجه جاروبرقی هم روشن نخواهد شد. در صورت مشکل خازن، باید کار را به تعمیرکار سپرد.

خراب بودن موتور جاروبرقی

مشخص است که قلب هر دستگاهی موتور آن است. جارو برقی نیز از این قاعده مستثنی نیست. وظیفه مکش بر عهده موتور است. بنابراین وجود هر اختلالی در عملکرد این قطعه، به معنی کار نکردن جاروبرقی خواهد بود. برای بررسی موتور لازم است اتصالات آن را باز کنید تا به این قطعه دسترسی پیدا کنید.

در بیشتر مدل‌ها، محل موتور پشت فیلتر است و البته تست کردن آن آسان نیست. در صورت نداشتن تخصص لازم، حتما با تکنسین تماس بگیرید.

آسیب دیدن سوئیچ پاور

سوئیچ پاور با اینکه یه قطعه ساده است، با توجه به عملکردی که دارد نمی‌توان آن را بی اهمیت شمرد. در صورتی که سوئیچ پاور خراب شود، باز و بسته شدن مدار دچار مشکل شده و بین روشن و خاموش نوسان می‌کند. برای اینکه مطمئن شوید مشکل از سوئیچ است، آن را خاموش و روشن کنید.

خراب بودن سیم پیچ سیم

معمولا سیم پیچ در جاروبرقی ها، به صورت خودکار سیم را به داخل بدنه می‌کشاند. در صورتی که به سیم پیچ فشار زیادی وارد شود یا به دفعات زیادی کشیده شده باشد، ممکن است در نقطه اتصال، با بدنه دستگاه دچار آسیب و اتصالی شود.

آسیب دیدگی یا قطع شدن سیم برق

در ابتدا ظاهر کابل برق را چک کنید که مطمئن شوید اثرات سوختگی یا پارگی روی آن وجود ندارد. اگر خراب باشد نیاز به تعویض دارد. برخی اوقات ممکن است سیم را حرکت بدهید و جاروبرقی روشن شود. این یعنی سیم دچار خم شدگی یا پیچ خوردگی شده که در نتیجه آسیب دیده است. برای رفع این مشکل نیز باید سیم را تعویض کنید.

ایراد منبع تغذیه

وقتی جریان برق به جارو برقی نمی‌رسد، یکی از مواردی که باید بررسی کنید، منبع تغذیه است. در صورتی که برق ساختمان متصل بوده و چراغ جاروبرقی نیز روشن باشد، ممکن است در مدار برق مشکلی وجود داشته باشد. در این حالت بهتر است جریان برق بررسی شود.

اگر هنوز هم جارو کار نمی‌کند، بهتر است پریز برق را نیز بررسی کنید. برای این کار کافی است از دستگاه برقی دیگری استفاده کنید که از سالم بودن آن اطمینان دارید. اگر دستگاه بعدی نیز کار نکرد، عیب از پریز است و باید از یک تکنسین تاسیسات بخواهید مشکل را حل کند.

4. بوی سوختگی در جارو برقی بوش

بوی سوختگی در عیب یابی جارو برقی بوش

در عیب یابی جاروبرقی بوش مشکل بوی سوختگی یکی دیگر از ایرادهایی است که ممکن است برای جاروبرقی بوش پیش بیاید. دلایل این مشکل را بررسی می‌کنیم:

مشکل دوشاخه یا پریز

اولین موردی که باید بررسی شود پریز یا کابل است. ممکن است بوی سوختگی از این قطعات باشد.

کشیدن رطوبت یا آب به داخل موتور

افراید زیادی این مشکل را در جاروبرقی‌های خانگی تجربه می‌کنند. در این صورت باید از نمایندگی لوازم خانگی بوش کمک بگیرید.

کثیف یا مسدود شدن فیلتر گرد و غبار و پاکت

اگر پاکت یا کیسه پر بوده یا فیلتر خیلی کثیف باشد، احتمال آسیب رسیدن به موتور بالاست. علاوه بر این، اتصال نادرست لوله می‌تواند منجر به ورود ذرات به داخل موتور ( به جای ورود به پاکت) شود. در نتیجه به موتور فشار وارد شده و خراب خواهد شد. از این رو، بهتر است همیشه پاکت و فیلتر را بررسی کنید تا قبل از پر شدن و ایجاد مشکل، تخلیه و تمیز شوند. تمیز کردن جاروبرقی بوش را می‌توانید اینجا بخوانید.

مشکل تسمه

برخی اوقات نیز بوی سوختگی پس از پاره شدن یا گیر کردن تسمه به مشام می‌رسد. بویی که شبیه بوی سوختن لاستیک است. در این صورت اولین کار خاموش کردن سریع جاروبرقی و کشیدن دوشاخه آن از برق است. پس از آن، تسمه را از نظر وجود پارگی یا پوشیدن شدن توسط پرز و مو و … چک کنید. زیرا وجود این نوع از ذرات روی تسمه، باعث جلوگیری از انتقال حرکت به برس شده و اجازه چرخش به آن نمی‌دهد.

آسیب دیدن غلتک برس

در صورتی که غلتک برس شکسته باشد، در حین کار کردن جاروبرقی، بوی سوختگی حس خواهید کرد. پس از خاموش کردن دستگاه این قطعه را نیز باید بررسی کنید. در صورت وجود مشکل ذکر شده، باید قطعه را تعویض کرد.

خراب بودن موتور جاروبرقی

پس از بررسی کردن غلتک برس و تسمه و مطمئن شدن از سلامت این قطعات، بهتر است موتور را چک کنید. یکی از رایج ترین دلایل وجود بوی سوختگی جاروبرقی بوش، خراب بودن موتور است. یعنی اگر غلتک و تسمه سالم هستند اما همچنان بوی سوختگی لاستیک به مشام شما می‌رسد، احتمال اینکه مشکل از موتور باشد بسیار زیاد است. در این صورت نیز باید دستگاه را به یک مرکز معتبر تعمیرات جارو برقی بوش بسپارید.

5. خرابی سیم جمع کن جاروبرقی بوش

خرابی سیم جمع کن جاروبرقی بوش

در ابتدا بهتر است قطعات سیستم سیم جمع کن را بشناسید:

  • فیوز شیشه‌ای که تامین برق مورد نیاز موتور را بر عهده دارد
  • قرقره‌ای که سیم دور آن می‌پیچد
  • ریل های وصل شده به شاخ فلزی که داخل قرقره هستند
  • یک شاخک فلزی که کار آن اتصال سیم ها به بالا و پایین ریل است
  • ترمز برای جلوگیری از باز شدن بیش از حد سیم و جدا شدن از ریل
  • در نهایت پلاتین‌های مسی، کابل و سیم که در محل پلاتین به یکدیگر وصل‌اند.

حال که قطعات سیم جمع کن را می‌شناسید، قطعا می‌دانید که خراب شدن هر یک از این قطعات، منجر به خرابی سیم جمع کن خواهد شد. البته یک حالت دیگر این است که صرفا ذرات گرد و غبار مانع روان حرکت کردن سیم می‌شود. برای اطمینان از عدم وجود این مشکل، مسیری را که سیم از آن عبور می‌کند تمیز کنید. اگر مشکل حل نشد، برای رفع ایراد حاصل از قطعات ذکر شده در بالا، بهتر است از یک تعمیرکار جاروبرقی بوش کمک بگیرید.

کلام پایانی

در این مقاله برخی از رایج‌ترین مشکلات جاروبرقی بوش را توضیح دادیم. توصیه می‌کنیم رفع مشکلاتی که در این مقاله گفتیم و همینطور ایراداتی که حرفی از آنها نزدیم، توسط یک تکنسین باتجربه انجام شود. به هیچ وجه دستگاه خود را به تعمیرکاران غیرحرفه‌ای نسپارید، زیرا ممکن است آسیب بیشتری به آن وارد شود.

5/5 - (6 امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید